BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: VincentKloeg op 16 August 2006, 19:29:12
-
Hello everybody,
Vers overgekomen uit Engeland en een heerlijke 5 1/2 week durende vakantie achter de rug. Dat is wel te merken, want snel typen zit er even niet echt in.
Ook het één en ander op treinengebied gedaan (uiteraard!) en als stoomliefhebber is Engeland the place to be. Een bezoekje aan de Severn Valley Railway (Kidderminster) kon er wel vanaf en meereizen met 'The Shakespeare Express' (Stratford upon Avon - Birmingham Snow Hill) was ook een hele belevenis (mainline tour). Als laatst nog op het perron van de Nene Valley Railway gekeken en gezien hoe de prachtige 73XXX class die deze spoorlijn rijk is met veel kebaal vertrok.
Mijn draaischijfwens heb ik opgelost door een Hornby Dublo 3-rail draaischijf te kopen voor omgerekend nog geen 28 euro's. Alleen even een Marklin M-rail verbouwen en ik kan m'n loks goedkoop met de hand draaien. Wat vind je daar van ;D!
Maar deze vakantie is er iets gaafs gebeurd. Ik heb echt een hele grote zwak voor Engelse stoomloks en vooral voor 3 soorten. De LMS/BR Black 5, de GWR Manor Class en de LNER A3 loks (oftewel: de Flying Scotsman). De laatst genoemde lok is sinds 2004 in het bezit van het National railway Museum. Op het moment onderhoudt dit museum de lok met dubbele schoorsteen en Duitse stijl windlijbladen. Hornby zag de kans schoon en maakte de zoveelste Scotsman uitgave, maar nu in de speciale NRM uitvoering. Deze vakantie ben ik in het bezit gekomen van deze mega gave locomotief. Op mijn 3-rail baan heb ik er niks aan, hij is alleen voor display. Maar vanaf het eerste moment dat ik hem had rees de vraag in mij op: zijn er in dit land Scotsman modellen? Hornby bij de modelbouwer zie en hoor je eigenlijk nauwelijks in Nederland. Ik ben dus erg benieuwd!
Mocht iemand benieuwd zijn naar hoe mooi dit model is ( ;)) die moet in deze week even op mijn WWW kijken, want daar zal uiteraard het één en ander erover geschreven worden ::).
Eneuh, ik ben weer terug :D.
Vincent
-
Hm, helaas ik heb alleen een LNER A4. Van Brio. Weer 's wat anders dan Märklin.
À propos, Märklin..... Voor mij betekende de Engelse stomers, en het hele engelse spoor- en modelspoorbedrijf het einde van mn drierailtijdperk. Was ingezet met het verschijnen van de sik en hippel, en afgemaakt met het engels modelspoor. Man wat een mooi spul hebbebn ze daar!
Groet,
Huibert, beter ten hele gekeerd, dan voor eeuwig verdwaald! :-X
-
Was wel toevallig dat de schoonzoon van de campingbeheerder waar we toen stonden (Kettering) een modelbaan had, want daar kan je dan even je nieuwe locomotiefje uitproberen. Heel leuk natuurlijk, maar na zo'n avond Hornby en Bachman vond ik toch wel dat het een beetje eikelig reed. De locomotieven zijn om bij weg te smelten, maar dat Marklin is wel heel degelijk en kan heel strak rijden (mening!). En nu ik weer thuis ben, ben ik weer helemaal weg van die Duitsers.
Gewoon een beetje van dit en een beetje van dat. Ik geniet van beide, ik mag niet klagen!
Vincent, die heerlijk met z'n 01.10 aan het rijden is met C-sinus. Dat hebben ze nog niet in Engeland! kruipen dat het kan, hmmm :-*
-
Ik heb ook alleen een A4 (van Bachmann), maar de A1/A3 staat wel op het verlanglijstje. Heb je trouwens de nieuwe generatie LNER-rijtuigen van Hornby met imitatie-teakhouten bekleding gezien? Ook om van te watertanden...
Arjen.
-
Toch verdomd jammer dat t allemaal 00 is ipv h0....:(
-
De LMS Maroon rijtuigen trekken meer mijn belangstelling (deze heb ik er ook bijgekocht om een compleet treintje te maken) maar die Gresley rijtuigen die er orgineel achter horen heb ik ook zeker gezien. Kost wel een paar duiten (op de Toy Fairs 25 pond), maar dan heb je ook wat!
Heb er toevallig ingezeten op de Severn Valley Railway toen ik daar eind juli was, maar ik vind ze niet echt mooi ofzo.
Engelse loks die ik ook helemaal geweldig vind zijn de LMS Black 5 en de Manor Class. Dus wie weet koop ik die volgend jaar?
En nu m'n Scotsman naast m'n Duitsers staat is het echt goed te zien dat de schaal groter is. Dat is inderdaad wel jammer.
-
Uhm, de schaal is kleiner, waardoor het resultaat groter is...... :-X
-
't Is jammer dat je soms zulke debiele fouten maakt :'( :-|
Maar wat je zegt bedoel ik dus wel :-P.
-
hoezo fout? De schaal IS gewoon groter, de modellen zijn grootschaliger, wat wil zeggen dat de verkleining minder is...
-
Ik heb ook het nodige Hornby en Bachmann , koop dat voornamelijk bij Hattons ( http://www.hattons.co.uk (http://www.hattons.co.uk)
Volgens mij 1 van de goedkoopste.
-
Helemaal begrijpen doe ik jullie eigenlijk niet.
Hoeft ook niet, natuurlijk. ;D
Maarre, een paar weken geleden was ik in Engeland en heb daar in een winkeltje vol met Hornby en Bachman gesnuffeld. Leuk hoor, was voor het eerst in jaren, maar ik concludeerde dat ze daar qua techniek en detaillering nog altijd een kilometer of wat achter lopen. Beetje plastic prut eigenlijk. Solly. :-X :-*
-
och, beter een plastic prutmodel van een gave loc dan een perfect model van 't zoveelste rood/zwarte eenheidsmormel. (saaaaaaai)
Maar goed, de tegenwoordig ontwikkelde engelse modellen zijn lang niet slecht hoor, die bachmann-jeep reed op zich erg netjes, al ronkte ie wel wat. En was het onderstel wat star en kritisch (ik kon er daardoor dus geen fluit mee... :()
Verder moet het prima mogelijk zijn die A3 te verbouwen naar drierail, als je dat op een enigszins normale manier doet is het later terugverbouwen naar tweerail (als je eindelijk wijs geworden bent en het acnéspoor vaarwel gezegd hebt ;D ;D) een kwestie van een paar draadjes weer omsolderen en de sleper eraf snokken. Rest wel de vraag wat voor flenzen er onder die A3 zitten, tegenwoordig rijdt engels spul ook weleens op RP25 en dat kan problemen geven op pukkelspoor. Heeft ie nog oude grotere flenzen dan zal het wel lukken ;)
grtz
Floris
-
Blijft tuttig hè, dat Engelse spul. ;D
Maar ik had ook gelezen dat het allemaal een stuk beter was geworden, vooral in de Britse bladen.
En dat was ook wel zo. Alleen zijn de ontwikkelingen op het continent ook verder gegaan en de Britten lijken hun achterstand maar niet in de lopen.
En dan heb ik het niet over de koppelingen hè .......... tot nu toe. :o ;D
-
ze hebben trouwens geen banden.
-
:-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X
Uitgeluld.
Volgende keer gelijk een stapel modellen meenemen.