BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Bertje op 28 February 2008, 10:23:26

Titel: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 28 February 2008, 10:23:26
Kijk hier op het forum al een tijdje rond, nu is het tijd om mijn baanplan te laten zien..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT.jpg)



Afmetingen =  4 x 4 meter
Tijdperk = V (met af en toe een stoomlocje)
Thema = Duits,
Rails = FLM Profi  (omdat ik daar veel van heb liggen)

Geen idee wat ik moet gaan rijden, analoog of digitaal, of beide  ???
Wordt nog onderzocht

Tips/suggesties voor veranderingen van het sporenplan zijn altijd welkom..

Geen idee waar ik seinen/blokken moet maken, als iemand een suggestie kan geven, graag.
Titel: Re: Baanplan H0 "Neustadt"
Bericht door: Dion op 28 February 2008, 10:34:00
Bertje,

Kijk eens goed rond op dit forum, over de onderwerpen digitaal staat hier een schat aan info. Waar je echt wel veel aan hebt.

Verder kijken wat je nu eigenlijk zelf wilt en daar je conclusie uittrekken.
De keuze kunnen wij niet voor je maken.

Dion
Titel: Re: Baanplan H0 "Neustadt"
Bericht door: Bertje op 28 February 2008, 10:48:51
Ben ook aan het kijken hoor Dion..  maar ben een leek wat dat betreft..
Titel: Re: "Neustadt" - (Baanplan H0)
Bericht door: Xander op 29 February 2008, 12:28:07
Hallo Bertje,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het plan er erg goed uit vindt zien. Echter vind ik het qua rails wel erg vol in het stationsgedeelte en lijkt het mij mooier om de sporen voor de dieselwerkplaats weg te laten.. maar dat is mijn persoonlijke mening.

Mvg, xander
Titel: Re: "Neustadt" - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 29 February 2008, 13:09:08
@Xander...

Hoe bedoel je?  gewoon geen werkplaats....  of de werkplaats waar nu de "brouwerij" is en de "brouwerij" op de plek van werkplaats, das ook nog een optie misschien
Titel: Re: "Neustadt" - (Baanplan H0)
Bericht door: pascal op 29 February 2008, 13:32:15
Hallo Bert,

leuk plan.
Vraag: wordt je hoofdlijn electrisch of met diesel bereden?
Ik zou de sporen van de werkplaats wel houden i.c.m. met een loods.
Je zou vanaf je station nog een zijlijn kunnen maken (diesel) naar een eindstation aan de rechterzijde van je baan.
Tip: maak eerst voor je zelf een keuze over tractie en het thema van je baan.

Persoonlijk zou ik wel die twee driewegwissels in je hoofdsporen door het station verwijderen. Probeer voor deze spoorverbinding een andere oplossing te bedenken.

gr.
Pascal
Titel: Re: "Neustadt" - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 29 February 2008, 13:43:53
Hai Pascal,

Hoofdlijn wordt elektrisch bereden (er komt bovenleiding maar dan alleen voor de sierwaarde|) en diesel natuurlijk..

Wou juist aan de rechterkant heuvels gaan maken...

de 3weg wissels zat ik ook al aan te denken om die te vervangen door gewone.. maar ja hoe... effe weer gaan brainstormen
Titel: Re: "Neustadt" - (Baanplan H0)
Bericht door: British Rail op 29 February 2008, 13:46:30
Je zou in het begin van je parade baanvak nog een klein station/halte kunnen plannen zodat je hier meer speel mogelijkheden hebt.

Aangezien je alleen maar vaste rail stukken hebt is het mooier als je voor het parade baanvak flexrail gebruikt maar dat is jou keuze.

Mvg,
Martijn v/d horst 
Titel: Re: "Neustadt" - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 29 February 2008, 13:53:27
@ British Rail

Een halte/station waar op de parade baan, midden boven in?

Ik moet wel  de ruimte voor de beide spiralen in de gaten houden, want de linker en rechterkant van de baan zit onder het schuine dak van de zolder
Titel: Re: "Neustadt" - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 29 February 2008, 14:38:54
Ok aan 1 kant de 3weg eruit gehaald, en de boog wat ruimer gemaakt door flexrail..... lijkt dit wat?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT_1.jpg)
Titel: Re: "Neustadt" - (Baanplan H0)
Bericht door: Han Zijlstra op 29 February 2008, 15:45:04
Ben toch benieuwd naar je hellingpercentages.
Als ik de tekening goed begrijp is loopt het staion van ondaraf omhoog naar linksboven?
Titel: Re: "Neustadt" - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 29 February 2008, 15:56:58
Hai Han...

Nee hoor helling heb ik niet, 2 spiralen.. rechtsboven en rechtsonder zoals te zien op de tekening in de openingspost

De stations gedeelte ligt op niveau 0  ... de paradebaan stijgt een beetje, zodat ik rechtsonder waar de paradebaan in een tunnel verdwijnt, de hoofdsporen (die daalt bij de post/dieselwerkplaats) kan overlappen. 

Snap je het nog  ???

Anyway zodra ik daar ben aangekomen met bouwen.. maak ik wel een paar foto's, van hoe het nou precies in mekaar zit.

Had de spoortoegang naar de spiraal anders liggen , dan was het buitenste spoor gaan dalen en binnen gaan klimmen.
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 01 March 2008, 18:52:38
Niemand verder opmerkingen/tips oid
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 06 March 2008, 15:34:21
Kan er op de paradebaan een aftakking komen voor de brouwerij? of staat dat raar

Waar ik bedoel is de boven kant
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Jaap Klijn op 06 March 2008, 20:58:23
Ik denk dat dat de rust wat ten goede komt. Ik vind het stationsgebied wat druk en ongeorganiseerd. Er is een grote locwerkplaats, maar waarom? Er is weinig ruimte om te rangeren, maar wel weer veel doelgerichte industrie (brouwerij, post, goederen, locwerkplaats). Bovendien loopt het goederenvervoer dwars door het personenvervoer heen.
Door je brouwerij elders te plaatsen creeer je wat ruimte en rust in het station. Persoonlijk zou ik de locwerkplaats vervangen door enkele opstelspoortjes en proberen goederenvervoer van personenvervoer te scheiden. Misschien door een perron op te offeren?

Het is een lastig probleem. op mijn eigen baan worstel ik er ook mee.

Ik heb zojuist mijn baan afgebroken en bouw in mijn nieuwe huis een nieuwe. Deze zal veel minder spoor bevatten. Dat maakt het treinverkeer moeilijker, en dus leuker!

Tja, smaken verschillen (heel erg), dus als je het onzin vind wat ik zeg prima!

Groeten, Jaap



Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 07 March 2008, 14:40:19
Hoi Jaap.. en de anderen die tips hebben gegeven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/neustad_nieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/neustad_nieuw.jpg)

Hierbij de aangepaste baanontwerp... (Dit is alleen het zichtbare gedeelte) de werkplaats is verplaats, de post is nu 1 spoor geworden.
De 3wegwissels zijn uit de hoofdsporen gehaald .    is het nu wat minder druk?

Nu alleen nog kijken waar ik de brouwerij kan plaatsen, dacht zelf aan de rechter kant, maar een brouwerij kan toch toch ook zonder spoorlijn eigenlijk
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Jaap Klijn op 09 March 2008, 15:30:33
Twee kleine puntjes en een suggestie:

Je hebt een afbuigende wissel in je hoofdtraject (linksboven). Doorgaans ga je op het hoofdtraject alleen rechtdoor over wissels(ivm snelheid). Al zijn er wel uitzonderingen (bij Hilversum bijvoorbeeld).

Gaande van boven naar beneden kan je op het hoofdspoor alleen van links naar rechts. Dit betekent bijvoorbeeld dat je posttrein als hij naar boven rijdt alleen op tegenspoor kan rijden (of eerst nog twee keer moet keren).

Wordt het ontwerp niet spannender als je een spoor (perron) voor regionaal verkeer laat vervallen? Dan moet de regionale namelijk soms het andere spoor kruizen. Ook moet je dan beter nadenken over wanneer welke trein kan binnenkomen en vertrekken. De overgebleven ruimte kan je dan gebruiken om goederentreinen, of gerepareerde treinen te stallen. Het is maar een suggestie.

Ik heb trouwens alles maar even snel in je plaatje gezet (ik weet dat het zo railtechnisch niet wil, maar het gaat om het idee).

Een brouwerij met spoor (kleintje) is natuurlijk wel leuker. Misschien langs je paradespoor?

Groeten, Jaap

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Neustadt_JK_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Neustadt_JK_1.jpg)
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 10 March 2008, 22:38:54
Hai Jaap...

Wordt het stations gedeelte dan niet te klein voor het station wat ik al heb "Station Neustadt an der Weinstrabe" van Faller?? die is 90 bij 30 cm ongeveer   dan heb ik "maar" 2 hoofdsporen een regionaallijntje..

Die wissels, wordt inderdaad een puzzel klussie, wat je in had getekend
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Jaap Klijn op 11 March 2008, 15:59:13
Ik ben inderdaad bang dat het station dan niet meer helemaal bij het sporenplan past...

Groeten, Jaap
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 11 March 2008, 23:16:08
Oke.... ik wil dus de brouwerij aan de paradebaan aansluiten... moet ik daar de gewone wissel voor gebruiken, of de hogesnelheidswissel (de lange van FLM 30cm) ofheeft dat geen enkele nut  :-|


Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 12 March 2008, 18:48:20
Nou iedereen die gereageert heeft, bedankt voor de tips.........     ik zal het verder zelf wel gaan uitzoeken ... had uberhaupt meer tips/commentaar verwacht... maar goed het zijt zo
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: RJ op 12 March 2008, 20:09:33
Je post je vraag vrij laat, na het 'spitsuur', en voor het volgende 'spitsuur' geef je het al op...

Ik heb geen flauw idee of het iets uitmaakt wat voor wissel je pakt. In het echt zou er geen hogesnelheidswissel gebruikt worden, lijkt mij. De doorgaande treinen gaan namelijk rechtdoor over de wissel en de biergoederentrein gaan langzaam over de afbuigende stand dus...

En bij baanplannen zijn er meestal weinig reacties, omdat een baanplan toch persoonlijk is en jij zelf het best kan bepalen wat jij wilt.
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 16 May 2008, 14:58:07
De baanplan is inmiddels veranderd

Zit nog met deze boog onderin, wat raden jullie aan?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_1_12.jpg)


Of deze, waarbij ik een langere regionaal spoor kan maken

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_2_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_2_6.jpg)


Graag jullie reactie's
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 19 May 2008, 09:37:13
Wauw geen enkele reactie....   :'(

Bedankt maar weer  :(
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Remunj op 19 May 2008, 09:47:12
Nou nou wat een geduld.
Zoals al eerder door anderen geschreven. Het is jouw baan. Als je er zelf gelukkig mee bent alle plezier ermee.

Maar toch een paar kleine aanpassingen.
Wissels op een viaduct zullen niet vaak voorkomen. Ik zou ze iets naar recht opschuiven zodat ze voor het viaduct komen te liggen. Ook zou ik ze andersom leggen zodat je vanuit je regional spoor over kan lopen naar het rechterspoor onder je goederesporen door. Anders kan je alleen maar tegenspoor vertrekken.

Gr.
Eric
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Ronald Halma op 19 May 2008, 14:21:11
Hallo Bertje,

Citaat
De baanplan is inmiddels veranderd

Heb het draadje even teruggelezen, en ineens kom je met een grote wijziging in het plan, maar het totale plan is er niet. Ik en velen van ons zouden graag willen helpen, maar de info is te summier om daar verder iets mee te kunnen. Zou je daarom je nieuwe plan kunnen laten zien?

Citaat
Wauw geen enkele reactie....

Iets meer geduld is misschien beter... De meeste moeten gewoon werken overdag, en zien deze posts vaak pas s'avonds.

Een baanplan ontwerpen is niet gemakkelijk, en datgene wat jij graag wilt moet wel duidelijk zijn voordat hier iemand daar een reactie op kan geven.
Dus, we zien graag je vernieuwde plan! :) Dan kunne we verder met jou ;)

Grtz,  8) Ronald  8)
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 19 May 2008, 15:37:46
Afmetingen: +/- 4 x 4 meter
Schaal: H0
Tijdperk: III - V
Thema: Duits Heuvelgebied
Rails: Rocoline (zonder bedding)
Besturing: Rocomotion/Multimaus

Okee dan hier het vernieuwde baanplan (alleen zichtbare gedeelte)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Neustadt_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Neustadt_1.jpg)
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Hannes op 19 May 2008, 20:49:23
Bert,

Mooi baanplan. Echter kan ik niet vaak genoeg zeggen dat je denkbeeldige treinbewegingen moet maken. Vanuit het station, aan de kant van de opstelsporen, kun je nu niet het rechterspoor van de hoofdbaan bereiken zonder te steken. Zoals je de wisselcombinatie getekend hebt op het viaduct is dus noodzakelijk, niet de plaats, maar wel de mogelijkheid.

Oh ja en zie het nu dus pas, dan andersom van het linker naar het rechterspoor gezien vanuit het station.




Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 19 May 2008, 21:28:46
Bedankt voor de reactie's heren...

@t transeurop...  linksboven komen 2 mangaten, 1 in het gedeelte achter de brandweer, en 1 ter hoogte van de kerk... kunt u evt aangeven (via de baanplan afbeelding )hoe je de wissel/kruising bedoelt bij het seinhuis.


@t Hannes... ook u mag evt verbeteringen aanbrengen ,(via de baanplan afbeelding) zodat dat ik het begrijp wat u bedoelt..

Ik zal zelf ook wat proberen.. in ieder geval iedereen bedankt voor de tips
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Hannes op 20 May 2008, 12:19:28
Bert,

Zie onderstaand plaatje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Neustadt_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Neustadt_1_1.jpg)

Als je naar de rode pijl kijkt is het niet mogelijk vanaf de kant van het begin van de rode pijl de sporen aan de kant aan het einde van de pijl te bereiken. Daarvoor heb je extra wissels nodig. Deze heb ik met een zwarte lijn aangegeven. Op deze manier kun je op het rechter spoor terecht komen.

De plaats kun je wel veranderen, als deze maar na de laatste wissel van het station komt. Leg je deze ervoor dan is de functie weg.

Zelf zou ik deze wisselcombinatie zo dicht mogelijk tegen het station aanleggen, dat is meest het realistisch, omdat je dan de treinen ook over het rechterspoor ziet vertrekken de tunnel in.

Om de wisselcombinatie op de brug te leggen is minder realistisch, MAAR het is wel noodzakelijk dat deze daar ergens komt. Aan jou de keuze waar ergens.

Ik hoop dat eea zo duidelijk is.
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 20 May 2008, 16:53:07
Hannes en transeurop bedankt voor de uitleg...

Hierbij de aangepaste versie.... klopt het zo nu wel?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_4_1.jpg)

Zijn trouwens de boogwissels bwl5 en bwr5,


Heb nu de brug/viaduct verwijderd.. en laat de weg onder de goederen terrein verdwijnen
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Hannes op 20 May 2008, 19:58:31
Bertje,

Yep, helemaal correct.
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 20 May 2008, 22:18:12
Had ik het goed gedaan  ;D

Nogmaals beide heren bedankt

Seinhuis heb ik niet opnieuw er ingetekent...  komt weer op dezelfde plekkie
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 28 July 2008, 10:54:42
Toch weer een compleet nieuw ontwerp gemaakt...

Wat vinden jullie van deze?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT_3.jpg)

Voor de duidelijkheid:

Lichtgroen: Dubbelspoor Hoofdlijn
Blauw: Regionaal Verkeer
Rood: Overloopspoor
Geel: DHL/Post
Oranje: Locdepotje NBE (Nord Bayerische Eisenbahn) + wat opstelspoortjes
Lichtoranje: Goederen
Wit: Schaduwstation + Niet zichtbare sporen

Ook maar met de voorlopige scenery ingetekend

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT_SCENERY_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT_SCENERY_1.jpg)

Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Han Zijlstra op 28 July 2008, 11:43:45
Wat is je maximale wagen lengte op je hoofdspoor ( dwz aantal wagens die je in het station kan zetten) Om realistich een dubbelsporige hoofdlijn verkeer uit te beelden moet je toch wel 10 wagens a 30 cm( minimaal) hebben?
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Han Zijlstra op 28 July 2008, 11:43:56
Wat is je maximale wagen lengte op je hoofdspoor ( dwz aantal wagens die je in het station kan zetten) Om realistich een dubbelsporige hoofdlijn verkeer uit te beelden moet je toch wel 10 wagens a 30 cm( minimaal) hebben?
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: SjoerdB op 28 July 2008, 13:29:09
Hoi Bertje,

Het station ziet er leuk uit, maar het complete baanplan vind ik minder. Dit heb ik voornamelijk doordat je eigenlijk alleen maar rondjes kan rijden en daardoor het treinenverloop heel voorspelbaar (saai?) lijkt worden. Elke trein die op de ene plek te voorschijn komt, zal naar een 'x' aantal seconden op die andere plek terecht komen en na weer een (voorspelbaar) aantal seconden aan die ene kant het station binnenrijden. Ikzelf hou van meer onvoorspelbare treinenlopen, maar dit is natuurlijk een eigen voorkeur.

Wat misschien al simpel zou kunnen helpen is dit ideetje voor het schaduwstation:
Ik weet niet of je met trek/duwtreinen of treinstellen gaat werken, maar als dit wel zo is, kan het mooi zijn om vanuit het schaduwstation gelijk aan de rechter rijbaan te vertrekken.

Door aan beide kanten van het schaduwstation een wissel maakt van de linkerrijbaan naar de rechter kan een trein 'achteruit' weer teruggaan via de goede kant van het spoor. In het plaatje heb ik proberen duidelijk te maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT_3_1.jpg)

via stap 1 tot 4 rijdt een regionale trein (bijvoorbeeld railbus) het station onder uit richting het schaduwstation. Daar aangekomen wacht ie tot het zijn beurt weer is en rijdt dan achteruit weer naar het station. Door de wissels komt de trein echter op het rechterspoor het zichtbare gedeelte weer op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes in ieder geval met het verdere plannen. Je hebt een mooie ruimte en mogelijkheden om er iets moois van te maken!  ;D

Sjoerd
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 28 July 2008, 13:36:05
Wat is je maximale wagen lengte op je hoofdspoor ( dwz aantal wagens die je in het station kan zetten) Om realistich een dubbelsporige hoofdlijn verkeer uit te beelden moet je toch wel 10 wagens a 30 cm( minimaal) hebben?


Wat betreft realisme van de dubbelsporig hoofdlijn, kan ik geen 10 rijtuigen van 30 cm halen. Dat is al 325 cm inclusief locomotief.. Ik heb (dacht ik) al aardig de lengte van de beschikbare ruimte (4 x 4 mtr) besteed voor een zoon lang mogelijk stationsgedeelte.. Ik heb met deze baanontwerp, vergeleken met de "oude" ( daar was de maximale lengte locomotief + 5 rijtuigen van 30cm) locomotief + 7 rijtuigen van 30 cm wat kan staan in het station.. vind ik al een aardige lengte hoor
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 27 October 2008, 14:55:32
Tsja een tijdje stil gelegen ivm privé zaken.

Toch ben ik de laaste dagen weer aan het ontwerpen gegaan.. hieronder een eerste ruwe ontwerp..

Wat vinden jullie er van..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEUSTADT_4.jpg)

Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 29 October 2008, 23:36:26
Niemand...
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Gerard110 op 30 October 2008, 08:38:04
zeker wel iemand... ben nu aan het kijken maar dat duurt ff en moet zo naar school:P
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Gerard110 op 30 October 2008, 15:38:16
ik zou je station aanpassen want nu moeten doorgaande treinen afbuigen op de wissel en dat gebeurt in het echt nooit. verder vind ik het een leuk plan alleen vind ik je oude nog mooier... maar daar heb je ook meer ruimte
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 30 October 2008, 16:47:55
Bertje,

Ik kijk nu voor het eerst op dit onderwerp en de baanplannen vliegen bij me over het scherm. Ik denk dat je eerst voor je zelf moet bepalen wat je later wilt zien. Het allereerste plan geeft veel ruimte voor natuur (groen) aan de rechterzijde. Dat is een mooie afwisseling tegenover het stationsgebied. Een later ontwerp geeft alleen maar stedelijk spoor.
Ik zou voor een opzet als het eerste gaan, met de aangedragen opmerkingen voor het sporenplan.
Een modelbaan met een gat in het midden lijkt me niet mooi. Mijn voorkeur gaat uit naar een baan waar je zelf midden in staat. Een oplossing zonder klapbrug is het meest praktisch. Dus zoals in het ontwerp van 27 oktober.
Als je met dat idee door wilt gaan kunnen we verder kijken naar het sporenplan.

Met groet, Jan

Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 30 October 2008, 19:42:44
@Gerard...

 
ik zou je station aanpassen want nu moeten doorgaande treinen afbuigen op de wissel en dat gebeurt in het echt nooit. verder vind ik het een leuk plan alleen vind ik je oude nog mooier... maar daar heb je ook meer ruimte
  in het echt nooit..... het is ook niet echt..   meer ruimte?  heb dezelfde ruimte, alleen is de laatste ontwerp is aan de stationskant (licht groene) langer geworden +/- 45 cm. Die kant kant moet wel demontabel zijn, want linksonder zit de cv ketel, en die krijgt nog wel eens een beurt  ;) .

@Jan...

Heb al gedacht al een klapbrug, en ook er door onder kruipen, maar ik hou het bij de laatste ontwerp.  het is dus nog een ruw ontwerp zoals ik al aangaf..
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 30 October 2008, 20:45:50
Bertje,

Mijn advies was ook zonder klapbrug, zoals in je laatste ontwerp. Onder een klapbrug door kruipen gaat op den duur tegenstaan.
Verder sluit ik mij bij Gerard aan. Probeer de doorgaande sporen zonder afbuigende wissels te houden. Ik mis nu ook de overloopwissels zoals in je eerste ontwerp.
Je wilt een Duits thema. Kijk dan eens op www.sporenplan.nl naar de voorbeelden van Duitse stations. Je schrijft "het is ook niet echt". Maar als je een modelbaan wilt maken die een beetje echt moet lijken zou ik het echte voorbeeld wel serieus nemen. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. De algemene opzet van je laatste ontwerp vindt ik wel mooi. Mooie trajecten en veel rangeermogelijkheden. O ja, en leg zoveel mogelijk schaduwstationsporen aan, die kom je later altijd te kort! Nu ook nog ff sleutelen aan het station :).

Met groet, Jan
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: IPIO'er op 30 October 2008, 21:37:24
Bertje,

Als een goederen trein met de loc voorop het rangeerterrein op rijdt hoe moet hij dan met de wagens rangeren, hij kan de wagens niet over de rangeersporen verdelen want de loc staat steeds in de weg.
Met andere woorden je moet een omloop spoor maken zodat de loc van de goederen trein kan om lopen naar de andere kant van de trein zodat deze geduwd en verdeelt kan worden naar de rangeersporen!

Marc
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 30 October 2008, 22:29:35
Bedankt voor de tips... daar kan ik weer wat mee :)

Ben alweer bezig met ontwerpen voor station en rangeer/goederen sporen

Wordt vervolgd
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 30 October 2008, 23:54:50
Nou daar was ik alweer...

Stations gedeelte verandert...... tips altijd welkom natuurlijk

Heb nu het rangeer/goederen gedeelte weggelaten

Alleen de in zicht zijnde sporen staan er op

Hoe is het nu?  beter of ?
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 04 November 2008, 15:11:03
Jah toch de verandere baanplan... nog steeds in de test versie

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEST2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TEST2.jpg)

Station verandert... kleinere goederengedeelte
Schaduwstation wordt nog wel iets gewijzigd

Tips, suggesties of andere mogelijkheden... zeg het maar
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 05 November 2008, 15:44:06
Sorry hoor... maar het valt mij wat tegen wat reacties betreft...  :(
kan aan mij liggen... ik weet het niet.  :-|
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 05 November 2008, 15:55:01
het valt mij wat tegen wat reacties betreft...

Er zal wel niet veel op te merken zijn Bert :D

Maar zonder gekheid, je bericht van 30 oktober was zonder tekening.
Ik denk dat je met dit ontwerp prima door kunt. Bedenk wel dat je nooit opstelsporen genoeg hebt onder de baan (schaduwstation). Probeer daarom het maximum aantal aan te leggen, of voor te bereiden. Je moet er natuurlijk wel bij kunnen.

Succes met de bouw, we blijven je volgen!

Groet, Jan
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: HSB op 05 November 2008, 17:02:26
Dag Bert,

Het is een mooi sporenplan. Zelf zou ik in het opstelterrein rechts (lila deel) ergens nog een overloopwissel leggen zodat er een loc  kan omlopen.
Het station zou ik voor het gezicht een flauw boogje naar rechts laten maken. Dat oogt net wat minder statisch en je hebt er de ruimte voor.

Groet, Herman
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Ronald Halma op 05 November 2008, 17:28:55
Citaat
Sorry hoor... maar het valt mij wat tegen wat reacties betreft...   :(
kan aan mij liggen...  :-|

Valt tegen? 4 pagina's? Wat verwacht je dan van ons mede-forum leden?
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Lokwerkstatt_DRG op 05 November 2008, 17:57:42
Sorry hoor... maar het valt mij wat tegen wat reacties betreft...  :(
kan aan mij liggen... ik weet het niet.  :-|

...Ik hou niet van Spaghetti  ;D

Valt me vaak op dat men inmens veel spoor en wissels op een klein opp. wil aanleggen....hoe komt dat zo?

grt
Edwin ;)
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Rocodil op 05 November 2008, 18:24:23
Ik vind het een mooie baan, de scherpe bochten zijn netjes verborgen, maar persoonlijk houd ik meer van hele kleine baantjes. Een grote baan betekent ook veel werk.  Is grijs ondergronds? Als dat zo is vind ik dat wel wat veel (of ben je een metrolijn aan het aanleggen ;D). Ik zou in dat lila deel een terugloopspoor maken. Nu kan je alleen heen en weer. Je creeert op die manier wat meer levendigheid en rangeermogelijkheden. Ik zou misschien ook minder doorgaande sporen op je grote station maken (2 bv) en meer rangeersporen.
Groeten
Hans
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: Bertje op 05 November 2008, 19:58:23
Bedankt voor de nodige tips mensen..
Nu heb ik het voorlopige aangepaste baanplan met alleen het in zict zijnde sporen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/test4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/test4.jpg)



@Jan:  ja ik weet het, had met mijn domme kop niet de tekening erbij geplaatst (30/10/2008) ik hou er rekening mee met het schaduwstation wat het aantal sporen betreft.


@HSB/Herman: heb het station in een wat flauwe boog geprobeert te leggen..
Wat betreft het overloopspoor betreft, zou u het evt kunnen intekenen, zodat ik het begrijp wat u bedoelt.


@Lokwerkstatt_DRG/Edwin:  vind je het echt te veel op een spaghettibaan lijken? heb alleen de zichtbare gedeelte nu in de tekening staan.  Ik heb het station van Faller: Neustadt/Weinstrasse die is 90cm lang.


@Rocodil/Hans   grijs is inderdaad ondergronds, je bedoelt zeker het gedeelte onder het stationsgedeelte, daar stijgt het spoor weer naar de goede hoogte naar het station toe. Een optie voor een spiraal links onderin is niet mogelijk, omdat daar nog de cv ketel staat en die moet bereikbaar blijven. Minder doorgaande sporen op het station?  kunt u dat ook evt intekenen, samen met de z extra overloopspoor aan de linkerzijde/lila gedeelte


Iedereen bedankt
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: IPIO'er op 05 November 2008, 20:47:18
Bertje,

Dit bedoelen wij met een omloop spoor, de goederentrein komt binnenrijden naar het rangeergedeelte of opstelsporen en kan daar de wagens afkoppelen en naar de andere kant van de trein rijden en zo de wagens vooruit duwen naar de rangeer of opstelsporen.
Ik ben zo vrij geweest om je baanplan te gebruiken voor de wijziging
zie de rode lijn met een Engelsewissel i.p.v. een normale rechtsewissel.
Je moet zelf maar bepalen of je het wilt gebruiken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/test4_1.jpg)

Marc
Titel: Re: Neustadt - (Baanplan H0)
Bericht door: HSB op 05 November 2008, 22:42:55
Bert,

Wat Marc heeft geschetst kan je eventueel naar het lila deel verplaatsen. Kijk wat het beste past en vooral .... wat je zelf het mooiste vindt!

Herman