BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: Lazer1 op 24 December 2020, 10:25:14
-
Ik heb een 150-tal led straatlichten van 3 Volt.
Waar vind ik een 'kant-en-klare' voeding, liefst (combineerbaar) met een aan/uit schakelaar ?
mvg
Rudy
-
Wat voor straatlichten zijn dat? Fabrikaat, typernummer?
Als je zegt 3 volt, dan lijkt het er op dat het kale leds zijn. Die kun je niet zonder meer op een voeding aansluiten. Bij leds heb je altijd een soort stroombegrenzing nodig.
-
ik zie er niet veel merk opstaan 8)
https://www.2dehands.be/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1589606860-straatverlichting-1-87.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618
mvg
Rudy
-
Ah... de Chinese AliExpress meuk maar dan via de parallelle particuliere import :) Met speciale lampjes voor märklin die later bij een andere advertentie ook geschikt zijn voor "normale" treinbanen... Je moet blijkbaar wat om je spul te verkopen ;D
3 volt is niet echt een gangbare spanning. Je kan beter dan 4 of 5 lampjes in serie zetten zodat je op 12 tot 15 volt komt. Dan heb je een meer courante spanning. Of je mag bij iedere led een voorschakelweerstand plaatsen om deze geschikt te maken voor 12 volt. Dat kan ook. Voor 12 volt heb je dan wat meer "standaard" oplossingen.
Groet Ronald.
-
In die advertentie staat verdraaid weinig informatie. Ik zou bij de aanbieder eerst maar eens navragen wat hij precies levert.
-
Deze lijken erg op het type straatlampen dat ik gebruik. Die sluit ik aan met een weerstand van 1k op 5V DC.
Groet Meino
-
Voor mijn led verlichting (allemaal eigenbouw lampen en lantaarns) gebruik ik per module een voeding 3 t/m 12 volt.
Kun je bestellen bij o.a. Alle kabels maar de meeste bouw markten hebben ze ook liggen (al zijn die nu dicht). De 10000 mA is € 13. De 400 mA is een tientje. Je hoeft geen weerstand te gebruiken als je ze op 3V instelt.
Voor aan en uitzetten gebruik ik Klikaan/Klikuit afstand bedieningen. Zo'n start setje kost, met 3 net adapters, ergens tussen de € 18 en € 24,-. Het mooie is dat je de verlichting gesegmenteerd aan en uit kunt doen, uit je luie stoel vandaan.
-
Ik regel lantaarpalen af op een voedingsspanning van 5 volt zodat ik elke oude usb lader die ik kan vinden kan gebruiken om een straatje lantaarns te voeden.
-
Ik heb via Huib Maaskant deze gekocht: https://floodland.nl/aim/info_allesetende_led_1.htm
Werkt prima!
Grtz,
Niels
-
hmm...
--------
Allesetende LED
Instelbare constante LED voeding
4 tot 36 Volt, gelijk- en wisselspanning
----------
-
Het maakt niet uit wat voor voeding je gebruikt als hij maar hoger is dan 3V en ALTIJD een voorschakelweerstand voor de LED zetten. Om de spanningsval (lees vermogen) over de weerstand niet te groot te laten zijn is een 5V voeding goed toepasbaar. Bijvoorbeeld makkelijk verkrijgbare opladers van telefoons zijn geschikt.
Succes Frits
-
Voor mijn led verlichting (allemaal eigenbouw lampen en lantaarns) gebruik ik per module een voeding 3 t/m 12 volt.
Kun je bestellen bij o.a. Alle kabels maar de meeste bouw markten hebben ze ook liggen (al zijn die nu dicht). De 10000 mA is € 13. De 400 mA is een tientje. Je hoeft geen weerstand te gebruiken als je ze op 3V instelt.
Ik vind het een moeilijke uitleg. Voeding 3 t/m 12 Volt? Vanaf netspanning? Vanaf een lagere spanning?
En 10 Ampère zou ik zelf afraden. Dan gaat je bedrading vaak voor zekering spelen als je iets verkeerd doet.
En wat dit betreft:
Je hoeft geen weerstand te gebruiken als je ze op 3V instelt.
Doe dat nou maar gewoon niet en zet er een weerstand tussen. Nul gegevens over zogenaamde overshoot van de spanning bij inschakeling (dat komt voor) en daarnaast gigantisch afhankelijk van de minste spanningsfluctuatie: een paar tienden van Volt meer en het is einde LED.
-
Ik word ook een beetje ibbelig van adviezen om leds zonder stroombegrenzing direct op een spanning van 3 volt te zetten. Dat is gewoon de verkeerde aanpak.
-
Eensch..
Ik gebruik een fatsoenlijke 12 V voeding ( gelijkspanning ) voor alles. Verlichting, beweging. Voor Leds uiteraard een voorschakelweerstand, waarbij voor subtiel verschil in intensiteit verschillende weerstanden gebruikt worden. Soms gebruik ik ook nog wel mini gloeilampjes om nog wat meer diversiteit in lichtkleur over de baan te krijgen.
Een universele spanningsbron onder de baan voor alles is wel zo makkelijk, de afnemers krijgen wat ze nodig hebben...
-
Misschien even verduidelijken : ik heb nog nooit een weerstand gesoldeerd, ik zou niet weten hoe, ik ben geen expert in electronica.
Is er ergens een kant- en klare voeding voorhanden die ik kan gebruiken en waar ik de draadjes dus gewoon aan kan bevestigen?
Of als iemand dit voor mij kan maken, graag, ik betaal ervoor, geen probleem.
mvg
Rudy
-
Iemand kan je daar vast mee helpen, maar tot die tijd: een weerstand aan een LED solderen is heel goed te doen. Een weerstand heeft geen bepaalde aansluitrichting, het maakt dus niet uit welke van de twee pootjes je aan de LED soldeert en het maakt ook niet uit welk pootje van de LED je hiervoor gebruikt. Het maakt daarna wel weer uit hoe je je voeding aan de LED knoopt, maar dat is altijd het geval.
Dus wanneer iemand je vertelt welke weerstand je bij een bepaalde voedingsspanning voor welke LED nodig hebt en je koopt een pakje met die dingen dan moet je hier uit kunnen komen.
Mvg, Paul
-
Hallo Rudy,
Er zijn heel veel voedingen die je kan gebruiken........ Bijvoorbeeld deze..... (https://www.conrad.nl/p/led-driver-5-vdc-7-w-0-14-a-constante-spanning-mean-well-apv-8e-5-2113457)
Waar woon je? Als je in Noord Holland woont wil ik de weerstanden er wel voor je aan solderen.
het maakt dus niet uit welke van de twee pootjes je aan de LED soldeert
Ik vind dit een slecht advies. Als je 150 leds willekeurig van weerstanden voorziet dan vraag je later bij het aansluiten (of bij storingen) om problemen. Tip: soldeer de weerstanden consequent aan de anode (plus) van de led. Dan is het later gewoon de weerstanden aan de plus knopen.
Gr. Frits
-
Die vindt je nergens... zo een kant en klare....150leds a 20ma =3A aan ongeveer een 2,2V je kan het proberen met een DC-DC stepdownmodule die voeden met 9V2A adapter en heel precies afstellen op ongeveer 2V. Werkt alleen als alle leds hetzelfde zijn, dus geen mix van kleuren. Alle leds natuurlijk parallel en allemaal goed op de polariteit. Succes Rob
-
Beste Rob, dat lijkt mij geen good advies.
Een led is geen lampje van 3V. (en zeker niet van 2,2V) Een led heeft een bepaalde stroom nodig om te kunnen branden. Moderne leds geven bij een paar mA al veel licht. 20mA lijkt mij echt veel te veel, tenzij je schijnwerpers wil hebben.
Een led moet je dus nooit zomaar op een voeding aansluiten maar ALTIJD via een weerstand die de stroom door de led bepaalt.
Ik ken de lantaarnpalen niet maar ik vermoed dat 5mA al meer dan voldoende is. Om de voorschakelweerstand uit te rekenen geldt dan het volgende. Stel de voedingsspanning is 5V. Over de led valt ongeveer 3,5V. Over de weerstand moet dan 1,5V vallen bij een stroom van (stel) 5mA. De weerstand is dan 1,5 / 5 = 330Ohm. Eerst 1 proberen en als er te weinig licht uit komt kan je de weerstand verlagen en als het te veel is verhogen.
Gr. Frits
-
Als je zoveel lantaarns hebt, kun je er ook steeds die of vier in serie zetten. Dat scheelt weerstanden solderen. Neem een voeding van 12 Volt. Maak een kettinkje van vier leds plus e-e-n weerstand van ca 320 of 370 ohm. Die sluit je dan aan op deze voeding.
Dus vanaf de plus van de 12-volt gelijkspanningsvoeding naar de lange poot van de eerste led, dan van de korte poot van deze eerste led naar de lange poot van de tweede led, idem derde en idem vierde led, en tenslotte van de korte poot van die vierde led naar de weerstand, en dan tenslotte naar de min van de 12 volt voeding. Zo maak je een kettinkje van 4 lbij elkaar horende leds.
Wim K
-
Hoi Rudy,
Misschien even verduidelijken : ik heb nog nooit een weerstand gesoldeerd, ik zou niet weten hoe, ik ben geen expert in electronica.
Een mooi moment om het te leren ;) Een draadje en een weerstandje ergens aan solderen is niet moeilijk. Dat kan je makkelijk leren. Een eenvoudig soldeerstation / soldeerbout is voldoende om het te doen. Het is in deze hobby wel handig als je ergens een draadje of zo ergens aan kan solderen.
Dat is het nadeel als je "meuk" uit / van Chinese makelij laten komen (of via particuliere aankoop aanschaft.) dan kan je mogelijk zelf moeten aanpassen. Als je bijvoorbeeld lichtmasten van Viessman of BraWa hebt die werken op 12 tot 16 volt zonder problemen. Zij hebben al een weerstandje tussen gesoldeerd. Daar betaal je dan ook voor. Nu het zo goedkoop is mag je nu het zelf doen.
Succes!
Groet Ronald.
-
Voor wat het waard is, ik laat de leds op mijn diorama branden met een 9v batterij. 3 witte leds in serie, meerdere sets parallel. Doet het ook zonder voorschakel weerstand maar voor de zekerheid eentje van 120 ohm ervoor. Gaat al jaren goed.
Gisteren nog een led-verlichting uit een kerststukje getest. Een heleboel leds in serie met een blokje met twee AA batterijen. Ik heb er een lipo-cel (zo'n batterij die ook in je telefoon en in je Tesla zit) zonder weerstand voor gehangen. Brand als een tierelier, maar beter toch voor de zekerheid een weerstand ervoor.
Albert.
-
Leds direct op een batterij zonder weerstand is de Chinese methode. Die vertrouwt op de interne weerstand van de batterij om de stroom te beperken, maar het blijft een smerige methode. A.u.b. niet propageren.
-
Nix chinees, honderden miljoenen kerstsnoeren met 2 batterijen zonder weerstand brander er in Europa met CE keur, dus volkomen veilig.
Zoo ook hier heb ik 6 kerstsnoeren vanuit een punt gevoed met een ringleiding aangesloten op een stepdown converter (geen gehannis meer met batterijen) aangesloten op een klik aan/uit tezamen met ander sfeerverlichting. Dit werkt al jaren tot volle tevredenheid.
Van oude jaren 70 leds van de vorige eeuw weet ik dat ze bij een kleine overspanning de geest gaven, maar wat doen ze nu?
Dus een test "to the limmit" met witte led's zonder voorschakelweerstand zijnde 0603, 0805, 3mm. 2mm,5mm Farnell en Leds (5mm)uit een kerstsnoer, van ieder 3 st.
3 volt alles brand
tot 3,5 volt alles brand
tot 4 volt De 0603 en 2mm gaan uit
tot 4.5 volt 0805 en 3mm uit
Tot 5.5 volt 5mmFarnell gaat uit
tot 6 volt Xmas led nog aan (5min laten branden want ik kon het niet geloven)
spanning opgevoerd en bij 6,9V was ook die eindelijk gesneuveld.
Conclusie, die mag je zelf trekken
Caspar
-
Nix chinees, honderden miljoenen kerstsnoeren met 2 batterijen zonder weerstand brander er in Europa met CE keur, dus volkomen veilig.
Er staat wel CE op, maar ze komen dus niet uit China?
En CE is geen keurmerk.
Het kan dan wel volkomen veilig zijn, maar ik blijf het een smerige methode vinden
-
CE = China Export.... dan moet het wel goed zijn ::) ;)
-
Natuurlijk is het goed, gezien het groot aantal gebruikers zonder problemen.
De CE-markering die op veel producten te vinden is geeft aan dat het product voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte (EER: de Europese Unie plus Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland).
Wij hebben de regels opgesteld anno 2020, en de Chinezen produceren gewoon volgens die Regels.
Caspar
-
Beste Frits, de bedoeling is dat je de spanning precies afstelt op de forward spanning van de Led. Zo een dc dc stepdown ding kan dat echt in hondersten van een volt, dus de lichtsterkte is heel mooi in te regelen. Wel allemaal dezelfde leds nogmaals anders gaat het mis..... weerstanden kost veel te veel energie, zeker bij 150 leds....in moderne LED "gloei" lampen zitten echt geen weerstanden hoor... .Fijne jaarwisseling allemaal.....
-
Ik vind het gewoon geen goede tip voor iemand die nog nooit een weerstand heeft gesoldeerd
-
weerstanden kost veel te veel energie
Fout. Een LED is een diode, dus geen lineair element. Ze worden dan ook niet met spanning gevoed maar met stroom. Ergo: er moet een weerstand tussen. Altijd. Leer dat nou eens.
-
....in moderne LED "gloei" lampen zitten echt geen weerstanden hoor...
O nee? Sloop eens zo'n ding en je zult verbaasd zijn wat er allemaal in zit.
-
weerstanden kost veel te veel energie, zeker bij 150 leds....
Leuke quote. Laten dat eens gaan berekenen. Stel, je sluit de leds aan op 12Volt met 3 leds in serie leds en een weerstand. Over de 3 witte leds valt ong 9 Volt. Dan staat er over de weerstand dus 3 volt. Stel er gaat 5mA door door de leds. Er zijn 50 ledstrings, dus de totale stroom is 50 * 5mA = 250mA.
De dissipatie van alle weerstanden bij elkaar is dan (P= U*I) 3Volt * 250mA = 750mW (= 0,75W). Waar hebben we het over???.
mvg spock
PS: Oh ja, succes met het vinden van de defecte led als die is gaan kortsluiten met 150 leds parallel.
-
CE = China Export.... dan moet het wel goed zijn ::) ;)
Zoals (waarschijnlijk lang niet bij iedereen) bekend, zijn er 2 CE merken:
- De Officiële Europese Confirmatie, wat betekent dat men zich aan de Europese richtlijnen houdt.
- De Chinese Export, wat betekent dat het in China gemaakt is.
Zie de verschillen in onderstaand plaatje (locatie E tov C)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FakeCEmark.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FakeCEmark.png)
Groetjes Gert
-
Het wil niet zeggen omdat het in china gemaakt is dat het niet aan de europese richtlijnen voldoet. Vele dingen die ik ginds koop staat wel een europees kenmerk op en zijn dezelfde die hier in de winkel verkrijgbaar zijn voor exuberante prijzen.Kijk maar eens nar electronika onderdelen.100 weerstanden voor 40 cent ipv hier 10.Led voedingen gekeurd voor amper 5 euro die hier 25 kosten.Enz.Je moet allen goed kijken bij aankoop.75 % van onze dingen worden in die regionen gemaakt.
-
misschien even verder verduidelijken : ik kan wel solderen, maar ik zie het niet echt zitten om een heel prutswerk met draden en weerstanden onder de baan te gaan in elkaar knutselen... :D
Als iemand voor mij een voeding zou kunnen maken waar ik gewoon de draadjes van de lampjes zou kunnen aansluiten, dan graag. Dan weet ik dat het goed gedaan is en zoals gezegd betaal ik er graag voor...
(zou hier geen markt voor zijn?)
Anders moet ik ze inderdaad maar weer verkopen en naar een easy-fix oplossing gaan...
Rudy
-
Ik snap eerlijk gezegd je probleem niet. Als je de lantaarns direct wil aansluiten dan moet je toch ook draden onder de baan aanleggen? Wat is het verschil?
-
Als je geen zin hebt om te solderen sluit je draadjes van de lampjes aan op een kroonsteentje met aan de andere kant de weerstand die je ook weer aan 2 kanten in een kroonsteente steekt en dan je spanning er op. Of een variatie daar op.
Koop een analoge treintrafo of zo’n blauw ding van Conrad en je hebt een voedingsbron.
Of dat een duurzame, Professionele dan wel een Micky Mouse oplossing is laat ik dan maar in het midden
Arjan
-
Het wil niet zeggen omdat het in china gemaakt is dat het niet aan de europese richtlijnen voldoet.
Dat wil ik ook niet zeggen! Alleen dat artikelen met het Europese logo volgens de fabrikant aan de Europese eisen zouden moeten voldoen. En het Chinese logo daar niets over zegt.
Groetjes Gert
Soest in H0
-
Hallo Rudy,
Als je niet onder de baan wilt solderen (wat ik me goed kan voorstellen), doe je het toch anders.
Je neemt een stukje gaatjes print, soldeert daar de weerstanden al op met de printkroonsteentjes naar de leds en voor de voeding. Dit kun je allemaal doen op de werkbank. Printjes taktisch plaatsen onder de baan en je hoeft alleen maar de draadjes van de led in de kroonsteentjes te schroeven. En klaar is Rudy ;D.
mvg spock
-
link (https://nl.aliexpress.com/item/32998468748.html?spm=a2g0o.detail.0.0.697b31f6rBF99P&gps-id=pcDetailFavMayLike&scm=1007.12873.140318.0&scm_id=1007.12873.140318.0&scm-url=1007.12873.140318.0&pvid=5b99ad6a-541c-4ad1-891f-ac8761fecc3f&_t=gps-id:pcDetailFavMayLike,scm-url:1007.12873.140318.0,pvid:5b99ad6a-541c-4ad1-891f-ac8761fecc3f,tpp_buckets:668%230%23131923%239_668%23888%233325%2312_668%232846%238107%231934_668%232717%237559%2398__668%233374%2315176%23990)
ik denk dat dit misschien een oplossing is
Cor
Moderator: link was bijna goed Cor. Er stond alleen {url-http}, en dat ‘-’ moet een ‘=‘ zijn. Heb het voor je aangepast. Gr, Bert
-
He Cor,
dat ziet er inderdaad heel interessant uit.
Nog een dom vraagje misschien, maar ik heb nog een paar oude Fleischmann trafo's.
Die gelijkstroom is regelbaar met een draaiknop van 0-14 V.
Zou dat niet werken ?
Aansluiten aan die gele aansluitklemmetjes waarmee je vroeger analoog je baan bestuurde?
En dan regel je automatisch de lichtsterkte?
(je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn dat je de draaiknop niet te ver opendraait).
Of zie ik dat helemaal verkeerd ?
Rudy
-
lees even goed wat die chinees er bij schrijft , staat er duidelijk bij
maar ik denk dat de lichtsterkte op de print word geregelt
Cor
-
[veeltelangealiexpresslink]
ik denk dat dit misschien een oplossing is
Cor
Nee, dat is geen oplossing voor weerstanden e.d. Het blijft gewoon een spanningsbron en geen stroombron. Weerstanden blijven nodig.
Nog een dom vraagje misschien, maar ik heb nog een paar oude Fleischmann trafo's.
Die gelijkstroom is regelbaar met een draaiknop van 0-14 V.
Zou dat niet werken ?
Aansluiten aan die gele aansluitklemmetjes waarmee je vroeger analoog je baan bestuurde?
En dan regel je automatisch de lichtsterkte?
(je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn dat je de draaiknop niet te ver opendraait).
Of zie ik dat helemaal verkeerd ?
Een beetje wel en een beetje niet: die trafo is prima bruikbaar, maar ook geen vervanging van weerstanden. Die heb je gewoon nodig. Solderen van een weerstand aan een draadje of op een printje, daar ontkom je niet aan.
-
Nee, dat is geen oplossing voor weerstanden e.d. Het blijft gewoon een spanningsbron en geen stroombron. Weerstanden blijven nodig.Een beetje wel en een beetje niet: die trafo is prima bruikbaar, maar ook geen vervanging van weerstanden. Die heb je gewoon nodig. Solderen van een weerstand aan een draadje of op een printje, daar ontkom je niet aan.
lees eerst eens wat er op alie staat voordat je hier een conclusie geeft
staat bij de blauwe potmeter "current limiter "
.................
-
Er staat current controller, maar dat kan helemaal niet als je meerdere parallelle uitgangen hebt.
Want van welke uitgang regel je dan de stroom?
Stop toch eens met het aandragen van oplossingen op basis van een 3V voeding.
Het is hier al meerdere keren gezegd, neem een voeding van voldoende spanning en sluit een led of een reeks van leds aan via een weerstand. Dat is de correcte methode en al het andere is lekengeklungel.
-
ik ga dat ding bestellen en kijken wat ik er mee kan
ik denk dat ding meer kan dan wat sommige denken
Cor
-
Het zou wel fijn zijn als ze bij dat "ding" wat meer informatie zouden geven. Nu blijft het volkomen vaag wat de functie is.
-
klaas
staaf je gemopper over 3 volt nu eens met feiten en waardes
cor
-
Cor, dat ga ik niet doen. Iedereen die verstand heeft van elektronica heeft dezelfde mening als ik.
-
Cor,
ik ben alvast benieuwd!
mvg
Rudy
-
klaas
staaf je gemopper over 3 volt nu eens met feiten en waardes
cor
Gewoon doen. Maar dan later niet klagen als de handel het niet meer doet.
Er zijn genoeg feiten gegeven, maar dat is niet wat je wilt horen, dus doe maar gewoon wat je toch van plan bent. Ik heb zelf eens een straatlamp aan 3.3V van een arduino pin gehangen. Het brand even heel goed om daarna langzaam voor eeuwig te doven.
-
Mijn 5 cent.
a) ik denk dat de gadget in het linkje van Cor best een handig ding kan zijn. Vooral omdat het als ingang toch een redelijke bandbreedte heeft van voeding mogelijkheden.
b) ik lees hier een heleboel over de zeer benodigde voorschakel weerstand. Wat niemand beschrijft is dat je bij een 3V voeding al genoeg hebt aan de weerstand in de spoel van de trafo en draad om de led te laten branden. Ook voor een veel langere periode. De 3V Chinese kerst verlichting is daar een heel mooi voorbeeld van. Doet het jaren op 3 volt zonder door te branden. Gewoon op de ietsiepietsie weerstand in de draad......
Al mijn leds die ik voor verlichting gebruik staan op 3v lichtnet adaptertjes. Tot op heden nog niet een gehad die kapot is gegaan. Oh en by the way. Voedingtjes kosten minder dan de gizmo van Alie en kun je bij de meeste bouwmarkten voor weinig kopen.
Was nog iets vergeten.
Weerstand calculator kun je vinden op https://www.luxalight.eu/nl/weerstand-calculator (https://www.luxalight.eu/nl/weerstand-calculator)
-
"Wat baten kaars en bril als de uil niet zien en lezen wil?" - Oud spreekwoord..
-
Cor, goede vondst, die kende ik nog niet. Ruime input zelfs 'n Marklintrafo en zo te zien is het 'n stepdownconverter met zeer ruime aansluitmogelijkheden (y)
Knoop er n aantal van deze achter,en je kunt doorgaan met LED's aansluiten
Aliexpress.com (https://nl.aliexpress.com/item/32958658607.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.18ab7cb8K7iHTC&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=bf043bed-23c3-4ffb-90de-bf3685451643&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:bf043bed-23c3-4ffb-90de-bf3685451643,tpp_buckets:668%230%23131923%236_668%23888%233325%238_668%232846%238107%231934_668%232717%237561%23359_668%231000022185%231000066058%230_668%233468%2315618%23924)
Voor de twijfelaars de navolgende produktlijst van Farnell (EU)
(Erik nu niet uilig gaan doen hé)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LED-spanning.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LED-spanning.jpg)
PS, Sorry het plaatje is iets te groot uitgevallen
-
Plaatje niet, de url wel ;D
-
De gegeven spanningen zijn de waarden van VF bij de gegeven waarde van IF. Je vraagt gewoon om nog veel meer van die spreekwoorden...
PS.: Plaats even url-tags om die link heen, de layout van het forum is nu kapot.
Edit: f -> F, 2x.
-
Valt wel mee toch?... :D
Hint: staat bij 'Hoe werkt een plaatje uploaden'
Link naar een website plaatsen (en een lange link inkorten door te vervangen door korte tekst)
Je kunt een link naar een andere website eenvoudig in een bericht plaatsen middels de knop met het wereldbolletje. In het bericht ziet het er dan als volgt uit: {url}NU.NL{/url}. Hier is als voorbeeld het webadres van NU.NL gebruikt.
Soms heeft het webadres een hele lange tekst, zoals een locatie van Google Maps. Als je dit adres ingeeft, dan wordt forum 'vervormd': heel breed weergegeven. Hier is een eenvoudige oplossing voor. Als voorbeeld weer het webadres van NU.NL, waarbij we het adres willen vervangen door één woord: "NIEUWS". Dat gaat als volgt:
- zo ziet de normale link er uit: {url}NU.NL{/url}.
- vervang {url} door: {url=http:// Het ziet er dan uit als: {url=http://NU.NL
- plaats hierachter een "}", het ziet er dan uit als: {url=http://NU.NL}
- plaats hierachter dan het woord dat je zichtbaar wilt hebben ("NIEUWS"), het ziet er dan uit als:
{url=http://NU.NL}NIEUWS
- plaats hierachter tenslotte als afsluiting: {/url}. Het ziet er dan uit als:
{url=http://NU.NL}NIEUWS{/url}.
Op het forum moet je alle {-haken vervangen door "[" haken!
Op het forum zie je dan alleen: NIEUWS, en dat is dan een aanklikbare link welke je naar de website van NU.NL brengt.
In plaats van NU.NL had het ook de lange link van bijvoorbeeld Google Maps kunnen zijn.
-
Valt wel mee toch?... :D
(weet ik niet jij hebt het gedaan ;D)
Dank je Bert, al doende leert men.
De gegeven spanningen zijn de waarden van Vf bij de gegeven waarde van If.
En als V minder is dan Vf dan brand het ledje zonder weerstand, met een lagere stroom, minder licht. Gewoon omdat het kan en mag.
Het verschil met een lampje is, dat hier niet de wet van Ohm toepasbaar is.
Caspar
-
En als V minder is dan Vf
Daar gaat het nou juist om: hoeveel minder?! Een tiende volt te weinig en de led brandt niet, een tiende teveel en hij gaat stuk. Nou vind ik het prima als je veel geld wilt uitgeven voor een zeer stabiele, goed ontstoorde en betrouwbare voeding die op 0,1 volt nauwkeurig instelbaar is, maar met een weerstandje is het altijd simpeler, goedkoper en veiliger. Aan de andere kant vind ik het ook prima als je eigenwijs bent en de zaak opblaast; kunnen we nog eens lachen!
-
Het verschil met een lampje is, dat hier niet de wet van Ohm toepasbaar is.
Laat dat nou net het doel van de voorschakelweerstand zijn zodat de wet van Ohm wel van toepassing is en dat je controleert hoeveel stroom er door de led gaat.
Als je Led's parallel zet dan weet je nooit hoeveel stroom er door elke de led gaat.
Ik verbaas me over dit draadje. Het nut ontgaat me totaal. De starter stelt een vraag, krijgt onderbouwde antwoorden, maar wil deze niet horen.
Daarna komt de ene naar de andere "oplossing" en dat allemaal om een paar weerstanden niet te hoeven gebruiken.
Ik ga het draadje met veel interesse volgen wat er verder verzonnen wordt.
mvg spock
-
Daar gaat het nou juist om: hoeveel minder?! Een tiende volt te weinig en de led brandt niet, een tiende teveel en hij gaat stuk.
Fout, Onderstaand diagram betreft 'n led 5mm 20 mA 3,5 volt,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vishay-LED-5mm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vishay-LED-5mm.jpg)
Deze LED brand tussen 2.6V en 4,5v Ofwel van uit langzaam naar zeer fel
De fabrikant garandeert het gebruik van deze led op de opgegeven waardens Vf en If over een lange tijd, in dit geval 3,5V bij 20mA. Dit wil niet zeggen dat overschrijding van deze waardes zorgen voor het opblazen van deze led.
Waarom , de huidige halfgeleidertechniek wordt dusdanig samengesteld dat, overbelasting geen gevolg heeft op het functioneren van het component en bij overschrijding van het uiterste het betreffende component wordt vernietigt zonder kortsluiting te vertonen. Dit ter verkoming van hitte en dien ten gevolge "brand" in de installatie.
Naar aanleiding van hiervoor aangehaalde test kan ik meedelen dat geen van de 18 led's een kortsluiting veroorzaakte, Alle zijn overleden in de kliko beland.
-
Kom eerst maar eens met een kloppende karakteristiek, ik heb nog nooit zo'n vreemde lijn gezien voor welke halfgeleider dan ook!
Zie deze afbeeldingen op Google (https://www.google.com/search?q=led+vf+if&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj6yaegtIPuAhWI6aQKHQmhAjEQ_AUoAXoECA8QAw&biw=1168&bih=784&dpr=1.11).
-
De karakteristieken die Mar-Cas laat zien hebben een logaritmische verticale as. Dat geeft een vertekend beeld. Als je die lineair maakt komt het er heel anders uit te zien.