BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Falkenberg op 23 December 2020, 16:45:59

Titel: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
Bericht door: Falkenberg op 23 December 2020, 16:45:59
Een autoslaaptrein naar Milano en Genova in 1980. Bont gezelschap met een restauratie van de NS in de vrolijke kleuren met minimaal 2 en maximaal 12 autotransporters. Voor de lengte maar ff 4 gedaan.

(https://nh-finescale.nl/bnls-images/Dk9001-1980so.jpg) (https://nh-finescale.nl/bnls-images/Dk9001-1980so.jpg)

dirkjan
Titel: Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
Bericht door: Falkenberg op 23 December 2020, 16:54:21
Zou die restauratie een krokettenkar geweest kunnen zijn? In de ZP (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schermafbeelding-2020-12-22-om-19.38.23-22.48.57.png) in dit draadje staat als voetnoot "barwagen".

Zie het plaatje, 2 MU en een krokettenkar

(https://nh-finescale.nl/bnls-images/zpar%20Dk9001%201980wi.jpg) (https://nh-finescale.nl/bnls-images/zpar%20Dk9001%201980wi.jpg)
Titel: Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
Bericht door: Rudolfph op 24 December 2020, 10:45:51
Algemene vraag naar aanleiding van jouw opmerking "(...) maximaal 12 autotransporters. Voor de lengte maar ff 4 gedaan." Deze opmerking kwam ik laatst ook in een ander draadje tegen. Mijn gevoel zegt dat er een beetje verhouding moet zijn tussen het aantal rijtuigen en het aantal autotransporters. Geen reizigers betekent geen auto's en de reizigers die er zijn nemen ook allemaal hun auto mee. Uiteraard kan het een beetje ongelukkig uitvallen als in een rijtuig maar 2 coupés geboekt zijn of er een complete autotransporter gesteld moet worden voor één auto (en dat effect kan nog versterkt worden indien de trein onderweg gecombineerd en/of gesplitst wordt), maar uiteindelijk zal het toch binnen bepaalde bandbreedte vallen lijkt mij. Het gaat mij hierbij om de normale situatie, niet om eventuele overbrengingen van leeg materieel aan het begin/einde van het (hoog)seizoen.

En werden in de autoslaaptreinen trouwens alleen complete coupés aangeboden (dan moet er volgens mij een hele duidelijke verhouding tussen het aantal (geboekte) coupés in de trein en het aantal auto's) of ook losse bedden (waarbij er dus meer auto's dan (geboekte) coupés in de trein kunnen zijn)?
Titel: Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
Bericht door: Falkenberg op 24 December 2020, 11:09:26
De autotreinen werden vanuit Nederland gesteld, dwz de wagens komen uit de NL voorraad. Als er weinig bezetting is dan hoeven de b wagens er niet bij. Deze trein bestaat echter uit 2 delen, waarvan elk deel uit een WLAB, 1 of 2 Bc en wat autotransporters bestaat, omdat in Milaan een deel achterblijft. 2 Laaeqs zijn samen 20 plekken (zonder aanhangers). Dan bestaat de kans, dat er net voldoende plekken zijn om de Bcm en WLAB voldoende te vullen, maar geen extra wagens nodig te hebben. Komen er meer wagens met vouwwagen erachter en vullen de coupés zich minder efficient (3 man in een 4 persoons slaapkabine of 2 per couchettecoupé) dan zijn er natuurlijk meer wagens nodig. 4 Laaeqs op deze set rijtuigen past bij een lage bezetting van de rijtuigen dus prima.

in de autoslaaptreinen kon je per coupe of per plaats boeken. Werd een coupé door een klein gezin geboekt, verlaagde dat de capaciteit natuurlijk.
Titel: Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
Bericht door: spoorzeven op 24 December 2020, 11:16:38
De 51-84 88 40 004-6 op 050780 te Den Bosch
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Den-Bosch-51-84-88-40-004-6-050780-Bak-18-nr-879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Den-Bosch-51-84-88-40-004-6-050780-Bak-18-nr-879.jpg)

Dezelfde dag: 1133 met retourtrein naar Den Bosch te Liempde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liempde-1133-050780-Bak-18-nr-856.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liempde-1133-050780-Bak-18-nr-856.jpg)
Titel: Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
Bericht door: Falkenberg op 24 December 2020, 12:01:39
Nog een opmerking mbt de autotransporter. De Laeqrss 545 hadden in hun inzet in de auto(slaap)treinen personenwagennummers. Die liepen van 65 80 97-10 177-5 tot 65 80 97-10 177-3, dus onder een regime 65 RIC ipv 21 RIV. Heb je Roco autotransporters dan kun je ze omnummeren (en voorzien van E- en Stoom verwarmingskoppelingen)
Titel: Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
Bericht door: DV modelspoor op 26 August 2024, 23:15:34
Ook deze trein heb ik inmiddels redelijk compleet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/autoslaaptrein-1980-66ccefad9fae9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/autoslaaptrein-1980-66ccefad9fae9.jpg)

De krokettenwagen is nog niet in de collectie en had niet echt een goede vervanger dus dan maar voor de vorm de plan D RD erin ;D
De autotransporter is van exact , daar zoek ik er nog wat meer van.
De Bcm modellen zijn van Heris , niet de mooiste maar bij gebrek aan andere ben ik er blij mee.
Titel: Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
Bericht door: Jeroen Water op 27 August 2024, 06:42:29
Mooi hoor! 👍👍👍

Begin van de zomer had Kuijpers Utrecht nog één of twee van die DB autowagens van exacttrain. Ik weet niet of het ‘exact’ voor jouw tijdperk is, maar een belletje aan ‘wagen’ kan geen kwaad.

Jeroen
Titel: Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
Bericht door: Huup op 27 August 2024, 10:34:44
Was die WLABm van NS toen net nieuw?