BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Esperopt op 28 February 2008, 01:53:20

Titel: Wadloper+buffel
Bericht door: Esperopt op 28 February 2008, 01:53:20
Zie filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=i0XXTD06TMU&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=i0XXTD06TMU&NR=1)

Stond verder geen info bij. Deze combinatie heeft toch niet in de reizigersdienst gereden of toch wel?

Nog zo'n rare combinatie:

http://www.youtube.com/watch?v=-nagXbTRlBQ&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=-nagXbTRlBQ&feature=related)

Dit zal toch wel een overbrengingsrit geweest zijn ofzo?
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: Julius op 28 February 2008, 08:49:10
Deze combinatie heeft toch niet in de reizigersdienst gereden of toch wel?
DH+DM'90 wel (in het noorden), ICM+DM'90 natuurlijk niet.
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: snorro op 28 February 2008, 08:52:17
wadloper / buffel combi heb ik veelvuldig ingezeten in mijn tripjes naar de RuG
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: Tijdperk III op 28 February 2008, 09:35:54
de wadloper-buffel combinatie was zeer vaak te zien in de sneltreindienst tussen Groningen en Leeuwarden met alleen een stop in Buitenpost.

Opzich zijn andere combinaties (koploper-buffel, VIRM-koploper) ook niet echt een uitzondering. Defect materieel wordt vaker zo vervoerd naar de werkplaats. (vorig zomer nog een VIRM met een koploper in opzending gezien in Utrecht.
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: RJ op 28 February 2008, 10:00:30
Kan een Wadloper ook samen rijden met de nieuwe GTW's op de Maaslijn? Helaas zelf niet gezien, maar een aantal mensen vertelde me dat.
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 28 February 2008, 11:15:15
Een Wadloper kan niet in dubbeltractie rijden met een GTW, dat kan alleen met een buffel(DM90) en dan met een max. snelheid van 100km/u. Mechanisch kan je veel meer materieel aan elkaar koppelen, dan kunnen alle treinstellen van mat.64 t/m VIRM aan elkaar. Voor het slepen van materieel op deze manier zijn ook allerlij regels van wat wel en wat niet mag maar die ken ik niet uit m'n hoofd.

Ik heb iedergeval de volgende combi's zelf gezien:
3x Plan V+2x DM90
Plan T+DM90
VIRM 4+2xDM90
VIRM 6+2 DM90
VIRM 6+plan T

Verder heb ik wel eens gelezen dat de NS regelmatig snachts een ICM(Koploper) mee gaf in een leegmaterieeltrein Leeuwarden-Grongingen of anders om, maar dan praat je over 5 of 6 bakken DH(wadloper) wat ervoor moet zitten.
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: Tijs Ruiter op 28 February 2008, 14:13:52
hallo
leuk draadje  :D
zelf wel eens een ICM en een VIRM gezien,volgens mij ook een overbrenging
ook een aantal keer gespot : wadlopertransport,met 1700 of 6400  8)

tijs
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: timtrein op 28 February 2008, 16:23:56
GTW's hebben naar verluidt de koppeling hoger zitten (lekker handig, maar goed...) dus dat maakt het koppelen een beetje moeilijk!
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: Rolf op 28 February 2008, 17:57:40
Alleen DH en DM90 stellen mogen elektrisch met elkaar doorverbonden worden.
Verder worden 2 verschillende stellen alleen mechanisch met elkaar gekoppeld.
En tussen Zwolle en Onnen komt het regelmatig voor dat achter een VIRM 6 nog een ICM 3 of 4 gekoppeld zit. Gewoon een overbrengingsritje naar Nedtrain Onnen.
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: arjen op 28 February 2008, 19:19:36

Verder heb ik wel eens gelezen dat de NS regelmatig snachts een ICM(Koploper) mee gaf in een leegmaterieeltrein Leeuwarden-Groningen of anders om, maar dan praat je over 5 of 6 bakken DH(wadloper) wat ervoor moet zitten.


Klopt, die combinatie is nog wel eens in het nieuws geweest na een aanrijding met een koe die tot een tamelijk spectaculaire ontsporing leidde... ik weet helaas niet meer wanneer dat was.

GTW's hebben naar verluidt de koppeling hoger zitten (lekker handig, maar goed...) dus dat maakt het koppelen een beetje moeilijk!

Bij plan T en latere treinsteltypen is de koppeling ook al bewust hoger gezet dan bij de Hondekoppen en oudere treinstellen, puur om te voorkomen dat ze per ongeluk zouden worden gekoppeld. Het prototype van Plan T, de 501, had de koppeling oorspronkelijk lager zitten en daar schijnt wel eens mee te zijn geblunderd.
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: sneek op 28 February 2008, 19:22:41
zo zag het er uit, maf gezicht maar weer eens wat variatie;
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5045984771235504370


Sleepritten naar Amf:
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/20070724/photo#5091055173194196674
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/20070724/photo#5091055941993343074
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/20070724/photo#5091056191101446402

Wim
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: Menno 1846 op 28 February 2008, 19:28:30
Heb ze verschijnende keren hier gekoppeld zien rijden tussen Lw & Gn & Lw-Stv.
Vond dat altijd wel leuk om te zien.
Voor mij was een koppeling tussen een koploper en IRM serie nieuw totdat ik het zelf zag en op plaat vast legde in Zw.
Ook een mooie combie was die van vroeger:
Mat'46,mat'54 Pec19 & Benelux mat'57.(ken ik alleen maar van plaatjes)

@Wim: Die 1e foto daar sta ik ook wel eens te platen!! Zeer geschikt hoekkie!!

Greetz:Menno
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: sneek op 28 February 2008, 20:00:34
Vanochtend, 28 februari 2008 heeft Veolia de laatste reizigerstrein met Wadlopers gereden. De 4 eentjes werden daarna  door Spoorflex op eigen kracht naar Zwolle gereden. Daarmee kwam het einde van de zelfstandig rijdende Wadlopers in de normale dienst in Nederland. Er blijft een eentje voor het Spoorwegmuseum bewaard.
Wat op de Dijksgracht staat gaat naar Amf, 6 eentjes naar de Dijksgracht en in Zwolle blijven de 3222 en 3226 plus 2x1 voor overdracht aan Albanië.


Het waren mooie treintjes, een weemoedig terugblikje op de afgelopen inzet waar ze thuishoorden, in het Noorden van het land:

http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/FoldersIntroductieWadloper
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/WadlopersLwStv
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/DeLaatsteFryskeWadlopers09072007
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/20070724


groet,
 :'( Wim
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: Thom op 28 February 2008, 21:32:55
GTW's hebben naar verluidt de koppeling hoger zitten (lekker handig, maar goed...) dus dat maakt het koppelen een beetje moeilijk!
Ik heb eerlijk gezegd nog steeds het idee dat dat niet klopt...

Immers komen die dingen gewoon met een sleepkoppeling op een goederenwagen binnen en zo'n grote verstelbaarheid zit daar niet in.
[Sterker nog, zo'n ding past eerder niet dan wel, dat weet je zelf ook geloof ik  ;)]

Daarnaast als ik deze foto bekijk heb ik het idee dat ze van beide stellen op gelijke hoogte zitten...
http://www.limburglos.nl/limburglos/data/treinen/groot/007477.jpg
© Luc Peulen
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: timtrein op 28 February 2008, 22:22:03
Sleepkoppelingen? Prima spul, zolang ze maar niet van NedTrain zijn!

Ik ken een foto die toch wel een groot verschil aangeeft. Ergens op Internet gevonden, vergeten van wie, maar nu deel ik 'm toch maar even (de maker mag zich melden ;-))
http://www.solcon.nl/fhjgoorman/temp/GTW_Buffel_koppeling.jpg (http://www.solcon.nl/fhjgoorman/temp/GTW_Buffel_koppeling.jpg)
Vind ik toch wel een groot verschil... al zal die Buffel net versleten wielbanden hebben gehad en die GTW nieuwe, maar dan nog!
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 29 February 2008, 00:25:53
Klopt, die combinatie is nog wel eens in het nieuws geweest na een aanrijding met een koe die tot een tamelijk spectaculaire ontsporing leidde... ik weet helaas niet meer wanneer dat was.
Als ik een wilde gok mag doen vraag ik kan iemand railmagazine 118 checken, volgensmij staat dat ongelijk daar in( ik heb ze pas geleden allemaal weg gegeven dus kan het niet meer nakijken).

Groetjes Michiel
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: Esperopt op 29 February 2008, 00:48:52
Dus toch samen in de reizigersdienst (buffel en wadloper). Werk nota bene zelf in Groningen naast het spoor richting Zwolle en Hoogezand. Daar kwam deze combinatie dus niet voor.
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: timtrein op 29 February 2008, 17:50:08
O jawel hoor, als de Buffels voor onderhoud naar Zwolle gingen dan was dat steevast een combinatie Wadloper+Buffel! (ivm detectie)
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: tinus op 29 February 2008, 20:49:40
wadloper-buffel
zwolle-kampen.
Titel: Re: Wadloper+buffel
Bericht door: Rolf op 01 March 2008, 13:35:03
Dus toch samen in de reizigersdienst (buffel en wadloper). Werk nota bene zelf in Groningen naast het spoor richting Zwolle en Hoogezand. Daar kwam deze combinatie dus niet voor.
Daar normaal niet, maar wel de andere kant op richting Leeuwarden. Zowel stoptrein als sneltrein.