BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Chiel op 22 December 2020, 17:24:15
-
Hoi,
Ik heb een vraag over het isoleren van een rail staaf bijvoorbeeld voor het maken van blokken.
Momenteel heb ik mijn iTrain testbaantje uitgerust met plastic rail assen tussen de blokken. Nadeel daarvan is dat de rail enigszins scheef ligt en je gebonden bent aan de lengtes van de rail van de fabrikant.
De rail staaf door slijpen/zagen is ook een optie weet ik. Maar is het echt zo simpel als alleen maar door slijpen? Moet er dan tussen de rails nog een plastic verbinding? Zo niet, kan een doorgeslepen rail geen schade toebrengen aan je treinen? Ben benieuwd naar de ervaringen.
Groet,
Chiel
-
Het is inderdaad zo simpel als gewoon doorzagen / slijpen. Had ik bij mijn oude baan ook. Maar daar ben ik vanaf gestapt. Ik doe nu voornamelijk de plastieke isoleerlasjes. Veel gemakkelijker :) Meestal gebruik ik de zaag / dremel als ik er iets tussen mag prutsen.
Groet Ronald.
-
Ik zaag of slijp de rail door, maar dan lijm ik er wel een stukje kunststof tussen. Daarmee voorkom je dat de rail later alsnog verschuift of uitzet en de beide einden elkaar weer raken.
-
als je rail scheef ligt dan gebruik je de verkeerde isolatielassen of leg je ze slecht.Ik heb hier met marklin k rail niets anders in gebruik en dat werkt netjes en niks doorzagen rails.soms moet je wel compromis sluiten door have raisk te gebruiken ipv 1 lange.Maar dat is bij massadetectie juist leuk dat je op de railverbinder goed kan sodleren.
-
Plaatje van mijn methode: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221991817#msg3221991817
-
Thanks voor de reacties!
Met scheef bedoel ik dat, doordat 1 rail staaf met plastic raillas is geïsoleerd en de andere niet, je ongeveer een millimeter verschil hebt. Dit allemaal met Roco line en roco raillasjes.
Mooie oplossing Reinier!
Gr. Chiel
-
In welke richting heb je dan een millimeter verschil?
-
Plaatje van mijn methode: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221991817#msg3221991817
Ik spuit er een druppel secondelijm gel tussen.
-
Met scheef bedoel ik dat, doordat 1 rail staaf met plastic raillas is geïsoleerd en de andere niet, je ongeveer een millimeter verschil hebt. Dit allemaal met Roco line en roco raillasjes.
ALs je ze tegen elkaar aanzet? Dus tussen de linker en rechter spoorstaaf? Ik merk daar niets van. Er zit altijd wat verschil tussen. Dat maakt echt niets uit. Ik heb zelf ook rocoline. Kijk maar eens hier Poggendam inbouwen Tankplaat (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.875). Daar zie je ook wat verschil. Als je het goed doet zie je nauwelijks waar de plastieke / plastic isolatielasjes zitten. De treintjes rijden er gewoon goed over heen. Geen probleem
Groet Ronald.
-
De rail doorzagen maar de bielsenmat niet, dan krijg je geen hoogteverschil, en in meer dan negen van de tien gevallen blijven de railstukken op de juiste plek zitten. Verschuift er toch een rail, deze even vastzetten met drupje lijm.
-
Plaatje van mijn methode: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71634.msg3221991817#msg3221991817
+1
Ik spuit er een druppel secondelijm gel tussen.
+1
dwz het plaatje van Reinier met secondelijm-gel vastzetten. ( zaagsnee is altijd wat ruimer bij mij :o :P dan het plaatje )
...Verschuift er toch een rail, deze even vastzetten met drupje lijm.
Ik doe dat voor het doorslijpen. Van een dwarsligger of 5 voor en na de te maken snede een drupje dunne secondenlijm op het klein-ijzer laten vallen. Voorkomt in een boog ook, dat de rail "spat" na het doorslijpen.
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
In welke richting heb je dan een millimeter verschil?
ALs je ze tegen elkaar aanzet? Dus tussen de linker en rechter spoorstaaf? Ik merk daar niets van. Er zit altijd wat verschil tussen. Dat maakt echt niets uit. Ik heb zelf ook rocoline. Kijk maar eens hier Poggendam inbouwen Tankplaat (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.875). Daar zie je ook wat verschil. Als je het goed doet zie je nauwelijks waar de plastieke / plastic isolatielasjes zitten. De treintjes rijden er gewoon goed over heen. Geen probleem
Groet Ronald.
Tussen de linker en rechter railstaaf inderdaad, in de lengte. Niet in hoogte.
Tijdens het rijden merk ik er ook niks van hoor, en je ziet het alleen als je het van dichtbij bekijkt.
Bij gebruik van plastic raillasjes voeg je als het ware een millimeter toe. Bij door slijpen en opvullen niet.
-
Die millimeter kun je voorkomen door de spoorstaven een klein stukje korter te vijlen.
-
Ik herken het “probleem”. Inderdaad is elk iso lasje in feite een kleine mm extra spoorstaaf. Bezet melding zit nu eenmaal op dezelfde spoorstaaf dus als je langere baan hebt (met dus ook meer bezetmelders) zou de ene spoorstaaf al snel “uitbouwen”.
Maar heb er nog nooit probleem mee gehad,
Ik laat zelf her en der met opzet wat ruimte tussen de rails....
Hebben de trienen echt geen last van (h0) en voorkomt dat de boel op een warme zomerdag te strak tegen elkaar komt met alle gevolgen van dien.
Meeste rails wordt uiteindeljk toch in de winter gelegd en met de huidige zomers kan het in de zomer zomaar 15 graden warmer zijn onder het pannendak.