BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: WesleyMat64 op 20 December 2020, 18:48:26
-
Hallo mede hobbyisten ,
Ik ben sinds een maand begonnen met het digitaliseren van mijn modelbaan.
Veel ingelezen en youtube gekeken naar uitleg en instructies hiervan.
Het testbaantje is mij ook gelukt.
Het instellen van de wissels van een inhaalspoor is ook allemaal gelukt.
Nu ben ik bezig om mijn baan aan te sluiten en loop ik toch tegen een vraagstuk aan.
Wellicht simpel , maar ik kom er even niet uit , vandaar dat ik jullie hulp erbij vraag.
Baan is 2-rail
Programma Itrain (nu nog proefversie , wordt straks de plus versie)
centrale DR5000
De wissels werken met servos onder de modelbaan mbv DR4024
Tussen de 2 sporen heb ik een wissel gelegd om van het ene naar het ander spoor te kunnen rijden.
(gezien hierna aan het linkerspoor een opstelterrein ligt , is dit nodig)
Nu dan mijn vraag:
Op welke punten moet ik de wissels isoleren en voorzien van spanning?
(volstaat het om het midden van de 2 wissels beide spoorstafen te isoleren?)
De wissels doen niet mee in de blokken !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wissel-blokken.jpg)
-
Hallo Wesley (wilde gok ;D)
Ervan uitgaande dat je baan geen keerlus bevat dus dat dit twee sporen met gelijke polariteit zijn dan is het antwoord op je vraag dat je bij beide sporen in 1 rail een onderbreking direct voor en direct na een wissel maakt. Tussen de wissels in hoeft niet. Je moet de onderbrekingen dan in dezelfde kant van de rails aanbrengen bijvoorbeeld de onderste in je plaatje. De 4 blokken in je plaatje krijgen dan op de betreffende rail de voeding via een bezetmelder en het tussenliggende deel met de twee wissels aan elkaar moeten dan een eigen voedingsdraad krijgen die via een diodeschakeling moet lopen. Het hoe en waarom daarvan kun je in de encyclopedie vinden. De andere rail hoeft nergens geïsoleerd te worden, die kan doorlopend op de ringleiding aangesloten zitten.
Groeten,
Bert
-
Goedenavond Bert ,
Bedankt voor de reactie.
Klopt , er is geen keerlus aanwezig. dat scheelt alweer. Het is enkel deze wissels die beide sporen aan elkaar verbinden.
Ik ben bang dat ik op het verkeerde spoor zit.
Heb even getekend waar ik denk dat de isolatie punten moeten komen.
Maar ik voel dat er ergens iets verkeerd gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/isopunt.jpg)
Groetjes Wesley
-
Je doet niet wat Bert zegt. :) Hij schrijft dat je in beide sporen dezelfde railstaaf moet onderbreken. Maar jij onderbreekt in het bovenste spoor de bovenste staaf, en in het onderste spoor de onderste staaf.
-
Goedenavond Klaas ,
Ja inderdaad moet wel goed luisteren naar de instructie. Gelukkig is er nog een controle moment :)
Als het goed is zijn de isolatie punten nu juist geplaatst.
Zijn dit ook alle benodigde isolatiepunten rondom de wissels?
Ik heb nummer 1 en nummer 2 toegevoegd bij de wissels.
Bij welke nummer komt dan de diodeschakeling ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/isopunt_2.jpg)
Groetjes Wesley
-
De diodeschakeling komt aan dezelfde kant als waar op andere plaatsen de detectors zitten. Dus de onderste staaf want daar zitten ook de onderbrekingen.
-
Oke dankjewel! ik denk dat ik het nu heb en verder kan.
Qua aantal diodeschakeling lijkt mij 1 voldoende? gezien beide wissels nu gezamelijk aangesloten is?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/isopunt_3.jpg)
Groetjes Wesley
-
1 diodeschakeling is voldoende want de wissels zitten elektrisch gezien helemaal aan elkaar vast.
-
Zijn er meerdere stroomkringen dan per stroomkring een diode schakeling .
Mvg Johan
-
Inderdaad, voor het wissel in de aftakking naar het opstelterrein geldt natuurlijk hetzelfde verhaal. Als dat wissel aan dezelfde booster zit kun je het aan dezelfde diodeschakeling aansluiten. Als het een andere booster is dan heb je een tweede diodeschakeling nodig.
-
Super !! het is mij helemaal duidelijk en ga er morgen gelijk weer verder mee.
Die diodeschakeling is mij ook duidelijk.
Maaaar ik heb hier nog een keerlusmodule DR5013 liggen van de vorige modelbaan ,
als ik het goed heb bekeken zou dit ook als diodeschakeling kunnen functioneren toch ?
Het zou mooi zijn als ik deze ook nog kan gebruiken en kan zelfs aansluiten via loconet :)
-
Ik begrijp niet hoe je een keerlusmodule als diodeschakeling zou kunnen gebruiken.
-
Verkeerd gelezen en begrepen ::)
Diodeschakeling is spanningsverschil
Bij de keerlusmodule noemen ze het stroomverschil maar dat is natuurlijk kortsluitdetectie.
Daar dacht ik even dat het hetzelfde was.
Maar ik ga het houden bij de diodeschakeling hihi
Enorm bedankt allen voor vanavond voor alle benodigde informatie !
Ik kan weer lekker verder met digitaliseren :)
Groetjes Wesley
-
Diodeschakeling is spanningsverschil
Bij de keerlusmodule noemen ze het stroomverschil maar dat is natuurlijk kortsluitdetectie.
Misschien begrijp ik je niet. ???
Je conclusie hangt af van het werkingsprincipe van je keerlusmodule, volgens mij.
Als jouw keerlusmodule werkt op basis van kortsluitdetectie, ja dan ...
Als je tussen de twee spoorstaven een 1.5 K weerstand en een led zet (in 2-voud, in tegengestelde richting) dan doe je niet aan kortsluitdetectie maar aan stroomrichtingdetectie (polariteit-detectie) (http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/polaritaetsanzeige.htm). Als je om dat principe heen een keerlus module bouwt, dan berust die niet op kortsluitdetectie, maar op polariteit-detectie, lijkt mij, omdat je niet afwacht tot kortsluiting ontstaat, maar die voorkomt.