BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Biesje op 19 December 2020, 19:22:18
-
Net als de 1200 heeft de 1300 een rumoerige model geschiedenis. Na Lima, Jouef en Piko met in het beste geval matige rij eigenschappen en detaillering, was er dan de Rivarossi 1300 in de jaren 90 van de vorige eeuw. Moderne middenmotor met cardan aandrijving op 4 (wrom geen 6?) assen, losstaande handrails en fijner gedetailleerd. Deze is alleen uitgebracht in de blauwe uitvoering met of zonder NS vignet. Helaas zijn er nooit versies uitgekomen in het grijs/geel, geel met mega vignet of zelfs maar turkoois. Dus dan maar zelf aan de slag. Eerst op jacht naar de vrij zeldzame modellen en toen een Lima kap er op gefrot. LED verlichting er in, Sommerfeldt panto's er op en klaar. De Lima kap was best goed, maar met matige detaillering. Er werden plannen gemaakt om de originele kap te gaan verbouwen. Sierlijsten werden afgesneden en seinbalken besteld.
Maar intussen stond de modelbouwwereld niet stil en werden modellen steeds gedetailleerder. Toen Electrotren met de Spaanse versie uitkwam (serie 276) werd er ook een NS versie van gemaakt, eindelijk ook in grijs/geel en gerenoveerd met reuzenvishaak (y). En ook nog eens digitaal voorbereid! Nu was iedereen blij toch? Nope, de Spaanse versie had een bredere neus en kortere draaistellen omdat men in Spanje op breedspoor rijdt. Ook werden de cabinedeuren en zijwand niet aangepast. Dus zaag in de Electrotren (inmiddels Rivarossi) kap om het smoelwerk te versmallen. Daar is ergens nog wel een topic over te vinden.
Maar toen was er REE die met een super uitvoering kwam van de Franse CC7100. Ze waren welwillend om eventueel een NS versie te maken en samen met de superhelden van Artitec onstond er het zeer fraaie model van een echte NS 1300 met alle details en technische ontwikkelingen van het nieuwe millennium! Yay! Maar geen gerenoveerde versie, want dat kwam neer op een kostbare nieuwe mal maken. Zowel front als zijkanten zijn zodanig anders dat het ingewikkeld werd, en Artitec wil het goed doen of niet.
Inmiddels heb ik een fraaie blauwe 1300 van Artitec staan. Sound is een bjjzaak maar de detaiullering, rij eigenschappen en digitaal bedienbare pantografen zijn super. En nu met werkend rangeersein zelfs :P ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96130.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96130.0) ). Dat smaakt naar meer 8)
Doet even pijn in de knip maar daar is het slachtoffer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1315_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1315_3.jpg)
Na wat spelen en testen gebeurt het onvermijdelijke:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_181935.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_181935.jpg)
Blote billen gezicht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_182049.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_182049.jpg)
Dat was even peentjes zweten. Alles zit vast met lijm :o . Dat maakt demontage best wel zenuwslopend (ha ha ::) )
Maar nu wordt het nog lastiger. De ramen en sluitsein/cabineverlichting printjes zitten ook best vast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_182156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_182156.jpg)
Maar even moed verzamelen voor ik verder ga :-X
Mvg,
Robert
-
oooo wat erg.................... :o
Je hebt wel lef :)
Misschien helpt het als je de ramen en lichtgeleiders een beetje warm maakt met een föhn of in warm water. Dus niet met een verfafbrander...
-
8) ga ik zeker volgen (y). Succes Robert.
-
Spannend, ik hoop alleen niet dat je hem 1303 gaat nummeren (weet anders niet waar die verwijzing in de titel vandaan komt....)
Ik heb nog ene klein beetje hoop dat Artitec/REE hem zelf gaat uitbrengen in het geel ;D
-
Dat gaat vast gebeuren. Vermoedelijk zodra die van Robert net klaar is. ;)
-
@Sicco: Geen idee waar het nummer vandaan komt in het topic, ik dacht dat ik 1315 had getypt? Zou inderdaad nogal stom zijn om 1303 in gele jas te hijsen. Het moet uiteindelijk de 1312 worden.
@Paul: Boeh, dat zal wel weer >:( :P ;D
Ik had weer een stuk ruggegraat erbij laten groeien dus daar gaan we weer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_212224.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_212224.jpg)
Los! Yay! Flink frutten met een X-acto mesje en de lijm gaf het op. Erg klein dun printje welke verticaal achter de sluitseinen zit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_212233.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_212233.jpg)
De zijruiten en voorruiten zaten ook gelijmd. Vooral de voorruiten zaten goed vastgeplakt. Maar even diep ademhalen, nieuw scherp mesje ingespannen en beurtelings adem inhouden en hyperventileren en deze kwamen ook los, maar onder flink protest.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_221651.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_221651.jpg)
Verder de details loshalen was daarmee vergeleken een peuleschil. Alleen dat dakroosterventilatorblaasgeval deed nog moeilijk maar moest zich uiteindelijk overgeven aan mijn stalen wil... ofwel schroevendraaier/breekijzer...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_221711.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_221711.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_221704.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_221704.jpg)
Donor kap is een Lima 1308. Om een of andere reden hadden deze uitvoeringen al de gerenoveerde deuren. Waarschijnlijk omdat het goedkoper was om de mal van de gerenoveerde 1300 te gebruiken voor de zijkanten :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_221935.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_221935.jpg)
Goed te zien is dat de vorm en verhoudingen van de Lima kap prima in orde zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_224735.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201219_224735.jpg)
Dit is dus de bedoeling. Maar is dat nou helemaal de moeite waard? Alleen nitpickers zoals ik zou het opvallen dat de deur anders is. En nog minder mensen weten dat toen deze deuren er in werden gezet, de wand ernaast aangepast werd waardoor het 'randje' van de zijkant opschoof. Dit is ook de reden waarom het grote NS logo bij de Lima niet goed over de ronde ruit loopt. Lima hield dit randje aan als referentie om het logo te plaatsen, maar daardoor zit het logo dus niet juist :P
Juist omdat dit de kleine details zijn is het leuk om het ook zo te maken. Om ook in de geest van Artitec te blijven 'doe het goed of doe het niet'. En voor een loc van 440 euro mag ik toch ook wel wat moeite doen als ie toch ver@#$% wordt :P
De manier waarop ga ik nog even over nadenken. Ik kan natuurlijk een gat hakken in de Artitec kap en het gat op maat maken zodat de Lima deur er in kan. Of ik kan de originele deur laten zitten en van een dun strookje plastic/messing een nieuwe deur maken en die er op plakken. Doel is een meer rechthoekige deur die gelijk ligt aan de wand er omheen. Ook moet ik dan twee deurklinken maken (op alle deuren?). De originele deuren hadden er maar een. Bij de neuiwe deuren kon een machinist zo makkelijker de deur openmaken als de loc niet bij een perron stond.
Nu wilde ik voor de gein ook een foto maken met de nieuwe seinbalkjes. Ik heb zowel geetste als plastic seinbalken... ergens... ik kon ze niet meer zo snel vinden voor de foto :(
Morgen maar zoeken :P
Mvg,
Robert
-
Zo dan, wat een lefgozer zeg !
Ben heel erg benieuwd hoe de loc er na de renovatie uit ziet.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Dapper, maar gestoord. ;D
-
@Sicco: Geen idee waar het nummer vandaan komt in het topic, ik dacht dat ik 1315 had getypt? Zou inderdaad nogal stom zijn om 1303 in gele jas te hijsen.
De kwalificatie "stom" zou ik er niet aan toe willen kennen hoor. Persoonlijk zou ik het juist wel stoer vinden om voor dat nummer te gaan, net als bijvoorbeeld een 1131 of 1156 met botsneus, een 2248 in grijsgeel, of zelfs een 1507 . Doe gewoon wat je leuk vindt. Het is tenslotte jouw beleving, ongeacht wat anderen ervan vinden.
Ik vind het ook al heel stoer een perfecte Artitec 1300 te durven aanpakken. Ik ben heel benieuwd waar het naartoe gaat, dus doe vooral door! (y)
-
Boeh, hoezo gestoord? :P Er zijn er ook genoeg die dure Philotrains helemaal uit elkaar halen en opnieuw bouwen. Dit is toch niet heel anders? Enige waar ik tegenop zie zoals altijd is het spuiten, maar dat kan ik ook laten doen als ik het niet durf. Zeker het randje onder de seinbalk lijkt me lastig. Ongeveer 1,5 mm en dat randje moet zowel grijs als geel worden :( Als ik de seinbalk demontabel maak is dat wellicht makkelijkerder. Maar met risico op kieren uiteraard.
Ik kon er niet tegen dat ik de frontsein balkjes niet kon vinden en ben gisteravond/nacht toch gaan zoeken... maar helaas, ik vond alleen de geëtste van Train-Art, ooit gemaakt om de dikke balk van de Electrotren 1300 op dieet te zetten. Ik had dus ook een paar van die dikke plastic Electrotren dingen liggen. In mijn herinnering waren die iets gedetailleerder met schroefjes sop de lampringen of zo. Balen :( Ik heb ze ergens zo goed opgeborgen dat ik ze niet meer kan vinden @#$% >:(
Wel vond ik natuurlijk vele andere spullen terug waarvan ik niet wist dat ik ze nog had, waaronder een set Kleinspoor transfers met groot logo en twee wapens. Nu ben ik alweer vergeten welke wapens, maar ik hoop dat Zoetermeer er bij zit voor de 1312.
De Lima balkjes zijn ook redelijk strak, maar moeten eerst uit een kap gehakt worden.
Heeft iemand overigens tekeningen van de neus na renovatie voor de maten? De hoogte van de seinen is iets anders bij Lima en Electrotren. De breedte is nagenoeg gelijk, ondanks dat de Electrotren een bredere kop had.
-
Biesje
Ik zal morgen eens kijken of ik iets kan vinden voor je en dan foto's voor je maken
stuur me maar een PB wat je ongeveer nodig hebt
-
Mooi project! ;D De KleiNSpoor transferset heeft helaas geen wapen van Zoetermeer. Wel Woerden (1302) en een andere.
-
Dapper, maar gestoord. ;D
Verklaar u nader :)
Ik vind het gaaf om te zien, ach en mislukt het koop je een nieuwe kap en klaar toch ?
-
Heerlijk, iemand die Artitec gaat zitten te verbeteren. respect en succes. Maar dat zal wel anders begin je er niet aan.
Wat betreft deurkrukken; Frie heeft heel fraaie in nieuwzilver (als ik dat goed zie).
Carel
-
Nou, niet zo serieus hoor.
IK ga natuurlijk altijd uit van mijn eigen beperkingen en dan denk ik vaak: koope je nu een lok van een paar honderd euro om de schaar erin te zetten? Dat je dat met een lina doet van een paar tientjes....
Maar ik heb ook gezegd dat het dapper is!
Zal ik eens kijken naar of ik nog van die riva seinbalkjes heb?
-
De kwalificatie "stom" zou ik er niet aan toe willen kennen hoor. Persoonlijk zou ik het juist wel stoer vinden om voor dat nummer te gaan, net als bijvoorbeeld een 1131 of 1156 met botsneus, een 2248 in grijsgeel, of zelfs een 1507 . Doe gewoon wat je leuk vindt. Het is tenslotte jouw beleving, ongeacht wat anderen ervan vinden.
Ik vind het ook al heel stoer een perfecte Artitec 1300 te durven aanpakken. Ik ben heel benieuwd waar het naartoe gaat, dus doe vooral door! (y)
Als het model perfect zou zijn geweest had deze verbouwing niet plaats gevonden denk ik zo maar ;D
Knap project en benieuwd naar het resultaat.
-
Ben benieuwd!
-
@Martijn: ;D Als je zou willen kijken heel graag. Ik heb gisteren weer vrijwel de hele dag gezocht en veel gevonden maar niet wat ik eigenlijk zocht :( De geëtste seinbalkjes hebben wat afwijkingen en zijn niet helemaal symmetrisch. En anders hak ik de seinbalken uit een Lima :P
Het is niet echt verbeteren, ik wilde gewoon een gereviseerde versie hebben, en de kans is niet echt heel groot dat deze gaat komen denk ik. Behalve het rangeersein valt er niks te verbeteren aan een Artitec 1300. Behalve misschien de blauwe kleur die niet perfect aansluit bij de blauwe 1200 en Plan D rijtuigen van Roco. Maar zoals zo vaak al is gezegd: in het echt hadden ze ook niet allemaal precies de zelfde kleur.
In theorie moest ik alleen de seinen aanpassen en nieuwe deuren plaatsen, maar het lijkt er op dat de hele zijwand anders is. Er is een soort 'vak' wat verdiept ligt en waar het grote NS vignet, de patrijspoorten/zijraampjes en het wapen en nummer in staan. Ik wist al dat het vak iets kleiner/smaller was door de plaatsing van de nieuwe deuren, maar als ik op foto's ga uitvogelen waar de scheiding van grijs en geel moet komen lijkt het er op dat het vak ook minder hoog is. Dat wordt extra plamuren en schuren :P .
Mvg,
Robert
-
Hoi Robert,
Wacht even voor je gaat schuren. Ik heb even gekeken naar het vak aan de zijkant. Ik zie bij de gerenoveerde versie duidelijk een naad lopen in de gele verf aan de onderkant van het vak.
Dus de grijze balk onderaan is minder hoog, maar dat komt alleen doordat de gele verf bij de gereviseerde 1300 verder doorloopt naar beneden.
Op deze foto goed te zien;
https://www.google.com/search?q=ns+1300&client=ms-android-samsung&prmd=ismvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj9xPb6m9_tAhXQy6QKHVdWCnMQ_AUoAXoECBoQAQ&biw=360&bih=612&dpr=3#imgrc=j-slS_zgdMAjgM&imgdii=1YoDhzpZDcDglM
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Mooi project Robert! Ik heb hetzelfde geintje uitgehaald met the good old Rivarossi 1300'en, misschien ken je het draadje nog: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9121.0
Eng of niet, kwestie van gewoon doen. De Rivarossi's waren destijds ook mooi/zeldzaam/duur/etc. maar als je vooraf goed bedenkt wat er moet gebeuren en je daarna netjes werkt kan het niet fout gaan. En anders is er altijd nog styreen, lijm en plamuur en het ding weer op kleur brengen kan je altijd nog (laten) doen.
De te dikke frontseinbalken die toen op de 2e generatie Rivarossi 1300 zat, zijn de makkelijkste en mooiste oplossing voor de fronten. Goede afmetingen, mooi gedetailleerd en het scheelt gezaag in oude Lima's. De diepe zijwanden zijn bij de modernisering inderdaad korter geworden, de rand ligt nu ongeveer gelijk met de voorste isolator van de stroomafnemer. De hoogte van het diepe vlak is niet veranderd. Zie: https://www.flickr.com/photos/120261694@N07/49001571916/in/photolist-2hE6S9d-qePoUG-91DKA6-XZNbFA-opsoTZ-oL2umd-5WPi8q-227r6bV-aPnusH-ahQ78R-9J95RY-2915hSg-eUqfZk-oHfnvG-4939BR-bmTgdF-ovyUYj-ovyAs2-oMMtDT-7QLjSP-7JjDaN-5WJ7nJ-shaFby-2iNkdm1-iQS5N8-2PadSL-b4HW2r-oeZjYa-b4HVQZ-jEnDXy-8AhaCk-8AkckE-8AkdE3-8Ah8nc-8Ah8FX-owi3Zc-2kgBDo2-2kgC3DB-oeV47j-5WJ9cw-ubP6Pu-oEHjGu-iZh4Zu-qhHoa4-29XtJcZ-2hy9EWd-tmCcTb-26PDrXG-2jLTu8b-K1TDec
Wat je verder nog kan doen is het vervangen van de treeplanken op de neuzen. Deze zijn bij de renovatie vervangen door roostermateriaal.
Succes!
-
@Olaf
Ik meen ergens in dit draadje gelezen te hebben dat het de 1312 gaat worden met het stadswapen van Zoetemeer.
-
Dat mag, vind ik prima.
-
@Olaf: nu weet ik weer waar ik gelezen had van de zijwanden, dat was in jouw draadje :D
Die loopplank: is die ook aangepast in hoogte? Ik kom niet uit als ik het grijs en geel doortrek van net boven die plank naar de zijkant en met de hoogte van de deuren. De plank vervangen is weer extra werk, boeh. Hoe heb jij dat gedaan?
Ik baal nog steeds dat ik die seinbalkjes niet kan vinden, grrr >:(
Mvg,
Robert
-
Ik ben ermee bezig hoor.
-
@Olaf: nu weet ik weer waar ik gelezen had van de zijwanden, dat was in jouw draadje :D
Die loopplank: is die ook aangepast in hoogte? Ik kom niet uit als ik het grijs en geel doortrek van net boven die plank naar de zijkant en met de hoogte van de deuren. De plank vervangen is weer extra werk, boeh. Hoe heb jij dat gedaan?
Ik baal nog steeds dat ik die seinbalkjes niet kan vinden, grrr >:(
Mvg,
Robert
Hoe ik de nieuwe looproosters ga maken ben ik nog niet helemaal uit. Het zijn zogenoemde PcP roosters en die zijn dusdanig anders dan de originele dat ik besloten heb ze te vervangen.
https://www.flickr.com/photos/themagic1/4983007942/in/photolist-8AkckE-8AkdE3-qUU15p-4ErYtG-hJxvv7-8Ah8nc-rxcjeq-ruTHDg-rxcjb9-aMWfyB-rvsv92-e7xRcD-GerYs5-94iFNm-8Ah8FX-H71hAs-nnipuB-aMRh3p-p2EuS2-rz79N9-jAMUcR-hJye18-9sqWeB-f9o7N1-ruMwUZ-p2EQTL-aMS3La-hJyZo7-pihxSz-ca1M9E-pj3jQ5-hJy9XP-94gFfx-puWwhx-canc6L-H1E4aA-8qJ8Wx-H71kRA-hJy9JT-rdjrBm-ca7mgb-hJxGT6-ruNdoE-rsB3f1-rdkcEo-ruTHSx-8wjZ32-D59kzd-eba2k4-rdjrSS/
De roosters maak ik er pas na het spuiten op, dus ik heb nog even tijd om een oplossing te vinden ;)
Als ik op mijn modellen de scheidingslijn tussen geel en grijs denkbeeldig over de koppen doortrek komt het wel goed uit. De grens geel/grijs komt de net onder de frontseinbalk.
Maak je misschien ergens rekenfoutje?
-
Hoi Olaf, dank voor de afbeeldingen. Ik denk dat ik de loopplank er ook maar afhaal tot na het spuiten. Ik zie dat deze bestaat uit verschillende stukken. Stukje dun plastic zilver maken en met een transfer een soort gaatjespatroon er op maken denk ik. Laten etsen kan ook, maar je krijgt die gaatjes nooit mooi op schaal. Met dat ding er af lijkt het me wel makkelijker afplakken voor het spuiten :)
Het was me al eerder opgevallen dat de sluitsein houders anders waren bij de gerenoveerde. Maar op de foto zie ik nu beter hoe het zit (y) Ik zie ook een soort stootrand boven dit rooster zitten, zeker om de lak te beschermen tegen schoenen met stalen neuzen :D .
Als ik met de scheiding grijs/geel begin net boven de plank dan klopt het niet bij de deuren en het onderste randje van dat vlak in de zijkant. Vandaar dat ik dacht dat wellicht de hoogte is veranderd. Ik ga van het weekend weer verder nadenken.
@Martijn: Dank je, ik waardeer het zeer (y) . Ik dacht dat ik ze had opgeborgen in de doos waar ik ook de details van de Rivarossi in bewaar. Maar dat viel tegen :( .
Vrolijke dagen!
Mvg,
Robert
-
Dag allen, vrolijk kerstfeest en zo ;D
Geen visite dus kon ik lekker prutsen en raakte ik eigenlijk een beetje de weg kwijt :(
Wat klopt hier niet?:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201225_175407.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201225_175407.jpg)
Van links naar rechts: een Limarossi 1307 (oude rivarossi met Lima kap en Sommerfeldt panto's), een Electrorossitec 1310 (Artitec 1315 met speciale Electrotren/Rivarossi kap) en een originele Artitec 1304. Maar wat klopt er dan niet?
Nou, dit dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201225_175431.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201225_175431.jpg)
De 1310 had eenbeen panto's, maar ik heb er schaarpanto's opgezet van de Artitec 1315. Hoe dan? Nou zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201225_175540.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201225_175540.jpg)
Ik heb de daken van de Electrorossi kap aangepast zodat ik de dakdelen met de panto's van de Artitec kap er in kon klikken. Zo kan ik eventueel ook de servos er gewoon onder klikken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201225_175651.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201225_175651.jpg)
Lastig te zien op de foto's, maar er is simpelweg een gat gezaagd en op maat gevijld. En toen de opstaande randjes vlak gemaakt met het dak zodat het Artitec dakdeel er in/op paste. En waarom ziet de kop/cabine van de kap er zo gehavend uit?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201225_175759_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201225_175759_1.jpg)
Dit is de kap die de littekens draagt van mijn gruwelijke experimenten tot het versmallen van de cabine. Ik kan deze eventueel inzetten als reserve kap nu :) Het dak van de cabine is wat te rond voor een NS 1300, maar dat kan ik eventueel wat hoekiger boetseren. Het is fijn op een plan B te hebben.
Mvg,
Robert
-
Raad eens wat ik gevonden heb?
-
De seinbalken......
Dus nu gaat het echt gebeuren ?
Ben benieuwd. Voornemen voor 2021...een Artitec 1300 naar de kl...... helpen 😱
Vriendelijke groet Ruud B.
-
En dan zal je zien dat Artitec deze maand de gerenoveerde versies aankondigd.
-
Zou een stunt zijn...
-
Raad eens wat ik gevonden heb?
Heb je de seinbalkjes gevonden? Ik had een poging gedaan de Lima balkjes er uit te zagen maar dat lijkt makkelijker dan gedaan :( Mocht je ze kwijt willen dan hoor ik het graag (y)
Naar de kl.... helpen? Wat een vertrouwen :P
De kans is klein dat Artitec met een gerenoveerde 1300 komt, maar de kans was ook klein dat een fabrikant nog met een 1200 zou komen na de laatste Mätrix versie... of een mooie Sik... of een NS 2000... of... of... :-X
We zien wel weer...
Mvg,
Robert
-
Dag allen,
Inmiddels de seinbalkjes binnen, dank je Martijn (y)
Ik zit nog met het plaatsen daarvan. De Lima en de Electrorossi hebben de balk beide op een andere hoogte zitten. Ik heb inmiddels bijna 7000 tekeningen/afbeeldingen binnen van allerlei NS 1300 onderdelen, behalve de gerenoveerde vooraanzichten met maten. maar met 6000+ afbeeldingen is het ook makkelijk om er overheen te kijken helaas :(
Uiteindelijk zal het wel lukken met goed naar foto's te kijken en deze te meten. Maar voordat ik echt ga plakken had ik graag iets concreets voordat ik straks te horen krijg dat het niet goed zit en ik de kap weg kan mieteren...
Mvg,
Robert
-
Zo, ik kan niet meer terug:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210404-045648-6069f0e6a8054.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210404-045648-6069f0e6a8054.jpg)
Originele frontseinen er af gesneden, door het zo vlak mogelijk te snijden gingen de nummers ook mee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210404-045621-6069f0e6a10b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210404-045621-6069f0e6a10b2.jpg)
Seinbalkje even gepast en met Kristal Klear gefixeerd. Ik heb nog steeds geen duidelijke tekening met de exacte maten van de gerenoveerde neus gevonden, dus de hoogte blijft een gok :(
Mvg,
Robert
-
hoi robert,
wat betreft de seinbalk maatvoering zie pb ;)
marc
-
Seinbalkje even gepast en met Kristal Klear gefixeerd. Ik heb nog steeds geen duidelijke tekening met de exacte maten van de gerenoveerde neus gevonden, dus de hoogte blijft een gok :(
Mvg,
Robert
De hartlijn van de frontseinbalk zit op 820mm vanaf de onderkant van de bufferbalk.
De omloop op de fronten zul je ook moeten vervangen, want de nieuwe looproosters zitten een stukje lager.
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
-
Yay! Thanks! (y) Beiden bedankt voor de tips en info.
Ik wist dat de omloop anders was, zat nog te twijfelen of ik deze er af ging halen, want dan moet er ook weer iets terug gefrut worden. Roosters is lastig en zo :(
820 mm is ongeveer precies 9,425287356321839 mm in 1:87. Tijd om mijn schuif te maten...
Mvg,
Robert
-
In het 1300-boek van Bouwman stat een foto ten tijde van de renovatie. Daarop is duidelijk de contouren van de oude frontseinen te zien terwijl de nieuwe balk al geplaatst is. Misschien heb je er wat aan...
Doet zo door! (y)
-
Vanwege bangepoeperigheid gaat het niet zo heel vlot. Gisteren is een vleugje moed tussen mijn oren aan komen waaien en heb ik de omloop boven de buffers er af gesneden. Iep! :o
Dit maakt het spuiten straks wel makkelijkerder denk ik, mits er een nieuw rooster komt wat later aan te brengen is :P . Denk dat ik deze van een stukje nieuwzilver of messing ga maken welke ik aluminiumkleurig zal maken en dan een soort transfer er op voor de rooster imitatie.
Eventuele vrijwilligers die deze roosters willen etsen juich ik toe :P
Mvg,
Robert
-
ik zou ger knijf eens een mailtje sturen, die staat altijd wel open voor nieuwe ets projecten. :)
marc
-
Dag Marc,
Ik weet niet of het erg interessant is voor hem om voor 1 loc een hele ets te laten maken. :(
Mvg,
Robert
-
hij heeft voor mij alleen een rooster voor een kraansik gemaakt, en als je aangeeft hem netjes af te nemen en te betalen dan zal Ger vast niet de beroerdste zijn.
-
Hoe staat het een jaar later met de ombouw?
-
Oh ja, die had ik ook nog :D
Nog steeds ongeveer hetzelfde. Door de week werken en in weekend uitrusten. Gezondheid laat me weinig extra energie over en er moet ook gekookt, afgewassen en andere dingen in en om het huis gedaan worden... Helaas is er niemand die me daarbij helpt. Ik hoop steeds dat het beter gaat maar lijkt zelfs erger te worden :-X Wel veel kleine dingen gedaan om weer wat handigheid te krijgen.
Project zit veilig in een doos. Ik moet eigenlijk weer ergens een Lima 1307 of zo vinden, want ik heb wel een paar deuren verkl@#$ :( Lima is de enige die de juiste deuren in de gerenoveerde 1300en maakte.
Mvg,
Robert
-
Bij archeologische opgravingen naar een onderdeeltje wat ik nodig had vond ik zomaar een Artitec 1315. Leuke vondst maar de frontseinen waren er af gehakt. Toen kreeg ik een appje van een Oekraiense mevrouw die kaartjes had gekregen voor het Spoorwegmuseum. Of ik mee wilde met de hele familie (y)
Stiekum mijn rolmaat meegenomen en warempel, de 1312 stond helemaal klaar voor mij! Dus toen zij zelf wat rook wilde maken bij gebrek aan een werkende 3737 en een peuk ging roken ging ik aan den slag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/WhatsApp-Image-2025-03-30-at-16-34-39-67ead6a7a4b06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/WhatsApp-Image-2025-03-30-at-16-34-39-67ead6a7a4b06.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/120201012-001-hsmall-67ead73c822bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/120201012-001-hsmall-67ead73c822bd.jpg)
Er was al geen weg meer terug, maar het is wel de bedoeling dat we vooruit gaan eindelijk een keer...
Mvg,
Robert
-
Mooie foto van de 1300 Robert!
Ik hoop dat je je eigen 1300 projectje uiteindelijk succesvol kan afronden.
Groeten Sven
-
Hoi, ik hoop het ook :) De Limarossi is wel een beetje gedateerd inmiddels.
Even een vraagje tussendoor: wie weet hoe dit type gaatjesplaat heet? Misschien heeft een fabrikant al eens een 1:87 versie hiervan gemaakt voor scenery of zo. Het is een soort aluminium antislip gaatjesplaat wat om de 1300 neus gevouwen zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1312-geel-loopplank-67ed67699e0c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1312-geel-loopplank-67ed67699e0c0.jpg)
Mvg,
Robert
-
Ik ken het als "dimple plate", maar daar heb je verschillende varianten van qua ronde gaten met/zonder opstaande rand