BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Roofje59 op 17 December 2020, 16:09:03
-
Ik ben een beginneling in het digitale tijdperk. De meeste locs zijn reeds digitaal en voorzien van ESU decoders.
Hoe zit dat met bv verlichting in personenrijtuigen? Hoe gaat dit in z’n werk?
En is hier een aparte decoder voor benodigd, die dan in het rijtuig wordt ingebouwd, samen met de verlichting? En wat voor verlichting? Zijn dat bv led strips?
En hoe wordt eea aangesloten en aangestuurd? En moet het materiaal van de wielen ergens aan voldoen?
Een hoop vragen, maar zou het op prijs stellen als jullie wat licht in de duisternis kunnen werpen ;)
P.S. ik werk met Fleischmann Twincenter
-
Je kunt eens kijken naar LED strips met ingebouwde decoder van bv ESU (in meerdere lichtkleuren - bv hun nummer 50708) en iets gelijkaardigs van Viessmann (bv nummer 5077). Het aardige is dat de LED strips op maat in te korten zijn, en dat je de individuele LED's op de strip naar keuze met groepen van een paar LEDjes of als geheel kunt schakelen en dat er effecten ingeprogrammeerd kunnen worden (bv knipperend opstarten alsof het een trage TL balk is). Verder kun je vaste treincombinaties in 1 keer als groep in/uit-schakelen. Die van Viessmann hebben een condensator ingebouwd zodat bij korte stroomonderbrekingen het licht aan blijft (ESU heeft geloof ik niet). ESU heeft dan wel weer een setje rode sluitlichten erbij zitten.
Groeten, Rolf
-
Behalve de "luxe", schakelbare rijtuigverlichting met behulp van een decoder, kun je het ook simpel houden
en de rijtuigverlichting met een diodebrug, om de "wisselspanning" gelijk te richten) met nog een weerstand
van 1,5 kOhm rechtstreeks op de digitale railspanning aansluiten: stroomafnemers op de wielen.
De kosten zijn dan miniem als je bij Ali wat zelfklevende ledstrip-op-de rol, wat smd weerstandjes en diodebruggen aanschaft.
François
-
Het is je waarschijnlijk nog niet bekend.
Boven in de site staat een regel met verschillende categorieën.
Een daarvan is de encyclopedie.
Daarin vindt je een pagina die specifiek over rijtuigverlichting (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Rijtuigverlichting) gaat.
Zowel direct als via een lichtstrip met decoder.
Ik denk dat je daar al een heel eind mee komt.
-
Als ik complete LED strips met ingebouwde ESU decoder neem, moet ik dan ook stroomafnemers op de wielen monteren?
-
Tja, stroom vloeit nog steeds niet telepathisch 8)
Maar is afhankelijk van de wagens die je wilt ombouwen. Sommige hebben al stroomafnemers ingebouwd, andere niet
-
Het mooie van lichtstrips met ingebouwde decoder is dat je het licht kunt dimmen, aan en uit kan zetten, er zijn vaak effecten zoals TL licht etc... vaak hebben ze ook extra uitgangen voor sluitverlichting. Allemaal wel duurder dan een doe het zelf ikea of aldi ofzo strip met weerstand geklooi etc maar je krijgt er ook wel wat mooiers voor terug. De ledjes zijn vaak ook kleiner en zitten wat dichter op elkaar dan bij een niet-modelbaan lichtstrip.
-
die lichtstrip koop je toch volgens de specs die jij wil.Zijn identiek te verkrijgen als die met decoder.Enige voordeel is de decoder die je per rijtuig een ander adres kan geven en regelen.Verschil in prijs is wel enorm.Ik gebruik in de plaats gewoon 1 functiedecoder in mijn stel rijtuigen en stroomvoerende koppelingen.Voor 5 rijtuigen kom ik dan op 4 euro per rijtuig.Waar de kostprijs van de decoder het hoogst is maar te verdelen over je rijtuigen.
-
Kan iemand mij aan de hand van foto’s laten zien hoe eea wordt aangesloten, met name op de stroomafnemers
Bij voorbaat dank
Gr Ton
-
Misschien heb je wat aan de handleiding van digikeijs.
https://drive.google.com/file/d/1yFIVBkf_xdW4Edggnr341zFH1CzfeTW1/view
groetjes Rob
fijne dagen allemaal (y)