BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Norway13 op 17 December 2020, 10:49:34
-
Hallo.
Ik wil graag een nieuwe motor in m'n ROCO SNCF 1600 zetten maar zie door de bomen het bos even niet meer.
Ik vind types van 5 tot 136 euro met net zoveel afwijkende omw/min.
Waar moet ik zeker op letten bij de aanschaf van zo'n motortje? Of is een type wat zo ter vervanging kan dienen?
En wat zijn goede vervangende kruiskoppelingen?
theo
-
Wat is het artikelnummer van de loc?
Gr. Frits
-
Volgens mij de 4199
Het is nog de loc met oranje opdruk en niet de rode...
theo
-
Hallo Theo
Is het nog de uitvoering met verenstaal ipv cardanas tussen motor en draaistel?
Groeten
Bas
-
Er zit een cardanasje in.
Zal er zo even foto van plaatsen...
theo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCNF-1600-motor-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCNF-1600-motor-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCNF-aandrijving-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCNF-aandrijving-1.jpg)
-
Ik ben toevallig met hetzelfde bezig, hoewel het niet topthema was op dit moment. Ik heb 5 van deze franse loks nog staan (de mooie gekleurde prototypes etc.)
Aan de motor ligt het vaak niet, dat is een 5 poler en is digitaal gestuurd helemaal niet slecht. Het probleem bij mij was dat de lok mooier aangestuurd wordt door de decoder als die verenstaal verbindingen geelimineerd worden.
Daarvoor moet je dan wel wat meer kleine onderdeeltjes vervangen dan alleen de motor.
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Dank Bas.
Die van mij rijdt heel beroerd, de V4 decoder al vervangen voor een V5 en alles qua rij-eigenschappen en inregelen geprobeerd maar het blijft knap hopeloos. Niet mooi in ieder geval.
Maar waar moet ik dan aan denken?
Nieuwe cardanas met koppeling, tand- en/of wormwiel? Bedoel je dat?
En waar zou ik goede onderdelen dan eventueel kunnen vinden? Lees hier op het forum een hoop "self made" maar dat gaat me net iets te ver..
De motor ligt redelijk in lijn met de cardankoppeling op het aandrijfhuis, dus zou ik dat op de e.o.a. manier moeten zien te verlengen.
Gr. Theo
-
Deze motortjes kan je wel beter lopend krijgen, je moet het dan voorzichtig uit elkaar halen en alles goed schoonmaken.
Het is wel een beetje gepruts want er zitten wat veertjes in
-
Ik heb onlangs in een oude Roco NS1600 de defecte motor vervangen door een motor
uit een Roco BR215 uit een recente startset. Past precies en de loc rijdt weer perfect!
-
Motortje even opengemaakt en wat ik vermoede kwam ik ook tegen, lagertjes bewegen alle kanten op in het motorschild en er zit ook teveel ruimte op de as. Op de koolborstels zit een slijtplekje van het rammelen op het veertje en asje...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCNF1600-motorschilden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCNF1600-motorschilden.jpg)
Uiteraard kan ik kijken naar een BR215 (goed te weten dat dat past!), maar liever zoek ik naar iets nieuws.
Dus nogmaals de vraag wat een goede, nieuwe vervanger zou kunnen zijn en/of waar ik cardanasjes kan vinden?
Heeft iemand ervaring met die Canon motortjes die DCCserv aanbiedt?
theo
-
Heb na uren zoeken op internet toch besloten voor de Canon motor te gaan, dat is de enigste die een beetje knappe specificaties heeft.
citaat van DCCser. web site:
Lengte van motorhuis = 33 millimeter.
Dikte aande platte zijden = 18 millimeter.
Diameter over de ronde zijden gemeten = 22 millimeter.
As dikte = 2 millimeter.
Totale as lengte over beide zijden gemeten = 51 millimeter.
As lengte vanaf motorhuis gemeten = 8,5 millimeter.
Spanningbereik = 1 tot 14 Volt.
Voorzien van 2 bevestigings gaten met schroefdraad M2.
Onbelast vraagt deze motor 0,05 Ampère en de motor draait al bij ongeveer 0,9 Volt. Tevens bezit deze motor bronzen lagers wat verzekerd is voor een lange levensduur.
Geschikt voor de Europese wat grotere H0 locomotieven en Amerikaanse H0 locomotieven.
Probleem is echter dat ik er geen knappe cardankoppeling bij kan vinden...., volgens mij moet dat er één zijn met lengte correctie, of losse bolkop in sleufhouder en dat zou (ongeveer) 45 - 55 mm moeten zijn. Ik heb er één gezien maar die deed 30-38mm bij een as van 2mm diameter. Of zijn er misschien ook as busjes die bijv. van 2mm naar 3,5 of 4 gaan? Dan zijn er nl wel de juiste te krijgen.
Kan iemand me hierbij opweg helpen?
Theo
theo
-
Theo,
In plaats van die Canon kan je ook een Mashima 1833D nemen. Ze worden niet meer gemaakt, maar er zijn nog handelaren die ze hebben liggen.
Voor wat betreft de cardan: je kan ook een stukje siliconenslang op maat snijden (beetje speling voor de bochten). Aan twee kanten een lagerkogeltje (van de fiets) erin proppen en de uiteinden over de asjes van de motor en de aandrijving schuiven. Natuurlijk wel een stukje siliconenslang nemen dat krap genoeg is om stevig om de asjes te klemmen.
Hieronder een ruwe schets om e.e.a. duidelijker te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cardan-uit-siliconenslang.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cardan-uit-siliconenslang.jpg)
Grtz, Ton
-
wat betreft die cardans; gm&s heeft daar wel wat voor. ook kun je ze eventueel zelf maken. in mijn knutsel topic (zie onderschrift) beschrijf ik hoe. maar je kunt ook een te lange nemen, en die in korten en er een passend buisje tussen lijmen.
-
Vroegag had ik n boot waarvan de schroef met een willekeurig electromotortje kon worden aangedreven.
De motor en de schroef as werden gekoppeld met een stukje fietsventielslang.
Dat heeft jaaaarenlang goed gefunktioneerd
Misschien niet helemaal meer van deze tijd, maar ik wilde alleen maar aangeven dat een oplossing voor dit soort technische problemen soms ook heel eenvoudig kunnen worden opgelost!
-
Misschien kan je iets met deze cardanasjes (https://nl.aliexpress.com/item/1005001287313553.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.702d2e0eY0ibSh)?
En voor de motor kan je deze (https://nl.aliexpress.com/item/32839908031.html?spm=a2g0o.detail.0.0.6e8a721cuNXwDw&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=45ff62ec-ad82-4a65-91a0-3722429eba74&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:45ff62ec-ad82-4a65-91a0-3722429eba74,tpp_buckets:668%230%23131923%230_668%23888%233325%232_668%232846%238116%23993_668%232717%237566%23836_668%231000022185%231000066058%230_668%233468%2315615%23629) gebruiken, heb je gelijk 4 reserve ;D
-
DANK!
@TonM
Dat zijn leuke oplossingen! Dat stukje slang met kogeltje spreekt me wel aan...
@Robkop
Gaat m niet worden dat ventielslangetje, kan ik ook die veer er wel in laten zitten. Voor zo'n schroef aandrijving gaat dat wel denk maar een kruipende loc?
@Fritsprt
Dat motortje wel gezien maar ik kan er helemaal geen specs van vinden, net als de meeste van zulke motortjes. Je moet er één hebben die bij 1 volt al genoeg moment heeft om de boel te laten kruipen en een heleboel van dat spul begint pas bij 6 volt als ik het goed begrijp, toch?
Theo
-
Hoi Theo,
Het zijn 5 polige motoren en ze draaien bij 1 a 1,5V. Ik heb er meerdere en heb onlangs een 3 polige Marklin motor (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78097.msg1341120#msg1341120) door zo'n motor vervangen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49404206162_0dbcd3e71e_b.jpg) (https://flic.kr/p/2igFtgY)2020-01-14 17.46.29 (https://flic.kr/p/2igFtgY) by Frits Prt (https://www.flickr.com/photos/137208292@N02/), on Flickr
Ik vind ze voor het geld prima. Enige nadeel is misschien dat je er gelijk 5 moet kopen.
Gr. Frits
-
Waar bestel je die motoren?
Ik heb er momenteel nog eentje nodig. Wil er wel een overnemen van je?
-
Bij Aliexpress.
Stuur maar een pb. Ik heb meerdere maten. Dan kunnen we even kijken of ik de juiste voor je heb.
gr. Frits
-
@Fritsprt
Ik heb er meerdere en heb onlangs een 3 polige Marklin motor door zo'n motor vervangen
indrukwekkend ombouw project!
theo
-
@ Duikeend
in mijn knutsel topic (zie onderschrift) beschrijf ik hoe
Bliksems, dat is een heel fraaie oplossing! Knap bedacht.
Ga ik zeker ook eens proberen.
Theo
-
Hallo,
Ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is. Ik ben ook bezig met mijn Roco 1600 en wil de verenstaal-verbinding vervangen voor een andere cardanas zodat de loc beter loopt.
Welke as heb je uiteindelijk gevonden voor je loc?
-
Ik heb de Alie-Canon motoren ook liggen. Moest er 5 kopen maar dat is geen straf. Loopt mooi rustig. Prima motoren.
Ik heb er eentje voorzichtig open gemaakt en het zijn idd 5 polige motoren. Ik wil er wel een of twee verkopen als ik daar iemand blij mee kan maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/canon-Alie-6203dbd368d69.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/canon-Alie-6203dbd368d69.png)
-
Hallo,
Ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is
Beetje laat maar toch maar even een reactie hoe ik het gedaan heb.
Om de nieuwe motor heb ik een stoeltje van lood gemaakt om 'm er goed passend in te krijgen, oude print etc eraf gehaald en nieuw printje er bovenop. Voor de overbrenging diverse adviezen opgevolgd maar uiteindelijk op een stukje hard, nylon slang uitgekomen waar ik de op maat gezaagde cardaneindjes met secondelijm in gelijmd heb.
Werkt prima bij mij en loopt heel erg mooi!
hierbij wat foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF-1-6205632671613.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF-1-6205632671613.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF-2-62056326677d1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SNCF-2-62056326677d1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sncf-3-6205632894937.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sncf-3-6205632894937.jpg)
O ja, moest iets van het frame van de body wegfreezen.
-
Dag Theo,
Ziet er netjes uit. Ik had je reactie even gemist dus zodoende niet gereageerd op jouw reactie.
Welke cardaneindjes heb je gebruikt bij de wormwielen?
De as van de motor heb ik al kaal aan beide kanten maar heb aan de kant van het wormwiel/aandrijving het houdertje zitten waar de veer in valt. Wat heb je daarmee gedaan zodat je de slang hebt kunnen plaatsen?
Oh ja, laatste vraag: rijdt ie mooi nu? ;)
-
... Enige nadeel is misschien dat je er gelijk 5 moet kopen.
Gr. Frits
Of neem gewoon es contact op met den "Bolle neus" hier. mss heeft die wel no een geschikte dergelijke motor liggen.
Gr,
Jan
-
#erikkral
Hierboven in post#15 staat de link waar je de cardanasjes en koppeling kunt bestellen. Er staat nu ook een koppeling tussen met een 2mm gat (op mijn verzoek).
De veerhouder van het draaistel moet er ook af.
Dan, op motor en draaistel nieuwe koppeling zetten, ik heb ze met secondelijm vast gezet.
Het "kromme" nylonslangetje moet je eerst recht zien te krijgen. Ik heb dit gedaan door er een boortje van 2mm door te steken en in een bakje heel heet water te leggen. Af laten koelen en boortje eruit.
De lengte van het geheel is wel ff een dingetje, dat is passen en proberen, stukje erbij, stukje er af... en dán past met secondelijm vastzetten...., luistert heel nauw.
Dan pas de cardanasjes er in vast lijmen en weer monteren.
Zal vanavond nog wel even een foto toevoegen van het verhaal.
suc6
Theo