BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: H0_trainiac op 15 December 2020, 15:56:07
-
Hallo,
Ik zat gister naar 2 filmpjes te kijken die Ben op zijn spoorbaan had gemaakt van rangerende 2400 locomotieven.
Toen dacht ik? Ik maak een suikerfabriek ergens in Duitsland eind jaren 60. Als dit nu in de grensstreek is zou het dan ook kunnen dat daar een 2400 kunnen komen?
Je hebt voor de Nederlandse markt best veel bietenwagens van Roco en dergelijke.
Of was het gebruikelijk dat wagens wel over de grens kwamen?
Groeten Martin
-
Normaal gesproken eigenlijk niet.
Al was het alleen al vanwege wegbekendheid en andere beveiliging (seinen,regelgeving,enz)
Al kan er wellicht ooit wel is een bijzondere uitzondering op de regel geweest zijn,dat is met alles zo,maar dan niet op eigen kracht gok ik.
-
Het is maar net hoe groot je fantasie is. Een NS 2400 heeft geen beveiligingen, dus dat kan het probleem niet zijn, die rijdt overal naar toe waar de spoorbreedte de juiste is. En als de machinist oplettend is, stopt hij gewoon voor de Deutsche armseinen.
-
NS 2400'en (maar ook 2200) kwamen wel, ook regulier, in Duitsland: van Dalheim en Kaldenkirchen heb ik zelfs foto's gemaakt. Ook van 2200'en in Emmerich, waar (net als nu nog in (Bad) Bentheim) ook elektrische locs van de NS kwamen. Men ging er gewoon van uit dat de Nederlandse machinist wel zou opletten, want Indusi hebben NS locs inderdaad nooit gehad. Die is alleen maar ingebouwd in een paar DE II'en. Wel moesten Nederlandse locs op een gegeven moment verplicht met A-frontsein rijden. Daar zijn dus wel aanpassingen voor doorgevoerd.
-
@H0-trainiac,
Er zijn ex NS 2200's in dienst geweest in België, ex NS 2400's in Frankrijk, Plan U 115 is op eigen kracht naar de klimaatkamer in Wenen geweest en er zijn NS 6400 verhuurd om dienst te doen in Noorwegen, dus waarom zou een 2400 in het grensgebied op jouw spoorbaan niet kunnen...
Verzin gewoon een goede reden waarom de 2400 net over de grens zou komen en dan is het toch goed genoeg ? Er kwamen ook Duitse en Belgische treinen in Nederland. Zelfs electrische NMBS Muizeneuzen op halve kracht in Roosendaal.
Het gaat erom dat jij plezier hebt.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Naast de al genoemde plaatsen kwam de 2400 vanuit Winterswijk ook in Borken. Om daar te komen moest de NS loc een aantal Duitse seinen en overwegen passeren. Dit heb ik uit het boek "van Snellopers en Sprinters" van Hans Kaas. Daar staat een schitterende anekdote van in...over een Zutphense machinist die vloekend met zijn 2400 het station van Borken binnenrijdt omdat hij ziet dat de retourtrein ongeveer 2 x zo lang is als aangekondigd. Gelukkig krijgt de beste man een DB 44er mee als opdrukloc tot aan de grens....
-
Hadden verschillende 2200 en 2400 daarom niet een derde sein gekregen, omdat de L verlichting in Duitsland niet geaccepteerd werd?
Aanvulling van mijn posting:
Volgens Wiki:
Een deel van de locomotieven (15 stuks) bleef echter tot het einde roodbruin. Van de locs 2415-2436 werden er 19 in 1981-1982 voorzien van een A-frontsein om op de grensbaanvakken met Duitsland te kunnen rijden.
Groeten
Bas
-
Of iets doen als dit?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_216_089_32414__gdtr_Zl_naar_Amf_1855_12_07_1983.jpg)
Naast beveiligingszaken moet je ook kijken of Nederlands materieel wel overal langs kan komen, bijv door bochten, perrons, wissels en dies meer. Dit heeft te maken met het omgrenzingsprofiel.
De 6400-en (bepaalde nummers) konden ook )in B en D rijden. De Vlaamse Reuzen en Duitse Herders.
-
Dat is een Duitse locomotief in Nederland met reizigersmaterieel.
Hij vraagt naar een Nederlandse locomotief in Duitsland met goederenmaterieel.
@Martin: Bietenwagens kwamen veelal niet over de grens, maar met een knipoog kan alles. Inderdaad geldt voor de 2200/2400 het derde frontsein, bij bietenwagens hadden vele het opschrift "mag Nederland niet verlaten" . Zie ook hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36905.45
-
On topic: leuk om bij een gewone vraag over NS loks in Duitsland telkens weer van die aparte dingen te weten te komen (y)
-
In de fantasie kan natuurlijk alles maar houd wel in het oog dat zoiets als suiker nationaal geregeld werd. Inderdaad de grens was de streep . Nu zou het wel kunnen maar helaas is de spoeling dan wel dun. In dit land nog 2 en volgens mij zelfs zonder spoor aansluiting. En zou dat wel zo zijn dan is de doorsnee reiziger niet blij gezien de tonnages per dag die aangevoerd worden. Wat wel kan is Strookarton , daar was aan beide zijden van de grens bedrijvigheid in en kun je zelfs zaken van de een naar de ander rijden. Maar bieten,aardappelen en graan was lang notdone.
-
Naar voorbeelden uit de tijd van nationale spoorwegmaatschappijen waar de een een daadwerkelijke bedrijfsbediening bij de ander deed moet je heel erg diep zoeken....
Ik zeg niet dat het nooit gebeurde, ik ken een situatie waarin een NS Sik een bediening in België deed. Maar dat was vanuit Zeeuws-Vlaanderen en dat was och een beetje anders....
-
Arjan, het reizigersmat. kun je vervangen door goed. mat. en de zut in een Duitse enscenering zetten.
Simpel toch. :angel: [size=78%]Fantasie gebruiken [/size] :police:
-
Hadden verschillende 2200 en 2400 daarom niet een derde sein gekregen, omdat de L verlichting in Duitsland niet geaccepteerd werd?
Aanvulling van mijn posting:
Volgens Wiki:
Een deel van de locomotieven (15 stuks) bleef echter tot het einde roodbruin. Van de locs 2415-2436 werden er 19 in 1981-1982 voorzien van een A-frontsein om op de grensbaanvakken met Duitsland te kunnen rijden.
Inderdaad, om dienst te doen op grensbaanvakken en het bedienen van een aansluiting in een ander land hoort daar niet bij. Zoals Sicco al opmerkt, een bediening op Duits grondgebied zal door de Duitse spoorwegen worden uitgevoerd. Tegenwoordig is dat met alle particuliere maatschappijen wel anders. De meeste voorbeelden hier gaan over locs die een trein naar een grensstation brengen zoals Venlo of Emmerich, dat is een ander verhaal en eigenlijk niet meer dan inzet op het eigen net.
Er zijn ex NS 2200's in dienst geweest in België, ex NS 2400's in Frankrijk, Plan U 115 is op eigen kracht naar de klimaatkamer in Wenen geweest en er zijn NS 6400 verhuurd om dienst te doen in Noorwegen, dus waarom zou een 2400 in het grensgebied op jouw spoorbaan niet kunnen...
Die eerste twee waren dan verkocht en dus geen NS-locs meer. Alleen de verhuurde 6400 is een aardige, die waren verder ook nog in NS-uitvoering in gebruik.
-
Er waren een aantal 22000en aangepast om te rijden in Duitsland, de Duitse Herders.
Voor Belgie idem. kan even niet op die bijnaam komen, ouderdom. :-[
Voor zover ik weet waren er geen 2400en aangepast.
Carel
-
Duitse Herders waren (zijn) 6400-en, 2200-en zijn nooit aangepast voor Duitsland. Alleen de 2278 heeft een blauwe maandag bij Rheinbraun gereden.
Het waren ook 6400-en die naar België reden (Vlaamse Reuzen). 2200-en zijn wel verkocht aan België, en reden op eigen kracht door België naar Zeeuws-Vlaanderen.
In de jaren zestig hebben 2400-en ooit een doorgaande dienst naar Antwerpen gehad.
En dan nog hebben we het hier specifiek over een bediening in een vreemd land, niet over of locomotieven wel of niet over de grens kwamen :D
-
Hallo,
Wat leuk om al jullie reacties te lezen.
Zoals ik het begrijp van jullie blijkt mijn plannetje in werkelijkheid (vroeger) niet is gebeurt.
De locomotief zou nog de grens over kunnen zijn gegaan, maar met een sleep bietenwagens dus niet.
Gelukkig heb ik één heel groot voordeel! Op zolder ben ik directeur / hoofdinkoop.
Dus zoals jullie al aangeven mijn fantasie is de limit.
Maar het is nu niet zo dat ik op hele korte termijn een 2400 aan moet schaffen.
Het wensenlijstje met locomotieven is behoorlijk lang en in eerste instantie kies ik eerst voor locomotieven
die al langer op de lijst staan en beter in het thema passen zoals de Roco BR86.
Over fantasie gesproken bij mij op de spoorbaan rijdt wel een Zwitserse krokodil met Rola.
Deze trein is een erfenis van mijn opa en ik vind het gewoon mooi om die trein voorbij te zien komen.
Groeten Martin
-
(y)
Des al niettemin leuk om al die weetjes te lezen over grensoverschrijdend materiaal.
-
@Martin,
Als je geïnteresseerd bent in rijden met stoom, dan waren er een aantal baanvakken waarop stoomlocs reden vanuit Nld. naar Dld.
Zoek eens naar de geschiedenis van de AEE (Ahaus Enscheder Eisenbahn (https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Enschede-Zuid_-_Ahaus)) of de lijn Oldenzaal Gronau. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Oldenzaal_-_Gronau)