BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hans Reints op 15 December 2020, 11:57:03
-
Oorspronkelijk gepubliceerd op Time.com op 24 mei en geschreven door Amanada Ripley.
Op mijn verzoek vertaald (voor toen Railhobby) door Gert Velthuizen
Philadelphia - Iedere lunchpauze verlaat John Almeida zijn werkplek bij een verzekeringsmaatschappij buiten Philadelphia om voor zijn plezier treinen te gaan spotten. Met vier video camera’s op statief en uitluisterend op zijn scanner wacht hij geduldig naast de sporen op de treinen die komen gaan. Almeida, vader van drie kinderen, is een railhobbyist die voor zijn plezier treinen kijkt, en vast legt op foto rn film. In de afgelopen 15 jaar heeft hij honderden uren op band en tien duizenden foto’s gemaakt
Des te vervelender is het als Almeida tijdens het uitoefenen van zijn hobby voor een terrorist wordt aangezien. Dit gebeurt zeker een keer per maand sinds 11 september 2001. Na “9/11” zo vertelt hij, is hij gevolgd door een helikopter van Amtrak, dat is de nationale maatschappij voor het personenvervoer in de VS, hij is ondervraagd door de spoorwegpolitie en is de van Iers katholieke afkomst Almeida omschreven bij de 9/11 kliklijn als een “verdachte man uit het Midden-Oosten.”
Als je het goed bekijkt slaan veel hobby’s eigenlijk nergens op en doen deze hobbyisten geen mens kwaad “In de VS zijn ongeveer 175.000 railhobbyisten aktief met hun hobby aan de gang, er zijn clubs, websites en excursies/vakanties. Ze gaan net als zo vele andere hobbyisten volledig op in hun overzichten.
“Deze mensen zijn gewoon aangetrokken tot treinen,” zegt John Bromley van Union Pacific die na enig doorvragen toe moet geven zelf ook een railhobbyist te zijn.
De postindustriële era is beslist niet aardig geweest voor railhobbyisten: eerst verdwenen de majestueuze stoomlocomotieven en daarna begonnen rechters grote schadevergoedingen toe te kennen aan mensen die gewond geraakt waren op spoorwegterreinen. Dat laatste maakte de spoorwegmaatschappijen huiverig, zo niet vijandig, tegenover ongewilde personen op hun terreinen.
En sinds kort is er dan het fenomeen terrorisme. Na “9/11” en de bomaanslag in Madrid van maart dit jaar hebben de spoorwegen hun beveiliging maximaal verhoogd. “Iedereen die gezien wordt bij het maken van foto’s wordt ondervraagd,” verhaalt een woordvoerder van SEPTA, de organisatie voor openbaar vervoer in en rond Philadelphia. “De ruimte en de vrijheid die we tot voor kort genoten om overal naar toe te gaan en bij te komen is weg.” Treinen liefhebbers uit de grote steden verhalen steeds vaker van politiewagens en andere agenten die nadrukkelijk in hun buurt zijn.
Een student van Zuid Aziatische afkomst werd in 2003 door de SEPTA politie gearresteerd nadat hij een station had gefotografeerd. Het bleek om huiswerk te gaan voor een les stedelijke geschiedenis….
De meeste railfans hebben zich nu aangepast bij het uitoefenen van hun hobby. Voor een minder dreigende uitstraling is het zakenpak verruilt voor een vrije-tijds uitrusting. Anderen nemen een boek mee b.v. Diesel Spotters Guide of hun kinderen om te laten zien dat ze onschuldig bezig zijn. John Almeida schat zo’n 500 copytjes van zijn lidmaatschap van zijn spoorwegclub te hebben weggegeven sinds “9/11”. Maar meestal is de zaak snel opgelost: “Ik probeer nog wel eens te slijmen, maar de agent is degene met het geweer…”
Railhobbyisten worden niet overal goed begrepen. Spoorwegmedewerkers noemen hen trolley jollies of “schuimbekkers”. De ergste soort is de FLM: Fan die Leeft met zijn Moeder….. Maar de geschiedenis van de treinen, niet te vergeten de pure spanning van zo’n massief ding klikkend over het spoor, is sterker dan dwingende ogen. Eerder deze lente heeft Almeida, 42, vijf volle uren in de kou staan wachten op de trein van het circus “Ringling Bros” in de hoop die te kunnen filmen. Tevergeefs. Tijdens het wachten verteld hij vol overgave over de vervagende logo’s en wagennummers van reeds lang verdwenen spoorwegmaatschappijen die op de voorbij trekkende treinen te zien zijn. “Treinen hebben dit land gemaakt en veel mensen vergeten dat,” vertelt hij terwijl regendruppels zijn bril bedekken. Almeida doet zijn best de humor van deze tijd van extra voorzichtigheid. Volgens een railvriend: “John heeft vier camera’s en geen enkele terrorist doet zo iets.” “Tenzij ik geniaal zou zijn,” grapt Almeida.
De New Jersey Transit (verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in die staat) heeft een verbod afgekondigd op het maken van foto’s van haar gebouwen en rollend materieel.
Daartegen is een aantal organisaties in de bres gesprongen om te protesteren. Het belangrijkste argument is typisch Amerikaans: het is een grondwettelijk recht om foto’s te maken van alles wat in het openbaar te zien is.
In hoeverre zijn deze problemen ook in Nederland actueel? Hoeveel railfans hebben we eigenlijk in ons kleine landje? Railfans dan in de betekenis zoals deze Amerikaan, foto’s en video’s maken van alles wat voorbij raast.
Ben wat dat betreft benieuwd?
Met plezier gelezen en vertaald
Gert Velthuizen
-
Ik ben nog nooit achterna gezeten door de NS helikopter in ieder geval....
-
Ja achterna gezeten door een politiehelicopter nadat er foto's van een ertstrein bij de spoorwegovergang naast de Shell waren gemaakt. Na de foto's nog even verder rijden en plots een heli boven ons hoofd. Met een gekke kop zeggen "die moet ons hebben" tot het politieautootje ons liet stoppen. Bleek er een verhoogde dreiging te zijn en ja 2 baardige mannetjes en de heli in de lucht. Begin digitale tijd en even de agent laten zien wat erop stond en hij wenst ons een prettige dag.
-
Ik zelf ben al eens weggestuurd van het einde van het eilandperron, in Maarssen, ze waren bang dat ik voor de gereedstaande Class 66 met lege erts trein zou springen die op het midden spoor klaar stond om richting Amsterdam te vertrekken zodra het spoor vrij was.
Weg kans voor leuk filmpje op jijbuis. :(
Ook vroeger wel eens weg gestuurd van het voormalig rangeer terrein bij Lisse. daar stonde toen wat Gs wagens opgesteld, men dacht dat m`n lens een spuitbus was. ;D
Bij de spoorbrug die ik nabouw, wordt ik door bewoners al herkend. Dat is dan wel weer positief. Ook gisteren weer, Heerlijk. (y)
-
In Duitsland wordt ik regelmatig aangesproken als ik de bediening van spooraansluitingen film. Meestal door een burger, altijd wijzend op een verbod om bedrijven en mensen te filmen. Dit verbod is gebaseerd op privacy, anti-bedrijfsspionage en anti-terrorisme regelgeving. Strikt genomen is het volgens die regelgeving inderdaad niet toegestaan om mensen en bedrijven (dus ook het spoor) te filmen zonder expliciete toestemming. DB heeft dat gerepareerd: Informationen für Hobbyfotografen und –filmer (https://www.deutschebahn.com/resource/blob/1304188/55be4366e9cc7ffdb3df2b511fd18605/Informationen-fuer-Hobbyfotografen-und-filmer-data.pdf). Maar merk op dat een statief dan nog steeds niet mag, strikt genomen ook niet vanaf de openbare weg. En reizigers en treinpersoneel filmen mag ook niet.
Praktisch loopt het zo'n vaart niet; ik ken geen verhalen waar het verder ging dan aanspreken en/of wegsturen, maar leuk is anders*.
Ik neem aan dat de regelgeving in Nederland vergelijkbaar is, alleen denk ik dat er hier minder mensen zijn die het noodzakelijk vinden je te komen vertellen wat er allemaal niet mag.
*Naschrift: Nu ik er nog eens over nadenk, ken ik die wel. Getriggert door het verhaal van Luit. Bij chemiebedrijven wil de Werkschutz nog wel eens optreden en die hebben de bevoegdheid boetes uit te delen. Ik ken een locatie waar dat ook regelmatig gebeurd (Gensdorf).
-
In Nederland is de regelgeving anders. In de oorlog had de Duitse bezetter een verbod uitgevaardigd op het fotograferen van spoorse objecten. Dat verbod bleef na de oorlog nog een poosje in stand, maar is in 1964 opgeheven. Je mag nu alles fotograferen, maar wel alleen vanaf openbaar toegankelijke plekken.
In Chatham is er eens een conducteur op me afgevlogen omdat ik vanaf het perron foto's maakte. Toen ik hem had uitgelegd dat ik maar een onnozele treinspotter was bedaarde hij.
Die meneer John Almeida heeft toch wel behoorlijk lange lunchpauzes gehad als hij alles kon doen wat in het startbericht is beschreven.
-
Als actieve fotograaf ook genoeg meegemaakt helaas springen er zoveel mensen voor de trein dat iemand die alleen langs de lijn staat met camera en ladder ook als springer wordt gezien. Maar met wat uitleg eigenlijk altijd met een sisser afgelopen. "Hoogtepunt" in 15 jaar fotografie was een interventie door een arrestatieteam in Duitsland; destijds ook vanwege een verhoogde terreurdreiging. Na een half uur controle en ondervraging incl. handen omhoog houden (wat nog tamelijk vermoeiend is) ook toen een fijne dag gewenst gekregen. Zolang je je aan alle regels houdt, niet komt op plaatsen waar je niet mag komen is er eigenlijk nooit echt wat aan de hand.
-
In 1980 meegemaakt in Mariënberg, toen ik met een oud model Praktica (uit DDR :D) en statief de wisselstraat aan de westzijde van het perron fotografeerde. Een man in burger werd vreselijk kwaad: ‘Je kunt wel van de KGB zijn’, dat soort kreten.
Tja, dat kon misschien wel, maar niet als negentienjarige met een Gronings accent.
Wolter
-
Dit jaar 2 keer (in een week) op een typisch-2020-passief-agressieve manier weggestuurd (althans dat was de wens) door een burger van de openbare weg op ruime afstand van het spoor omdat hij 'mij gevaarlijk vond voor de machinisten'.
Dat er daar bijna tegen de overweg een bankje staat en een fietsenrek voor wandelaars en fietsers was blijkbaar geen probleem. Telkens dreigen met politie, die natuurlijk niet gebeld wordt, want die persoon weet ook eigenlijk wel dat ik niks verkeerd doe. Eén keer voelde ik me zelfs zo bedreigd dat ik zelf de politie heb gebeld.
Het vervelende is het kleinerende, dreigende, verongelijkte, boze, beledigende wat er tegenwoordig altijd bij moet als een boosmeneer/vrouw zijn/haar punt moet maken. Je komt als je niet zo in elkaar zit nooit goed uit zo'n situatie. Ga je op je recht en strepen staan wordt het naar en druip je af heb je hem laten winnen.... voor mij was de lol er echt even ene tijd vanaf na 2x in korte tijd.
Een jaar eerder de politie op me af gekregen omdat ik in een weiland op 40 meter van het spoor stond omdat iemand in plaats van mij even aan te spreken meteen de politie gebeld had. Hoewel het een plek zonder spoorsloot of hek was, was er niks verkeerd aan wat ik deed. Dat vond één oom agent ook, de ander bleef echter zijn punt willen maken dat hij niet had. ,, Ja maar er staat ook een fiets...' 'Ja en? Is te ver lopen van huis hoor....). Uiteindelijk om ervan af te zijn maar afgedropen.
In al die jaren sinds 1992 daarvoor nog nooit iets gehad.
-
Een paar keer nieuwsgierige agenten voor m'n neus gehad in de Rotterdamse haven.
Met een vriend en mede spotter ,bv bij de containeroverslag staan bij de Waalhaven bij de voormalige bushalte langs de weg ri Pernis,een normale auto voorbij zien rijden,die draait ineens bij het stoplicht,komt terug draait weer en dan stappen er ineens 2 agenten uit.
Zo heren wat zijn wij hier aan het doen ?
Euh,ik sta hier met een camera over de schouder te wachten tot er wellicht wat leuks langs komt rijden.
Jullie spotten vrachtwagens ofzo dan ?
Nee,wel goederen treinen.
En wat is daar dan leuk aan ?
Ja iedere gek z'n gebrek,zeg maar ;)
Heb je ook voorbeelden van "leuke dingen op het spoor" dan ?
Tuurlijk,dingen zoals dit en dat.
Die agenten keken is naar die plaatjes en vertrokken dan weer.
Dat is al meermaals op diezelfde manier gebeurt,en dan vraag ik me toch af,als een plekje redelijk bekend is,en er staan vaak "spotters" en je werkt als agent vrijwel altijd in dezelfde omgeving,dan zou je het toch na zoveel tijd wel een keer moeten weten,wat die mensen daar doen met een camera over de schouder ::)
Dat is dus blijkbaar niet het geval ;D
Last heb ik verder nooit ervaren van agenten,het is vaak klaar als je ze hebt verteld wat je er doet en is een foto laat zien.
Dat is tot zover in elk geval mijn ervaring.
-
In hoeverre zijn deze problemen ook in Nederland actueel?
Problemen doen zich vooral voor als er aangekondigd is als er e.o.a speciaal ritje gemaakt gaat worden met wat museum meuk. En dan met name op stations. Allemaal het beste plekje voor het mooiste plaatje. Niks mis mee, alleen hebben ze geen ook meer voor elkaar, en, veel belangrijker, de reizigers die er ook nog rond lopen. ???
Hoeveel railfans hebben we eigenlijk in ons kleine landje?
Best wel veel, als je het aantal mensen ziet met ladders, trapjes e.d. langs de baan ziet staan.
En als ik dan een persoon op een kop van een perron zie staan, dan vind ik dat altijd wel "verdacht". Zeker als je al een aantal bijna aanrijdingen hebt gehad, zit je toch met kromme tenen of hij/zij een stap extra zet of blijft staan.
Over het fotograferen van personeel: Dat mag in Nederland ook niet. En filmen mag officieel alleen met toestemming van NS, als je op een NS station staat. Maar over het algemeen knijpt men wel een oogje toe, en doet men niet zo heel moeilijk.
-
Hoewel het storend is, misschien wel eens de vraag omkeren, Als ik een terrorist was en wat wilde, dan is Pernis misschien geen gekke plek. Geeft beslist een grote knal veel rook en chaos.
En zo gekeken ben je dan weer blij als er tussendoor iemand even controleert. Precies als bij het eind van het spoor.
Liever safe dan sorry.
Allerdings bemoeiende burgers zijn meer vermoeiend, maar ook dan misschien hebben die een slechte ervaring van vroeger. En zijn daarom meer alert.
en je weet nooit of een terrorist ook niet eerst een trainspotter is 8)
gr Joke
-
En in Pernis (of andere havengebieden) kun je dus inderdaad wel eens bezoek krijgen van de hermandad. Meestal geen probleem overigens, wel met die net-niet politie in de vorm van (bedrijfs)beveiliging, die kunnen ernstig vervelend doen......
-
Die reactie komt ongetwijfeld voort uit de frustratie dat ze ooit afgewezen zijn voor de politie-opleiding (om wat voor reden dan ook) en nu een soort van surrogaat functie bekleden als bedrijf-beveiliger.... ;D
Rob
-
Problemen doen zich vooral voor als er aangekondigd is als er e.o.a speciaal ritje gemaakt gaat worden met wat museum meuk. En dan met name op stations. Allemaal het beste plekje voor het mooiste plaatje. Niks mis mee, alleen hebben ze geen ook meer voor elkaar, en, veel belangrijker, de reizigers die er ook nog rond lopen. ???
Ja, herinner me nog beelden van spotters bij het afscheid van regulier treinbedrijf op de Hoekse Lijn. :o
-
de hermandad.
‘Hermandit,’ zei Désirée.
‘Hermandat,’ zei ik.
‘Ik zal je tegemoet komen,’ zei Désirée. ‘Hermandie!’
‘Nee,’ zei ik, ‘maar wat denk je van Hermandeze?’
‘Niets,’ zei Adriaan.
Tenslotte werden wij het eens op Hermaphrodit.
Sorry voor het intermezzo, maar elke keer als ik het woord 'hermandad' gebruikt zie worden, denk ik aan deze klassieker ;D
-
Ja, herinner me nog beelden van spotters bij het afscheid van regulier treinbedrijf op de Hoekse Lijn. :o
Nou ja, het is in ieder geval nog beter dan een man of 15 bovenop je tender ;D
-
Vind je? Het scheelde nagenoeg niks of de hele treindienst was stilgelegd.
-
Soms moet ik wel grijnzen, hoe deden die machinisten het vroeger dan wel niet , al die tuintjes langs het spoor met HendrikJannen de tuinman en nu is Leiden al in last als ik tegen het hek sta te piesen. Gelijk noodberichten over een mogelijke spoorloper. En nee ik wens dat nooit iemand toe maar de angsten afschuiving is ver doorgeschoten. Daarom knallen ze nu tegen vrachtauto's aan of zetten hem stil op een overweg. Maar niet die gekke treinspotter .
-
Bij het fotograferen van plan V vlak voor de buitendienststelling (dat doen de meeste natuurlijk op het laatste moment, een maand eerder is het heerlijk rustig) in Maastricht kwam een BOA vragen wat er gedaan werd op het einde van het perron, er was geklaagd door iemand dat we mogelijk voor de trein wilden springen. Na uitleg was alles in orde, de foto's hoefde hij niet te zien.
Hoewel het storend is, misschien wel eens de vraag omkeren, Als ik een terrorist was en wat wilde, dan is Pernis misschien geen gekke plek. Geeft beslist een grote knal veel rook en chaos.
Juist wel, daar werken amper mensen en voor de meeste mensen is het ookneen ver-van-hun-bed-show. Een olieopslagtank die in brand staat is indrukwekkend, een stapel omgevallen containers meh en de erts of kolen interesseert niemand.
-
Ik moet toch wel zeggen dat ik het eens heb meegemaakt. Ik was een jaar of 15 en was naar Amsterdam Centraal gereisd. Daar was namelijk de toen groene Plan V 419 voor wegleer ritten te zien. Ik stond met een vriend een stukje onder de kap vandaan, buiten de reizigersstromen maar niet helemaal aan het eind van het perron. Wij hadden onze camera's gereed en wachtten geduldig af tot de 419 onder de kap vandaan kwam. Er kwamen echter twee service medewerkers naar ons toe gelopen, zeer bewust in het beeld van onze camera's. Zij kwamen ons vertellen dat het niet toegestaan was om te fotograferen op het station, vroegen ons naar ons treinkaartje (die wij natuurlijk hadden) en sommeerden ons onze camera op te bergen onder dreigement dat ze ons anders zouden laten arresteren door de politie.
Helaas was ik toen nog niet zulk tuig als nu maar gewoon een keurig jongetje van 15 in keurige kleertjes die zijn moeder had uitgezocht voor hem, dus deed ik na wat morren wat ze vroegen. Maar zelfs toen had ik achteraf al het idee dat ik me maar lekker had moeten laten arresteren. Ik ben benieuwd hoe mijn ouders destijds gereageerd hadden als de politie opgebeld had met de mededeling dat hun zoon op het bureau zat omdat hij vanaf het perron foto's stond te maken van treinen.
De foto's heb ik overigens nog, op rolletje geschoten natuurlijk. Met de twee service medewerkers in beeld. Daar deden ze dan weer niet moeilijk over..
Verder ook in Frankrijk wel eens meegemaakt dat ik vanwege de terrorisme dreiging geen foto's mocht maken, al wachtte de persoon daar wel keurig met ons aanspreken tot de trein vertrokken was. In Duitsland wel eens gecontroleerd op mijn ID toen ik urenlang vertoefde aan het eind van een perron, maar niks schokkends.
-
Rik, die twee servicemedewerkers waren dan wel abuis. Plan V is gebouwd vanaf 1966, en zoals ik eerder schreef is het fotografeerverbod in 1964 opgeheven.
Ik was zelf in de zomer van 1964 op vakantie in Schaesberg (tegenwoordig Landgraaf) en maakte daar op het station foto's. Er kwam een stationsmedewerker op me afgestormd die me toeschreeuwde dat dat verboden was. Ik was toen al net zo recht voor zijn raap als ik nog steeds ben en heb hem duidelijk gemaakt dat het fotografeerverbod een paar maanden daar voor was opgeheven en dat hij dat had moeten weten. Hij bond meteen in.
-
Soms moet ik wel grijnzen, hoe deden die machinisten het vroeger dan wel niet , al die tuintjes langs het spoor met HendrikJannen de tuinman en nu is Leiden al in last als ik tegen het hek sta te piesen. Gelijk noodberichten over een mogelijke spoorloper. En nee ik wens dat nooit iemand toe maar de angsten afschuiving is ver doorgeschoten. Daarom knallen ze nu tegen vrachtauto's aan of zetten hem stil op een overweg. Maar niet die gekke treinspotter .
Je mag niet eens openbaar tegen een hek pissen, gekke treinspotter! :P :police: ;D
Overigens... Die noodberichten, wat dus een alarmoproep is, krijg je zelden. Meestal belt de treindienstleider op dat er een melding is gedaan van een spoorloper of suïcidaal persoon. En dan mogen we rijden met een aanwijzing Voorzichtig Rijden.
Over dat knallen tegen vrachtwagens of de trein stil zetten op een overweg, komt mij niet bekent voor, tijdens het uitvoeren van mijn dienst. Weet niet waar je die onzin vandaan haalt, maar raakt kant nog wal. ???
Hier maar even de link naar Filmen en Fotograferen op stations (https://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen/)
-
Rik, die twee servicemedewerkers waren dan wel abuis. Plan V is gebouwd vanaf 1966, en zoals ik eerder schreef is het fotografeerverbod in 1964 opgeheven.
Ik denk dat de servicemedewerkers dat verbod niet eens kennen, de groene 419 reed wegleerritten in 2004. ;)
-
Over het fotograferen van personeel: Dat mag in Nederland ook niet.
Dit is veel te kort door de bocht. Sowieso is portretrecht lastige materie. Als ik inzoom op een machinist kan hij zich beroepen op het portretrecht. Als ik vanaf afstand een overzichtsfoto maak, bijvoorbeeld vanuit het Hotel te Amsterdam en er staat toevallig personeel op, is het pech gehad voor het personeel, maar gewoon een foto van een openbare ruimte waar toevallig personeel op staat. Als stelregel kan je eigenlijk aanhouden dat op het moment dat specifieke personen onderwerp worden van een foto, je je druk moet gaan maken om portretrecht en als zij er toevallig in staan, je daar in de basis niet zo veel mee te maken hebt. Tenzij natuurlijk twee personeelsleden duidelijk met elkaar staan te zoenen, dan kan het belang van het personeel wel eens boven het belang van de fotograaf gaan. ;D
-
Met een Railhobby groepje het depot verkent van de North Norfolk Railway en natuurlijk gefotografeerd.
Komt er een locomotief langs die stopt met een boze hobby machinist:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/norfolk29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/norfolk29.jpg)
Hey, what are you doing there? you are not allowed to go there at all.
We got permission from the station chief!
Dat was niet gelogen, zonder een verdere reactie bromde hij verder naar zijn eindpunt.
Verder wel eens gedoe gehad in Aken toen we fotografeerde vanaf een brug, er stopte een politie busje waarna we er snel vandoor gingen ;D
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dUCRLEBMScJXhDqD3oIw6mfdIF4IP9W73VHiC_DbdJGvccez6xGPOCY0FMjkXtnmKPILXx3dJQzHc8LWnRyxX3H0Jo7jzvPyh5u3c6jiFWKdZHKzpJM5d3cU3U6ivCEJB_vNSi2pK49IYaOBJr5kqvrQ=w768-h576-no?authuser=0)
Verder in Rusland van omstanders die boos deden en riepen dat we spionnen waren 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderweg14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderweg14.jpg)
-
@Laurent;
Dus dit mag? Bij het uitvergroten kan ik de machinist wel scherp in beeld krijgen.
(https://live.staticflickr.com/65535/50725853332_73b508ecdd_h.jpg" width="1600" height="1104" alt="6502 overweg bij Hoek"></a><script async src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js" charset="utf-8"></script>)
De 6502 op de overweg tussen Hoek en Terneuzen op 14 augustus dit jaar.
-
Tenzij natuurlijk twee personeelsleden duidelijk met elkaar staan te zoenen, dan kan het belang van het personeel wel eens boven het belang van de fotograaf gaan. ;D
In mijn geval zou het voor kunnen komen dat een fotograaf mij ziet zoenen met een conductrice. En als hij denkt, Yes ik heb een "overloper/vreemganger" betrapt, komt hij/zij van een koude kermis thuis, want dan ben ik betrapt op het zoenen van/met mijn vrouw. ;D
-
Je mag als hobbyist dus wel treinstellen fotograferen, maar geen trein-stellen :police:
-
;D
-
in Maastricht kwam een BOA vragen wat er gedaan werd op het einde van het perron, er was geklaagd door iemand dat we mogelijk voor de trein wilden springen.
Groepsspringen, dat is nieuw voor me. Hier springen ze altijd solo ...
-
In 1980 meegemaakt in Mariënberg, toen ik met een oud model Praktica (uit DDR :D) en statief de wisselstraat aan de westzijde van het perron fotografeerde. Een man in burger werd vreselijk kwaad: ‘Je kunt wel van de KGB zijn’, dat soort kreten.
Tja, dat kon misschien wel, maar niet als negentienjarige met een Gronings accent.
Wolter
Nou, best wel veel communisten daar in het noorden ;D
-
Een keer aangesproken door de veiligheidsfunctionaris van de raffinaderij te Salzbergen toen ik daar bij de aansluiting stond, even uitgelegd waarop hij vroeg volgende keer een hivis vestje aan te doen en verder geen probleem. Vervolgens nog een kwartiertje staan babbelen over de bediening daar en hoe dat verder liep, de speciaal aangelegde trafo losplaats en nog zo wat. (http://www.borotof.nl/trein/salzbergen/REFE20180822-020.jpg)
links de aansluiting naar de raffinaderij.
Verder een keer in de Usa aangeproken door de conducteur bij het maken van deze foto
(http://www.borotof.nl/trein/usa/REFE20100310-1136.jpg) ,
dat het heeeeeel gevaarlijk was daar op het perron...
Dezelfde conducteur die tegensprak dat we zo ongeveer 125 mph/200kmh deden op het traject new york - philadelphia terwijl ik dat al lang en breed op de gps had nagekeken omdat het landschap best wel langsflitste...zou je niet denken van zo'n afgeragde bak ;-)
(http://www.borotof.nl/trein/usa/REFE20100309-1016.jpg)
-
Hier maar even de link naar Filmen en Fotograferen op stations (https://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen/)
Best raar. Dit lijkt uit de tijd te komen dat NS nog een integraal spoorbedrijf was.
De perrons zijn nu bijvoorbeeld van ProRail.
Daar heeft NS niets over te zeggen.
En als je nou een Arriva trein wil fotograferen?
-
De perrons zijn nu bijvoorbeeld van ProRail.
Daar heeft NS niets over te zeggen.
Voor de gemiddelde reiziger (lees: zeg maar vrijwel iedereen) is dat onbekend. Wist ik ook niet. Treinen zijn geel/blauw, stoppen op stations met een NS logo erop ergo het is het allemaal NS. Net zoals er onderhoud aan het spoor is, versperringen etc. Het is altijd de schuld van NS. Ook al zijn zij ook maar gebruiker van het spoor.
-
Dat is al meermaals op diezelfde manier gebeurt,en dan vraag ik me toch af,als een plekje redelijk bekend is,en er staan vaak "spotters" en je werkt als agent vrijwel altijd in dezelfde omgeving,dan zou je het toch na zoveel tijd wel een keer moeten weten
Naast het feit dat ik denk dat dit niet meer zo vanzelfsprekend is, vermoed ik dat ook de gebieden steeds groter geworden zijn. Zie dan maar eens alles te onthouden.
Last heb ik verder nooit ervaren van agenten,het is vaak klaar als je ze hebt verteld wat je er doet en is een foto laat zien.
Dat is tot zover in elk geval mijn ervaring.
Mijn ervaring ook. Soms heb je ze zelfs wel eens meer 'incognito' in herkenbare kleding in de buurt. Stellen dan geen vragen, maar staan een beetje lachend te kijken wat al die idioten staan te doen, terwijl ze wel een oogje in het zeil houden.
Een keer in een drugsfuik gelopen op Amsterdam CS, ten tijde van de drugsproblematiek in de Beneluxdienst (of was het toen al Fyra? Nou ja, weet het niet meer)
In ieder geval werd er toen regelmatig gecontroleerd/gepatrouilleerd met een drugshond.
Voor m'n werk kwam ik in de ochtend en de avond door CS. In de ochtend kreeg ik steevast de viertalige melding voor de Thalys naar Antwerpen voorgeschoteld, in de avond, als ik naar de bus naar huis liep, hoorde ik wel eens een goederentrein door het station denderen.
Een keer hoorde ik iets afwijkends en liep snel de trap op naar de internationale treinen. Daarbij zag ik al de drugscontrole staan, maar die had enkele reizigers voor zich waar mogelijk wat mee was.
Ik zag een trein staan die me niets zei en trok een sprintje naar het einde van het perron om er nog een foto van te maken. Na pakweg 2 rijtuigen te hebben 'gewonnen' met rennen, werden de remmen gelost en vertrok het ding en had ik dus geen foto.
Ik stopte, draaide weer om en ging naar m'n bus. Tegelijkertijd was er een trein uit België aangekomen. Omdat menigeen uit die trein vaak uitstapt en vervolgens als eerste stil gaat staan om de telefoon te trekken (want stel je voor, je zou toch eens niet weten wat je vervolgens moet doen), liep ik met een snelle bocht om de bankjes heen, om zo min mogelijk last te hebben van de uitstappers.
Meteen stond de drugscontrole voor m'n neus: 'Ik krijg de indruk dat u mij probeert te ontlopen. Mag de hond even snuffelen?'
Uitgelegd waarom, de hond had het na 2 seconden al wel gezien en hij wenste me een fijne avond ;)
Eigenlijk de enige keer dat ik echt mot had met personeel was bij werkzaamheden tussen Purmerend Overwhere en Zaandam. Links van mij (richting Zaandam) was het spoor kortgesloten en stond er een soort afvalbak tussen de sporen (duidelijk ruim binnen profiel van beide sporen), dus ik stond op de spoorwegovergang om het 'kopmaken' van de treinen uit Enkhuizen te filmen, met een nogal duidelijk formaat videocamera.
Natuurlijk, wet-technisch zal het alsnog niet toegestaan zijn daar te staan, maar een trein kon er onmogelijk komen en verrast worden was ook uitgesloten.
Toch ging een mannetje personeel op het perron geheel uit z'n dak. Ik heb nog een paar keer wat zaken terug geroepen, maar toen er gedreigd werd mij dan wel even van het spoor te gaan verwijderen, heb ik maar gedaan wat hij wou. Met mijn 50 kilo ben ik echt geen partij, dus dat ging ik toch niet winnen als het er op aan zou zijn gekomen (en dat het erop aan zou zijn gekomen, twijfel ik niet aan)
-
Ik ben jaren terug eens bij een overweg aangesproken door een agent.
Na hem keurig te hebben uitgelegd wat ik daar deed vroeg jij waarom ik niet op het station stond te fotograferen.
Daarop antwoordde ik dat ik daar niet mocht komen zonder treinkaartje. Dat was in de tijd dat bij alle perrons een bordje stond dat je daar niet zonder geldig vervoerbewijs mocht komen, en ik was inderdaad niet met de trein.
De agent antwoordde daarop iets als oh, maar dat geldt niet.
Ik baal nog steeds dat ik hem niet zwart op wit gevraagd heb ;D :police:
-
Ik ben een keer aangesproken door een bewoonster die naast een overweg in Brabant haar tuintje aan het schoffelen was. Ik stond bij/op de overweg te wachten op komende treinen. Zolang de bellen niet rinkelen is het niet zo erg om midden op het spoor te staan, tja het uitzicht voor een spoorhobbyist wil ook wat.
De mevrouw staakte haar schoffelwerkzaamheden en kwam naar me toe. Toen ik haar uitlegde dat ik thuis een lieve vrouw en twee kinderen heb die ik 's avonds toch weer graag zou zien (en omgekeerd zij mij) en ik haar wees op mijn spoorhobby was ze blijkbaar gerustgesteld. Ik vond het toch wel aardig van haar bezorgdheid. Of had ze al eerder iets ergs meegemaakt? Ik weet het niet. Achteraf toch een goed gevoel dat mensen zich om mijn welzijn bekommeren.
Wim K
-
Best raar. Dit lijkt uit de tijd te komen dat NS nog een integraal spoorbedrijf was.
De perrons zijn nu bijvoorbeeld van ProRail.
Daar heeft NS niets over te zeggen.
En als je nou een Arriva trein wil fotograferen?
Op alle NS stations gelden de huisregels van NS. Daar valt ook het filmen en fotograferen onder.
-
Ik twijfelde even over wie nou wat voor het zeggen heeft. Maar Joop heeft gelijk, op elk station hangen borden waarop die NS-huisregels staan. Bijna niemand leest die borden, maar dat is een ander hoofdstuk.
-
Verdomde autocorrectie.. >:( Sorry PauldG, zal niet snel meer gebeuren (zegt hij hoopvol) :angel:
-
Ik moest er flink om lachen Joop en dat is ook wat waard in deze tijden! :D
-
Absoluut! ;D ;D (y) (y)
-
Hmmmm je kunt ook een foto graveren :D
Mvg Johan
-
Waar zijn de plaatjes van Reactie #32?
-
Gewoon op z'n plaats en zichtbaar ;D
-
Bij mij in Chrome niet, in Edge wel zichtbaar. Chrome en Edge geven de site borotof.nl ook aan als niet beveiligd, misschien heeft dat er mee te maken?
René
-
Is mijn priveserver, moet idd nog een keer ssl certificaten aanvragen, maar zou in principe gewoon moeten werken.
-
Wat een gruwelverhalen allemaal! Achteraf ongelooflijk hoe je in de jaren '80 urenlang ongestoord rond kon struinen op emplacementen. Watergraafsmeer, Amersfoort, Ede Centrum en - Wageningen, Arnhem, Den Haag Binkhorst.... (achteraf spijt dat ik het niet vaker heb gedaan) Langslopende NS'ers even vriendelijk groeten , ze waren verder totaal niet geïnteresseerd in wat je daar deed.
-
Bij mij in Chrome niet, in Edge wel zichtbaar. Chrome en Edge geven de site borotof.nl ook aan als niet beveiligd, misschien heeft dat er mee te maken?
Bij mij was niet de beveiliging het probleem, maar simpelweg te lang moeten wachten op antwoord van de andere kant waardoor je niets zag. Dat is ook nu het geval:
https://www.borotof.nl/trein/usa/REFE20100310-1136.jpg
Levert bij mij NS_ERROR_NET_TIMEOUT op (via de ontwikkel-omgeving in Firefox)
Method: GET, status: Blocked.
Het gaat blijkbaar mis bij het aanroepen via het forum, want als ik het adres handmatig intyp, krijg ik de foto wél te zien:
http://www.borotof.nl/trein/usa/REFE20100310-1136.jpg
EDIT: Ah, bij https gaat het fout, maar bij http werkt het wel gewoon...
On-topic:
@ clickmaniac: das maar beter ook dat dat tegenwoordig niet meer zo makkelijk kan.
-
Hier net zo Menno. Ik dacht even dat de plaatjes van borotof achteraf nog door een geheime dienst werden onderschept :police:
:D
-
Wat een gruwelverhalen allemaal! Achteraf ongelooflijk hoe je in de jaren '80 urenlang ongestoord rond kon struinen op emplacementen. Watergraafsmeer, Amersfoort, Ede Centrum en - Wageningen, Arnhem, Den Haag Binkhorst.... (achteraf spijt dat ik het niet vaker heb gedaan) Langslopende NS'ers even vriendelijk groeten , ze waren verder totaal niet geïnteresseerd in wat je daar deed.
Ja, dat was toen zo vanzelfsprekend dat je er niet bij nadacht. Idem met (spoor)mensen op weg naar hun tuintje langs het spoor. De machinist toeterde of zwaaide vriendelijk. Tegenwoordig zou het spoorverkeer worden stilgelegd vanwege een spoorloper.
Voorbeeld uit eigen keuken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0260_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0260_1.jpg)
14 juni 1986, afscheidsrit van de 1500'en te Amersfoort. Een man in een vaal oranje hesje en een spooragent kijken toe.
In 2020 zou dit het journaal halen omdat het volledige treinverkeer in het centrum van het land door spoorlopende treinfans ontwricht is. ;D
-
Wat dat betreft is er veel veranderd ... in mijn zoektocht naar informatie over de lijn Alkmaar - Hoorn ben ik ook een krantenartikel tegengekomen over een aanrijding tussen een bromfietser en een trein in het begin van de jaren 50.
Het artikel, wat ik helaas niet meer terug kan vinden, vermeldde heel zakelijk dat de onfortuinlijke bromfietser was overleden en de trein een vertraging van ongeveer een kwartier opliep ...
-
Ja zeg 15minuten vertraging na aanrijding persoon! Ik fietste altijd Lunteren - Ede langs het spoor naar school, kon ik toch weer 2,5 minuut langer in m'n nest liggen. Maar wel regelmatig achterom kijken en afstappen als een trein langskwam want je zou er onder gezogen kunnen worden. Altijd afgevraagd of dat niet een broodje aap was, vooral op de Kippenlijn, maar nam het zekere voor het onzekere. Verantwoordelijkheid heette dat geloof ik. Toch een vreemd fenomeen: naarmate de regels strenger worden, wordt het publiek onverantwoordelijker, waarna de regels aangehaald moeten worden enzovoorts enzoverder. Wie hier de kip is en wie het ei weet ik niet maar resultaat is dat we nu in een 100% debiel- en hufterproof landje wonen.
-
Tegenwoordig zou het spoorverkeer worden stilgelegd vanwege een spoorloper.
Normale procedure is alarmoproep en daarna aanwijzing voorzichtig rijden max 40 afgeven. Tvk stilleggen gebeurd pas wanneer er direct gevaar dreigt, of
als treinpersoneel echt iemand aantreft IN het spoor.
Ik heb zelf regelmatig telefoontjes van machinisten gehad die persoon langs de baan meldden en erbij zeiden dat het iemand met
een camera betreft. Dan is de intentie duidelijk, maar regelgeving vereist toch het afgeven van aanwijzingen tot er 2 nihil meldingen zijn.
Ik heb zelfs een keer een melding van een mcn gekregen dat er iemand langs het spoor op een keukentrapje stond.
Wanneer je als fotograaf opmerkt dat treinen met lage snelheid langs beginnen te rijden weet je dat je te dicht bij staat, ( of in elk geval een plek
waar mcn'en zich niet prettig bij voelen. )
gr Rik ( Treindienstleider en Decentraal verkeersleider ProRail verkeersleiding. )