BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: wimla op 13 December 2020, 10:47:05
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ledschema.jpeg)
Hallo,
Ik heb een probleem met het aansluiten van front- en sluitverlichting van een 2-richting tram.
Hij rijdt analoog 2-rail gelijkstroom op een gewone rijtrafo 0-15 volt.
gebruik gemaakt van 0402 SMD leds en weerstanden 10Kohm.
De motor is een Mabuchi motortje van Halling
Alles aangesloten volgens bijgevoegd schema.
Nu het probleem. Front -en sluitverlichting gaat branden bij het rijden zoals het hoort, maar de andere front- en sluitverlichting voor de andere richting die uit zouden moeten zijn, gaan licht en onregelmatig flakkeren. Deze zouden toch gesperd moeten zijn
Rijdt de tram de andere richting op, dan precies hetzelfde probleem, maar dan andersom uiteraard.
Wat heb ik fout gedaan.
Met vriendelijke groet
Wim
-
Hallo Wim,
Eigenlijk heb je alles goed gedaan ;D
Eerst maar even je schema hier plaatsen. Dat maakt het wat makkelijker voor andere tipgevers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ledschema.jpeg)
Dat kan je overigens ook zelf. Voortaan de link even tussen [ img][/img ] zetten (zonder spaties).
Wat zou kunnen gebeuren is dat bij slechte stroomafname de motor inductiespanningen opwekt. Deze laten een tegengestelde stroom lopen t.o.v. de normale stroom. Je kan eens proberen om een condensator van 100nF over de motor te zetten.
Nog even een tip. Je kan de motor (incl leds) even rechtstreeks op je trafo aansluiten (dus niet op de wielen). Als de leds dan wel goed branden dan weet je in ieder geval zeker dat het komt door de happerende stroomafname. Daar heeft overigens vrijwel elke trein/tram last van. Op meer wielen stroom afnemen kan het probleem ook helpen oplossen.
Succes Frits
-
Hallo Frits,
dank voor de reactie.
Over de motor staat een een condensator met opschrift BC 223. Heb het geprobeerd met en zonder deze condensator. Resultaat onveranderd.
Gr. Wim
-
En als je de motor rechtsstreeks voedt uit de trafo. Wat gebeurt er dan?
Overigens is 223 vermoedelijk 22pF. (Volgens de toelichting hieronder van Klaas 22nF) Dat is wel erg klein. Afhankelijk van de uitkomst van bovenstaande zou je een 100nF kunnen proberen.
-
Hij doet het alleen bij het rijden. De flakkerende leds reageren op de rijbewegingen en snelheid
-
Even een vraag voor de duidelijkheid: Dus met de motor rechtstreeks op de trafo aangesloten doet de verlichting het wel goed?
-
De stroom even rechtstreeks op de motor gezet. Hetzelfde probleem . De leds die uit zouden moeten zijn flakkeren.
-
Oké, dan weet ik het even niet meer............. Behalve dat ik sowieso een condensator van 100nF of 1uF over de motor zou zetten.
Anders even afwachten of er nog iemand anders met een oplossing komt.
Ik zit nog te denken of het met de trafo te maken heeft. Een conventionele treintrafo werkt met dubbele gelijkrichting zonder afvlakking. Elke 10ms wordt de spanning even nul. Maar of dat dan het flikkeren veroorzaakt.....
-
Hoi,
Probeer eens een extra diode tussen te zetten.
Groet Ronald.
-
En als je de motor rechtsstreeks voedt uit de trafo. Wat gebeurt er dan?
Overigens is 223 vermoedelijk 22pF.
223 is 22 met 3 nullen, dus 22000pF is 22nF.
Dit verschijnsel wordt inderdaad veroorzaakt door inductiespanningen van de motor. Dat veroorzaakt korte spanningspiekjes van de tegengestelde polariteit.
Ook commerciële modellen hadden daar last van, bijvoorbeeld de eerste uitvoeringen van de Hamo motorpost.
Bij leds is dit goed zichtbaar, omdat die al opflitsen bij heel korte piekjes. Bij gloeilampjes heb je er geen last van omdat de spanningspieken te kort zijn om de gloeidraad op temperatuur te krijgen.
Bij modellen die tegenwoordig op de markt komen zitten op de verlichtingsprint condensatoren om die spanningspieken "op te vreten".
Je zou kunnen beginnen met over elke led een condensator parallel te zetten. Het zal een beetje experimenteren zijn om de goede waarde te bepalen, maar ik denk dat 100nF een goede start is.
-
223 is 22 met 3 nullen, dus 22000pF is 22nF.
Dank je Klaas. Ik zit daar altijd mee te emmeren.... ;D
Het zou natuurlijk wel kunnen dat de condensator van 22nF stuk is..........
-
Hartelijk dank voor de reactie zover. Ik ga ze aanschaffen en wat proberen.
Parallel over een led zetten.? Tussen de de + en- draad monteren?
mvg
Wim
-
100nF over de motor en 100nF over de leds. Eerst 1 led doen en kijken of het helpt
-
Parallel over een led zetten.? Tussen de de + en- draad monteren?
Ja, zo dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ledschema-c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ledschema-c.jpg)
-
Dank je Klaas.
Ze zijn besteld. laat het resultaat weten
mvg
Wim
-
Hallo allen,
Het probleem is opgelost.
100nF werkte niet, maar bij 330nF was het geflikker verdwenen.
Hartelijk dank voor de hulp.
Gr.
Wim
-
(y)
Dat is mooi Wim.
330nF over de motor of over de leds?
Gr. Frits
-
Over de leds. Over de motor had geen effect.
Gr.
-
Was/is dit niet op te lossen door 'iets' over de motor te zetten?
Marc
-
Geprobeerd, maar dat werkte niet, maar zo gaat het ook met over elke led 1.
gr.
Wim