BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ruudns op 11 December 2020, 23:36:21
-
Zoals al eerder door "Biesje" opgemerkt en uitgezocht (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88068.msg3222173669#msg3222173669) kan de Elotrains 1500 gemakkelijk aangepast worden voor rangeerlicht. Je vervangt de lokpilot v4 MT21 (ESU54615) door een v5 MT21MKL(59659) en je sluit de los gesoldeerde zwarte draden van C en C1 naar de decoder soldeerpads uitgangen Aux3 en Aux4. Dat is zelfs voor een iets gevorderde hobby soldeerder goed te doen.
Nadeel, één nieuwe decoder kopen, oude op voorraad :-\. Deze verbouwing van de bestaande decoder met een extra versterkertje kost nog geen €0.70. De irfc7103 kost €1.16 per 10 stuks bij de Chinees, dat is een stuk goedkoper dan de covid19 ;D.
Dat moet dus ook met de bestaande ESU v4MT21 kunnen......
Eerst dus maar weer eens het versterker dubbellfetje ertussen frotten dus. Klein soldeerboutje, pincet, loep en een vaste hand.
Het schemaatje maar weer eens uit het archief gehaald.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/irf7103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/irf7103.jpg)
Voor de weerstandjes neem ik 3k3 smd'tjes die ik direct aan de onderzijde van de dubbelfet tegen de poten soldeer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201209_211910.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201209_211910.jpg)
Stukje krimpkous erom en klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201209_213106.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201209_213106.jpg)
Dan is de decoder aan de beurt. Eén stukje bruine decoder draad vanaf de versterker naar de decoder GND. Een stukje groene draad naar Aux3 en een stukje paarse draad naar Aux4.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201209_210140.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201209_210140.jpg)
Kijk ff goed met een loep of je geen sluiting met naast gelegen componentjes of pads van de connector op de decoder hebt gemaakt ;D.
Dan de zwarte draden van C en C1 op de lokprint los solderen en aan de decoderversterker draden solderen en isoleren met een stukje krimpkous.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201211_221604.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201211_221604.jpg)
Zo, dan kan de kap er weer op. Nu de decoder nog ff aanpassen. F0 is frontlichten, F1 sluitlichten, F3 rangeerlichten, F5 gevarenlichten
De uitgangen Aux3 en Aux4 zijn gedimd tot 12, Frontlicht 1 en 2 en Aux1 en Aux2 zijn gedimd tot 19
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_160.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_160.jpg)
Voila...rangeerlicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201211_222414_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201211_222414_a.jpg)
....gevarenlichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201211_222428_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201211_222428_a.jpg)
....en een programmeerfout, die ik nog niet heb kunnen oplossen :-X
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201211_222459_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201211_222459_a.jpg)
De gevaren lichten moeten alleen branden bij F5 en stilstand. Daar bij moet het niet uitmaken of F0, F1 of/en F3 aan of uit staan. Gaat hij rijden, dan moet de toestand van F0, F1 of F3 weer actief worden. F3, geeft rangeerstand met rangeerlicht onafhankelijk van F0 of F1 (dat werkt wel al correct (y) ).
Blijven er twee vragen over:
Wat was de juiste samenstelling voor het tonen van gevarenlicht bij de 1500? middenpit en sluitlichten of frontlichten en sluitlichten?
Wie weet de juiste instellingen voor de waarheidstabel in de decoder om dit te bereiken?
-
Netjes (y)
In het andere draadje zei ik al dat ik spul heb liggen maar ik wist even niet waar het lag en hoe het werkte. Ik heb ze inmiddels gevonden. Het zijn 20 kleine zwarte pliefjes met 8 pootjes waar 9936 op staat. Toen ik ging zoeken of dit hetzelfde was als de 7103 vond ik een schema in de encyclopedie: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Logische_uitgang_van_decoder_aansluiten (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Logische_uitgang_van_decoder_aansluiten) (stuk naar beneden scrollen)
Er staat bij dat je zowel de 9936 als de 7103 kan gebruiken, dus ik heb geen rommel gekocht hoop ik.
In het artikel worden nog twee 33k ohm weerstanden tusen S en G aangesloten om 'de FET volledig te sperren'. Maar deze gebruik jij dus niet? Wat is het voordeel/nadeel? Behalve dan dat je er 2 weerstanden bij moet proppen wat het lomper maakt.
Ik heb nog genoeg andere treinen liggen waarbij extra uitgangen handig zijn, waaronder een aantal Roco 1100en :D Sluitseinen zitten er al in, nu nog rangeerseinen. Ik was alleen lui bij de 1500 :( Maar die extra LoPi 4 die 'over' is krijgt ook wel ergens een plekje (y)
Mvg,
Robert
-
Geen idee Robbert, het werkt prima zonder de extra weerstandjes. Zal wel wat met de belasting te maken hebben. Voor die twee ledjes die op elke uitgang ca 8-10mA trekken zal het niet nodig zijn.
Heb je ook al uitgangen geprogrammeerd?
-
Een gevaarsein is 1 wit/geel licht boven, en 2 sluitseinen. Bij een echte 1500 is het ook technisch niet mogelijk de sluit- en frontseinen in een unit tegelijk te laten branden.
-
(y) Nu nog de juiste programmering vinden.
-
Een gevaarsein is 1 wit/geel licht boven, en 2 sluitseinen. Bij een echte 1500 is het ook technisch niet mogelijk de sluit- en frontseinen in een unit tegelijk te laten branden.
En dit is een niet uit te roeien misvatting omdat men alleen naar het voorbeeldplaatje kijkt en niet naar de tekst. Geldt zowel voor buitenstaanders als spoorpersoneel.
Omschrijving gevaarsein is één of meerdere (twee of drie) witte lichten, gecombineerd met twee rode lichten. Dus geen sluitseinen, daar dit een omschrijving van en functie is en dus op het gevaarsein niet van toepassing.
-
??? Hoe zat het ook alweer met zo'n Karnaugh diagram en de uit eindelijke vertaling ervan? Is al weer zo lang geleden :-\.
F0=front/rear F1=sluitlicht F3=rangeerlicht F5=gevarenlicht aan beide zijde alleen bij stilstand
1=aan 0=uit x=don't care
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_162.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_162.jpg)
Wie heeft er zin in deze puzzel? ;)
-
Waarom wil je het gevarensein aan beide zijden en alleen bij stilstand?
René
-
Dacht dat die alleen bij stilstand gebruikt werden en aan beide zijde tegelijk, net als rangeerlicht.
-
Gevaarsein kan in beide cabines ingeschakeld worden en kan/mag ook rijdend gebruikt worden, bijvoorbeeld om de machinist van een tegentrein te waarschuwen.
-
En dit is een niet uit te roeien misvatting omdat men alleen naar het voorbeeldplaatje kijkt en niet naar de tekst. Geldt zowel voor buitenstaanders als spoorpersoneel.
Omschrijving gevaarsein is één of meerdere (twee of drie) witte lichten, gecombineerd met twee rode lichten. Dus geen sluitseinen, daar dit een omschrijving van en functie is en dus op het gevaarsein niet van toepassing.
Dit topic gaat over de NS 1500, deze kan bij het gevaarsein alleen 1 witte en 2 rode tonen. Vanzelfsprekend is dan de witte een frontsein en de rode zijn de (in normaal gebruik) sluitseinen.
Gevaarsein in principe alleen aan de voorzijde, zowel rijdend als stilstaand, bij een incident.
Wil je het dus goed doen, dan moeten ze bij het model voor/achter onafhankelijk werken, zowel rijdend als bij stilstand.
-
Mapping zou dan zo iets worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/esu07_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/esu07_1.jpg)
Heb je geen Karnaugh voor nodig!
René
-
(y) René, morgen ff programmeren....
-
(y) gelukt. Als gevarenlicht alleen in de rijrichting is al dan niet rijdend wordt het een stuk makkelijker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_163.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_163.jpg)
-
Als gevarenlicht alleen in de rijrichting is al dan niet rijdend wordt het een stuk makkelijker.
Heel mooi dat het gelukt is. Inderdaad, gevaarsein aan de voorzijde, immers bedoeld voor de machinist van de tegentrein.
Wil je het rangeersein nog wat afwisselender maken, dan kan je voor voor/achterzijde van de loc nog een verschillend frontsein gebruiken, boven of links of rechts :D
-
Links of rechts rangeersein wordt ingewikkelder bij de Elotrains 1500 :) De onderste twee seinen hebben gezamenlijk slechts één LED.
Ik heb zelf nog geen gevarensein geprogrammeerd, mijn testbaan is behoorlijk veilig en zonder gevaar ;D
Mvg,
Robert