BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Biesje op 10 December 2020, 05:55:19
-
Volgende slachtoffer :D
Volgens mijn berekeningen in het verleden (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst) moeten er nog wat functie uitgangen over zijn in de Artitec 1300en, aangezien de SUSI module in het dak de sluitseinen doet en de pantografen bedient.
Dus eigenlijk zitten alleen de frontseinen (F0) direct aangesloten op de 21 MTC decoder. Kan iemand dit bevestigen? Er zit namelijk een heleboel elektronica op de print, waar is deze dan voor ??? Of hebben de Franse versies meer kermis verlichting? Ik vergeet de cabine verlichting, maar ik gebruik deze toch niet.
Het printje van de frontseinen is simpel: gewoon 2 LEDs, waarschijnlijk wat weerstanden en twee draadjes. Wederom rood en zwart gekleurd. De draadjes zitten met een 3(!) polige stekker aangesloten op de hoofdprint. Dat geeft enige hoop, maar ik raak tureluurs van de printplaat.
Ik denk ik vraag het maar even of iemand het al eens gedaan heeft zodat wij lekker af kunnen kijken (y)
Mvg,
Robert
-
Obsessie met rangeerseinen? ;)
-
Een heel terechte obsessie :) En het staat natuurlijk ook gewoon leuk.
Ik meende in een andere discussie (waarschijnlijk de modelbespreking) wat te lezen dat de Franse versie inderdaad wat andere beelden qua front/sluitverlichting had dan in NL gebruikelijk. Misschien dat je daar iets kan vinden?
Reinout
-
Mailtje naar Artitec?! Hebben een goede service-afdeling ;)
-
Niet zozeer ene obsessie, maar meer het idee van: het kan, dus waarom niet? Ik zou ook graag elke eloc en treinstel voorzien van digitaal beweegbare panto's. Maar dat is nog iets lastigerder :(
Ik zag een review van de REE CC7100 waar de frontseinen ook rood werden, dat is waarschijnlijk de extra pool die op het stekkertje zit. En volgens een PDF die ik op de REE site vond was dit F1 en F2. Dus dit zou het al een heel stuk makkelijker maken (y). Als ik erachter kan komen wat voor ieniemienie stekkertje het is dan frot ik twee andere printjes met een eigen stekkertje en dan kan ik het verwisselen. Van het maken van printjes moet je niet teveel voorstellen. Ik plak dan alleen 2 SMD LEDs met lakdraad op een stukje styreen en plak er ook 2 weerstandjes bij.
Ik kan verder weinig vinden over de extra opties van een REE CC7100, maar dat ligt ws aan bij kennis van de Franse taal.
Ik had al een keer eerder met iemand van Artitec over een rangeersein gemaild en ze wisten het niet precies toen. Artitec heeft inderdaad een geweldige service. Maar wellicht omdat de print door REE was ontworpen was het onduidelijk.
Ik ga weer aan het werk, bedankt voor de input 8)
Mvg,
Robert
-
Obsessie met rangeerseinen?
Zonder rangeersein is het model niet af/compleet.
-
Weer thuis en vond even tijd om de loc op mijn rollenbank te zetten en wat dingen te testen met de multimeter.
Op dat kleine stekkertje voor de frontsein lichtprintjes zitten twee draden, een rode en een zwarte. Eerst maar uitvogelen welke draad van de lichtprintjes plus en min zijn. Na wat domme gezichten trekken en wat kleurrijke metaforen de dampkring ingeslingerd te hebben de batterij in mijn multimeter vervangen door een nieuwe. Nu kreeg ik tenminste steeds dezelfde waarde terug en niet telkens een ander resultaat :P . Rode draad is plus, eigenlijk wel logisch. De spanning op het stekkertje was niet de verwachtte 14 volt maar 4 volt met de frontseinen op hoogste helderheid. Ergens zit dus al een weerstand vermoed ik.
Nu het echte experimenteren: tijdelijk even de dubbele typhoon uitgeschakeld van F2 en daar AUX1 en AUX2 op gezet met de LokProgrammer. Toen gemeten en waarachtig... Nu stond op de extra pin van het stekkertje ook 4 volt met F2 aan! dat scheelt een boel gepruts, maar nu vraag ik mij wel af: waarom had Artitec dit niet meteen gebruikt? Een extra draadje naar de print en de print iets anders indelen zodat elke LED een uitgang gebruikt en we hadden meteen af fabriek al een rangeersein gehad.
Ik heb geen verstand van stekkertjes, dus als iemand weet wat voor stekkertjes Artitec gebruikt heeft en waar deze te bestellen zijn, dan ben ik zo klaar :D Ik kan ook mijn soldeerbout er tegen aan drukken in plaats van een nieuw stekkertje maar dikke kans dat het stekkertje dan smelt. Er zit overigens geen contactje in het stekker deel. Dus dat kan ook niet.
Ik ben blij dat de loc er (onbedoeld) op voorbereid is. Dat scheelt toch een boel geklieder. Misschien zijn er printjesbakkers op het forum die printjes met stekkertjes willen maken, maar dan moeten er genoeg mensen zijn die de printjes af willen nemen denk ik. Maar gezien dat de verbouwing zelf dan extreem simpel wordt is er wellicht zelfs mogelijkheid om dit via de handel te verkopen als upgrade?
Zodra ik visuele resultaten heb maak ik weer foto's.
Er zijn trouwens nog meer verslagen van rangeersein verbouwingen op het forum. Is het mogelijk interessant om linkjes daarvoor te verzamelen in de encyclopedie?
Mvg,
Robert
-
Ja hoor:
1145 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64912.msg3221572759#msg3221572759)
1137 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69792.msg3221667701#msg3221667701)
WRDk stuurstand (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62524.msg3221530195#msg3221530195)
HUSA1600 en RRF4401 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59817.msg3222167331#msg3222167331)
-
Dank Ruud :D
Ik heb inmiddels mijn eerste eigen versterker in elkaar gesoldeerd. Viel me mee, maar ik moet hem nog testen. Slachtoffer is mijn eigen Roco 1145 :P
Ik heb inmiddels wat research gedaan naar de stekkertjes en lichtprintjes van de Artitec 1300. Alvast een disclaimer: ik heb zelf nog niks aangepast, alleen maar onderzocht. Dus niet gaan hakken en zagen in je mooie Artitec 1300 en mij de schuld geven als het niet blijkt te werken. Ik hoor graag van slimmere mensen of ik het allemaal goed gezien heb :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/printplaat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/printplaat.jpg)
De lichtprintjes zijn aangesloten met de 3-polige stekkers links- en rechtsonder. Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de potmetertjes, schakelaars en u2 en u1 doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stekker_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stekker_3.jpg)
Andere kijk op het stekkertje. Duidelijk te zien dat het een 3-polig exemplaar is maar met 2 draadjes. Ook zit er geen contactje in de stekker om er stiekum toch een derde draad in te prikken :( Aan de achterkant van de connector heb ik dus vorige keer gemeten dat het lege plekje wel degelijk een aparte functie uitgang is (y)
Na wat Googlen op mini stekkertjes heb ik deze gevonden: https://www.conrad.nl/p/jst-busbehuizing-kabel-sh-totaal-aantal-polen-3-rastermaat-1-mm-shr-03v-s-b-1-stuks-1426379 (https://www.conrad.nl/p/jst-busbehuizing-kabel-sh-totaal-aantal-polen-3-rastermaat-1-mm-shr-03v-s-b-1-stuks-1426379)
Volgens mij zijn dit de juiste. Let niet op het plaatje, de beschrijving heeft het over de 3-polige versie. Volgens mij moet je er apart de contactjes bij bestellen: https://www.conrad.nl/p/jst-krimpcontact-sh-totaal-aantal-polen-1-ssh-003t-p02-h-1-stuks-1426411 (https://www.conrad.nl/p/jst-krimpcontact-sh-totaal-aantal-polen-1-ssh-003t-p02-h-1-stuks-1426411)
Wel raar dat deze contactjes per stuk gaan lijkt het. Dan moet je dus voor 20 stekkertjes 60 contactjes bestellen.
De stekkertjes zijn ook bij Ome Alie te bestellen, maar dan wacht je even wat langer.
Dit is allemaal leuk en aardig als je de originele lichtprint origineel wilt houden. Volgens mij zijn de lichtprintjes vrij simpel aan te passen, maar dan moet je toch die extra draad ergens vandaan halen om het ene sein apart aan te kunnen sturen.
De lichtprintjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201212_222602.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201212_222602.jpg)
De achterkant. Ik kreeg het niet scherper met fooncamera, sorry. Oo de weerstandjes staat 471.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201212_2226022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201212_2226022.jpg)
En dit is hoe de banen lopen. De roder draad is dus de plus. Voor het gemak blauw gemaakt als blauwe decoder draad. De gele 'draad' is in het model zwart. De cirkeltjes zijn de doorgangen naar de andere kant van de print. Nu de voorkant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201212_222703.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201212_222703.jpg)
Zelfde ellende met scherpstellen, dus dan maar weer ff kliederen in paint:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201212_2227032.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201212_2227032.jpg)
Naar mijn idee moet er dit gebeuren om de originele print aan te passen, maar ik hoor graag of ik het fout heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201212_22260222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201212_22260222.jpg)
Printbaan onderbreken tussen de weerstanden en dan simpelweg de derde pool van de stekker op de nu vrijgekomen andere weerstand aansluiten. Of het SMD weerstandje aan 1 kant los solderen en iets draaien of opwippen zodat die kant geen contact meer maakt met het soldeer eiland. Dit is iets minder destructief wellicht.
Als ik dit zo goed gezien heb dan heb ik dus de keus: makkelijk/snel doen en een printbaan doorkrassen en een lakdraad er aan frotten en deze doorverbinden met de soldeer eilandjes van de connector. Of Stekkertjes bestellen en zelf nieuwe LEDS op een stukje styreen plakken.
Wat zal ik doen? 8)
Vriendelijke groet,
Robert
-
Ik kon niet wachten tot iemand mij zou waarschuwen, dus Proxxon aangeslingerd en soldeerbout opgestookt en uitgevoerd wat ik hierboven bedacht had: Draadje er tussen gefrot bij de originele print.
Ik heb geen foto's van de losse printjes (dat was niet zo'n succes in het vorige bericht), maar ik heb gedaan wat ik al zei: printbaantje tussen de weerstandjes met een dun zaagje in de Proxxon (Dremel is wat lomp :P ) doorgehaald en een dunne decoder draad aan het weerstandje gesoldeerd. Hier een detail van de achterkant van de print in de loc:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/paarse-draad.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/paarse-draad.jpg)
Er is ruimte voor de "dikke" draad, er zit een uitsparing in de cabine onder het dashboard. Waarschijnlijk voor printjes met 3e frontsein. Ik ben vergeten foto's te maken waar ik de draad heb aangesloten op de printplaat. Ik heb deze achterop de terminal gesoldeerd. Dit ging vrij lastig. Het is erg klein natuurlijk maar dat was mijn probleem niet. De soldeer pakte slecht waardoor het draadje steeds los ging. Waarschijnlijk doordat het loodvrije soldeer is op de printplaat en ik extra voorzichtig was om het plastic van de terminal niet te laten smelten. Maar het is gelukt.
Test met beide seinen aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontsein-groen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontsein-groen_1.jpg)
Ik ben er in ieder geval niet op achteruit gegaan in functies :-X . Nu het rangeersein testen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeersein-groen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeersein-groen.jpg)
Yay! ;D . Andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeersein-paars.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeersein-paars.jpg)
Nu kap er weer op persen, dit ging gelukkig zonder problemen. Weer even testen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontsein-met-kap.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frontsein-met-kap.jpg)
Nu met rangeersein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeersein-met-kap.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeersein-met-kap.jpg)
Andermaal yay! ;D
Voordat de kap er op ging met de LokProgrammer wat functies gemapt en het werkt... bijna... Je ziet op de laatste foto het bovenste sein niet branden omdat de loc zo geprogrammeerd was af fabriek dat F9 de frontseinen in omgekeerde L zijn. Maar ik was deze vergeten te mappen, dus als ik nu F9 doe dan gaat het nieuw aangesloten sein uit :( . En met de kap er op en de SUSI module aangesloten doet de LokProgrammer het nog steeds niet. Ik heb nu geen zin om de kap weer los te halen. Boeh :( Ik weet ook niet hoe ik de sluitseinen automatisch uit kan laten gaan als ik het rangeersein aan doe. Dan kon ik wel doen met het lagere frontsein. Bovenste frontsein van de L verlichting zelfde issue. Maar F6 en F9 zijn met de hand uit te zetten.
Ook moet ik de frontseinen weer wat dimmen. Ik had ze weer op normaal gezet omdat mijn multimeter moeilijk deed. Op de foto lijken ze weer wit, maar zoals je kunt zien zit er een stukje gele tape op.
Ik ga maar eens een tukkie doen
Mvg,
Robert
-
Mooi hoor Robert,
als er iemand hetzelfde kan doen bij een A sein variant,waar de bovenste pit als rangeersein brand hou ik mij warm aanbevolen.
-
Netjes hoor Robert (y)
En lekker veel foto's! :D
Heb je de paarse en groene draad nu op het ongebruikte, derde pootje van het chassisdeel gesoldeerd? En zit dit pootje al standaard met Aux1 en Aux2 van de decoder verbonden?
Gr. Frits
-
Thanks ;D
@Casmir: Helaas geen A-sein hier, dus geen idee hoe deze print werkt :(
@Frits: Het ongebruikte derde pootje heeft standaard al AUX1 en AUX2. Enige wat er moet gebeuren om deze te activeren is functiemappen. dat printbaantje doorslijpen/zagen/knagen en dat draadje er aan solderen. Als die contactjes van Conrad in deze stekkers passen is dat een deftiger oplossing dan solderen. Maar ik wilde niet wachten op een bestelling :-\
Inmiddels toch maar weer de kap er af gewipt en de decoder zo geprogrammeerd dat met F9 de nieuw aangesloten lampen ook werken. Blijft irritant dat de lokprogrammer niet werkt met de kap er op.
Mvg,
Robert
-
Mijn Hondekop komt pas in 2021 dus voor de grap maar een Grijs/Gele 1315 Artitec met digitaal floepende panto's en A-sein besteld, daar ga ik nog veel vreselijker dingen mee uithalen uiteindelijk :-X
Ik was al eens begonnen met een Rivarossi (oud jaren 90 model) 1300 te moderniseren, eerst met een 1307 Lima kap, dan een poging gedaan om de Rivarossi kap te ontdoen van de sierstrips en een seinbalk aan te brengen. Maar andere projecten en modellen vertraagden de boel. De nieuwere Electrotren/Rivarossi modellen waren weer een stap verder in techniek en detaillering dan de oude Rivarossi dus wilde ik daar een kap van aanpassen. Kop versmald en dat leek best ok. Maar toch was de Artitec veel mooier met de correcte draaistellen (lengte) en beter lijkende kap (en natuurlijk de gave floepende panto's) en bleef dit project ook hangen.
Sluitseinen kunnen dan relatief makkelijk aangesloten worden op AUX1 en AUX2 (want topseinen worden dan niet gebruikt) en dan moet ik via een versterkertje het rangeersein maken denk ik. Maar ik weet intussen hoe dat moet :D . Het peentjes zweten gaat natuurlijk in het modificeren van de kap zitten. Frontsein balk, vervangen van het A-sein, vervangen cabine deuren, wand naast de cabine deuren aanpassen en dan (laten?) spuiten in geel/grijs met megavishaak. Of ben ik nog iets vergeten?
Mvg,
Robert (die dan toch weer meer projecten op zich neemt... of is dit gewoon een vervanging van een oud project?)
-
(y) net de stekkertjes en contactjes besteld bij Conrad. Bij Alie is alleen de plastic stekkerhouder te koop (per 10 stuks), scheelt de moeite niet.
-
Dat is mooi Robert dat die Aux1 en 2 uitgangen al op die connector zitten.
dat printbaantje doorslijpen/zagen/knagen
Wat ik meestal doe als ik een printbaantje moet onderbreken is met de handboor en een boortje van 1mm het baantje doorboren. Op die manier kan je dat heel nauwkeuring doen, zeker als er andere baantjes in de buurt zitten.
Gr. Frits
-
@Ruud: Ik hoop dan dat het de goede stekkertjes zijn :D Maar ik denk het wel.
@Frits: Dat is een goede tip voor de volgende keer (y) In dit geval waren er geen andere banen in de buurt gelukkig.
Mvg,
Robert
-
Slachtoffer is binnen :-X
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1315_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1315_3.jpg)
Nu nog moed verzamelen. Maar dan moet het draadje omgekat worden naar 'Pimp my Artitec 1300' en weer terug naar verbouwing gedeelte of zo ??? Ik denk dat ik eerst met de deuren begin. Heb een gerenoveerde Lima donor kap klaarliggen. Dus daar deuren uit snijden en pas maken in de Artitec kap. Ik moet de deur dan wel iets dunner schuren. De wand van de Lima is dikker.
Zit weer te @#$%en met de SUSI module. Ik kon de vorige keer (Blauwe Artitec 1304) met veel moeite de 9XX CVs programmeren om sluitseinen te dimmen en panto's te calibreren, maar het pakt weer niet. Ik krijg ofwel een ERROR2 op mn Multimaus Pro (met de LokSound 4 of LokPilot 4 (die over was van 1500)) of de waarde wordt simpelweg niet opgeslagen (Trix decoder die ik ergens vond). De LoPi 5 uit de 1500 solderen heb ik dan weer geen zin in, want lui en het is 3 uur 's nachts en zo...
@Casmir: ik heb het lichtprintje even bekeken en het kan op dezelfde manier met een A-sein. Maar ik weet niet of dit correct is. Het A-sein bij de grijs/gele variant is kleiner dan bij de gerenoveerde variant. Werd dat kleine a-sein al gebruikt als rangeer lamp? Of gebruikten ze nog een van de onderste lampen? Kan ook nog steeds. Op het printje hebben de LEDs ieder een weerstand en gaat vanaf het ene weerstandje gewoon een printbaantje naar beide andere weerstanden. Dus 1 van deze kan je doorhakken en aan het vrijgekomen weerstandje een draadje solderen die aan de AUX1 of AUX2 pin moet.
Mvg,
Robert
-
De foto's die ik voorbij heb zien komen van deze 1300,brand het bovenste lampje als rangeerverlichting.
Eigenlijk zoals bij alle A-sein locomotieven
-
Ik hoop dan dat het de goede stekkertjes zijn :D Maar ik denk het wel.
Hi Robert, vandaag zijn de stekkertjes binnen gekomen. NIET bestellen! Het zijn 2 polige :'(.
Dat wordt dus verder zoeken ;D.
Rectificatie: Conrad 1426379 is toch de goede. Ik kreeg gewoon de verkeerde geleverd :-\. De juiste worden toegezonden (y).
-
De foto's die ik voorbij heb zien komen van deze 1300,brand het bovenste lampje als rangeerverlichting.
Toen het vaste derde frontsein kwam op de 1300 (niet gemoderniseerd) kwamen ze één schakelaar te kort op het Favelyblok. Om dit op te lossen zijn de beide frontseinen toen op ëën schakelaar gezet, het middelste frontsein op de andere schakelaar. Links en rechts onder waren dus toen niet meer apart bedienbaar.
Bij de modernisering is alles weer anders geworden, met nieuwe aparte schakelaars, dus niet geplaatst op het Favelyblok. Toen konden alle front- en sluitseinen weer onafhankelijk bediend worden.
-
Hi Robert, vandaag zijn de stekkertjes binnen gekomen. NIET bestellen! Het zijn 2 polige :'(.
Dat wordt dus verder zoeken ;D.
Rectificatie: Conrad 1426379 is toch de goede. Ik kreeg gewoon de verkeerde geleverd :-\. De juiste worden toegezonden (y).
Oef, je liet me ff schrikken. Ik kreeg net een mail binnen dat ze klaar liggen voor verzending ;D
@Dwergsein: Dank voor de informatie (y) Dan is de keuze dus simpel voor mensen met een A-sein.
Mvg,
Robert
-
Hallo Ruud en Robert,
Wat is de reden dat jullie complete 3 polige stekkers bestellen. Je hebt toch voldoende aan de contactjes (https://www.conrad.nl/p/jst-krimpcontact-sh-totaal-aantal-polen-1-ssh-003t-p02-h-1-stuks-1426411)? Dan prik je nl gewoon een extra contact er bij op de lege positie van de bestaande stekker.
Gr. Frits
-
Dag Frits,
Voor mij is het mooi dat ik dan een nieuw printje kan maken voor de gerenoveerde versie en het originele printje origineel kan houden. En die dingen kosten bijna niks.
Voor de blauwe ga ik inderdaad het gesoldeerde draadje losmaken en een extra contactje er in prikken. Als puntje op de I.
Mvg,
Robert