BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Nijboer op 07 December 2020, 13:00:01
-
Beste allemaal,
De vraag zal vast wel vaker voorbij zijn gekomen, maar ik stel hem toch nog maar een keer,
want ik heb een aantal best mooie Lima locomotieven staan die gewoon beter moeten.
En met beter bedoel ik de rij-eigenschappen en het geluidsniveau.
Standaard maakt een Lima loc met de pannenkoek motor best een berg herrie.
Ik heb 2 1200-en uit de iets luxere serie van Lima die het gewoon verdienen weer op de
baan te komen. En ook een 1300 trouwens. Allemaal voorzien van een SUSU motor inmiddels,
(eigenlijk een CD-ROM motor) dus het rijdt in elk geval al een stuk beter. Ik heb ook de tandwielen
ontdaan van eventuelegietresten.
En er zitten Marklin ASB's op (op de 1200-en). Toch maakt het allemaal nog best
wat herrie en de locs schommelen, de een meer dan de ander.
Wat zou ik nog meer kunnen doen om het eea nog beter te krijgen?
Het valt me op dat er ook HEMA 1200-en zijn, die met een nog eenvoudigere overbrenging
werken, die soms echt heel erg fijn rijden! Dus, het KAN wel!
Ben benieuwd!
Groet,
Collin
-
SB heeft betere motoren voor Lima : https://www.sb-modellbau.com
-
Na ombouw met een cd motortje zijn de Lima's bij mij aardig stil, gaat richting geluidsniveau een Roco zelfs. Heb je een idee waar de herrie bij jou vandaan komt?
Het schommelen komt bijna altijd van antislipbandjes die niet goed zitten (op het ene punt dikker dan op het andere punt), zo niet dan kromme assen.
-
Ik heb diverse 1200-en van Lima omgebouwd met zo'n CD motortje.
Werkt perfect! Toen ik echter door de CD motortjes heen was heb ik ook een 1200 gewoon gedigitaliseerd.
Mijn inziens draait het standaard Lima torretje nog lang zo slecht niet als hij eenmaal goed ingeregeld is. En de loc natuurlijk is voorzien van voldoende stroomafname.
gr. Pascal
-
Grote winst zit hem ook in het afbramen van de tandwielen, daar zitten vaak behoorlijke gietresten op
-
Ik heb verschillende Lima's gedigitaliseerd. Gaat prima. En dan lopen ze best wel geruisloos. Zeker vergeleken bij Fleischmann en Marklin koffiemolens. Maar uiteraard blijven die oude NS 1200 of NS 1300 van Lima jaren 70 producten. Tegenwoordig kunnen ze het beter maken. En dat deed Lima in de jaren daarop ook! Die dubbeldekkers die ze maakten reden best geruisloos. Dus voor mij betekent de leus "Lima is prima" nog steeds wel wat! ;D Maar ik begrijp hier dat dit ook niet de discussie hier is!
Uiteraard kun je inderdaad bij die oude beestjes nog wel wat verbeteren. Zoals dat afbramen van gietresten aan de tandwielen.
-
Zou het smeren van de tandwielen ook nog wat opleveren?
Zo ja, met welk spul zou dat dan het beste gaan?
Groet,
Collin
-
Dat zal slechts tijdelijk werken. Vet houdt het iets langer vol. Maar tandwielen afbramen werkt uiteraard nog beter.
-
En ja de openjngspost staat dat hij dat gewoon heeft gedaan...
-
Ik heb eens ergens gelezen om de tandwielen te "smeren" met Cif, vloeibaar schuurmiddel. En dan lekker vooruit en achteruit laten rijden. Vervolgens motor en tandwielen goed schoonmaken en smeren met echt vet.
Gr. Frits
-
Deed men eerder ook met de oude Athearn lokomotieven, en dat hielp soms wel.
-
Ik heb de truc met Cif wel eens gedaan bij een Lima 1300. Het geluid werd een stuk minder en de loc loopt ook soepeler. Inderdaad wel goed schoonmaken daarna.
Maarten
-
Hi All,
Bij mijn oude Lima modellen zorg ik eerst voor stroomafname op alle wielen. Dan rijden de locs prima, soms nog met wat geluid, Dat wordt veroorzaakt door het harde plastic van de tandwielen, die ook niet mooi zijn glad gemaakt. Goed inrijden en daarbij ervoor zorgen dat de tandwielen gepolijst worden maken de locs vrijwel geluidloos. Gewoon een flinke tijd mee rijden geeft dat resultaat ook zonder polijstmiddelen.
-
OK, dus ook bij het uit elkaar halen van een loc kan het nog wel eens een goed plan zijn
om alle tandwielen van te voren te merken. Wellicht zijn ze op elkaar ingesleten.
Groet,
Collin
-
Zeker. Elke fietsenmaker weet dat je als je de ketting van een fiets altijd moet markeren als je hem van de fiets haalt. Hij kan er namelijk op vier manieren op en één is slechts de goede. Bij de drie andere rijdt de fiets, als het even tegenzit, voor geen meter.
-
Welke 4 manieren dan?
-
Voor en achter verwisselen en binnenzijde met buiten.
Carel
-
Ehm er zitten geen kettingen op mijn locomotiefjes. Bij een paar slechts een aandrijfriempje. ;D (y)
-
Het gaat er om dat tandwielen (en kettingen) op elkaar inlopen (ook in modeltreinen). Je moet dan de tandwielen wel weer op dezelfde manier monteren om een soepele loop te krijgen. In andere gevallen heb je kans dat het zwaar gaat lopen.
-
Ik herinner mij ook dat men de ankers balanceerden door kleine gaatjes in het ijzer van de kern te boren. Dat zou kunnen helpen met vibratie geluiden.
Mvg,
Robert
-
Dan mag je het anker wel goed uitwegen, anders heb je kans op nog meer vibraties.
Mijn ervaringen met Lima-motortjes is juist dat ze bijzonder stil en soepel kunnen zijn, zeker vergeleken met het oudere Märklin-spul. Zelfs na ombouw naar 5-polig blijft dat kraken en onrustig lopen. Mijn Lima TGV daarentegen is ontzettend soepel, begint bij lage spanning al netjes te rijden zonder schokken en maakt ook op hoge snelheid weinig geluid. Misschien is er ooit al eens iets aan gedaan ???
-
Om een Lima loc stiller te krijgen, haal ik het hele aandrijfdeel uit elkaar. Dus ook het anker uit het huis.
Dan een paar minuten in een ultrasoon waterbad. Je ziet het water troebel worden van de troep die eraf komt.
Goed drogen. Collector en motorhuis goed reinigen met wasbenzine.
Tandwielen schoonmaken. Ook tussen de tanden met een spitse pincet of speld.
Spul weer in elkaar en een klein druppeltje olie op beide zijden van de anker as.
Tandwielen licht invetten met siliconenvet, ook wel kranenvet genoemd.
Ik maak stroom afnemers op beide zijden van de draaischijven. Dat geeft een mooiere (vooral lsngzamere) loop over de wissels met plastic puntstuk. Je decoder zal je ook dankbaar zijn.
Het monteren van een decoder verbeterde de loop van de locs ook aanzienlijk. Helemaal bij kruip snelheid.
Extra stukje lood (voor en achter) onder de montagepunten voor de lampjes helpt de loc beter sporen.
Eerst gebruikte ik Fleischmann antislip bandjes. De breedte is goed voir Lima. De dikte niet. Meer last van waggelen en zelfs ontsporen. Vooral bij draaistellen met drie assen (zoals de 1200 en 1300).
Nu gebruik in Roco. Zijn wel iets smaller. Hoogte is wel goed. Er wordt minder gewaggeld en ontsporen doen ze niet meer. Het geeft voldoende tractie om op een 3% helling met vier personen wagons de krapste Lima bocht te nemen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Oh, ik heb nog geen cd/dvd motor geplaatst.
Heb ze wel liggen. Nog niet asn toe gekomen.
Mvg, Ron
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Mijn ervaringen met Lima-motortjes is juist dat ze bijzonder stil en soepel kunnen zijn,
De toleranties bij de productie van de aandrijvingen waren bij Lima volgens mij erg groot. Je kan dus geluk hebben. Dat merk je na het plaatsen van zo'n cd-motortje. Soms zijn de aandrijvingen dan opvallend stil. Meestal blijven de tandwielen lawaai maken.
Een oude truc is de tandwielen insmeren met CIF en dan een paar uur laten draaien. Dan versnel je het inslijten, maar heeft ook niet altijd voldoende effect.
Voor soepel rijden vervang ik tegenwoordig toch maar liever de aandrijvingen.
-
Voor soepel rijden vervang ik tegenwoordig toch maar liever de aandrijvingen.
Hallo Henk,
Ik ben benieuwd hoe de gehel aandrijving vervangt.
Heb je daar een beschrijving of wat foto's van?
Mvg, Ron
-
Er zijn verschillende mogelijkheden Ron, maar een gouwe ouwe voor een Lima mat 46 of een Hondekop is een draaistel met motor uit een Roco BR215.
Ik heb zelf zo gauw geen foto’s, maar ik ben bepaald niet de enige die zoiets doet. Hier een voorbeeld.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36001.msg546216#msg546216 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36001.msg546216#msg546216)
-
Zoals eerder geschreven, cd motor motortje werkt ook.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52872.0
Ooit was er Australische firma die zelf compleet setje maakte.
Als je zoekt op lima cd motor in de bekende zoekmachine kom je aardig wat tegen inclusief youtube filmpjes.
Mvg
Robert
-
@Henk, dank je. Dat ga ik eens bekijken.
@Robert, dank je. Daar heb ik er nog vier van liggen. Toch eens tijd maken om in te bouwen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Er zijn verschillende mogelijkheden Ron, maar een gouwe ouwe voor een Lima mat 46 of een Hondekop is een draaistel met motor uit een Roco BR215.
Ik heb zelf zo gauw geen foto’s, maar ik ben bepaald niet de enige die zoiets doet. Hier een voorbeeld.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36001.msg546216#msg546216 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36001.msg546216#msg546216)
Tjonge, 2011 alweer...ik heb m nooit verder afgemaakt en zo in de vitrine gezet wegens verandering van plannen 8), toch maar eens voltooien, al is het maar voor het verslag ;D
-
Kijk, die mat46 heb ik ook al eens voorzien van een cdrom motor.
En, die is met alleen dat verschil, nu juist erg goed geworden!
-
Ooit was er Australische firma die zelf compleet setje maakte.
In Houten staat iemand met allerlei motoren en ook de cd motortjes met tandwieltje voor Lima. Maar wanneer er weer een beurs is weet niemand voorlopig......
Gr. Frits
-
SUSU motor uit Finland. Incl tandwiel. Kost 5 euro ex verzendkosten.
http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm (http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm)
(en , nee, ik heb geen aandelen ..)
-
Ook te krijgen bij https://www.diesel-trains.co.uk/lima-replacement-motor-kits.html (https://www.diesel-trains.co.uk/lima-replacement-motor-kits.html).
Ik heb ooit bij een Lima Mat46 de motor vervangen door de BoBo versie van hun. Dat was een simpele vervanging omdat alles wat nodig is in de kit zit. Het resultaat was prima. Voor de wijziging was de Mat46 een koffiemolen, het geluid is nu normaal.
Groet Meino
-
Sold out, lees ik zojuist, bij de Finse webshop.
Wolter
-
Dat is die van Fleischmann. De Slimline Lima motor is er nog.
Zojuist 8 besteld.
-
"Toevallig"? ;D heb ik er weer een stokoude 1200 bij.
Die heeft echt even wat aandacht nodig...
Maar bij dit exemplaar zie/hoor ik het volgende:
- De ene zijde van de aandrijving is redelijk rustig
- De andere maakt aanzienlijk meer lawaai
- En diezelfde andere zijde loopt soms vast!
Dat vastlopen is inmiddels verholpen door de gietbramen weg te halen die Lima aan de tandwielen liet zitten.
Blijft toch bijzonder, het is allemaal nogal grof en ruim ontworpen.
Misschien moet je gewoon een heel arsenaal aan aandrijvingen hebben en de juiste combinaties uitzoeken...
Ik heb zojuist ook een Fleischmann 1306 diesel voorzien van een susu motor, die is echt heel rustig nu.
Leuke motortjes.
Groet,
Collin
-
goede avond ik heb mijn lima motoren uit elkaar genomen tandwielen mooi glad gemaakt en de zaak met silicone vet in elkaar gezet.
ik gebruik geen marklin asb meer maar die van fleischmann deze passen beter en maken minder trillingen.
fluister stil worden ze nooit maar ze zijn rustiger dan een standaard roco!