BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: TrainSpotterSGM op 20 November 2020, 21:24:22
-
Beste forumgebruikers,
Ik zoek een merk vam sporen zonder ballastbed dat stevig is, een goede stroomvoeding.. en het allerbelangerijkste.. stevige wissels. Welk bedrijf maakt de beste meest stevige wissels zonder ballastbed in h0
Groet
-
Ik zou als geld geen rol speelt kiezen voor Tillig Elite of Peco spul.
-
Geld geen rol speelt??? Peco is niet duurder als andere merken. Vreemde opmerking, sorry :)
-
en het allerbelangerijkste.. stevige wissels.
Zoals DBCargo al schreef: Tillig Elite, want de tongen van de wissels hebben geen draaipunt, maar buigen mee zoals bij het grootspoor. Je hebt daarbij wel een stevige wisselmotor nodig.
Schaf anders gewoon van diverse merken één wissel aan. En kijk of het wat voor jou is.
-
Op welke manier stevig. Ga je met hele zware treinen rijden? Of moet de rails er tegen kunnen als je er zelf op gaat staan?
-
Ik zou als geld geen rol speelt kiezen voor Tillig Elite of Peco spul.
Tillig elite wissels zijn nou niet bepaald stevig te noemen. Is mijn ervaring
-
Ja, wat wordt bedoeld met stevig?
Als het gaat om kwetsbaarheid, dan beter geen Tillig of Weinert of zoiets.
Denk eerder aan Piko A-gleis of Märklin als drierail geen punt is.
Maar waarom moet het stevig? Bij tapijtrijden is dat verstandig, maar voor wissels die vast in een baan worden gemonteerd, doet dat toch minder ter zake.
-
Ca 30 jaar met Peco gereden. Slanke wissels en uitsluitend flex rail, code 100, daar toen ik begon er nog geen lagere spoorstaven waren. Dik tevreden.
Nu niet daar ik ca 10 jaar geleden ben overgestapt naar spoor 0.
Heb nog ergens een gebruikt restant liggen.
-
Dit is een vraag die zo af en toe opduikt. Er is geen eenduidig antwoord op te geven, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en zal je dan overeenkomstig adviseren.
ik gebruik al jaren Peco code 75. En mijn wissels zijn heel stevig want die bouw ik zelf. :)
-
De vraag is hoe vaak ga je de baan gebruiken en wissels omzetten?
Piko A rails zijn vlot in de regionale handel te verkrijgen.
Peco komt van over het Kanaal en kan kon/kan momenteel de vraag om produktie niet volgen. Bijgevolg moet men wat geduld hebben.
Op meeste bakken van BMB Modulebaan gebruiken we hoofdzakelijk Peco code 75.
Voor thuis heb ik ook een partij Hornby rails (worden ook gebruikt voor hun continentale merk Jouef > HJ generatie) Een keertje kreeg ik Bachmann bochten i.p.v. Hornby.
Wens je veel flex-rails te gebruiken? Dan zou ik voor Peco gaan.
Wens je met 'vaste' raillengtes te werken? Moet j'es naar de rail géométrie van de verschillende merken bekijken en vergelijken.
Mijn Fleischmann Model rails gaan richting exit...
Bachmann-Hornby-Peco-Piko-Roco-Tillig ? : ze vallen grotendeels ook wel te combineren.
Gr,
Jan(tje)
-
Hey,
De juiste rail keuze maken voor je layout is belangrijk. Persoonlijk zou ik altijd gaan voor een zo realistisch mogelijke look om je layout een realistische uitstraling te geven. En dan kom je meestal bij Tillig Elite uit. Echt mooi spul dat we bij onze nieuwe baan gaan gebruiken voor de zichtbare sporen.
De oude baan die we vroeger hadden, was gebouwd met Fleismann sporen. Als je die vergelijkt met die van Tillig, dan kan je inderdaad zeggen dat die van Tillig wel delicaat zijn. Met de wissels van Fleismann kan je bijna een nagel in een plank kloppen.
We hebben intussen voor onze nieuwe baan al was stuff van Tillig liggen, en ik moet zeggen ... top spul ... mooi en super realistisch. Wel een beetje delicaat, maar de sporen worden toch vast gelijmd op de baan dus dan speelt dat geen rol meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210615-084308-60c84fd18ba65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210615-084308-60c84fd18ba65.jpg)
Dus, als je t mij vraagt, Tillig Elite. Kost misschien wel iets meer dan andere merken, maar als je gaat kijken naar wat je baan in totaal kost, samen met al je locs en wagons, dan is die meerkost niet zo groot meer, en zeker wel te verantwoorden.
Grts
Dennis & Co.
-
Weinert Mein Gleis... vraagt tijd en aandacht bij leggen (maar is mij zelfs gelukt) maar vreselijk mooi.... en wissel wat mij betreft beter en minder kwetsbaar dan Tilig....
-
De topicstarter is al bijna een half jaar niet meer gezien op dit forum.
-
Weinert Mein Gleis... vraagt tijd en aandacht bij leggen (maar is mij zelfs gelukt) maar vreselijk mooi....
Weinert Mein Gleis is inderdaad machtig mooi, maar ook wel behoorlijk prijzig. Prijs van 60€ tot 70€ voor een wissel, en meer dan 200€ voor een dubbele kruiswissel ... echt wel het neusje van de zalm.
Heb je een foto van hoe de rails er bij jou bijliggen ?
Grts
Dennis & Co.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/29C04791-0729-4240-9DE9-F79A56B66AA1-60c911e023b8b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/29C04791-0729-4240-9DE9-F79A56B66AA1-60c911e023b8b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26F65BF2-4542-4038-AB44-E188B74EBBD0-60c911e19e2e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/26F65BF2-4542-4038-AB44-E188B74EBBD0-60c911e19e2e1.jpg)
-
De topicstarter is al bijna een half jaar niet meer gezien op dit forum.
Misschien kijkt die mee zonder in te loggen? Zo niet, dan kunnen anderen er mogelijk nog wat aan hebben bij het bepalen van hun keus. ;)
-
Er zijn al meerdere draadjes geweest over de keuze van railmateriaal. De algemene lijn is dat iedereen zijn eigen keuze aanbeveelt.
-
Misschien kijkt die mee zonder in te loggen?
30 december 2020 heeft hij nog ingelogd. Dat is wel erg lang geleden.
-
En?
Carel
-
Beetje jammer dat men oude "in slaap gevallen" draadjes blijft proberen te "reanimeren" ,dit nog buiten het feit om dat dit soort topics al zo ontzettend vaak zijn uitgemolken,dat je je bijna afvraagt of iemand voor het openen van een "nieuw" topic al is de moeite heeft gedaan om is te zien of zoiets er wellicht al niet is ::) :-\
Kan dit topic nu niet gewoon terug in winterslaap vallen,als de TS iets had gewild,of uberhaupt nog actief was,dan had er denk ik al wel een reactie geweest :angel:
-
Niet als mensen steeds maar blijven reageren. ;D ja ik maak me er nu ook schuldig aan, maar dit topic moest gewoon de prullenbak in. Nonsensdraadje. :-X