BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: knar46 op 17 November 2020, 14:34:00
-
Het gaat om de Tams functiedecoder FD-R (ja daar gaan we weer). Alles is normaal ingesteld (CV1/33/34/35). Nadat de waarde in een van de CV's 33/34/35 op 0 is gezet en de waarde in een andere CV in ingebracht (andere functietoets wordt gebruikt) en via de (Lenz)centrale de spanning weer op de rails is gebracht blijken alle functietoetsen niet meer te werken. Oorzaak: de waarde van de loc in CV1 blijkt spontaan te zijn gewijzigd (en niet iedere keer in dezelfde waarde). Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad? Is er een oplossing voor?
Groet
Knar46
-
Welke decoder zit er dan in de loc ? En heb je locdecoder en functiedecoder dan samen geprogrammeerd ? Dan zal waarschijnlijk de locdecoder iets anders (of iets niet) begrijpen dan de functiedecoder. Voor zover ik snel kan opmaken uit de handleiding van de Tams wordt die in registermodus geprogrammeerd. En de locdecoder misschien niet of alleen via een andere instelling, waardoor die er mogelijk niets van snapt en maar iets doet (verschillende adressen in CV1.
Graag meer info.
-
Dank voor je reactie. Het is mij bekend dat je een (in mijn geval Lenzsilver) locdecoder en een Tams functiedecoder tezamen in een loc niet allebei ingebouwd kunt/mag programmeren. De Tams decoder moet vooraf apart worden geprogrammeerd. Het verschijnsel dat ik beschrijf doet zich voor met alleen de Tamdsdecoder waaraan drie lampjes zijn gehangen apart op het programmeerspoor wordt geprogrammeerd. Na terugzetten van de oorspronkelijke waarde in CV 1 functioneren de F0 en F1 toetsen weer.
Groet
Knar46
-
Als ik het begrijp:
- het gaat alleen om de Tams functiedecoder
- als CV1 = 3 (standaardwaarde) werken F0 en F1 als normaal
- als CV1 = het nummer van de Lenz decoder (locdecoder) dan werken F0 en F1 niet zoals door jou gedacht. Dat de andere functietoetsen dan ook niet werken komt waarschijnlijk omdat die niet gedefiniëerd zijn of er hangt niks aan de uitgang.
Maar dan zeg je, dat de CV1 waarde (locnummer) in de Tams is veranderd. Als dat zo is, dan is het ook duidelijk, dat de functies niet werken, want die worden niet aangesproken op het locnummer. Dus dat is logisch.
Tot zover een analyse om grip te krijgen op het probleem.
Naar mijn mening veranderen decoder nummers (hier CV1 in de Tams) normaal niet spontaan. Maar als die NIET geprogrammeerd is op de juiste manier, dan zou die in mijn ogen nog gewoon op 3 moeten staan (uitleveringstoestand). Dan zeg je, dat bij uitlezen van de Tams blijkt, dat het daar aanwezige locnummer ook nog eens kan verschillen.
Tussenconclusie: het programmeren verloopt niet goed (bijv. niet in registermodus of niet goed afsluiten in de registermodus) of het uitlezen gebeurt niet goed (? zowel bij programmeren als uitlezen belasting nodig ???)
Voorstel: Tams resetten, dan naar jouw idee programmeren, dan uitlezen en kijken of alles nog klopt, dan LOS testen (dus geen loc/Lenz erbij). Hou er dan wel rekening mee, dat onder het dan gebruiikte locnummer misschien wel ooit een andere loc in je systeem is opgeslagen, die de goede gang van zaken verstoort. Dus eerst je Regelaar / systeem "leeg" maken.
Graag je resultaten laten horen.
-
Oorzaak: de waarde van de loc in CV1 blijkt spontaan te zijn gewijzigd (en niet iedere keer in dezelfde waarde). Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad?
Dit is mij ook al een aantal malen overkomen met rijtuigen voorzien van een Tams functiedecoder. (Voordeel van de Tams is het hoge toelaatbare Ampèrage. Handig voor rijtuigen die lang geleden van binnenverlichting met gloeilampjes zijn voorzien)
Is er een oplossing voor?
Geen idee.
Ik heb de indruk dat decoders gevoelig zijn voor kortsluiting op de rails, als die veroorzaakt wordt door het desbetreffende rijtuig. Bewijzen heb ik niet.
Ben daarom wat voorzichtiger dan normaal met het laten rijden van deze rijtuigen.
Groet, Bas
-
Excuus voor mijn opmerking over registermodus, ik had al te ver gebladerd in de handleiding.
Uit de hierboven staande reactie blijkt, dat dit probleem dus wel vaker voorkomt. Des te meer reden om de probleempunten, zoals vermeld in de handleiding, nog eens goed door te nemen en, zo nodig na correcties, de decoder nogmaals te programmeren en los te testen. In eerste instantie alleen het locnummer veranderen, uitlezen of dit correct gebeurd is, en kijken of het dan wel blijft werken bij inschakelen rijspanning. Als het nummer toch weer veranderd blijkt, dan lijkt het dus hopeloos. Terug naar de winkelier, terug naar Tams.
-
Is een echt tamskwaaltje.
Ik heb er ook een paar die dat doen.
Als je nog garantie hebt , naar de winkel ermee.
Ik heb ze in de hoek gedonderd. Goedkoop is duurkoop.
Mvg Rieks.
-
Jammer voor Tams, doen goeie dingen.
Ikzelf ben een echte "Lenz-se" , maar kreeg al langer geleden steeds vaker een probleem met, jawel, de oudere functiedecoders. Als een trein dan doorrijdt (stuurstand voorop) waar die moet stoppen geeft het schade. Na een paar vervangingen besloten alles rigoureus te vervangen door de Lenz Standard decoder met instelling als functiedecoder. Meteen maar een doos van 50 stuks gekocht. Alles vervangen, nooit meer problemen gehad. Heb er nog wat van over die in nieuwe aanwinsten gebruikt kunnen worden.
Nogmaals, jammer voor Tams, maar wat niet deugt deugt niet.