BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: lars op 25 February 2008, 10:50:56
-
hallo iedereen.
ik heb een vraag over krassen op de rail.
de trein stopte aldoor als hij over de wissel heen rijdt toen ben ik gaan poetsblokken maar hij bleef stoppen als hij over de wissel heen reed toen zag ik dat er krassen op de rail zitten kan het zijn daat hij hierdoor geen stroom meer krijgt op die plek? alvast bedankt
-
Die krassen maken voor de stroomafname niet veel uit. Een nadeel is wel dat er hierin zich weer sneller vuil verzamelt en dat hindert wel de stroomafname. Maar zijn de wielen en contactveertjes van je loc wel goed schoon? Met een wattenstaafje en wasbenzine zijn die zo schoon te krijgen, je zult je erover verbazen hoeveel vuil er vanaf komt.
Nog even een klein vraagje, rij je analoog of digitaal?
Succes, Jelle.
-
digitaal hoezo?
-
Digitaal?
Omdat dan heel simpel te testen is of er wel overal spanning op de rails staat. Dat kun je dan zo doen met behulp van een lampje van 18 of 24 volt. Bij analoog zul je al je locs en treinstellen van de baan af moeten halen voordat je dit kunt testen, anders heb je kans dat die er allemaal vandoor gaan als je je trafo vol opendraait.
Bovendien heeft digitaal als voordeel dat je (indien er ruimte is) de decoders kunt voorzien van een extra condensator (heel simpel gezegd: een soort batterijtje) zodat je treinen ook over de stroomloze of slecht contact makende stukken heen komt. Met deze truc heb ik hier diverse locs welke berucht zijn om hun slechte stroomafname (motorpost, 1100) uitgerust en deze rijden nu perfect.
Maar nu even terug naar de basis, zijn de wielen en contactveertjes van je loc goed schoon?
Groetjes,
Jelle.
-
dat met die lampjes gebruikte ik ook om te kijken waar het slecht was en goed