BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Private SNAFU op 25 February 2008, 09:18:53
-
Hallo,
Voor de 2530 die ik binnenkort met hulp van kleinspoor kan realiseren ben ik opzoek naar info over de samenstelling van de sproeitrein zoals de 2530 jarenlang in roodbruine uitvoering heeft rondgereden.
Het gaat me dan met name om de wagons die er achter hebben gehangen. Ik weet dat het een aantal ketelwagens waren en een omgebouwd personenrijtuig.
Ik weet alleen niet precies welke.
Mocht iemand die informatie wel hebben dan zou ik daar erg mee geholpen zijn!
Gr,
Bart
-
1961-1965: 3 ketelwagens (178163+178164+178165) + sproeiwagen 178162 (ex omC 900) + verblijfswagen 178161 (ex omC 900) + magazijnwagen 170 085.
Daarna werden de omC 900-rijtuigen vervangen door Blokkendoos 178 166 (met draaistellen ex omBC 2900).
Bron: Railkroniek 65/66
Van de Blokkendoos, die in 1984 buiten dienst heb ik nog een foto gemaakt bij Koek in Mijdrecht (juli 1985). Zal ik nog voor je opzoeken.
-
Super heer Poes.
Welk type waren de ketelwagons precies?
Binnenkort maar eens een tweetal omC's bouwen dan.
Gr,
Bart
-
Zal vanavond (laat) de sproeitrein oude stijl opzoeken.
Conform wat Frank hierboven vermeldt:
178161 ex-omC 916
178162 ex-omC 912
178163 ketelwagen 1 ex-USTC (met 1 mangat midden op de ketel, Amerikaanse drst met vier ketelbanden) type 1914/18! (in model Athearn maar dat weet ik niet zeker...)
178164 idem 2 idem
178165 idem 3 idem
Plus loc 1792 en later 2530 en weer later een 2200.
Afm. ketelwagens: lob 10700, hoh 6552, rs 1676, inh 24m3
Modelspotter
-
Desgewenst zal ik de RK voor je inscannen en naar je gewone mailadres sturen vanavond. Staat vol leuke plaatjes van de 2530.
-
Dat is altijd welkom Frank!
Wanneer werden de omC's vervangen door de blokkendoos?
Was de magazijnwagen ook van het type blokkendoos?
Gr,
Bart
-
1965 dus..... ;D
Nee, dat was een goederenwagen die ik associeer met zo'n ding uit de kraanwagenset van Flm.
Kwestie van smaak maar ik vind de oude sproeitrein wel heel erg lelijk met die maffe lage ketelwagens. Die zijn bijna niet te verdragen.....
-
1965 dus, zie het nu ook staan :D Wordt dus een uitvoering met blokkendozen.
Smaak ja daar valt niet over te twisten
Toch vind ik persoonlijk de uitvoering zoals de 2530 als sproeitrein heeft rondgereden de mooiste.
Het is mijn plan namelijk om de 2530 ook echt als schoonmaaktrein te laten rond rijden. Ik wil mijn Lux schoonmaakset dusdanig gaan verbouwen dat deze zijn plaats kan vinden in de sproeitrein en deze dus tussen het gewone treinverkeer zijn plaats kan vinden zonder uit toon te vallen.
Waarschijnlijk zal een en ander makkelijker weg te frotten zijn in een blokkendoos rijtuig dan in twee omC's
Ik ga hier nog eens een ei over leggen.
Gr,
Bart
-
Toch vind ik persoonlijk de uitvoering zoals de 2530 als sproeitrein heeft rondgereden de mooiste.
Dat bedoel ik niet, ik doel op de sproeitrein van voor 1965 en daarna. De trein met blokkendoos en hoge ketelwagens vind ik een fraai geheel maar daarvoor is het pleetrekken geblazen wat mij betreft.
-
Frank, Modelspotter,
Welk type ketelwagen heeft NA 1965 in de sproeitrein gereden?
Gr,
Bart
-
178163 ketelwagen 1 ex-USTC (met 1 mangat midden op de ketel, Amerikaanse drst met vier ketelbanden) type 1914/18! (in model Athearn maar dat weet ik niet zeker...)
Athearn weet ik ook niet zeker. Het juiste type is als kunststof kit geleverd door het Franse merk Trains Rousseau, maar dat is 20 jaar geleden.
Van een LifeLike-ketelwagen moet je ook iets bruikbaars kunnen maken, zie: http://www.espacetrain.com/index.php?page=contrib/modelisme/cd3/index (http://www.espacetrain.com/index.php?page=contrib/modelisme/cd3/index)
Heeft er iemand trouwens goede detailfoto's van die ketelwagens? Ik heb al jaren drie van die Rousseau-wagens liggen maar ik kan nergens vinden hoe die leidingen precies liepen..
Arjen.
-
Heb ik, maar ik zoek me een ongeluk in mijn archiefje... sorry. Maar als ze boven (het sproei-) water komen plaats ik ze gelijk. Het zijn platen van "doctor WAC".
Waren de allereerste ketelwagens van Roco ook niet een doms Amerikanen?
En bij Matrix zag ik ook zoiets.
Modelspotter
-
Het zijn platen van "doctor WAC".
Dat is vast Wendelaar..... ;D
-
*KICK*
Modelspotter, al iets kunnen vinden?
Gr,
Bart
-
De enige die ik bij heb. Afgesteld in Rsd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsd_5_010.jpg)
SK
-
Ook daar ben ik aardig mee geholpen Sobat!
Gr,
Bart
-
En ik heb de andere zijde bij Koek gefotografeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img396_1.jpg)
Mijdrecht, 9 juli 1985
-
Voeldoet volgend model als ketelwagon voor de sproeitrein icm blokkendozen. Dus van NA 1976?
http://www.totaltrain.nl/images/products/zoom/ERC47065.jpg
Gr,
Bart
-
Na 1976? Toen was de 2530 alweer een jaar of vier geel/grijs.....
-
Gmbl.. 1965 bedoel ik :)
Gr,
Bart
-
*SCHOP*
Modelspotter; inmiddels al wat meer informatie kunnen vinden?
Dan blijft de vraag, welk type ketelwagon voldoet voor de uitvoering van NA 1965??
Gr,
Bart
-
De sproeitrein(en)
- 1951 donkergrijze ketelwagens ex-USTC met 1 mangat, en 24 kuub.
- 1952, aluminiumkleurig geschilderd. Samenstelling: loc 1792, drie ketelwagens en twee ome ceesjes (die eerst lichtgroen/creme waren en later donkergroen) plus een willekeurige gesloten goederenwagen (van een foto: CHRK 31149). Nummers ketelwagens: 178163-178165, sproeiwagen: 178162 en personeelswagen: 178161. Na de stoom kwam DE loc 2530 en daarna de 2211 en nadat video mogelijk was geworden diverse 2200-en.
De ome Ceesjes werden in 1965 vervangen door een Blokkendoos, 178166, met draaistellen van de 11 (het laatstelijk blauw geschilderde hulpinspectierijtuig, ex-omBC 2907). De 178166 was de oude B 5814 (1958) en dat was weer het oude motorrijtuig mB 9467 (ex-mC 9036). In 1965 werd 178166->30 84 979 1 000 en daarna 974 1 023.
In 1966 kwamen drie nieuwe twee as ketelwagens 954 1 000-002 id (op basis onderstellen afgevoerde gw's.) gevolgd in 1983 door de nieuwe vieras sproeiwagen 978 1 006 op basis platte vierasser ("rongen"wagen S-HTS later .Rs).
In model, moeilijk...
Ome Ceesjes... zelfbouw. Blokkendoos stuurstandrijtuig (Ces) is te gebruiken omdat het een negenramer is zonder toiletgroep, maar van alles aan doen, denk aan de ventilatoren te verplaatsen. Oude ketelwagens, een van de Amerikaanse merken of de alleroudste Roco's met een dom. Nieuwe ketelwagens zelfbouw. "Kleine" ketels tov het wagenonderstel.
Literatuur:
- NS-motorrijtuigen omBC en omC
- diverse Blokkendozen boeken
- RM en OdR
- mat. overzichten NS/MW enz.
Modelspotter
-
Voeldoet volgend model als ketelwagon voor de sproeitrein icm blokkendozen. Dus van NA 1976?
http://www.totaltrain.nl/images/products/zoom/ERC47065.jpg
Gr,
Bart
De wagens die als voorbeeld stonden voor deze Roco-modellen waren de voormalige ketelwagens van de sproeitrein. Die zijn later vrolijk geel geschilderd en nog later naar Strukton overgegaan. Dat zou dus betekenen dat je ze zo voor een sproeitrein anno 1965 zou kunnen gebruiken. Maarrrrrrrr..... zoals zo vaak is dit een flutmodel waarvan alleen de kleuren juist zijn.
De ketelwagens van de sproeitrein waren gebouwd op korte onderstellen (L.o.b. 8690 mm, radstand 4500 mm, overstek bordeszijde 2370 mm, niet-bordeszijde 1820 mm). De ketels zijn 5700mm lang, de diameter bedraagt 2550mm. De ketelbodems hebben een straal van 2550 mm. De wagens hebben aan beide zijden van de ketel een ladder, en dus niet vanaf het bordes. In 1965 waren ze nog grijs, de onderstellen zwart. Hopelijk kun je hiermee verder met je zoektocht.
De tekeningen kun je in het Utrechts Archief vinden onder de inventarisnummers 4276 t.e.m. 4278 (elke wagen een eigen tekening).
GG
-
Plaatje van de ketelwagens tijdens de buitendienststelling van het Blokkendoos rijtuig met de draaistellen van de voormalige OmBC 11
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_009.jpg)
SK
-
Athearn weet ik ook niet zeker.
Arjen.
Het Am. merk Tichy (Tichy Train Group) levert volgens mij een relatief goedkoop bouwpakket van deze wagens. zie
http://www.tichytraingroup.com/index.php?page=view_product.php&id=45&category=Freight+Car+Kits
Dat model heeft helaas wel verkeerde draaistellen, dat moeten oude Diamond-trucks zijn. Die zijn, in elk geval ook weer overzee, vast en zeker verkrijgbaar. Of e.e.a. ook in NL te koop/bestelbaar is weet ik niet.
GG
-
Hier de technische gegevens van de oude sproeitrein:
www.spoorinfo.nl/images/sproei1.jpg
De ketelwagens zijn de 178163-178164.
Modelspotter
-
Hier kun je ook nog een foto vinden van de 2530+sproeitrein, op ongeveer 2/3 van de pagina.
http://www.feijenoordsemeesters.nl/2_Feijenoordse%20meesters.htm
Is overigens in zijn geheel een leuke site voor de (goederen)trein liefhebber.
Groet Petertrein81,
-
Hier vind je een foto van de sproeitrein anno 1964, helemaal naar onder scrollen:
http://hspoor.suddenlaunch3.com/index.cgi?action=display&board=Mathifo&num=1202148817&start=15
Mvg, Max
-
Leuk zo,n verwijzing naar een site, maar wat heb ik er aan als hij niet bekeken mag worden??
SK
-
Link werkt nu wel.
mvg,
Sander
-
Dank u Sander, Mooie plaatjes ;)
SK
-
Het Am. merk Tichy (Tichy Train Group) levert volgens mij een relatief goedkoop bouwpakket van deze wagens. zie
http://www.tichytraingroup.com/index.php?page=view_product.php&id=45&category=Freight+Car+Kits
Dat model heeft helaas wel verkeerde draaistellen, dat moeten oude Diamond-trucks zijn. Die zijn, in elk geval ook weer overzee, vast en zeker verkrijgbaar. Of e.e.a. ook in NL te koop/bestelbaar is weet ik niet.
GG
Volg dit draadje met belangstelling.
Speel al een aantal jaren met het idee om een dergelijke trein na te maken. Omdat ik in periode voor 1965 spoor, zal het oude samensteling moeten worden, heb dus inmiddels maar bij hier genoemd bedrijf de ketelwagentjes bestelt (omdat ik boven US$ 25 zat komen er geen verzendkosten bij :)). Heb nog een Omc van Modelloco liggen en die wou ik als voorbeeld gebruiken om verblijfswagen en bedieningswagen in styreen na te maken.
Alleen jammer dat de foto's waarover ik tot nu toe beschik, schuin van voren/achteren zijn, want dat maakt het toch lastig om vast te stellen hoe het leidingwerk op met name de ketelwagens loopt.
Is er hier iemand die daar meer info over heeft?
grt,
Marcel
-
Eindelijk de info gevonden over de sproeitreinen:
Railmagazine 97, een artikel van Hans Kaas.
Zelfs met foto's toen de ketelwagens nog een beetje Amerikaans waren.
Modelspotter
-
Wellicht te gebruiken voor de sproeitrein in de "oude" uitvoering.
(http://lh4.ggpht.com/_c_MnwhKJF70/SY2qw1TDk2I/AAAAAAAAB1M/KAktoc6Lizs/s800/P1000635.JPG)
Fotograaf onbekend evenals het merk
Gr,
Bart
-
Ga jij die nog wel gebruiken i.v.m. je vernauwing?
-
Nee dat niet, ik moet het nieuwere model hebben.
Maar voor de mensen die een oude uitvoering willen hebben zoals Adrie is het ideaal.
Gr,
Bart
-
Hier vind je een foto van de sproeitrein anno 1964, helemaal naar onder scrollen:
http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=319
Mvg, Max