BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: sneek op 07 November 2020, 17:17:15
-
Lang verwacht en toch komen ze.
Eindelijk komen er getrouwe NS Gs-wagens uit. Ook de vanaf 1977 inzetbare geelbanders in die uitvoering van Van Gend & Loos zijn aangekondigd. Alle wijzigingen aan het voorbeeld zullen daarbij in model worden meegenomen, zoals de stalen platen onder aan de deuren etc. Goede keuze met veel variatie mogelijkheden Exact Train! (y) Brawa heeft overigens ook (Duitse) typen al eerder aangekondigd.
De fabrikant is er nog stil over maar bij Huenerbein zijn de wagens al te bestellen. Zie https://www.huenerbein.de/modelleisenbahn-H0/exact-train-w1/exact-train-20905-ns-gedeckter-g%C3%BCterwagen-gs-2utt.html voor de werktekeningen.
Ook andere -buitenlandse- varianten van deze standaard Gs worden verwacht.
-
Fijn, Wim, ik waardeer dit bericht zeer.
Wolter
-
Mooi! (y) De Post uitvoering o.a. is hier zeker meer dan welkom. Zo heb ik een kleine vloot Rivarossi 'Geelbanders' weten om te pimpen met gladde wanden en bijhorende attributen om het 1:1 model te benaderen. Ik gok dat MCK de Gs'n in productie gaat nemen voor Exact-Train? Een voorbeeld had ik eerder gevonden van een MCK DSB Gs uit tijdperk IV in het bruin. Dat belooft wat!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MCK_gs_serie4HO.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MCK_gs_serie4HO.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gs_rivarossi.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gs_rivarossi.jpg)
Jeroen
-
Heeeel goed nieuws!!
-
Ik mis alleen de Gs versie van de konvooi-wagens die tussen de diverse werkplaatsen reden van de NS
-
Wat niet is kan nog komen denk ik?
Want dan is er nog wel meer te noemen: Versies met bruine daken waaronder ook de Philip Morris-variant, en kleurrijke wagens als de Electrorail en BAM.
Gewoon afwachten, men zal ook willen aftasten hoeveel mensen hun Roco-wagens in willen ruilen ;D
-
Goed nieuws (y)
Roco's om-/inruilen? Nee hoor die zetten we in de doorgaande rijdende treinen, de (als het goed is) betere en mooiere ET modellen gaan we mee rangeren en langs de laad- en loswegen plaatsen ;D
-
Ik gok dat MCK de Gs'n in productie gaat nemen voor Exact-Train? Een voorbeeld had ik eerder gevonden van een MCK DSB Gs uit tijdperk IV in het bruin. Dat belooft wat!
Jeroen
Goed gegokt, de samenwerking met hun Scandinavische partner heeft al een fraaie Gbs gebracht, de Gs zal overeenkomstige kwaliteiten bezitten neem ik aan. Brawa gaat natuurlijk het door hen aangekondigde model van de Gs in de komende jaren ook vast uitmelken met allerhande varianten, maar dat zal niet zo snel gaan. ET doet hier tactisch een goede zet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8778_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_8778_1.jpg)
eigen foto van de wagen in Arnhem, openluchtmuseum 2008
-
Fraaie detailfoto, Wim. Ook heel goed de opvulplaten achter de buffers te zien.
-
;D Daarom heb ik die foto ook gemaakt Frank.
Alle Gs-t details ineen": stalen kopwanden, staalplaten onder in de deuren (hadden ze niet allemaal), opvulplaten buffers en afgenomen stangen van de ventilatiekleppen (hadden ze ook niet allemaal).
Alleen zit bij de Arnhemse museumwagens het vignet te hoog en is het te hoekig (hopelijk doet ET dat goed!), want de bovenlijn vignet loopt op dezelfde hoogte als onderzijde ventiliatiekleppen bij de NS-wagens. zie https://www.flickr.com/photos/58305311@N06/25851256090/
-
Want dan is er nog wel meer te noemen: Versies met bruine daken waaronder ook de Philip Morris-variant, en kleurrijke wagens als de Electrorail en BAM.
Van de Electrorail-variant vind ik een foto op Catawiki van de Roco-versie maar de BAM en Philip Morris ken ik niet, heb je daar een foto van? Tenzij je met BAM de rood/wit/blauwe NBM bedoelt, die ken ik wel. :)
-
De NBM-wagen reed in 2007 met Sandite:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_214.jpg)
grtz,
Wim
-
Één van de NBM-wagens ja, er waren er zeker vier van. :)
-
Alleen zit bij de Arnhemse museumwagens het vignet te hoog en is het te hoekig (hopelijk doet ET dat goed!), want de bovenlijn vignet loopt op dezelfde hoogte als onderzijde ventiliatiekleppen bij de NS-wagens.
Dat klopt in het algemeen, maar het vignet kan wel lager zitten: zie de vijfde wagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2206-210881.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2206-210881.jpg)
En wanneer komt nu eindelijk een firma met een NS emplacementslamp in H0?
Of te hoog trouwens ook (zie de eerste geheel zichtbare wagen links van de 2289 en de eerste wagen achter de loc):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2289.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2289.jpg)
En die ventilatieschuiven: een rommeltje (zoals ook op de NBM wagen valt te zien)
-
Van de Electrorail-variant vind ik een foto op Catawiki van de Roco-versie maar de BAM en Philip Morris ken ik niet, heb je daar een foto van? Tenzij je met BAM de rood/wit/blauwe NBM bedoelt, die ken ik wel. :)
Chips ja, met BAM bedoelde ik inderdaad NBM. Bij een BAM was ie gifgroen geweest waarschijnlijk 8)
De Philip Morris is hier te zien: https://marnan.eu/roco-46258-h0-ns-gesloten-wagen-27990 . Ik twijfel wel aan het nummer, kan ook 46253 zijn.
Gaat m om de details. Is een wagen voor vervoer van sigaretten van Roosendaal naar Italie. Wagens hadden depot-opschrift, Italiaanse opschriften rechtsonder en de luiken waren vastgezet en de bediening er afgehaald. Inzet was maar een paar jaar, later hebben ze Werkspoor Hbis-sen gebruikt, welke ook (correct, dat konden ze toen nog) door Roco is uitgebracht.
-
Jammer, ik had wel een gifgroen/oranje Gs willen maken. ;)
-
Nou ja, ET mag m gerust uitbrengen, het schijnt dat het de meeste modelspoorders toch geen hol interesseert :angel:
-
Beste mede modelspoorders.
We hebben alle NS uitvoeringen voorbereid. (V&G met alle wijzigingen op deuren, kopwanden, ed. doorgevoerd, 1410 en 1420, ed.)
We hebben overwogen om MCK GS in ontwikkeling te wijzigen. Echter we hebben besloten om alles opnieuw te ontwikkelen omdat we hogere eisen aan de wagens stelde qua detaillering en uitvoering. Het is een model wat qua uitvoering nauwkeuriger is nagemaakt en met fijner uitgevoerde details. Persoonlijk denk ik dat deze wagen onze meest gedetailleerde wagen is. Wat blijkt uit bijvoorbeeld zeer dun doorgeëste rooster bij de luiken. En dat deze wagens nauwkeuriger qua afmetingen is dan onze andere wagens. Kortom we hopen met deze wagen een nieuwe trend te gaan zetten in modelspoorland.
Tevens zijn alle andere Europese varianten voorbereid. (DB, SBB, FS, SNCF, PKP, MAV, Gysev, enz.)
Piet Keppel
-
Goed bezig! En dunne assen (dus zonder plasticbuis isolatie als bij de Gm39) maken zo'n filigrain model natuurlijk helemaal af :D
-
Dank dat jullie zoveel moeite doen om zoveel verschillende versies en nummers te ontwikkelen (y) En mocht er soms eens wat niet kloppen of niet helemaal lekker gaan: ik doe het jullie niet na en beter een halve trein dan geen trein ;D
Vr. groet, Martijn.
-
@ Piet
Komt de versie ook van de konvooi wagens die tussen de diverse werkplaatsen hebben gereden?
-
werkplaatswagen komt ook in tweede batch. Wagens verschijnen in januari 2021.
-
Deze goederenwagen heette toch eerst S-CHRO?
S-CHRO Utrechts Archief (https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/bacbc172-ebf1-53ef-badb-02ce569a26db/media/4a388d40-7daf-41a0-8178-02682c474606?mode=detail&view=horizontal&q=NS%20goederenwagen&rows=1&page=201&fq%5B%5D=search_s_deelcollectie:%22Nederlandse%20Spoorwegen%22&sort=order_s_dateringlaatst%20asc)
Deze, net uit de fabriek versie, vind ik wel mooi maar zie ik niet in het rijtje.
Stephan.
-
Hallo stephan,
EX20900 is zelfde wagen met bruine luiken. Volgende batch komt de wagen met blanke luiken in productie.
afz Piet
-
Dat klopt in het algemeen, maar het vignet kan wel lager zitten: zie de vijfde wagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2206-210881.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2206-210881.jpg)
En wanneer komt nu eindelijk een firma met een NS emplacementslamp in H0?
Of te hoog trouwens ook (zie de eerste geheel zichtbare wagen links van de 2289 en de eerste wagen achter de loc):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2289.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2289.jpg)
En die ventilatieschuiven: een rommeltje (zoals ook op de NBM wagen valt te zien)
leuk, dat was elke avond rond 10 uur flink rangeren te Geldermalsen zover ik me kan herinneren...
-
Ben wel benieuwd hoe ze dat voor elkaar kregen op die paar sporen daar.
-
Dat ging echt prima, en ook eerder dan 22:00 uur hoor. Om 18:00 waren ze al volop aan het rangeren. Alle zeven beschikbare sporen werden dan ook gebruikt. Was natuurlijk wel iedere dag hetzelfde stramien. Het was alleen lastig te fotograferen vanaf het perron, gezien de stand van de zon / de kant waar het licht vandaan kwam.
-
Welke 7 sporen werden hiervoor gebruikt en welk spoor als uithaalspoor?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-VGL.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-VGL.jpg)
Hier zie je de zeven sporen in beeld. Perronspoor en het doorgaande spoor tellen uiteraard niet mee. De 2200 op de achtergrond rijdt over het aankomst-/vertrekspoor. Op de andere zes sporen worden de groepjes groepswagens verdeeld, op het achterste staan twee aparte groepjes. Uiteraard werden ook wagens afgestoten naar het aankomst-vertrekspoor als er geen trein in aantocht was. Kijk anders ook even op SporenplanOnline, zie je het sporenverloop zoals het was (bij 1985 kijken). Het uithaalspoor was het spoor dat tegen de Linge aan eindigde. Niet overdreven lang en dat maakte het natuurlijk wel wat lastiger. Er is in de zeventiger jaren nog overwogen het emplacement uit te breiden, c.q. beter in te richten. We weten echter hoe het is gegaan met het stukgoedvervoer (en het fijnmazige goederenvervoer per spoor in zijn algemeenheid).
Met een blik op dit plaatje mogen we natuurlijk hopen dat ExactTrain met meer dan de nu geplande twee nummers van de Gs-t gaat komen.....
-
Wij brengen nu VGL met hendels onder de ventilateiluiken. Bij de werkplaatswagens heb ik foto's met wagens zonder hendels onder ventilatieluiken. Ik weet niet of deze ook in VGL uitvoering zo hebben gereden. Als deze er is gaan we die ook maken. Echter wie kan dat met foto's bevestigen? Dan kunnen we die in een volgende batch meenemen.
-
gaaf piet
Ik kan niet wachten tot de werkplaats wagens er zijn (y)
-
Die zijn er, Piet. Er zijn er ook met twee luiken zonder en twee luiken met. De handels die er nog zijn (mijn indruk is dat dit bij de meeste het geval was) zijn wel vastgezet. Zie de foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2516-1-030781_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2516-1-030781_1.jpg)
Hier is duidelijk te zien dat de handels zijn verlengd met een plat stuk metaal dat op twee plaatsen aan de zijwand van de wagen is vastgeschroefd.
De vers geschilderde (en waarschijnlijk ook vers omgebouwde) wagen op de achtergrond heeft geen handels meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2405-2527-180682_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2405-2527-180682_1.jpg)
Duidelijk te zien bij de wagen die rechts in zijn geheel in beeld is dat bij twee luiken wel en bij twee luiken geen handel aanwezig is. Het ene luik van het stukje van de Gs-t helemaal rechts heeft ook geen handel (meer).
Helaas zijn op de foto's meestal geen nummers te lezen, zodat het een hele toer wordt dat helemaal goed te doen.
De bovenste foto laat trouwens nog een variant zien: de deuren zijn nog niet voorzien van de stalen platen, maar - omdat er ongetwijfeld al aanrijdingen met de lepels van vorkheftrucks waren geweest - zijn de deuren op die plaatsen voorzien van extra planken.
-
De hendels bij de VG&L Gs-t werden eerst vastgezet en later afgenomen om diefstal uit de wagens te voorkomen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-VGL.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-VGL.jpg)
Hier zie je de zeven sporen in beeld. Perronspoor en het doorgaande spoor tellen uiteraard niet mee. De 2200 op de achtergrond rijdt over het aankomst-/vertrekspoor. Op de andere zes sporen worden de groepjes groepswagens verdeeld, op het achterste staan twee aparte groepjes. Uiteraard werden ook wagens afgestoten naar het aankomst-vertrekspoor als er geen trein in aantocht was. Kijk anders ook even op SporenplanOnline, zie je het sporenverloop zoals het was (bij 1985 kijken). Het uithaalspoor was het spoor dat tegen de Linge aan eindigde. Niet overdreven lang en dat maakte het natuurlijk wel wat lastiger. Er is in de zeventiger jaren nog overwogen het emplacement uit te breiden, c.q. beter in te richten. We weten echter hoe het is gegaan met het stukgoedvervoer (en het fijnmazige goederenvervoer per spoor in zijn algemeenheid).
Met een blik op dit plaatje mogen we natuurlijk hopen dat ExactTrain met meer dan de nu geplande twee nummers van de Gs-t gaat komen.....
Dankjewel voor de uitleg. De Linge ligt vrij dicht op het emplacement, en dat leidt inderdaad tot tamelijk korte uithaalspoortjes.
-
Nog even een berichtje voor Piet (en Hans) Keppel van ExactTrain: naast alle eerder al gememoreerde verschillen tussen de Gs-t wagens onderling is er ook nog het verschil in dak.
Kijk naar deze opname van de afvoertrein van de loods in Tiel (die het opvallend lang heeft volgehouden) op 1 juli 1981. Roodbruine (eerste en vierde wagen) en grijze daken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2281-010781-Bak-34-nr-1696.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geldermalsen-2281-010781-Bak-34-nr-1696.jpg)
De eerste (met een roodbruin dak dus) heeft dit nummer: 20 84 NS 122 0 569-1. We hopen vanzelfsprekend op vele varianten. Een wagen of zeven, acht hebben we minimaal wel nodig natuurlijk ;D
-
Heerlijke foto Frank! :laugh:
Bij revisie werden de daken niet meer grijs gespoten, maar met de rest van se wagen in roodbruin
.
-
Ben trouwens wel benieuwd of ze inderdaad nog deze maand komen, QI duurt natuurlijk nog maar vier weken....
-
De wagens zijn volop in productie. Ze komen deze maand (tweede helft) gereed. We hebben nou 2 nummers G&L zonder handels onder de luiken in volgende batch. Ga bij de fabriek informeren of ik nog wat met daken kan doen voor de variatie. Dat zou leuk zijn. Nu komen de DB Gms56 zonder rembordes, Veel SBB versies en natuurlijk de NS versies. Volgende batch juni komen DB GS211 en 213 met en zonder rembordes en andere versies van de NS (G&L, werkwagen en tpIII(met alumium luiken) en enkele SBB versies. Daarna komen de SNCF, CFL, FS en oostblock versies. Vooral de Franse versies zijn spectaculair. We hebben hier speciaal een spaakwil voor ontwikkeld met details die typisch Frans zijn en door nog geen firma zo ontwikkeld is. Ook komen ze met typisch frans rembordes, handwiel en Buffers. Ze wijken op veel punten af van andere landen. De oostblockversie hebben diverse type daken (horizontale en verticalen ribbels)waardoor ze de typische oostblock look hebben. Ook die kwamen veel naar nederland in 60,70 en net even in 80 jaren.
mvrgt
Piet
-
Heerlijke foto Frank! :laugh:
Bij revisie werden de daken niet meer grijs gespoten, maar met de rest van se wagen in roodbruin
.
En bij de volgende revisie werden ze lichtgrijs en gelijk de hendels van de luiken afgenomen volgens de foto bovenaan.
Dan heb je al 3 verschillende kleuren dak.
Stephan.
-
De wagens zijn volop in productie. Ze komen deze maand (tweede helft) gereed. We hebben nou 2 nummers G&L zonder handels onder de luiken in volgende batch. Ga bij de fabriek informeren of ik nog wat met daken kan doen voor de variatie. Dat zou leuk zijn. Nu komen de DB Gms56 zonder rembordes, Veel SBB versies en natuurlijk de NS versies. Volgende batch juni komen DB GS211 en 213 met en zonder rembordes en andere versies van de NS (G&L, werkwagen en tpIII(met alumium luiken) en enkele SBB versies. Daarna komen de SNCF, CFL, FS en oostblock versies. Vooral de Franse versies zijn spectaculair. We hebben hier speciaal een spaakwil voor ontwikkeld met details die typisch Frans zijn en door nog geen firma zo ontwikkeld is. Ook komen ze met typisch frans rembordes, handwiel en Buffers. Ze wijken op veel punten af van andere landen. De oostblockversie hebben diverse type daken (horizontale en verticalen ribbels)waardoor ze de typische oostblock look hebben. Ook die kwamen veel naar nederland in 60,70 en net even in 80 jaren.
mvrgt
Piet
Dan maar ruimte zoeken voor extra ladekasten.....fantastisch die tijdperk 3 en 4 modellen. Lekker bruin allemaal en geen wild bedrukte en gekleurde silowagens.
Mijn complimenten Piet.
gr
Brutus
-
Net met mijn broer afgestemd of we tweede batch nog met derde kleur (lichtgrijs) er tussen kunnen schuiven. Dat is niet mogelijk. In derde batch als deze wagens zijn uitverkocht gaan we die ook maken. Het blijft nu dus bij bruin en grijs dak voor komende 2 batchen.
mvrgt
Piet
-
Ik ben erg blij te lezen hoe dit aangepakt wordt. Ik kijk erg uit naar mijn bestelde TP III wagens (y)
-
Hopelijk komen en dan ook nog de nodige nummer varianten van deze wagens.
-
De Linge ligt vrij dicht op het emplacement, en dat leidt inderdaad tot tamelijk korte uithaalspoortjes.
Soms te kort. ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/3300906701_91c1440853_c.jpg) (https://flic.kr/p/62G1yv)761009 46-29a Geldermalsen (https://flic.kr/p/62G1yv) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
-
heeft die niet gewoon een lekke band?
-
Zo te zien is de ballast ook niet met verdunde houtlijm ingedruppeld....het is helemaal opgehoopt ;D
-
We hebben nog bij de fabriek kunnen wijzigen voor tweede batch dat dak van G&L wagen licht grijs wordt en deze zonder hendels aan luiken is uitgevoerd. Volgende week zijn wagens klaar van eerste batch. Daar zitten 2 van G&L wagens bij en ander NS wagens, SBB wagens en DB wagens. Daarna vangt gelijk de tweede batch aan in productie.
afz Piet
-
ok, ik snap het niet meer. waarom kunnen jullie gewoon het even aanpassen en is het voor de grote jongens toch echt te moeilijk.. afijn retorische vraag uiteraard. ik vind het mooi wat er allemaal gemaakt wordt en ben erg benieuwd! (y)
-
Nou, wat een service (y).
-
Kwestie van vraag stellen en volhouden en wachten tot er iets gebeurd zodat je het er door kan krijgen. Natuurlijk kan dit alleen als relatie met fabrikant goed is.
Overigens net foto's productie-exemplaren G&L en SBB op facebook gezet.
mvrgt
Piet
-
En voor mensen zonder gezichtboek?
Jullie hebben een prima site, een idee het daar ook op te zetten?
-
Zetten we ze toch even hier neer? ;)
Bron: https://www.facebook.com/exacttrain
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/158882878_3735446976493160_4000759145959726975_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/158882878_3735446976493160_4000759145959726975_n.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/159278928_3735447833159741_8681620193905601754_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/159278928_3735447833159741_8681620193905601754_n.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/159690682_3735447346493123_213735377502840303_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/159690682_3735447346493123_213735377502840303_n.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/159559558_3735448379826353_6352168846959767427_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/159559558_3735448379826353_6352168846959767427_n.jpg)
Vr. groet, Martijn.
-
Ik heb net de foto’s bekeken het draadje gevolgd.
Op zich een prachtig model. Ik ga er zeker een paar aanschaffen.
Wel jammer dat de strpis onder de luikbedieningshendels doorlopen tot onderaan de luiken. Dit hoort uitsluitend onder aan de V-vorm te zitten bij deze geelbanders. Dit valt wel heel erg op.
Het is een handmonster neem ik aan, maar toch de vraag waarom is de kleur van het onderstel niet dezelfde kleur bruin als de wagenbak? Dit viel me bij de Hbis ook al op.
Daarnaast hoort het dak of donkergrijs en later bruin te zijn. Lichtgrijs heb ik ze nooit op een fris geschilderd gereviseerde wagen in Amersfoort of bij de loods in Zaandam gezien.
-
(y) goede opmerkingen Noud, hopelijk wordt er iets mee gedaan. Een van de kenmerkende zaken zijn ook de ontbrekende buffer opvulplaten. Zal productie technisch wel moeilijk zijn, tenzij je met insteekdelen en buffers gaat werken. Maar het is wel het onderscheid tussen een Gs-t en een gewone Gs :-\
Grijze daken verbleken of lijken anders door regen, maar een chocobruin onderstel... of worden we te kritisch en verwend tegenwoordig
-
Fraai.
En ik heb al zo veel van ze, nu gaan er meer komen ;D.
-
Glimmende roodbruine daken lijken door lichtweerkaatsing ook lichtgrijs. Kijk maar op de foto in Geldermalsen, eerder in dit draadje. Let dan ook eens op de hoek van de regenkap van de achterste wagens en de hoeken van de huif van de bruine 2400 rechts op de foto. Zowel de wagens als de lok glimmen in het licht.....lijkt wel lichtgrijs. 🧐
-
Nadat in het vorige nummer van Railmagazine al de indruk werd gewekt dat de Gs-t in de winkel lag, staat dat in het verschenen nummer zelfs letterlijk: sinds begin april verkrijgbaar. Nou wordt die indruk versterkt door de eigen advertentie van ExactTrain waarin ook april wordt genoemd. Inmiddels is het al 11 mei, maar ik zie nog niet één modelspoorwinkel die ze als leverbaar afficheert.
Heb ik nu iets gemist of is het fake news? De kop van dit draadje zal hopelijk wel kloppen...... ;)
-
Zover ik weet krijgt MTE ze morgen :)
-
Kuijpers heeft ze mij al geleverd. Ze zijn erg fraai (y)
-
Super. Ben benieuwd, dan ben ik deze week ook wel aan de beurt. Chris en Sicco: bedankt voor jullie reacties.
-
Kuijpers heeft ze mij al geleverd. Ze zijn erg fraai (y)
Het volk wil mooie plaatjes Sicco, geen mooie praatjes ;) ;D
-
In 6000 pixels dan meteen ;D
Eén van de Gs-t (de ander is hetzelfde afgezien van het nummer)
(https://live.staticflickr.com/65535/51172068187_28ecb1aeac_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2kXUe4H)Gs-1 (https://flic.kr/p/2kXUe4H) by Sicco Dierdorp (https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/), on Flickr
Omdat ik al had gezien dat de wagens me bevielen heb ik ook de gewone Gs nog mee laten komen, ook al heb ik al veel Gs-en (kun je genoeg Gs-en hebben??)
(https://live.staticflickr.com/65535/51173533919_c01c562e42_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2kY2JLX)Gs-2 (https://flic.kr/p/2kY2JLX) by Sicco Dierdorp (https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/), on Flickr
De andere kleur onderstel stoort me niet zo, het foutje met de spijlen binnen de V is jammer maar helaas, doet niks af aan dat het hele mooie wagens zijn. Laat de tweede batch maar komen
Jammer vond ik wel dat deze Gs de 005-2 is en de ander de 002-5. Daarom heb ik die niet gekocht.
Wat ik mooi vind zijn de kleine imperfecties, het is hier en daar niet perfect recht en gaaf, net zoals in het echt.
-
Wat is er dan zo fout aan het onderstel kwa kleur dan?
-
Lees nog eens :D
-
Ben toe aan m'n kooi blijkbaar, chocoladebruin onderstel kan je als een soort vervuiling zien.
-
Zien er goed uit, maar deze versie is te modern voor mij ;)
-
De tijdperk III zijn er ook in Europ en niet Europ EX20900 en EX20901, Tevens is de post ook leverbaar EX20903. Deze was voor ons een verrassing dat hij erbij zat, omdat we deze eerst hadden afgekeurd. Ze hebben dit voordat het vervoer aanving nog kunnen corrigeren. Dus dat was een meevaller. Volgende maand komen de Gbs-en van de NS. daar zitten ook mooie tussen.
mvrgt
piet
-
Ze zijn idd hier en daar al enkele dagen leverbaar, ook de DB-versie, waarover woensdag meer met plaatjes in de nieuwe aanwinsten. Heel fraai modelletje (y)
Grtz, wim
-
De tijdperk III DB of die met keks? Die laatste had ik nog niet langs zien komen anders had die erbij gemoeten :D
Edit: lamaar, heb ze al gevonden & dus gemist....
-
In RM staat een artikel over deze wagens.
De NS (epoche III) versies zijn voorzien van sluitseinijzers, het model niet.
Ook een foto van een Gs wat bij de rangeer ogen schuin afloopt, de andere zijn haaks.
Hoe zit dat dan?
-
Wat mij heel erg in het oog springt is de strip tbv het vastzetten van bediening van de ventilatieluiken.
De op het model uitgebeelde versie heb ik op een enkele grootbedrijffoto gezien, doorlopende strip van luik tot onderzijde wagenbak.
De meeste wagens hebben een strip die loopt vanaf de onderzijde van de wagenbak, t/m de onderzijde van de V-vormige beugel. (Dus niet doorlopend tot onderzijde luik)
Bij de nieuwste serie wagens (waaronder bijv de margarinewagens) is deze strip IN de V-vormige bediening te zien, niet daaronder. Deze hebben ook de hoekstijlen met schuine plaatjes aan de onderzijde van de wagenbak. Deze serie heeft ook GEEN douanesluitingen aan de zijkanten van de ventilatieluiken.
Sluitseinen zijn inderdaad bij latere revisies gwijzigd. Er zijn ook foto’s bekend van de oude, hoogbgeplaatste sluitseinhouders en de nieuwe moderne sluitseinhouders voorkomen.
Het blijven mooie modellen, de concessies lijken noodzakelijk om meerdere varianten kostentechnisch in meerdere landen te verkopen
-
Die concessies zitten ook in kleine details zoals het ontbreken van de opvulplaten achter de buffers van de Gs-t geelbanders. Ik zie het als noodzakelijke compromissen om te komen tot varianten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-8778-609cf5932af9c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-8778-609cf5932af9c.jpg)
We herinneren ons nog de eerste modellen van de Oppeln van deze fabrikant, welke terecht onder ladingen kritiek werden bedolven. Inmiddels zit men op een detailleringsniveau dat Brawa voorbij lijkt te streven.
-
Wat mij heel erg in het oog springt is de strip tbv het vastzetten van bediening van de ventilatieluiken.
De op het model uitgebeelde versie heb ik op een enkele grootbedrijffoto gezien, doorlopende strip van luik tot onderzijde wagenbak.
De meeste wagens hebben een strip die loopt vanaf de onderzijde van de wagenbak, t/m de onderzijde van de V-vormige beugel. (Dus niet doorlopend tot onderzijde luik)
Bij de nieuwste serie wagens (waaronder bijv de margarinewagens) is deze strip IN de V-vormige bediening te zien, niet daaronder. Deze hebben ook de hoekstijlen met schuine plaatjes aan de onderzijde van de wagenbak. Deze serie heeft ook GEEN douanesluitingen aan de zijkanten van de ventilatieluiken.
klopt, dat is in model anders weergegeven dan in werkelijkheid...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-609cf6b89f9b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-609cf6b89f9b6.jpg)
-
Ik heb jullie opmerkingen gelezen en kan ik wel plaatsen. Het is inderdaad bij GS project lastig om het juiste evenwicht te vinden. Er is namelijk zoveel mogelijk. Als we alles zouden doen was project niet rendabel. Wij hebben voor NS 2 speerpunten bepaald. 1 de V&L moest kwa deur en uitstraling goed zijn en we wilden 1410 en 1420 beide maken met bijbehorende remwerken. Ook was de doelstelling om verder te gaan dan concurrentie in uitvoering van details dat komt tot uiting in rooster, opengaande deuren en zeer fijne voegen. Voor de duitse versies komen daar de bruintinten bij van houten delen en stalen delen. Persoonlijk vind ik dat gelukt, echter daar kan iedereen een andere mening over hebben. De versies die nu geleverd zijn zaten in de eerste tooling. daarna zijn we verder gegaan met de andere versies. (Franse, italiaanse en oostblok versie) Lopende de engineering zijn we toen op zaken gestoten die we achteraf anders hadden gedaan. In ieder geval heeft dat ertoe geleid dat we bij de franse versies verder zijn gegaan in de typisch franse kenmerken. Vooral onze franse informant heeft ons daar enorm mee geholpen. Daarom hebben we gekozen voor spaakwielen bij de franse versies die verder in detail gaan dan bij andere merken en ook geld dit voor andere detail (buffers, ophanging van bladveren (open uitgevoerd), ed.) Datzelfde traject hebben we doorlopen met italiaanse versies. Kortom nederland is bevoorrecht dat ze bij de eerste batch zitten, echter de versies hierna hebben we een ontwikkeling doorgemaakt die weer tot nadruk op specifieke detail leidde
mvrgt
piet
-
Klopt de NS epoche III zonder sluitseinijzers dan wel?
(Zoniet, dan komen de messing ijzers van Philotrain wel erbij ;D)
Maar verders zijn het top modellen, d'r liggen een stuk of 10 al voor me klaar 8).
-
http://spoorhistorie.com/images/NS-CHRO5701.jpg
http://spoorhistorie.com/images/NS-S-CHO6065.jpg
de verschillende types sluitseinhouders op de NS-wagens in tijdperk 3.
-
Een site die ik niet ken :o, bookmark ;D.
We moesten maar enkele ijzers gaan bestellen.
-
Als ik de lezing van Dhr. Keppel volg is er informatie van vooral Franse en Italiaanse zijde. Een vlugge google-foto-speurtocht laat zien dat de Franse en Italiaanse wagens in grote lijnen uiterlijk gelijk zijn aan de Nederlandse wagens. Erg vreemd dat er met de strips bij de ventilatieschuiven zo’n storende fout wordt gemaakt.
-
Jeetje, wat een fijne wagens. Ik wacht met smart op mijn bestelde exemplaren.
-
hallo noud,
Het is geen fout. als je kijk op de foto's van utrecht archief (zie bijdrage van Sneek van 13 mei) dan zie je dat strips van boven tot onder doorlopen. Het is meer een kwestie van de keuze van de uitvoering. De sluitseinijzers zijn niet nagemaakt omdat deze uitvoering relatie kort gereden heeft. Overigens de franse en italiaanse hebben veel meer van dit soort verschillen. Dan is het lastig om daarin de juiste keuze te maken en die consequent te volgen en niet iets van ene wagen en andere wagen na te maken in 1 wagen. 2 foto's kunnen je zo op het verkeerde pad brengen. Dan zijn de kenners vanuit die landen van groot belang om je zoveel mogelijk voor fouten te behoeden en de juiste varianten te kiezen.
mvrgt
Piet
-
Piet, complimenten voor deze mooie wagens (y)
Nu je hier toch bent, komen de foto’s van de andere DR-varianten (EX20990 & EX20991) ook nog online?
Ben wel benieuwd… Of hier plaatsen zou ook leuk zijn :)
-
hallo noud,
Het is geen fout. als je kijk op de foto's van utrecht archief (zie bijdrage van Sneek van 13 mei) dan zie je dat strips van boven tot onder doorlopen. Het is meer een kwestie van de keuze van de uitvoering.
mvrgt
Piet
Piet, op die foto's van Wim (Sneek) staan de luiken naar beneden. Op de ene foto eindigt de strip al op de zevende plank van onder. Op de andere eindigt de strip ? Dat kun je namelijk niet zien omdat de luiken naar beneden staan. Feit is dat op alle geelbanders die ik in Geldermalsen voor de camera heb gehad, bij niet eentje die strip doorloopt (als die nog aanwezig is natuurlijk). Misschien is dat bij de volgende nummers nog te herstellen, ik weet niet of die strip er los wordt opgezet. Maar goed: het zijn prachtige wagens, heb er al in totaal zes besteld (vier geelbanders, een DB-variant en een SNCF-variant). Jullie zijn goed bezig!
-
Inderdaad, jullie pakken het beter aan dan enkele andere niet nader te noemen merken.
Ik heb nog meer besteld.
-
Van de foto (linkjes) die Sneek plaatste, staat ook een foto in het Utrechts Archief met gesloten luiken. Ik heb geen idee wat er verder wel of niet zou kloppen maar hier een fragment daarvan:
(klik op de foto voor groter)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS5701-609e35bc9a1be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS5701-609e35bc9a1be.jpg)
Bron: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/BACBC172EBF153EFBADB02CE569A26DB
-
Kijk, daar hebben we iets aan: ze liepen dus door (oorspronkelijk in ieder geval)
-
Bij de G&L klopt dit inderdaad. daar lopen de strip inderdaad niet door. Bij niet verbouwde wagens is dit ahv de serie wel het geval.
-
Piet, complimenten voor deze mooie wagens (y)
Nu je hier toch bent, komen de foto’s van de andere DR-varianten (EX20990 & EX20991) ook nog online?
Ben wel benieuwd… Of hier plaatsen zou ook leuk zijn :)
ik heb deze wagens nog niet zo ver gereed. Nu leveren we EX20914(Ex NS wagen) en EX20989 in DR uitvoering
-
Van de foto (linkjes) die Sneek plaatste, staat ook een foto in het Utrechts Archief met gesloten luiken. Ik heb geen idee wat er verder wel of niet zou kloppen maar hier een fragment daarvan:
(klik op de foto voor groter)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS5701-609e35bc9a1be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS5701-609e35bc9a1be.jpg)
Bron: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/BACBC172EBF153EFBADB02CE569A26DB
Onlangs kwam ik er achter dat de 5701 het eerste exemplaar van de serie was en een proefexemplaar dus weet niet of het een eenling was en in hoeverre deze representatief is voor de verdere serie.
Misschien weet iemand meer over de S-CHRO serie die vrij snel over gegaan is naar S-CHO.
Al met al ben ik blij dat er een S-CHRO bij de uit te komen varianten zit en staat op mijn lijstje.
Stephan.
-
Stephan, dat prototype was de 5700. De 5701 was de eerste van de eerste serie van 360 exemplaren.
-
ik heb deze wagens nog niet zo ver gereed. Nu leveren we EX20914(Ex NS wagen) en EX20989 in DR uitvoering
Dank, duidelijk! (y)
Bestel ik sowieso deze twee ;)
-
Stephan, dat prototype was de 5700. De 5701 was de eerste van de eerste serie van 360 exemplaren.
Dank, weer iets wijzer (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Exact-train-EX20900-NS-6858-Middel-609e8904d4c23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Exact-train-EX20900-NS-6858-Middel-609e8904d4c23.jpg)
EX 20900 = NS 6858
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Exact-train-EX20901-NS-6845-Europ-Middel-609e8904d4c4e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Exact-train-EX20901-NS-6845-Europ-Middel-609e8904d4c4e.jpg)
EX 20901 = NS 6845 EUROP
(telefoonplaatjes) Beide vandaag ontvangen en behalve de fraaie uitvoeringen, ook een compliment voor de verpakking!. Amateur-vraagje: Zijn er "Geelbanders" ook met 'oude' nummering geweest, dus zonder computernummer? En zo ja, komen die ook nog in model? Ik zag bij de locale winkel alleen een "Geelbander" met computernummer, vandaar de vraag.
Groet, Raymond van den Hoven, wachtend op meer en op de CFL-versies...
-
Nee, de Gs-t heeft alleen met computernummer gereden. Zijn ook pas vanaf 1977 verbouwd.
-
Er waren voor de Gs-t’s ook al geelbanders, maar dan in de vorm van de voormalige groentewagens, welke Artitec in het assortiment heeft/had. Deze hebben in zowel blauwgrijs als in het bruin met een gele band en gele hoekbanden gereden.
Rob
-
((Kijk, nu was een (y) onder de voorgaande berichten genoeg geweest. Nu 'moet' ik weer een bericht aanmaken ))
Dank heren, voor de info. Dan ga ik dus op zoek naar die Artitec-varianten. Computernummers komen er bij mij niet meer in (uitzonderingen daargelaten).
Groet, Raymond van den Hoven
-
Vandaag de twee NS Gs-en (en een DB-versie) opgehaald en ze zijn werkelijk prachtig (y). Detaillering zoals ik nog niet eerder gezien heb.
Eén verbeterpuntje gevonden: Ik heb Märklin kortkoppelingen ingestoken, en het valt me op dat de wagens ietsje korter hadden mogen koppelen
-
Wat is de lengte (over de buffers) van deze modellen?
Koen
-
Bij mij 122 mm (verende buffers)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ExcactTrain-NS-Gs-1410-60a8b5fb5077c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ExcactTrain-NS-Gs-1410-60a8b5fb5077c.jpg)
Mvg, Erich
-
Als ik even snel na reken klopt dit 10580:87=121,6mm
-
Bedankt,
ging mij erom om de informatie op NLinModel.nl (http://www.nlinmodel.nl/?ff5=181&ff1=19&ff11=754&sdy=2021) compleet te maken
Koen
-
Er zijn toch twee zaken die mij niet zinnen.
De wielen zien er niet zo fraai uit.
En er is een zee aan ruimte tussen de wagens.
Ik heb de koppelingen/NEM flink aan moeten passen om ze mooi nader tot elkaar te brengen ::).
De NEM steekt te ver uit.
-
@Arnold: zie je kans om een fotootje van het euvel te maken en te plaatsen? Misschien goed om je bevinding ook met Piet Keppel van Exacttrain te delen...
Rob
-
Kijk en huiver :'(.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210523-224522-60aac099d9865.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210523-224522-60aac099d9865.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210523-224502-60aac09a06f18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210523-224502-60aac09a06f18.jpg)
Hopelijk zijn de volgende oplages en de Gs211/213 wel goed.
Sommige wagens wiebelen, ze zijn niet mooi vlak.
De kopprofielen zitten scheef bij enkele.
En die wielen ::).
Maar de rest is fraai gedaan, ze zijn de centen wel waard.
Oplossing om ze buffer aan buffer te krijgen:
De vleesmannen 1.5mm vanaf het schot van de staart afhalen.
Is ook het maximaal haalbare.
Maar dan is het weer netjes buffer aan buffer.
-
Meestal komt het uiteinde van de NEM schacht zo'n beetje gelijk met de voorkant van de bufferbalk maar hier steekt deze duidelijk wat uit.
Misschien is de uitslag van het kortkoppelmechaniek wat aan de korte kant zodat dit gedaan is om toch door krappe bogen te kunnen rijden.
Welke Nederlandse versies liggen er eigenlijk nu al in de winkel?
Stephan.
-
De uitslag is goed.
-
Zo jammer dit ... Dat wordt dus weer inkorten van de NEM schachten zodat dat ze gelijk liggen met de voorzijde van de bufferbalk en vervolgens koppelingen aanpassen en inlijmen.
Op recht spoor dienen de buffers vrijwel tegen elkaar aan te komen, hoe moeilijk kan het zijn!
-
Of koppeling of NEM aanpassen, niet beide gelijk.
Met 1.5mm zit je goed.
Tis eigenlijk godsgeklaagd dat ze het niet meteen zien >:(.
-
Welke Nederlandse versies liggen er eigenlijk nu al in de winkel?
Als ik het goed heb zijn deze modellen (http://www.nlinmodel.nl/?ff5=181&ff1=19&ff11=754&sdy=2021) nu uitgeleverd.
Hier kan je ook de andere modellen zien die nog komen:
https://exacttrain.eu/site/programmah0/groep/14/items/43/maatschappij/NS/#catalogus
Koen
-
....Misschien is de uitslag van het kortkoppelmechaniek wat aan de korte kant zodat dit gedaan is om toch door krappe bogen te kunnen rijden....
Stephan.
@ Stephan: de geldende NEM norm(en, NEM 352 en/of 362) is/zijn hier klaarblijkelijk niet goed toegepast, slechte info in is slechte product uit (in dit geval de koppelingboom met NEM schacht). Sowieso is er iets in de eindcontrole bij de fabrikant misgegaan.Det productie zit in China en ik weet niet of een van de heren Keppel iedere keer in China gaat kijken wanneer er een run draait voor Exacttrain.
Rob
-
Jammer en spijtig!
Ze hadden nochtans ervaringen opgedaan bij de D-rijtuigen!
Ik heb ze ook besteld en wil ze echt hebben, maar
ik heb geen goesting om aan elk rijtuig of wagen nog een aanpassing uit te voeren!
Dave
-
Misschien moet je dan wachten tot er een reactie komt van Exacttrain over dit euvel of je stuurt ze zelf een mail....
Rob
-
@ Stephan: de geldende NEM norm(en, NEM 352 en/of 362) is/zijn hier klaarblijkelijk niet goed toegepast, slechte info in is slechte product uit (in dit geval de koppelingboom met NEM schacht). Sowieso is er iets in de eindcontrole bij de fabrikant misgegaan.Det productie zit in China en ik weet niet of een van de heren Keppel iedere keer in China gaat kijken wanneer er een run draait voor Exacttrain.
Rob
Toch raar.
Ze worden gemaakt onder het Dekas hoedje.
Ik heb enkele typische deense wagens en die zijn perfect.
Afgezien van de NEM van deze Gs'n is het geen slecht product.
-
Ik heb van Piet Keppel vernomen dat de kk schacht aangepast zal worden.
-
(y)
(Als alternatief voor de likeknop)
-
Ik heb ook nog een suggestie gedaan voor 2 en 4 assige ketelwagens met engels profiel met de bekende sjorogen voor ferry's.
Da's echt een gat in de markt, kijk maar wat Modellbahn Union uitgebracht heeft.
Afwachten of en wat ze gaan doen.
-
@Arnold van Heyst,
Het blijft jammer dat er eerst weer een serie uitgeleverd is met verkeerde koppelschachten. Schijnbaar hebben ze niets geleerd van het gedoe met de koppelingen van de rijtuigen. Daar mochten kopers van de eerste serie ook zelf aan de slag om koppelschachten te vervangen.
@Exacttrain,
Ga eerst zorgen dat alles in orde is en dan pas uitleveren !!
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ach, ik heb twee rechterhanden en meer ;D.
Standaard loop ik alles wat ik heb na, en wat vast moet blijven zet ik vast met CA of verf.
Kortom, alles trek ik eerst uit elkaar.
Afwachten wat de tweede levering gaat worden -de JZ/PKP/SNCF/en nog een paar- moeten dan goed zijn.
-
@Arnold,
Jij hebt de twee rechterhanden. Maar niet iedereen ziet het zitten om nieuwe treinen te demonteren en opnieuw in elkaar te zetten. En voor de bedragen die " Exacttrain " vraagt en met de naam die ze hebben gekozen zou al dat gedoe niet nodig moeten zijn.
Maar wat kunnen we verwachten van een bedrijf wat niet eens kan schrijven ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210531-182357-60b50dc145cb2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210531-182357-60b50dc145cb2.jpg)
Staat echt zo op de website ;D ;D
Vriendelijke groet Ruud B.
-
;D mij nog niet opgevallen.
-
(y) ;D :angel:
Maar goed, alle gekheid op een stokje: het zou de firma sieren als ze al die dingen terughalen en op een Leerdamse keukentafel zelf al die NEM-schachten gaan vervangen. Ze zullen zelf, zijnde de ontwerpers van die Gs’en, het beste weten hoe je die dingen het snelst en vakkundig, zonder het model te verkl...., van nieuwe mechanieken voorziet en de boel dan weer netjes dichtnaait. Dan kun je niet aan de modelspoorders vragen die net net een godsvermogen hebben neergelegd voor dat model....
Rob
-
Maar hoe dan ook, ze zijn mij het geld zeker wel waard.
Verschillende achter elkaar achter een Piko geel/grijze 2200 , Artitec geel/grijze 1300, Roco blauwe 1200 is een fraai gezicht.
Rivarossi HR6414 is ook een blijvertje, wagenbriefhouder is op de goeie plek neer te zetten.
Faudje ja.
-
Ik vind het erg mooie wagons, maar de prijs vind ik net te hoog, dus wacht ik gewoon dat de eerste serie door de huidige eigenaren overboord gezet gaat worden en koop ik er dan wel één of misschien wel twee en als mij die koppelboom stoort pas ik hem dan wel aan (y). Ik verwacht het niet trouwens want ik heb nog heeeeel wat wagons die meer afstand tussen de buffers hebben dan deze waar nu zoveel om te doen is. Lijkt met dat de uitgever zich nog wel een keer gaat bedenken voor hij de gok nog eens maakt om hier wat afgezeken te worden. Daarmee zeg ik overigens niet dat er geen kritiek geleverd mag worden ;D.
-
Een oplossing zoals Artitec heeft voor hun nieuwe serie plan E lijkt me toch prima.
Gratis goede boompjes door de bus lijkt me prima, geen gedoe met opsturen etc. Verder klooi ik liever zelf aan mijn dierbare spul dan dat ik het met de gemiddelde pakketbezorger mee geef.
Verder vind ik dat we dit soort initiatieven vooral moeten toejuichen (y), helaas vallen de wagons (voor nu nog) buiten mijn budget :'(.
Groetjes, Tim/damngrazy
-
Ik net een mail gehad van Piet Keppel en hij loopt met het idee om finescale wielen voor de wagens te laten maken.
Voor de helft van Weinert, maar nog niks zeker dus pin me er niet op vast.
En als ie verstandig is trekt ie zich niks van aan van elk commentaar.
Opbouwende kritiek is altijd welkom.
-
(y) ;D ;D ;D ;D :angel:
Maar goed, alle gekheid op een stokje: het zou de firma sieren als ze al die dingen terughalen en op een Leerdamse keukentafel zelf al die NEM-schachten gaan vervangen. Ze zullen zelf, zijnde de ontwerpers van die Gs’en, het beste weten hoe je die dingen het snelst en vakkundig, zonder het model te verkl...., van nieuwe mechanieken voorziet en de boel dan weer netjes dichtnaait. Dan kun je niet aan de modelspoorders vragen die net net een godsvermogen hebben neergelegd voor dat model....
Rob
Ze zitten heel simpel en goed in elkaar.
Wel eens een probleem met mechaniek gehad.
Maar alles bij elkaar prima spul.
En bij elke fabrikant moet je altijd wat van binnenuit vastlijmen omdat het er zo ingeramd is, dus scheef.
Ook LS.
-
@RuudNS,
Je zegt het zelf eigenlijk al; je vind de Exacttrain wagens iets te hoog geprijsd. Je hebt wagens in je collectie waar de koppelafstand groter is. Dat moeten dan ook wel goedkopere wagens zijn.
Maar voor de bedragen die " exact " vraagt mag je toch verwachten een model te krijgen dat er perfect uitziet, goed rijdt en mooi kort koppelt.
Ik blijf erbij; prijs omlaag, of kwaliteit omhoog. Er zijn treinen van goedkopere merken die wél mooi kortkoppelen.....
Vriendelijke groet Ruud B.
-
@RuudNS,
Iedereen moet zelf bepalen wat hij voor een bepaald model overheeft. En het heeft niets te maken met het afzeiken van initiatieven om Nederlandse modellen uit te brengen. Maar modellen uitlevereren waar de koppelingen gewoon gelijk goed zijn is minder moeite en gezeik als uitleveren met koppelingen die later nagestuurd en gemonteerd moeten worden.
Het is niet voor het eerst en dat maakt het lullig. Als bedrijf leer je toch van fouten van vroeger ? Jezelf Exact train noemen en in een hoog prijssegment gaan zitten roept verwachtingen op die ze voor mij niet waarmaken. Dat is mijn mening.
Als ik zin heb om goederenwagens te pimpen koop ik goedkoop spul op Marktplaats ( en normaal ook op de beurs in Houten ) en als er dan een keer wat fout gaat, jammer dan. Maar een gloednieuwe dure goederenwagen waar iets afbreekt omdat er andere koppelschachten onder moeten is niet echt mijn kopje thee.....
Vriendelijk groet Ruud B.
-
@RuudNS,
Ik vind het veel verschil. Bij Artitec doen ze echt alles om problemen op te lossen als er iets niet goed gaat. Bij de eerste run van de AB7500 van Exacttrain zijn de problemen met koppelen en vouwbalgen die te ver van elkaar stonden nooit helemaal opgelost. De kopers van de eerste serie hadden gewoon pech. En de AB7500 is met een prijs van € 89,50 nog steeds een stuk duurder als een Artitec plan E of ovaalramer die maximaal € 65,00 kosten.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ik heb zo'n eerste serie AB7500 en heb een nieuwe losse koppelboom gekregen, net als bij de Artitec plan E. Daar is geen verschil.
Die fancy balg is een miskleun die ze kennelijk niet willen opgeven, want dat was bij de latere uitgaven precies zo.
-
Wat Henk zegt over de vouwbalg is dus precies wat ik bedoel over de houding van Exacttrain. Wel de hoofdprijs voor de rijtuigen vragen en die te korte vouwbalgen....dat lossen de kopers maar fijn zelf op.
En nu weer koppelproblemen met de goederenwagens. Dus ik sla deze maar weer over.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Bij de nieuwe oplage is de boom ook niet goed.
Akkoord. Het punt dat ik wilde maken was echter dat je van een fout zou moeten leren. Att heeft dat gedaan en het probleem met de koppelboom van de eerste serie kwam bij de volgende series niet meer voor. Die waren gewoon goed. Het probleem bij de nieuwe oplage is een ander probleem. Ook niet goed, maar toch niet hetzelfde.
Bij Exacttrain daarentegen gaat het om hetzelfde probleem bij twee verschillende modellen. Plus wat Ruud B al zegt: het is een ander prijssegment.
Grtz, Ton
-
De AB's worden sinds een tijdje in diverse uitvoeringen door een andere firma (wel uit Leerdam, dus ik vermoed enige banden) aangeboden op MP voor € 72,50 (een paar weken geleden nog € 69,50). Ook ketelwagens, Gbs'en en Oppeln's...
Rob
-
Ik heb van Piet Keppel vernomen dat de kk schacht aangepast zal worden.
Slaat dat op nog te leveren modellen of (ook) losse onderdelen om reeds geleverde aan te passen? Heeft iemand nog iets gehoord hierover?
-
Op de nog uit te leveren handel voor zover ik weet.
Of ze vervangende gaan doen weet ik niet.
Misschen dat de heren Keppel er meer over kunnen vertellen?
-
We hebben de koppeling aangepast voor volgende batch. Of er aparte koppelbomen komen zijn we met de fabrikant aan het bespreken. Ik denk dat het wel gaat lukken.
Zodra we eruit zijn communiceren we. Het loopt in china anders dan we normaal gewend zijn. Gs 2 de batch is 2 maanden vertraagd. (komt nu oktober/november) Begin volgende maand komen na veel vertraging de gbs-en van NS, DB en SBB. Van DB komen voor het eerst wagens met rembordes. Wij zijn de eerst fabrikant die deze wagen maakt. Van NS komen de vredestein, bruine frico en tijdperk III met reparatie vlakken op wagen geschilderd. Ziet er wel moor uit. Begin oktober komen de klagenfurt/duisburg wagens.
mvrgt
piet
-
We zijn al een tijd verder.
Gaan er nog geelband varianten komen?
-
Misschien maar een mailtje sturen, hun website is ook angstvallig stil de laatste maanden…
-
Ik zat daar toevallig vandaag nog ook net aan te denken
Niks ook van de Plan K's en N's.
-
Plan K en Plan N zijn al doorgeschoven naar Q4 ‘24 en Q1 ‘25.
Maar van de Hbis-t werd in november ‘23 nog gemeld dat ze in productie zouden zijn, maar die werden ook ineens van Q1 ‘24 doorgeschoven naar Q2 ‘24. Ik ben benieuwd of die wagens nu ook eindelijk voor de zomer verschijnen, want oorspronkelijk zouden ze in de eerste helft van ‘23 al leverbaar moeten zijn.
En de planning van bijna geen enkel model wordt gehaald.
Wat dat betreft heb je aan hun planning niet veel en is het gewoon veel geduld hebben.
Het helpt ook niet dat Piet Keppel al lange tijd niets meer van zich laat horen hier. Ik ben benieuwd of er op een mail wel gereageerd wordt….
Jeroen
-
Op 29 maart is Piet het laatst op dit forum geweest. Stonden ze eigenlijk in Houten? De prijslijst, waarop ook de planning, kan ik niet meer aanklikken...
-
[ Maar van de Hbis-t werd in november ‘23 nog gemeld dat ze in productie zouden zijn, .....]
Ik vind het vooral jammer dat die Hbis-t zo lang op zich laat wachten. Zal ik eindelijk weten wat voor een onbekende wagen daar mee bedoeld wordt....
-
De feesboek pagina van Exacttrain is sinds 25 maart ook niet bijgewerkt zag ik net….
-
Het lijkt hier wel een rechtbank.
-
Je hebt Rekkelijken en Preciezen......
-
De feesboek pagina van Exacttrain is sinds 25 ook niet bijgewerkt zag ik net….
[/quotDe feesboek pagina van Exacttrain is sinds 25 ook niet bijgewerkt zag ik net….
Het is ook nog 24...
-
Plan K en Plan N zijn al doorgeschoven naar Q4 ‘24 en Q1 ‘25.
Maar van de Hbis-t werd in november ‘23 nog gemeld dat ze in productie zouden zijn, maar die werden ook ineens van Q1 ‘24 doorgeschoven naar Q2 ‘24. Ik ben benieuwd of die wagens nu ook eindelijk voor de zomer verschijnen, want oorspronkelijk zouden ze in de eerste helft van ‘23 al leverbaar moeten zijn.
En de planning van bijna geen enkel model wordt gehaald.
Wat dat betreft heb je aan hun planning niet veel en is het gewoon veel geduld hebben.
Het helpt ook niet dat Piet Keppel al lange tijd niets meer van zich laat horen hier. Ik ben benieuwd of er op een mail wel gereageerd wordt….
Jeroen
Ik heb vorige week maandag een mailtje gestuurd om iets anders (reserve onderdelen) en nog niks gehoord..,
-
Tsjonge tsjonge..al een hele week niks gehoord. Ongehoord.
De zitting duurt voort.
-
[ Maar van de Hbis-t werd in november ‘23 nog gemeld dat ze in productie zouden zijn, .....]
Ik vind het vooral jammer dat die Hbis-t zo lang op zich laat wachten. Zal ik eindelijk weten wat voor een onbekende wagen daar mee bedoeld wordt....
In de folder staat Hbis.
Hbis-t is 3e persoon enkelvoud :)
-
Je hebt Rekkelijken en Preciezen......
;D ;D
-
Het lijkt hier wel een rechtbank.
👍
-
Het is ook nog 24...
Sinds 25 maart Arjan, maart. Is inmiddels bijgewerkt :D
-
Ik vind het vooral jammer dat die Hbis-t zo lang op zich laat wachten. Zal ik eindelijk weten wat voor een onbekende wagen daar mee bedoeld wordt....
De Hbis-t zijn de Hbissen door Talbot gebouwd. Hobbytrade kwam eerder met deze wagens, maar die waren technisch ontzettend belabberd.
De Hbis-w zijn de wagens van Werkspoor, bij de meesten ongetwijfeld bekend van de modellen van Roco.
Jeroen
-
De -t danwel -w heeft niets met de bouwer te maken, de -w staat voor het hebben van een tussenwand. De -t is niet door NS gebruikt, daar ging het Hans om.
-
In officiële benamingen kom je dit onderscheid inderdaad niet tegen. Exacttrain gaat uitkomen met de Hbis met wagencode 1940. Spoorwegpersoneel gebruikten de toevoeging -t en -w weldegelijk zoals ik het aangaf. Zie het als een soort bijnaam.
Jeroen
-
Nee, die naam is blijkbaar door iemand bedacht die dacht te weten dat de "-w" Werkspoor betekende. Niet dus, zie antwoord van Rick. De Talbotwagens heetten gewoon Hbis, in een enkel geval (met depot Hengelo) Hbis-y.
Iedereen is natuurlijk vrij om - bij voorbeeld als ezelsbruggetje - zijn eigen benamingen te verzinnen. Maar laten we die nou niet gaan gebruiken als NS-aanduiding. Dan gaat het dezelfde kant op als bij dat verschrikkelijke woord "Hippel", ook verzonnen door een hobbyist...
- hans -
-
@Hans,
Wat dacht je van Hokipoki? Velen weten waarschijnlijk welke lok (serie) dat is en anders gaat er nu wel gezocht worden. Maar Hokipoki staat als een dijk, niet meer weg te denken.
-
Tsjonge tsjonge..al een hele week niks gehoord. Ongehoord.
De zitting duurt voort.
Ik heb op 15-11-2023 een mail gestuurd naar hun en nog steeds geen reactie ontvangen dus het kan nog erger.. ::)
Ik wacht ook op de hbis hoop dat deze ooit gaan komen, ze hebben wel weer ICR’s met verlichting uitgeleverd
-
even over de planning.
Hbis is einde deze maand klaar. Heeft veel meer tijd gekost en werd elke keer doorgeschoven. Deze gaan op de boot en komen in juli/augustus 2024.
GS DB,DR en SBB zijn afgelopen 2 weken nieuwe versie uitgeleverd. andere landen hopen we dit jaar te krijgen.
Bremen van NS (Frico en normale NS versie) Zijn op de boot en komen dus over een week of 5 met andere landen varianten.
Plan K komt na de zomer. Plan N starten we daarna op.
Daarnaast komen de linz en villach na de zomer.
Ook hopen we nog tankwagens voor de kerst te hebben en een ander project wat nog niet aangekondigd is.
ICR is gereed. we wachten op productiecapaciteit bij de fabriek.
Daarnaast zijn nog 2 andere plaatsen in productie vrij voor ons om productievan goederenwagens te doen dit jaar.
Dus er komt nog veel en we kunnen eindelijk weer producties krijgen uit China. Vorig jaar was op dit punt beroerd.
mvrgt
piet
-
even over de planning.
BLS autotransportwagens en bijbehorende stuurstanden ? Doorgeschoven naar ???
-
Bedankt voor je update en uitleg over de planning en problematiek die jullie hadden met productie in China, Piet! (y) (y)
Verhelderend verhaal en ik wacht het gewoon rustig af.
Kun je wellicht ook nog iets melden over de Koninklijke rijtuigen, want deze mis ik nog in je bericht.
Jeroen
-
Dat zal hij dan in het juiste draadje moeten doen, dit gaat over de Gs. :angel:
-
koninklijkrijtuig volgend jaar. BLS volgen mededeling op korte termijn als e.e.a. definitief is.
gelukkig laten we de problemen achter ons de komende tijd.
we kondigen niet aan. prio ligt op achterstand wegwerken.
-
Fijn om te horen over de Hbis , hoe staat het met de ICM ?
-
Achterstand wegwerken is een prima idee.
Corona gedoe zeker?
Zijn de geelbanders nog in je gedachten/planning?
Desnoods met aangepaste mal?
-
eerst gaan we geelbanders die we nu hebben uitverkopen. er is er 1 uitverkocht. Daarna produceren we nieuwe varianten.
mvrgt
piet
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS5701-609e35bc9a1be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS5701-609e35bc9a1be.jpg)
Bron: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/BACBC172EBF153EFBADB02CE569A26DB
De vorm van de sluitseinijzers kan ik niet thuisbrengen.
Weet iemand welke ik daarvoor moet gebruiken?
Want die eene S-CHRO (alleen 1956) die ik heb ga ik ze op doen.