BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Arjen52 op 05 November 2020, 08:23:24
-
Wie kan mij op weg helpen?
Als ik probeer om een draadje aan oude Fleischmann Modellgleis (messing rails) te solderen, dan lukt mij dat niet zonder schade aan de plastic dwarsliggers.
Ik maak eerst de buitenzijde van de rails op de soldeerplek schoon met licht schuurpapier.
De soldeerbout is ingesteld op 400°C zodaf ik maar kort hoef te solderen.
De draad wordt voorgesoldeerd met soldeer met een harskern.
Tot nu toe zijn er geen problemen, maar wanneer ik een klein beetje soldeer op de rails wil aanbrengen lukt het hechten niet, met als gevolg dat ik te lang bij de plastic bevestigingen van de dwarsligger ben en deze gaan smelten.
Wat doe ik verkeerd?
Graag een advies van deskundigen.
-
Hoi Arjan,
Ik heb dezelfde rails, en hier lukt het meestal wel.
Neem dezelfde stappen als die jij neemt, maar gebruik wat soldeer pasta op de plek op de rails waar ik wil solderen.
Mijn ervaring is dat de hars in het soldeer zelf niet voldoende is om een eerste hechting te maken.
André
-
Wat ik doe is eerst de rails opruwen met een glasvezel potlood, en dan Sommerfeld soldeerolie gebruiken, dat geeft een snelle en betere hechting https://modelbouwcompany.nl/SOMMERFELDT-082-SOLDEEROLIE (https://modelbouwcompany.nl/SOMMERFELDT-082-SOLDEEROLIE)
-
Hoi André, Bedankt voor je snelle reactie. (y)
Uit de nalatenschap van mijn vader heb ik een geel doosje overgehouden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201105_084703992_HDR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201105_084703992_HDR.jpg)
Bedoel je dit?
En kan zoiets bederven (lees: zijn werking verliezen)? Volgens mij is dit doosje minstens 30 jaar oud.
@Nohome/Harold: Als die soldeerpasta niet goed meer is, dan zal ik jouw advies opvolgen. (y)
-
Soldeerbout 400 graden, op de rail houden, sekonde wachten en ff tipje harskernsoldeer ertegenaan houden....voila. Doe het al 30 jaar zo
Werkt perfekt.....wacht je 5 sekonden, zie je vanzelf wat je fout hebt gedaan ;-)
Groeten
Bas
-
Gooi de ouwe prut maar snel weg.
Koop een nieuw doosje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A3EEB8F5-9475-4F3A-9B7B-920810CE4BCE.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A3EEB8F5-9475-4F3A-9B7B-920810CE4BCE.jpeg)
-
Het is ook belangrijk een soldeerbout te nemen die voldoende warmte produceert.(Minimaal 35 watt) Hiermee is het mogelijk met de bout de rail endraad snel even aan te stippen waardoor het soldeersel smelt. Daardoor is er minder kans dat de plastic bielzen in de omgeving smelten. Kort en snel is de "trick".
-
Wat beter werkt: Trek de raillas van de spoorstaaf af waar de draad aan moet komen. Soldeer de draad aan de onderkant van de raillas. Schuif de raillas er weer op en klaar!
Kun je tevens de draad makkelijker wegwerken door een gaatje onder de raillas te boren, zie je bijna niets meer van.
-
Messing is heel makkelijk te solderen. Maar het begint met goed schoonmaken. Ik zie niet helemaal hoe je dat met schuurpapier voor elkaar krijgt. Ik doe het altijd met de punt van een driehoekige naaldvijl. Stevig krabben om de aanslag die altijd op messing zit weg te krijgen. En dan Lötfett of Purine, maar echt een heel klein beetje. Een cocktailprikkertje er in steken en met de punt over de soldeerplaats strijken. Zo weinig dat je het nauwelijks ziet, maar je weet dat je het hebt aangeraakt.
Zelf heb ik rails van nieuwzilver, maar dat werkt op precies dezelfde manier.
-
Heren (geen dames ???), dank voor jullie reacties.
@Sam: helaas lukt het niet overal gebruik te maken van jouw oplossing. De rails is al ingebouwd en in maak dat liever niet meer los.
Ook gaat het om aansluitingen bij kunststof isolatielassen.
Maar voor 'gewone' aansluitingen is dit zeker een optie (y)
En ik zal een nieuw potje soldeervet kopen. ;)
-
Hi Arjen,
Ik heb ook lange tijd lopen kl**en met solderen aan de modellgleiss.
Maar nu gaat het prima, mijn methode:
1: met een cordless boormachientje en een bolkop frees de spoorstaaf opruwen.
2: wat soldeervet op de plek smeren, gebruik schoon vet, die ouwe prut doet niks meer.
3: breng met een bout, 40W, een druppel soldeer op de spoorstaaf aan.
4: en nu het draadje en de bout tegen de soldeerdruppel drukken.
Succes verzekerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3DF129BC-22D0-4332-BCB3-BEEF82C60AB5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3DF129BC-22D0-4332-BCB3-BEEF82C60AB5.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/50183082-1AF6-4DC4-85B9-7542B8CCAD7D.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/50183082-1AF6-4DC4-85B9-7542B8CCAD7D.jpeg)
-
Kan dat van die zware soldeerbout/hoge temperatuur ook niet worden overdreven? Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller je kan werken, maar hoe sneller je ook moet werken.
Ik gebruik een gewone 25 watt bout met potloodvormige punt. Heet genoeg om soldeer te laten vloeien als ik punt en soldeer tegelijk op dezelfde plek zet. Niet heet genoeg om schade aan de bielzenmat te veroorzaken zolang ik die bielzenmat niet direct raak. Jaren geleden voor het laatst gedaan geef ik toe, maar dat komt omdat er sinds het plaatsen van de rails ook geen enkele verbinding is losgeraakt.
-
@Hans: Op vers soldeervet na heb ik alles in huis. De regelbare soldeerbout is max. 48W.
Als ik nieuw soldeervet heb, ga ik weer oefenen op restjes rail.
Bedankt voor de heldere instructie. (y)
@Henk: Ik zal tijdens het oefenen ook eens 'spelen' met de temperatuur.
-
Om vervormingen aan de plastic bielzen te voorkomen kan je verderop twee natte proppen wc papier aan beide zijden van de te solderen rails leggen. Dan blijft t daar koel, uiteraard niet te dicht bij het te solderen stuk plaatsen.
-
Kan dat van die zware soldeerbout/hoge temperatuur ook niet worden overdreven? Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller je kan werken, maar hoe sneller je ook moet werken.
De temperatuur hoef je niet te overdrijven. Het belangrijkste is de punt van de soldeerbout. Die is heet, maar zodra je die tegen de koude spoorstaaf zet stort de temperatuur in elkaar. Dat moet aangevuld worden uit het verwarmingselement, maar dat duurt even. Daarom is het belangrijk om een zo dik mogelijke punt te gebruiken, die verliest zijn temperatuur minder snel. Bijvoorbeeld een beitelvormige die net tussen de spoorstaafbevestigingen past.
-
Nou ja, ik kan slechts mijn eigen ervaring delen Klaas. De 25 watt bout met potloodpunt die ik gebruik, kan geruime tijd tegen een Rocoline railstaaf worden gehouden zonder dat de bielzenmat wordt aangetast. Mogelijk kost het een halve seconde langer om een drupje harskernsoldeer te laten vloeien, maar die tijd is er dus ook ruimschoots. Gebruik ook geen verdere vloeimiddelen.
-
Om de rails te reinigen is een glasvezelpotlood ideaal, veroorzaakt geen beschadigingen , en alles wordt goed zuiver om te solderen.
Verder zoals eerder aangehaald , een hete soldeerbout , soldeer met harskern , en korte tijd solderen.
groetjes,
Saskia
-
Nou Arjen, je kunt het ook uitbesteden. :)
-
Dame en heren, dank voor alle goede adviezen.
Ik heb, met nieuw soldeervet, de werkwijze van Hans gevolgd en... (tromgeroffel)
... het is gelukt (y)
De soldeerbout bleek bij 400°C het beste en snelste te werken.
Zo'n glasvezelpotlood staat op mijn boodschappenlijstje, want dat lijkt mij een handige aanvulling voor mijn gereedschapskist.
Nou Arjen, je kunt het ook uitbesteden. :)
Ik begrijp dat jij beschikbaar bent ;D
(Reken er overigens niet op dat ik reiskosten vergoed.)
-
Jazeker, met alle soorten van genoegen. Maar.... even geduld aub.