BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: RonaldvA op 02 November 2020, 20:05:32
-
Gisteren een leuk klein stoomlokje gekocht. Digitaal. Bij het testrijden viel mij op dat de lok schokkerig rijdt. En de voorwielen telekens omhoog duwt. Nu blijken voor en achterwielen niet synchroon te draaien maar elke net de andere kant op. De aandrijving (cardan) zit op de achterwielen. Als deze vooruit gaan dan draaien de voorwielen achteruit. Ondanks dat komt het lokje wel nog vooruit (vraag niet hoe). Ben nu aan het puzzelen hoe ik de aandrijving weer synchroon kan laten draaien. Volgens mij zit de achteraandrijf as met een enorm klein torq vast en de vraag is of ik deze heb.
Het lokje is een Fleischmann. Zie foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB-788.01-Fleischmann-631582.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OBB-788.01-Fleischmann-631582.jpg)
-
Ronald,
Wat je verteld over de draairichting lijkt me heel sterk....
Met de koppeling tussen de assen zou zoiets namelijk nooit moeten kunnen.
Als die koppeling er niet tussen zit zou het kunnen zijn dat er binnenin toch nog ergens een tandwiel de andere as raakt. Daar zou dan mogelijk een tandwieltje tussen moeten komen.
-
Eens met Marcel: dat kan toch niet met gekoppelde assen ???
Is de quartering wel goed?
Ik ga dit met belangstelling volgen :)
-
Dat dacht ik ook. Maar als ik het voorwiel naar voren draai, dan gaat het achterwiel net de andere kant uit. Heb de wielen nu van de aandrijving. Als je op de foto kijkt zitten beide aandrijfassen beneden op de wielen. Bij mijn lok zit een van de wielen boven en de andere beneden. Het geheel is compleet uit positie van elkaar.
-
Plaatje misschien?
Dit is zo maf; willen we meer van weten!
-
Dit vraagt eerder om een filmpje. ::)
René
-
wss dus de kwartering niet goed
op een as moeten die precies 45 graden verschil hebben
En op beide assen uiteraard de zelfde kant op gekwarteerd.
-
op een as moeten die precies 45 graden verschil hebben
90 graden. En dat hoeft niet precies, als het maar bij beide assen hetzelfde is.
-
900 denk ik.
edit;
Klaas was me voor
-
Als je op de foto kijkt zitten beide aandrijfassen beneden op de wielen. Bij mijn lok zit een van de wielen boven en de andere beneden.
Die van het plaatje is niet jouw loc? (In de link ontbreekt een ' [' )
De koppelstang (tussen de wielen) blijft altijd horizontaal. De drijfstang (van de zuiger naar het wiel) niet.
-
Filmpje:
https://youtu.be/7bniCmnjaws
De foto is van Fleischmann. Bij mijn lok staat de onderste koppelstang schuiven en niet horizontaal.
Ben op zoek naar kleine torq om de koppelstang week goed te zetten. Als het een torq is.
-
Ah ok; een klein stukje kan het maar draaien!
Asjes eruit en wielen repositioneren :police:
-
De koppelstang hoeft misschien niet los.
-
Voorste as met wielen losmaken en met de koppelstangen horizontaal weer terugmonteren.
-
Ik zou zegen terug van waar hij komt je hebt tenslotte tocht 2 jaar garantie
-
ik vermoed dat het locje tweedehands is gekocht. Dan heb je niet zo veel garantie.
In het filmpje is te zien dat de koppelstangen schuin gaan staan, en dan allebei ook nog eens in verschillende richting. Dat kan eigenlijk alleen maar als de krukken niet onder 90 graden staan maar onder 180 graden. Het lijkt er op dat iemand met de kwartering aan het knoeien is geweest.
-
Nee, het is een tweedehandsje en al een oud modelletje (wel bijna helemaal in nieuwstaat, behalve dan de koppelstangen). Geeft niets. Wel weer leuk om te sleutelen.
Wil het toch eerst proberen om de koppelstangen aan de buitenzijde los te maken. Dat is een stuk eenvoudiger, schat ik in. De wielen / assen zitten stevig in het frame van de lok.
-
Nog een foto, nu van het onderstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0362_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0362_4.jpg)
-
Het juiste gereedschap voor het demonteren van de schroeven op de wielen vind je hier: fohrmann (http://www.fohrmann.com/sechskant-steckschlussel-4291.html)
Ga niet met een tangetje pielen, zo'n schroefje is zo stuk
-
Thanks, die zocht ik. Heb geen haast. Lokje ligt uit elkaar en alle onderdelen veilig in een doostje.
-
Maak eens een close up foto van de onderkant.
-
Niet nodig
De kwartering van de voorste as alleen veranderen , achterste aangedreven as zo laten.
Als het op de voorste en achterste as maar het zelfde zit is het goed.
Dit ding zit al moeilijk genoeg in elkaar.
Let heel goed op de stroomafnemers bij het monteren
-
Dat had ik al in de gaten. Het lijkt een simpel lokje, maar de stroomgeleiders zitten inderdaad lastig in elkaar. Torq heb ik wss gevonden. Kan ik morgen lenen. Hoop dat het de juiste is.
-
ja en pas goed op het massa veertje ;D
-
Heeft er iemand nog een idee. Het boutje is geen torq. En de wielen zitten muurvast aan de as. Bovendien is de as vast in het frame van het lokje?
-
Er van uitgaande dat de voorste as niet met tandwielen aangedreven wordt:
Koppelstangen voorste as losschroeven, as in de juiste positie zetten, koppelstangen monteren.
Het is een beetje de vraag hoe dit zo gekomen is. Misschien is er sprake geweest van wat lomp geweld, dan kan dat ook de oplossing zijn.
Groet,
Tjalling
-
Het boutje is geen torq.
Wat bedoel je met torq?
-
Volgens de website van mkmodelbouwstudio staat in de handleiding van de ombouwset voor de NS 8100 (waarvoor hetzelfde model als basis wordt gebruikt) op blz 10 het volgende:
"Trek voorzichtig de pennetjes van de koppelstangen aan het achterste wiel eruit. Bewaar deze heel goed! Er
zijn geen losse reserve exemplaren verkrijgbaar! "
Mogelijk kan je daarna alles weer correct terugzetten?
Zie http://mkmodelbouwstudio.nl/bouwbeschrijvingen/NS8100v1.1-06-2018.pdf
Marco.
-
Wat bedoel je met torq?
Torx (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Torx) schroefje/boutje...?
-
Heeft er iemand nog een idee. Het boutje is geen torq. En de wielen zitten muurvast aan de as. Bovendien is de as vast in het frame van het lokje?
zeg ik toch ;D
Niet nodig
De kwartering van de voorste as alleen veranderen , achterste aangedreven as zo laten.
Als het op de voorste en achterste as maar het zelfde zit is het goed.
Dit ding zit al moeilijk genoeg in elkaar.
Let heel goed op de stroomafnemers bij het monteren
ook met een wielentrekker zou ik er afblijven, die asjes zijn zo dun
-
Dank voor de tip. Drijfstangen zijn los nu.
Maar nog steeds een probleem. Zie filmpje. Na 1 slag lopen de drijfstangen niet meer synchroon doordat de achterste naar beneden worden geduwd. Het lijkt wel of de drijfstang net iets te lang is waardoor het wiel naar beneden wordt geduwd in plaats van naar boven wordt getrokken.
Geen enkel idee meer nu. Wielen blijven uit de pas lopen. Nog ideeen?
https://youtu.be/M04jRuZc_ic
PS torq is torque wrench.
-
Ja, lijkt te lang, of de gaten zijn uitgelopen.
De hoh afstand van de gaten in de koppelstang moet hetzelfde zijn als de hoh afstand van de assen.
Maar moeten beide assen niet aangedreven zijn en gekoppeld met tandwielen?
Met torque wrench bedoel je momentsleutel?
-
Nee, torque is een iets anders schroefje. zeskant ipv kruiskop.Maar het zijn steekpennetjes.
Moet er iets op verzinnen, maar wat?
Zonde van het lokje. heeft eigenlijk niets gereden.
-
Dus toch torx, niet torq of torque.
-
Maar moeten beide assen niet aangedreven zijn en gekoppeld met tandwielen?
Alleen de achterste as word aangedreven door de motor. De voorste as wordt meegenomen door de koppelstangen. Is vrij gebruikelijk bij stoomlocmodellen en ook bij de Roco Hippel werkt het zo.
Ronald, heb je al naar de kwartering gekeken? Zet de loc zo neer dat aan één kant van de loc beide krukken naar beneden wijzen. Kijk dan aan de andere kant. Daar moeten beide krukken naar voren of naar achteren wijzen.
-
En onder de zelfde hoek.
op je foto is goed te zien dat de kwartering dus niet goed is.
achter zit het bevestigingspunt drijfstang onder en voor zit hij voor heel anders.
beide moeten naar beneden zitten en dann aan de andere kant kijken of ze daar ook gelijk zitten maar ongeveer 90 graden verdraaid ten opzichte van de andere kant.
En je hebt pb ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0362_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0362_4.jpg)
-
Dank voor alle tips. Probleem is de kwartering. Deze is niet goed. Als de krukken aan een kant omlaag staan dan staan de krukken aan de andere zijde verkeerd: niet 90 graden. Het ene wiel kruk naar links, het andere wiel naar rechts.
Zal twee foto's toevoegen. Zal dus iets moeten doen de wielen te verdraaien. Dit heb ik net bij een van de wielen geprobeerd en gaat. Dat is de next step.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0365_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0365_10.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0366_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0366_3.jpg)
-
Zit het wielstel er niet gewoon 180 graden verdraaid in ?
Dus: wielstel er uit, 180 graden draaien en weer er in.
-
Dan moet er een wiel af, want dit locje heeft doorgestoken assen.
-
Wielen pak je zo van de as af geen angst je maakt niks kapot als Judit met beleid doet heb er al meerdere los gehad😉👍🏻.
Gr robin
-
Dan moet er een wiel af, want dit locje heeft doorgestoken assen.
Ok, dat kon ik me niet meer herinneren :)
In dat geval, kun je het geisoleerde wiel voorzichtig met de hand verdraaien op de as en zo de kwartering weer herstellen.
-
Het is opgelost. Ik kon de wielen voorzichting draaien. Moest wel van het tandwiel/motor af, maar dat was geen probleem. De wielen en assen zitten vast in het frame. Dus eenvoudig de wielen eruithalen gaat niet. Bij veel andere loks wel overigens.
Ben alleen een heel klein bladveertje van de koppeling kwijt. Dat sprong weg. Opgelost door een nieuwe te maken. Direct ook de koppeling vervangen. Gebruik zelf geen Fleischmann koppelingen.
Lokje rijdt weer super. Zonder gebonk en rijdt nu ook weer de helix op. Dat lukt eerst niet.
Bijgaand een foto. (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0367_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0367_4.jpg)
Dank voor de tips.
-
...
Alleen de achterste as word aangedreven door de motor. De voorste as wordt meegenomen door de koppelstangen. Is vrij gebruikelijk bij stoomlocmodellen en ook bij de Roco Hippel werkt het zo.
...
En altijd goed gesmeerd houden, dit soort aandrijvingen.
Staat meestal ook in de manual.
-
En mooi dat hij het weer doet (y)
-
Mooi opgelost 👍🏻 heb je het lokje gekocht samen met de wagons die de beste man er ook bij had?
Gr robin
-
Nee, was alleen dit lokje
-
Mooi dat het gelukt is (y)
-
Blijft een leuk lokje trouwens. Laatst een nieuw gekocht, was al digitaal zelfs. Bij MCH Hilversum slechts € 99,-
http://mchminiatuurnieuws.nl/trein/fleischmann-2-assige-stoomloc-digitaal/
-
Interessant verhaal, ik lees het nu pas :)
Het voorste wielstel 180° gedraaid, was ook wat in mij opkwam nog voordat ik alle reacties gelezen had. Dan is er met de kwartering nooit wat mis geweest, alleen het wielstel zat er verkeerd om in. Jammer dat dat wielstel te moeilijk demonteerbaar was. Maar je hebt het nu weten op te lossen door toch de kwartering te veranderen. Ok (y)
-
Ik zat het verhaal met spanning te lezen. Bijna jammer dat het opgelost is. ;D
-
Dan is er met de kwartering nooit wat mis geweest, alleen het wielstel zat er verkeerd om in.
Als je het wielstel er andersom in zet verandert er niks aan de kwartering.
Bovendien hebben deze wielstellen nog een ander "probleem", de assen zijn doorgestoken. Je moet dus minstens 1 wiel van de as trekken om de as uit het frame te krijgen. En dan is de kwartering sowieso kwijt, die moet je opnieuw instellen.
-
Achteraf viel het oplossen mee. Even puzzelen over de demontage van de drijfstangen en de wielen. Meeste moeite had ik met een van de koppelingen. Daar zat zo'n flinterdunne veer in. Bijna niet te zien en moeilijk te monteren. Maar ook dat is opgelost.
Lokje heb ik gekocht voor 70 euro. Rijdt nu helemaal top over de baan. Ben er blij mee.
-
Als je het wielstel er andersom in zet verandert er niks aan de kwartering.
Nee, maar wel of de ene krukpen naar voren of naar achteren staat als de ander onderin staat. En dat was precies het probleem bij dit lokje.
Probeer het zelf maar eens uit :D
Alleen bij 180° of 360° "kwartering" maakt omdraaien niets uit.
-
Dat heb ik al eens geprobeerd en toen merkte ik dat het niks uitmaakt.
-
Je hebt gelijk, sorry. Omdraaien maakt niets uit.
Mijn bijdragen in dit topic kunnen genegeerd worden.