BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Joran op 02 November 2020, 13:38:43
-
Voor mijn baan ben ik een losweg van bielzen en kasseien aan het maken. Nu moet het er allemaal een beetje vervallen uit gaan zien met vooral veel begroeiing er om heen, maar ik vroeg me af hoe zat het met de weg er naar toe? Van wat voor materiaal kan ik die het beste maken (zandweg, asfalt, stelcon platen....).
-
Stelcon lijkt me onlogisch. Die zijn te modern. Ik denk eerder aan een weg die ook met kasseien is bestraat, of anders met klinkers.
-
@ Klaas, dat is waar, ze werden vanaf 1937 (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stelconplaat) pas gefabriceerd :D
@Joran: Het is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Naar mijn idee werden de loswegen als 1 geheel aangelegd, de aanvoerweg tegelijk met de losweg. Pas als er veranderingen optraden in de ligging van de weg, of de technische staat van de weg, kon er overwogen worden om een andere vorm van verharding toe te passen. Zolang dat niet het geval was, bleef de vorm zoals die was.
In jouw geval lijkt me de voorkeur voor kasseien het meest logisch.
Groet,
michel
-
Michel, dat is wat ik bedoelde. Als er al een kasseienweg lag, en ze zouden die vervangen door stelcon platen, dan zouden ze de losweg zelf ook in stelcon uitvoeren.
-
Kasseien op een losweg? Ik kan me voorstellen dat je op een losweg het gehobbel tot een minimum wil beperken en dus gewone straatklinkers gebruikt. Helemaal als je ook vee wil verladen. Gladde kasseien staan garant voor struikelpartijen...
Edit: even rondgeneusd, ik heb bij kasseien vooral de wat rondere stenen in gedachten, ik zie nu dat er meer varianten zijn (y)
-
@ Klaas: helder! Ik had je duidelijk verkeerd begrepen.
enkele voorbeelden vanuit de praktijk:
Loenen (veluwe) (https://www.google.com/maps/@52.1285918,6.0311276,3a,75y,314.02h,64.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_-r7k1x5Vd_HUSmDfgj2GQ!2e0!7i13312!8i6656) Dit lag zo al in de jaren '80 er zo bij en is waarschijnlijk nog oorspronkelijk.
Kampen (https://www.google.com/maps/@52.5582955,5.925356,3a,75y,12.66h,90.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9B5dEuBeSK84XfrQ9989zg!2e0!7i13312!8i6656)
Groet,
michel
-
(y)
-
Op Gilze Rijen ligt de losweg met kasseien er ook nog, aansluitend op de parkeerplaats.
Groeten Arjen
-
Het is overigens geen automatisme dat de toegangsweg en de losweg hetzelfde zijn uitgevoerd. Mijn eigen project 's-Heer Heinkenspolder baseer ik op de bestektekeningen van de Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland. Daarop zijn ook de verschillende soorten bestrating aangegeven. De losweg zelf (het deel langs het spoor) en de veelading moesten worden uitgevoerd in kinderkoppen/kasseien, terwijl de toegangsweg in steenslag werd uitgevoerd.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-Verhoogde-Kop-en-zijlading.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-Verhoogde-Kop-en-zijlading.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-IMG_7111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-IMG_7111.jpg)
Laad en losweg Vlaardingen-C
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-doos-I-025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-doos-I-025.jpg)
Lisse aan de Oude Lijn
-
Hierbij foto's van de nog steeds bestaande oprit naar de losweg van Weert. Helaas is deze al een aantal jaren met een hek afgesloten. Deze oprit begint bij de tunnel (onder het station door) in de Louis Regoutstraat. De losweg zelf bestaat uit dezelfde keien, die ongeveer 10 x 10 cm meten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0719.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0719.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0720.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0720.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0723.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0723.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-227-040781.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Weert-227-040781.jpg)
-
Op de website over het Kamper lijntje ( https://www.hetkamperlijntje.nl/historie-van-kampen-naar-zwolle/goederenvervoer-1865-1900/1900-1997 (https://www.hetkamperlijntje.nl/historie-van-kampen-naar-zwolle/goederenvervoer-1865-1900/1900-1997) ) vind ik een aantal leuke voorbeelden
o.a. deze:
(https://www.hetkamperlijntje.nl/images/Historie/Goederenvervoer/5goederenemplacementKampen28%20ecember1988.jpg)
en deze:
(https://www.hetkamperlijntje.nl/images/Historie/Goederenvervoer/6bkampenlosweg1995omgekeerd.jpg)
De straat er naar toe kun je bijvoorbeeld uitvoeren met visbektegels, zoals links op de laatste foto. Tenminste ik den dat het dat zijn, kan het niet goed zien. Ik weet ook niet of ze al lang bestaan.
https://www.giverbo.nl/producten-group/1534/visbektegels
-
Klinkers of afgedankte Mansel wiel segmenten (maar dat laatste is te Engels denk ik)
-
Ede Wageningen lagen ze ook bij van Gend en loos
-
Voor mijn baan ben ik een losweg van bielzen en kasseien aan het maken. Nu moet het er allemaal een beetje vervallen uit gaan zien met vooral veel begroeiing er om heen, maar ik vroeg me af hoe zat het met de weg er naar toe? Van wat voor materiaal kan ik die het beste maken (zandweg, asfalt, stelcon platen....).
Dat hangt ook af van welk land je hebt als voorbeeld ;)
Voor mn oude HO baan naar duits voorbeeld ben ik ook op research gegaan en zag daar dat het veelal kinderkopjes waren waarbij eventuele gaten 1ste werden opgevuld met (koud) asfalt.
Ook kwam het voor dat de kinderkopjes geheel onder asfalt verdwenenen dat je door slijtage her en der de toplaag zag wegbrokkelen,dan zag je weer een vlek kinderkopjes.
Stelcon platen op een losweg heb ik ( voor de vroegere periodes) echter niet gezien,dus rest kinderkopjes/asfalt/een mengelmoesje van eerder genoemd,en af en toe vond je zoals bovenstaande fotos tonen ook wel is andere cocktails ;D ;)
-
Wow! Wat een reacties! Heel behulpzaam! (y)
-
De oprit op dezelfde manier bestraten als de losweg zou ik zelf het mooiste vinden.
-
Ik heb een kopie van een emplacementstekening van Zuidhorn uit circa 1920. Daar staat bij beide loswegen aangegeven keibestrating. Meer niet. Dat kan dus van alles zijn, van behakte keien tot kinderkopjes, maar in ieder geval geen gebakken materiaal.
Bij dit alles is van belang welk tijdperk je wilt nabootsen. Zuidhorn had rond 1974 op de overgebleven losweg gewone gebakken straatwaaltjes liggen.
Wolter
-
Op de tekening van het station van Obdam (https://hetutrechtsarchief.nl/components/com_maisinternet/maisi_ajax_proxy.php?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=185&micode=939&minr=36698395&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&mizk_alle=obdam&miview=viewer2) van de H.IJ.S.M. zie ik keibestrating voor de losweg, maar klinkerbestrating voor de toegangsweg en het voorplein.
-
Als dat regulier was, tsja, dan hoort het dus zo.
-
Het "Handboek voor spoorweg techniek" spreekt in deel 1, blz 43-44 over een verharding d.m.v. keien of klinkers.
Meer specifiek over porfier-, basalt-, of lava keien, dan wel vlamovenklinkers, sortering II.