BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: direstraits op 15 August 2006, 23:21:15

Titel: Eerste opzet
Bericht door: direstraits op 15 August 2006, 23:21:15
Ik ben dus van plan om een Engelse baan te gaan bouwen en hieronder heb ik al de basis:
(http://www.treinen-en-spotters.nl/afbeeldingen/eerste_opzet_baan.gif)

Of het nu een enkel of dubbelspoor wordt ben ik nog niet uit.
Station A ligt hoger dan station B maar of dit verstandig is weet ik niet het spoor gaat dus op en neer van station B naar schadusstation en van schaduwstation naar station A en verder naar station B (denk aan de locs)?

Ook de afmetingen en de aantal modules is momenteel niet bekend.

Ik ben van plan om met deze baan ook naar beurzen te gaan dus kwa afmetingen/vorm is nu nog niet bekend.

Ook welke schaal het wordt ben ik ook niet uit.

Er zijn nog veel punten waar ik nog niet over gedacht heb.

Wat vinden jullie van dit plan?

Groet martijn v/d horst
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Felix op 15 August 2006, 23:31:09
Ziet er leuk uit :D, het zou alleen nooit in me op zijn gekomen om een circel te maken.

Maar waar ga je de overige treinen parkeren? Ik neem aan dat je met meerdere treinen gaat rijden.

Felix
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: direstraits op 15 August 2006, 23:34:33
Het schaduw station is natuurlijk niet enkelsporig ik denk meer aan 2 doorgaande en 4 parkeersporen 2 in ieder richting.

Gr martijn v/d horst
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Anoniem op 15 August 2006, 23:36:15
Heel origineel, een cirkelvormige baan. Scheelt ook spoorlengte in je schaduwstation (2πr enzo ;D). Ik ben benieuwd naar de uitwerking. Houd de cirkel alleen niet te krap i.v.m. het koppelen van treindelen, en zet ze af en toe andersom op de baan (anders slijten ze aan één kant zo erg  ;)).

@Felix: ik denk dat Martijn hier een zeer globale opzet heeft gepost, aangezien er ook in de zichtbare stations nog geen wissels ingetekend zijn. Misschien krijgt het schaduwstation wel meerdere sporen, wie weet...

Edit: Martijn heeft dat laatste punt al verduidelijkt
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: direstraits op 15 August 2006, 23:40:00
Ik weet dus nog niet hoeveel stations er opkomen en hoe het spoorplan op de stations gaan worden.

Of word hij misschien wel zo:

(http://www.treinen-en-spotters.nl/afbeeldingen/eerste_opzet_baan_1.gif)

Let bij station A de aansluiting op het bestaande spoorwegnet.

martijn
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Wim Hesselink op 16 August 2006, 13:32:36
Een geweldig idee Martijn! Dit zie je niet veel, terwijl het bijzondere en afwisselende motieven oplevert. "Ferien in Blumenfeld" is de enige 'ronde' baan die ik ken (eigenlijk is dat een vierkante):
http://www.deseinpaal.nl/
(doorklikken naar 'Blumenfeld' aan de linkerzijde)
Als je nog inspiratie nodig hebt, probeer dan deze uitgave van Miba te pakken te krijgen: 'Anlagen planen mit Rolf Knipper'
http://www.miba.de/verlag/i15087601.htm
Eén van de hierin beschreven banen is een rondlopende baan in schaal Z. Jouw idee deed me direct hieraan denken (ook 2 stations met schaduwstation). In ieder geval zou ik een kleine schaal nemen (N of misschien nog TT) vanwege de minimale boogstralen om fatsoenlijk te kunnen koppelen. Verder zul je voor je wisselstraten en perrons ook redelijk ruime boogstralen nodig hebben. Als je dat dan in h0 zou bouwen, wordt het direct weer erg groot en dat is voor (transport naar) tentoonstellingen minder handig.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Hou ons op de hoogte!
Groet, Wim
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: direstraits op 16 August 2006, 22:31:17
Ik heb hem nu 8 hoekig gemaakt, zie onder:
(http://www.treinen-en-spotters.nl/afbeeldingen/eerste_opzet_baan_2.gif)
omdat de module bakken nu niet zo rond zijn kan het schaduwstation ook rechte sporen hebben en dat is makkelijker bij het koppelen/ontkoppelen van treinen.

martijn
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: stig op 17 August 2006, 00:00:55
"Ferien in Blumenfeld" is de enige 'ronde' baan die ik ken (eigenlijk is dat een vierkante):
http://www.deseinpaal.nl/
(doorklikken naar 'Blumenfeld' aan de linkerzijde)

Dan heb je deze (http://burlington.fotopic.net/p21783209.html) nooit gezien? Een van de inzendingen van de minidio wedstrijd van vorig jaar.
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Marc tramt op 17 August 2006, 08:24:32
Op www.carendt.com staan diverse ronde baantjes (pizza-layouts) en ook een cirkelvorminge (donut)!  Het is even zoeken in de scrap-books maar dan kom je een aantal pagina's tegen.
Een erg inspirerende site overigens!
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Wim Hesselink op 17 August 2006, 15:41:57
Dan heb je deze (http://burlington.fotopic.net/p21783209.html) nooit gezien? Een van de inzendingen van de minidio wedstrijd van vorig jaar.
:-[ :-[Eehhhh.... Nu schaam ik me heel diep.... :-[
Ik was ook een deelnemer aan die wedstrijd en ik moet dus toegeven dat ik twee ronde banen ken. Sorry Rick...
Groet, Wim
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: stig op 17 August 2006, 16:07:18
Wim, welke dio is jouw bouwwerk dan? Want de deelnemerslijst is allang niet meer te vinden en op de foto's staat alleen bij één dio de naam van de maker.
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: direstraits op 17 August 2006, 19:17:29
Nou zo klein zal ik hem niet maken het moet gewoon een volledige modelbaan worden met het schaduwstation in het midden.

Ik denk dat de afmetingen 4 x 4 meter zullen zijn denk ik.

martijn vd horst
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Anoniem op 17 August 2006, 21:42:58
Als de baan 4 meter in doorsnede wordt heb je denk ik ook weinig problemen met koppelen in de bogen. De minimale boogstraal is dan meer dan een meter, dus ook cirkelvormig is wat dat aangaat wel haalbaar.

Wesley

(vindt cirkelvormig origineler dan octagonaal)
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Wim Hesselink op 18 August 2006, 08:53:55
Ook ik zou voor de ronde variant kiezen. Het is iets meer werk om de bakken te maken, maar een ronde baan heeft net dat ietsje extra. Sowieso zou ik het spoor niet afwisselend recht en gebogen laten lopen, dat geeft een onrustig beeld. Het originele idee van een doorlopende flauwe boog is denk ik het mooist. Weet je al welke schaal het gaat worden? Je zou natuurlijk twee banen kunnen ontwerpen in 2 verschillende schalen, dan kom je vanzelf de voor- en nadelen van de betreffende schaal tegen.
En het tijdperk en thema? Zijlijn of hoofdlijn? Stedelijk of landschappelijk? Veel goederen of juist meer personenvervoer?

@Stig: Mijn dio is nummer 3; "Rückzug aus der Fläche"
http://burlington.fotopic.net/p21783206.html

Groet,
Wim
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: KNed op 18 August 2006, 09:20:45
Mooi baanplan, origineel!

En het tijdperk en thema? Zijlijn of hoofdlijn? Stedelijk of landschappelijk? Veel goederen of juist meer personenvervoer?

Ik denk dat 1 van de voordelen van zo'n baanplan is dat je gemakkelijk meerdere thema's kan integreren. Aan de ene kant van de cirkel een stad, aan de andere kant landschappelijk bijvoorbeeld. De overgang van thema's kan vrij snel gaan. Als je aan de ene kant van de cirkel staat zie je de andere kant nl. toch niet (ik ga ervanuit dat de achtergrond zo hoog wordt dat je niet de baan aan de andere kant kan zien).

Koen
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: direstraits op 18 August 2006, 18:05:16
Ben nu iets verder met het ontwerpen van de baan:

1 Het wordt dus een rondebaan,
2 Schaal nog niet bekend, in H0 en N wordt de baan ontworpen en wordt dus bij het ontwerpen bekend,
3 Het wordt een museumlijn, met aansluiting op het overige net,
4 De naam van de modelbaan is ook bijna rond, The PGR (The Pickering - Grosmont Railway).
5 Alleen stoom en diesel zal op de baan rijden.
6 Mogelijk wordt de baan 4 x 4 meter  in omtrek.
7 De rest komt nog ...

gr martijn
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Robbert op 18 August 2006, 18:15:55
hallo,

wij wachten met volle smart af.

Groetjes

robbert
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Anoniem op 18 August 2006, 18:37:56
Ben nu iets verder met het ontwerpen van de baan:
4 De naam van de modelbaan is ook bijna ROND, The PGR (The Pickering - Grosmont Railway).

;D ;D ;D
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: direstraits op 23 August 2006, 00:28:16
Het eerste echte baan ontwerp van The PGR (The Pickering & Grosmont Railway):
(http://www.treinen-en-spotters.nl/afbeeldingen/eerste_opzet_baan_3kopie.gif)
Alleen het schaduwstation is ontworpen, de sporen in het rode gedeelte moet nog veranderd/ontworpen worden.

De baan is totaal 3 meter in doorsnee, waarvan het schaduwstation 25 en de baan zelf 50 cm wordt.

De sporen die elkaar kruisen worden niet gelijksvloers aangelegd maar het spoor moet aan beide kanten stijgen.

Wat vinden jullie van dit (voorlopig) ontwerp?

Gr martijn
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: stig op 23 August 2006, 01:28:21
Persoonlijk zou ik de baan in de binnenbocht leggen en daar naar kijken, schaduwstation aan de buitenbaan. Reden, in de boog kijken vind ik mooier (rijtuigen sluiten aan) dan de buitenboog (gaten tussen rijtuigen).
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: DaveH op 23 August 2006, 07:11:45
Kijk eens in het modelspoormagazine van deze maand. Daar wordt toevallig ook een ronde baan in besproken.
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Hans van de Burgt op 23 August 2006, 08:16:55
Verbazingwekkend hoeveel nuttige ruimte je zo creeert. Je moet er (helaas) wel een flinke kamer, kelder of zolder voor hebben. Op basis van dit idee kan volgens mij ook een alternatief bedacht worden voor een baan langs de randen van de kamer. De 25 cm voor het schaduwstation vallen dan achter de coulissen. Wel heb je dan het probleem dat je niet zo makkelijk bij het schaduw station kan komen bij storingen, als in dit baanplan van Dave.

Ik zou touwens aan de linkerzijde een station aanleggen, met een aansluiting op een klein industriespoortje. Bedenk je trouwens nog een naam voor je plan - dan kan het tzt naar onze database.

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Wim Hesselink op 23 August 2006, 08:18:26
Persoonlijk zou ik de baan in de binnenbocht leggen en daar naar kijken, schaduwstation aan de buitenbaan. Reden, in de boog kijken vind ik mooier (rijtuigen sluiten aan) dan de buitenboog (gaten tussen rijtuigen).
Klopt, maar voor een cirkelvormige tentoonstellingsbaan wordt dat een beetje lastig. Dan moeten de bezoekers aan de binnenzijde staan....
Als je trouwens een kleine schaal neemt en ruime bogen, dan valt het met het gat tussen de rijtuigen nog wel mee. Ook als je er vanaf de buitenkant tegenaan kijkt.
Groet, Wim
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Gert van den Berg op 23 August 2006, 09:13:12
En als je dan ook nog met goederen materiaal rijdt, of een ouder tijdperk uitbeeldt, dan hoef je helemaal geen kortgekoppelde vouwbalgverbindingen te gebruiken.

groeten,

Gert van den Berg
Titel: Re: Eerste opzet The Pickering & Grosmont Railway
Bericht door: direstraits op 23 August 2006, 19:17:26
Je moet er (helaas) wel een flinke kamer, kelder of zolder voor hebben.

Neemt deze baan dan veel ruimte in beslag? Mijn vorige (huidige baan) nam/neemt veel meer ruimte in beslag.



Persoonlijk zou ik de baan in de binnenbocht leggen en daar naar kijken, schaduwstation aan de buitenbaan. Reden, in de boog kijken vind ik mooier (rijtuigen sluiten aan) dan de buitenboog (gaten tussen rijtuigen).

Het spoor wordt natuurlijk niet volledig rond, er komen ook rechte stukken in voor.

Maar wat we eerst gaan doen is een ovaal met een paar wissels op een plaat bouwen zodat ik met test rijden kan beginnen (Intellibox en Koploper).

Gr martijn
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Hans van de Burgt op 24 August 2006, 10:10:36
@WalkOflife,

Als je deze baan in een tentoonstellingsruimte plaatst, is hij juist lekker compact. Maar als je deze baan in een kamer plaatst heb je minsten een kamer nodig van 4,5 x 4,5 m. En dan nog alleen om er omheen te kúnnen lopen. Wil je de baan dan ook nog van enige afstand willen zien, moet die kamer nog groter zijn.

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: René op 24 August 2006, 10:59:08
Hoewel (of juist doordat) het sporenplan van het ontwerp relatief eenvoudig is kan deze baan erg mooi worden. Mij spreekt het wel aan.
Rustig verkeer en geen modelbaan waar de treinen als slangen in een slangenkuil door elkaar krioelen. Dit biedt veel mogelijkheden om meer aandacht op de scenery te vestigen.
Die ronde vorm is voor thuis een ruimtevreter, maar op een beurs doet zoiets het erg goed.
Als je niet met lange rijtuigen gaat rijden valt het in de overgang kijken wel mee.
Ik ben benieuwd hoe die baan er over een tijdje uit gaat zien.
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 24 August 2006, 11:03:37
Ik zou de sporen die in het rode gedeelte ligt maken met flex rails.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Anoniem op 24 August 2006, 12:56:39
Maar als je deze baan in een kamer plaatst heb je minsten een kamer nodig van 4,5 x 4,5 m. En dan nog alleen om er omheen te kúnnen lopen. Wil je de baan dan ook nog van enige afstand willen zien, moet die kamer nog groter zijn.

Mwah... in die vierkante kamer (er zijn maar weinig huizen met ronde of elliptische kamers ;D) kun je in de hoek gaan staan. Heb je al meer dan een meter afstand.
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Hans van de Burgt op 24 August 2006, 13:00:25
@Wesley,

Als de ronde baan dan, motorisch aangedreven, voortdurend rond zou draaien, zou vanuit die hoek de illusie kunnen onstaan dat de trein op een eindeloze baan rijdt.  :)

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Anoniem op 24 August 2006, 15:52:25
Das waar, hoeft niet eens zo moeilijk te zijn. Als je het draaiende deel van de constructie zo licht mogelijk houdt heb je niet eens een bijzonder krachtige motor nodig ;D
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: laurent op 25 August 2006, 17:08:18
ik denk dat dat niet gaat, want na een rondje gaat de trein het schaduwstation binnen, en zie je hem niet meer ;)
ff nadenken
wel een leuk idee

Laurent
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: -Henk- op 25 August 2006, 18:34:40
Das waar, hoeft niet eens zo moeilijk te zijn. Als je het draaiende deel van de constructie zo licht mogelijk houdt heb je niet eens een bijzonder krachtige motor nodig ;D

En hoe wordt de baan van spanning voorzien  ::)

Mvg
Henk
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Anoniem op 25 August 2006, 18:40:43
Dat zijn toch geen problemen? Vanzelfsprekend moet het schaduwstation meedraaien, anders gaat het natuurlijk mis. Hoe de baan van spanning wordt voorzien? Zoals alle modelbanen... Bedrading komt niet in de knoop wanneer deze vanuit het midden komt.
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: René op 25 August 2006, 18:53:31
Dat zijn toch geen problemen? Vanzelfsprekend moet het schaduwstation meedraaien, anders gaat het natuurlijk mis. Hoe de baan van spanning wordt voorzien? Zoals alle modelbanen... Bedrading komt niet in de knoop wanneer deze vanuit het midden komt.
Zo wordt de bedrading wel getordeerd. Er is zoiets nodig als sleepcontacten of via inductieve overdracht. De eerste oplossing is het eenvoudigste te maken.
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: Anoniem op 25 August 2006, 21:05:39
Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat er een soort "overbrenging" is om te voorkomen dat je draadjes kapot draaien, maar sleepcontactjes zijn een heel simpele oplossing.

Maar ik geloof dat we keihard off-topic aan het knallen zijn  ;D.
Titel: Re: Eerste opzet
Bericht door: direstraits op 25 August 2006, 22:10:23
Maar ik geloof dat we keihard off-topic aan het knallen zijn  ;D.

En dat gelof ik dus ook want zo'n draaiende baan lijkt met niet zo gemakkelijk te maken dan dat het op het eerste gezicht lijkt.

Nee ik bouw hem gewoon zoals al die andere mooie modelbanen en vooral van die Engelse  :D.

En ik ben ook opzoek naar de spoorplannen van Pickering, Goathland en Grosmont van de NYMR, kan iemand daar aan helpen of tips geven hoe ik daar zelf aan kan komen  ???

In ieder geval bedankt.

Gr martijn