BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Xander op 24 February 2008, 18:08:59
-
Hallo allemaal,
Een tijdje geleden heb ik een topic gestart over de opbouw van Waldhofen bhf, een plank met daarop wat rangeersporen. Ik heb bij het bouwen niet of nauwelijks aandacht besteed aan de electronica waardoor alledrie de wissels kortsluiting maakten. Omdat de ballast er al lag kon ik de wissels niet meer repareren. Ook heb ik een drietal mooie nieuwe locs gekocht en vond het zonde dat ze niet echt konden rijden op die paar stukjes spoor.
Daarom besloten deze vakantie te beginnen met de onderbouw voor het volgende baanplan. Het idee is een echte rijbaan, met daarop wederom station Waldhofen.
Afmetingen:
Achterzijde: 320 cm; Linkerzijde: 190 cm; Breedte overal 100 cm.
Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom, net als vragen.
Graag krijg ik ook suggesties wat te doen met het stuk achter het station. (Zelf dacht ik aan een groot bos zonder gebouwen e.d. gezien de naam Waldhofen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbare_niveau_Waldhofen_1.jpg)
Zichtbare deel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onzichtbare_niveau_Waldhofen_1.jpg)
Onzichtbare deel
Groeten, Xander
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03130.jpg)
Dus dit Waldhoven bestaat niet meer... ;)
Het nieuwe Waldhoven biedt inderdaad meer rij-mogelijkheden. Geen slecht ontwerp vind ik. Als je alleen bossen maakt ligt het station niet bij de bewoonde wereld. Je hebt achter het station genoeg ruimte om van die vakwerkhuisjes te plaatsen met bossen.
Groet Jaap
-
Een station wordt meestal daar geplaatst waar "iets te doen is". De naam Waldhofen suggeert inderdaad iets met bossen, misschien is een aankleding met wat gebouwen naar Duits voorbeeld nog niet zo gek.
Schaduwstation: in het niet zichtbare gedeelte zou ik een schaduwstation maken, interesanter voor de treinenloop.
Station: uitbreiden met nog 1 of 2 wissels om een doodlopend spoor te maken waar wat wagons en een lok kan staan. Misschien naar de plaatstelijke bierbrouwerij ? Of houtverwerkend bedrijf ?
-
Het is inderdaad de bedoeling dat het geheel aangekleed wordt met duitse bebouwing. Ik ben al begonnen met het stationsgebouw. de kit is van oorsprong niet bedoeld als station maar dat wordt het wel, hieronder twee foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03332.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC03361.jpg)
Het eindresultaat zal ik laten zien in m'n draadje in de bouwrubriek. Vanwege de bouwstijl lijkt het me niet mooi er een rij vakwerkhuisjes achter te plaatsen maar de tip van een rij huizen hou ik zeker in mn achterhoofd.
Verder had ik als bebouwing een aantal personeelswoningen die langs de lichtgrijze vlakken links komen te staan. het echte stadje zou dan achter de rails liggen waardoor ik dat niet weer hoef te geven.
Het idee van een bierbrouwerij sprak me erg aan. Ik zal zometeen eens kijken hoe ik dat in het plan kan verwerken (dan komen goederentreinen op de baan ook geloofwaardiger over).
Dan als laatste nog het schaduwstation, ik ben me bewust van de prachtige mogelijkheden van een schaduwstation gecombineerd met digitale aansturing en evt. computerbesturing maar gezien mijn leeftijd een daarbijbehorend beschikbaar geld laat ik een schaduwstation weg vanwege de vele kostbare wissls. Het schaduwstation zal later onbereikbaar worden en daar ik niet meteen geld heb om het automatisch aan te sturen levert het alleen maar problemen op.
Wel zou ik graag weten of iemand me kan helpen met het realistisch plaatsen van de seinen en andere 'verkeersborden' die bij een station horen.
Xander.
-
direct geprobeerd een aansluiting van de bierbrouwerij aan te leggen. hier weer twee plaatjes van het zichtbare en onzichtbare deel om de veranderingen te laten zien. ook heb ik geprobeerd de bebouwing wat beter weer te geven door middel van rode vierkanten. er staat nu een station, de bierbrouwerij, twee seinhuizen aan beide zijden van het station en twee baanpersoneelswoningen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_zichtbaar_niveau_waldhofen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_zichtbaar_niveau_waldhofen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_onzichtbaar_niveau_waldhofen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_onzichtbaar_niveau_waldhofen.jpg)
De wisselstraat aan de linkerkant is weggelaten, dit omdat de probeerversie van het programma maar 50 railstukken toelaat.
Xander
-
Bij het berijden van de brouwerij sporen dien je te rangeren op je hoofdbaan.
Ook nog eens in een ontaichtbaar gedeelte. Dit zou ik toch even eits anders doen, extra wisseltje erbij??
mvg,
Sander
-
Hoe bedoel je precies rangeren op de hoofdbaan? Kan een hoofdbaan geen vertakking hebben? Ik zal het schakelbord zo maken dat ik kan zien in welke stand ieder wissel staat.
Verder heb ik de wisselstraat aan de oostzijde (rechts) van het station een beetje soepeler gemaakt. (op dit plaatje is de brouwerij weer weg, dit staat echter in een ander bestand ivm. de hoeveelheid railstukken)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbare_niveau_Waldhofen_2_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbare_niveau_Waldhofen_2_1.jpg
Xander
-
Xander,
rij is denkbeeldig van je station naar je brouwerij en terug. Je ziet dat je nu over je hoofdspoor moet rijden, zowel heen en terug, 1 van beide keren rijd je dus tegen het verkeer in, indien je dat geen bezwaar vind mooi laten zitten, ik zou dit proberen aan te passen.
mvg,
Sander
-
Ah ik zie het, sorry dom van me inderdaad. Zou een wisselstraatje zoals aan de linkerkant van het baanplan te zien is in vorig bericht een uitkomst zijn?
Xander
-
ja hoor, kan prima.
mvg,
Sander
-
Vanochtend nog een goede tip gekregen voor het plaatsen van de brouwerij, bedankt daarvoor. het bochtwissel zoals voorgestelt paste niet, nu staat de brouwerij boven het station gepland waar veel meer ruimte over was.
Vandaag ook begonnen met de onderbouw, wat in mijn ogen een hels karwei is (ik volg voor het eerst de open bouwmethode). Later deze week zal ik er foto's van plaatsen.
Nu het definitieve baanplan, tenzij er nog enige op of aanmerkingen van jullie komen, deze hebben me tot nu toe in ieder geval goed geholpen beter over het plan na te denken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitief_Waldhofen.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitief_Waldhofen.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitief_Waldhofen_schaduwstation.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Definitief_Waldhofen_schaduwstation.jpg
Gebruikt railmateriaal is overigens Piko A rails. ( ook vanuit kostenoogpunt )Vraagje: zit je met deze wissels ook met het polarisatieprobleem?
mvg, Xander
-
Kijk nog eens naar de wisselstraten in je station.
Totaal niet logisch vind ik.
Je kan je dubbelsporige hoofdbaan vanuit sommige stationspsoren niet optimaal bereiden.
mvg,
Sander
-
klopt weer, bedankt voor de tip! ik heb nu alles nog een keer nagelopen met een 'denkbeeldige' trein om te kijken of het klopt. ik zag het probleem met het kopspoor inderdaad, deze kon niet eens bereden worden vanuit de hoofdbaan want dan zou je weer in tegengestelde richting over de hoofdbaan moeten. Ook zag ik dat deze tegengestelde richting het geval zou zijn wanneer het middelste van de stationssporen bereden zou worden.
Dit alles aangepast met een kruising en een extra wissel. Volgens mij klopt het zo allemaal al een stuk beter: (wel een vereenvoudigde versie waarbij het kopsoor te lang is)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_plan_25_02_2008_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_plan_25_02_2008_1.jpg
mvg, Xander.
-
Zijn dit hele en halve engelse wissels? Het lijkt nu een beetje over de top. Volgens mij blijf je een probleempje houden als je een trein, van rechts komend op je tekening, het middenspoor op laat rijden.
Overigens vind ik de vorm van je baan wel leuk. Niets strak en standaard maar een beetje speelse vormen.
-
Het ziet er goed uit. Maar heb je al eens gekeken naar de lengte van de afritten naar de onderbouw ? Met 4% helling heb je toch alweer 2 meter rijlengte nodig en dan ben je nog maar 8cm gedaald.
Komt het uit met de rest van je landschap ?
-
@ Esperopt: De linker kruising is een gewone kruising, de rechter een heel Engels wissel (Piko heeft maar 1 engels wissel in zn programma, ik neem aan dat dat een hele is). Ik zag het probleem met het midden spoor, bedankt voor de opmerking, ik heb het plan weer aangepast zoals hieronder te zien. (meer wissels moeten er ook niet komen denk ik)
@FLMtreintjes: Ik heb het even nagekeken, de brouwerij komt net niet over de sporen van de rechterbocht te staan, dus het landschap hoeft niet gewijzigd (gelukkig). Verder heb ik uitgerekend dat de lengte van de kortste afdalind aan de rechterkant een lengte heeft van 224 cm. Een grotere doorrijhoogte dan 8 cm heb ik toch ook niet nodig?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_plan_26_02_2008.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_plan_26_02_2008.jpg
mvg, Xander
-
Ziet er goed uit Xander :D
-
maar hoe ga je dat dan doen met omlopen en uithalen van de loc? langs het perron?
-
@Flris: Het is niet nodig locs om te laten lopen. Het is een doorgangsstation voor regionale treinen die zullen bestaan uit een V100 met silberlingen en een br 38 met drie-assige umbauwagen. Op het kopspoor onderaan zal alleen een railbus stoppen, verder kan het eventueel gebruikt worden als opstelspoor.
mvg, Xander
-
Ha die Xander,
Ik ziet je plannen en ik moet uit herkenbaarheid lachen :D! Ik heb zelf ook zon ruimte beschikbaar, ook een tafel met L profiel, maar mijn tafel is net ietsje groter (ca. 10%) en ik herken de problemen helaas. Ik ben al een tijd bezig om iets leuks te bedenken, maar zover nog zonder succes. Ik ga dit draadje goed in de gaten houden.
Met vriendelijke groet ;)
-
Het eerste ontwerp met de enkele wisselstraat aan de rechterkant (dus zonder die draken van engelse wissels) ziet er mijns inziens beter uit. Waarom heb je gekozen voor een dubbelspoor? Het ziet eruit als een lokaal spoorweg, die zijn zelden dubbelsporig. Bovendien heb je niet zoveel wissels nodig voor het verplichte haasje over tussen de 2 ovalen van het dubbelspoor, die je dan weer kunt gebruiken voor een inhaalspoor onder de grond.
Als je al weinig geld hebt, houd de hoeveelheid wissels dan laag en ik zou zeker kiezen voor enkelspoor. Past veel beter bij je ontwerp. (maar dat is mijn idee dan..)
-
Bert,
Zou je misschien iets kunnen vertellen over de problemen die je herkent, want misschien zie ik iets over het hoofd. Ik ben erg blij met deze ruimte voor de baan (voorheen had ik nog minder ruimte) de problemen bij mij onstaan op dit moment vooral in de relatie tussen mn ideeen en mn banksaldo.
Dat brengt me meteen naar de reactie van Daan, inderdaad, enkelspoor past misschien beter bij een Duitse lokaalspoorbaan in de jaren 60. Ik ga zometeen eens opnieuw schetsen om wat nieuwe ideeen te krijgen (het eerste idee is zeker niet altijd het beste). Ik heb uitgerekend dat ik alleen al voor de rails 250 euro kwijt zou zijn en dat wordt me wel een beetje veel.
Dus over een paar uurtjes hoop ik hier wat varianten op het plan te kunnen plaatsen.
-
Xander, is die 250 euro voor nieuwe rails? Zoja, dan is er nog heel wat te besparen. Ik heb haast al mijn rails via marktplaats en beurzen gekocht.
Enkelsporig is wel mooi voor een lokaalspoorbaan. Ik heb gister mijn baanplan ook verbouwd van dubbelsporig naar enkelsporig, en ik vind het nu veel meer passen bij mijn thema(ook lokaalspoor ;)).
-
Ik herken je probleem met deze baan in de zin dat je erg weinig effectieve ruimte beschikbaar hebt en het er eigenlijk op neer komt dat de korte poot van de L (links onder) enkel voor het keren gebruikt kan worden.
Momenteel heb ik http://www.xs4all.nl/~valkhof/modelspoor/spoorbegin2008.JPG (http://www.xs4all.nl/~valkhof/modelspoor/spoorbegin2008.JPG) deze baan.
Dit is echter een tijdelijke baan, heb op deze manier al de nodige voorraad rails hetgeen ik sowieso nodig heb als ik mijn baan groter ga maken.
Toekomstplan:
Mijn plan is om nog een eerste laag te maken die ik door middel van een spiraal (in korte poot L) en met een keerlus rechts (op 1e niveau) boven te maken. In het midden wil ik de eerste laag zo smal mogelijk houden.
Overigens was ik ca 400 euro kwijt voor het spoor wat je op tafel ziet liggen. Zelf rijd ik Roco. Het duurste waren de wissels (8) + de wisselmotoren. Twee wissels en wisselmotoren had ik gelukkig al. :P
gr
Ook zit ik erover na te denken om een 'zwevend' rangeerterrein te maken welke ik tegen de muur aan de lange zijde bevestig. Het voordeel hiervan is dat ik wel de rangeermogelijkheden heb, en het optisch niet verkleinend oogt. Wellicht een idee om het maximale uit de kleine ruimte te halen.
-
@ Bert, een spiraal zou een oplossing kunnen zijn voor de ruimtelijke problemen. Ik zal ook een kijken naar die oplossing.
Wat ik zelf een heel interessant baanplan vond (ik weet niet of ik zomaar een link mag plaatsen) is het plan van deze baan: www.osterthun.com (http://www.osterthun.com)
Deze site laat zien dat je op een relatief klein oppervlak een hele mooie baan kunt bouwen waarbij je absoluut niet meteen doorhebt wat voor rondje de trein rijdt.
Wat het tekenen vanmijzelf betreft... dat gaat erg moeizaam. Als je 1 keer een idee hebt dan kom je er heel moeilijk weer vanaf.
mvg, Xander
-
Hoi Xander,
Nu kun je inderdaad van alle kanten het middenspoor op. Je zou het kopspoortje voor je railbussen met een gewone wissel aan het meest rechtse spoor kunnen aansluiten. Verderop kun je dan een overloop wissel plaatsen, eventueel in de boog. Dit geeft een rustiger spoorbeeld en ook iets realistischer.
Succes,
Gerrad.
-
@ Xander:
Thnx voor deze link. De fotos zijn er inderdaad adembenemend uit. Ook laat deze persoon zien dat er veel mogelijk is op een kleine ruimte. Ik ga het eea zeker in mijn ontwerp proberen te combineren.
Mocht je zoiets zelf willen doen (met meerdere lagen werken), zul je toch aan het kostenplaatje moeten geloven. Zelf doe ik soms ook financiƫel pijnlijke uitgaven, maar de rails komt niet vanzelf, overweeg voor jezelf ook goed wat je wilt, want alles kost geld. Zelf had ik ook niet verwacht dat het zo duur zou zijn maar daar denk ik allang niet meer aan. ;)
Hetgeen je zegt over vasthouden aan eigen idee herken ik helemaal :-[. Zo zit ik met de achtelijke gedachte in mijn hoofd dat zoveel mogelijk tweesporig moet zijn (hetgeen zeer moeilijk te realiseren is op zo een kleine ruimte).
Achtergrond informatie:
Ik ben nog een beginner en mijn tafel is helemaal kaal, enkel de rails en 10 electrische wissels ;D!
Ik rijd roco digitaal, NLD plan V.
Scenery wil ik ooit (lage prioriteit) gaan bouwen anno 1985 NLD talig. Zelf moet ik dan nog een legitieme reden bedenken voor hoogteverschillen in het NLD landschap ::)
Veel suc6 toegewenst en ik blijf dit volgen, want ik zit met dezelfde (te) kleine ruimte :P!
Als tip voor je baan:
Zijn er wel genoeg rangeermogelijkheden? Wellicht een idee om uiterst bovenaan, net links van je wissel een wissel naar rechts te maken, waarin je ook de loc kan afkoppelen en aan de andere kant van je wagonnen te plaatsen (zie mijn baanontwerp, binnenste 2 sporen, net iets boven het midden van de baan)
-
Ik denk dat ik nu het uiteindelijke plan wel heb. Esperopt, bedankt voor die tip want dat ziet er inderdaad veel mooier uit (als ik het zo gedaan heb zoals je bedoelde).
Ik houd het express tweesporig, in de buurt van een station is ook een enkelsporige lijn tweesporig vanwege een lang inhaalspoor. Meer dan het gedeelte rond het station kan ik toch niet laten zien lettend op de beschikbare ruimte. Alleen goederentreinen zullen met wat grotere snelheid door het station rijden. Personentreinen zullen alleen maar optrekkend en afremmend te zien zijn.
Door het onzichtbare gedeelte ook dubbelsporig te maken kan ik gewoon twee treinen los van elkaar laten rijden wat voor mij goed genoeg is.
Het gaat mij namelijk vooral om het landschap bouwen maar ik heb inmiddels wel geleerd dat een realistisch ogend landschap alleen maar leuk is als de techniek eronder ook goed is en er rijmogelijkheden zijn.
Bert, rangeren zal gebeuren bij de brouwerij, het is een sterk vereenvoudigt Engels inglenook principe waarbij wat met goederenwagons gerangeerd kan worden met automatisch ontkoppelende kadee koppelingen enzo..
Overigens, Jentje, de rails koop ik het liefst gewoon nieuw.. rails kopen via marktplaats doe ik liever niet, ik wil het eerst zien voor ik het koop en bij de plaatselijke modelspoorwinkel verkopen ze geen tweedehands Piko A rails.
Zo.. heel verhaal.. dan nu maar het plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_plan_28_02_2008.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/aangepast_plan_28_02_2008.jpg
mvg, Xander
-
Xander,
Mijn vraag is waarom je nog geen twee extra wissels plaatst
vanaf het midden spoor naar onderen toe dan heb je echt een inhaalspoor die vanaf twee kanten te berijden is nu niet.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/bahnhof_waldhofen_2.jpg
Marc
-
Is een enkelsporige baan niet veel leuker?
Dan is het minder proppen met de wisselstraten.
-
Hallo Xander,
Zo ziet het er veel beter uit. De mogelijkheid van het inhaalspoor wat hierboven neergezet is zou ook nog een optie kunnen zijn. Maar hoeft natuurlijk niet. Dit maakt het rond laten rijden van treinen wel interessanter, denk ik.
-
Hallo allemaal,
Zoals ik een tijdje terug zei zou ik nog wat alternatieven bedenken ( volgens mij is het nooit goed om maar meteen van 1 idee uit te gaan )
Vandaag dus besloten nog eens wat te tekenen en zie hieronder het resultaat:
(het schaduwstation/ keerlus is nog niet ingetekend maar wordt ingereden via de sporen aan de rechterkant, het hoogteverschil wordt in deze lus overbrugd)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waldhofen_am_Rhein.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Waldhofen_am_Rhein.jpg
(per ongeluk is het onderste gedeelte van het plaatje afgesneden, echter hier ligt gewoon een gehele boog)
Het onderste baandeel is een enkelsporige(!) paradebaan. Op ongeveer 10 cm erboven ligt het station(netje)
Het doodlopende spoor links wordt benut door een heen en weer pendelende railbus.
Vragen en/ of opmerkingen?? Ik hoor het graag.
Mvg, Xander
-
ziet er mooi uit, lekker vloeiend. Geef alleen die railbus ietsjes meer ruimte en het paradestuk, nog een kleine overbouwing in de bocht in de binnenhoek, om toch de altijd te krappe bogen iets te verbloemen?
-
Linkerkant van het station mis ik een overloopje. Ook zou ik het driewergwissel vervangen door een aantal gewone wissels.
-
Goeieavond,
Afgelopen avond maar weer eens aan een alternatief railplan gedacht. Ik zoek nog steeds naar de baan die het meeste realisme uit kan stralen en toch gecombineerd kan gaan met een aantal speelmogelijkheden op zo'n klein oppervlak.
Ik zelf vind het volgende enkelsporige(!) baanplan erg leuk en afwisselend voor de relatief kleine ruimte die ik beschikbaar heb.
Het schaduwstation zal bestaand uit twee opstelsporen en dan nog het doorgangsspoor tussen punten 1 en 2 en het spoor dat punten 1 en 3 verbindt. Het hoogteverschil tussen de niveau's zal steeds ongeveer 10 cm zijn, waarbij een totaal hoogteverschil van 10 cm op het zichtbare gedeelte merkbaar zal zijn.
(overigens liggen schaduwstation en station op hetzelfde niveau waardoor de baan uit niveau -1 en 0 zal bestaan en niet ook uit -2 zoals te zien op de afbeelding)
Graag hoor ik jullie mening ( ook welke jullie het beste plan tot nu toe vinden)
Hierbij het plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ebenau_1.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ebenau_1.gif
mvg, Xander
-
Xander,
in het plan van 1 maart is de illusie van ruimte beter: je belangrijkste onderdeel ligt middenop, met daaromheen ruimte om de omgeving uit te beelden. En vooral, ruimte om de rest er bij te denken.
Je laatste plan heeft je belangrijkste onderdeel voorop, 30 cm ruimte diagonaalbaan, 30 cm ruimte rangeerspoor. Waar laat je nu de niet-spoorse wereld? Als je onder een stationsgebouw neerzet kan je aan de andere kant een perron maken aan de diagonaalbaan.
Je merkt, ik chargeer. Links heb je nog weldegelijk ruimte voor scenery, maar ook daar wordt het weer afgesloten met een spoor.
Groet, Sicco Jan
-
Hmm wel een leuk idee voor mijn Rijssenplan. Vooral dat met die brouwerij. Dat kan voor mij heel goed de oude jute fabriek worden. Vooral dat dat spoor diagonaal staat. Met welke rails bouw je eigenlijk dit plan op?
-
Sicco Jan, ik heb er nog eens naar gekeken en kijkend naar de ruimtelijke werking en het realisme is het plan van 1 maart beter. Ik zie alleen wel een beetje op tegen het werken met zoveel flexrail.
Vanmiddag nog wat aanpassingen aan het plan van 1 maart gemaakt waardoor ik ruimte heb gekregen voor 2 meter lange perrons en een klein locdepot.
Echter, Gert-Jan1975, ben ik blij dat ik anderen ook een beetje kan helpen (inspireren met de tekeningen die ik hier plaats). Het gebruikte railmateriaal is Piko A rail.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_8_3_08.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_8_3_08.gif
mvg, Xander
-
Xander,
Het geheel oogt goed, maar ik heb een paar kleine aanmerkingen:
Het bovenste spoor van het station valt alleen aan te spreken door via de tunnel te rangeren, het is misschien handiger om het spoor andersom aan te sluiten.
Het spoor in de tunnel moet wel erg snel dalen om onder het locdepot door te kunnen, misschien kun je die sporen iets inkorten.
Rangeren is nu wat beperkt, omlopen kan namelijk maar op een manier en dat is via de hoofdbaan, ook weer de tunnel in en vervolgens achteruit weer uit diezelfde tunnel.
Verder ben ik ontzettend benieuwd naar hoe je schaduwstation er uitziet!
Wat ik trouwens erg mooi vind, is de vorm van je station, die flauwe bogen maken het met goed gevormde scenery erbij een lust voor het oog. Overigens hoef je niet op te zien tegen het leggen van flexrails. Het is een secuur klusje, maar het schijnt goed te doen te zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_8_3_08.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_8_3_08.gif)
MVG
Frank
-
hier het plan voor het onzichtbare gedeelte, ik hoop dat het een beetje duidelijk is want ik kan met de demo versie steeds maar 50 railstukken gebruiken vandaar de gescheiden tekeningen.
zo zie je ook dat zonder rangeren het mogelijk is het kopspoor van het station te bereiken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onzichtbaar_gedeelte_8_3_08.gif)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/onzichtbaar_gedeelte_8_3_08.gif
het hoogteverschil tussen de twee niveau's (paradebaan en schaduwstation) + ( station en locdepot) zal ongeveer 16 tot 20 cm bedragen.
mvg, Xander
-
Xander,
ik zou in je schaduwstation wel die twee driewegwissels vervangen door 4 L-wissels. Krijg je 3 even lange sporen die ook nog iets langer kunnen (leg ze in het verlengde van het uitgaande spoor uit je spiraal en keerlus).
En volgens mij ben je niet bang om flexrail te gebruiken, in het zichtgedeelte gebruikte je op 1-3 toch ook al gauw 8 stukken ;D
Groet, Sicco Jan
ps. ik had dit even geschets in Drail, maar lukt me niet 123 om het hier geplaatst te krijgen. Je snapt hem denk ik wel.