BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: harrie 1954 op 14 October 2020, 10:17:31

Titel: Info gezocht Rhätische Bahn, leverancier van HOm materieel en rails?
Bericht door: harrie 1954 op 14 October 2020, 10:17:31
ik wil beginnen met de rhatische baan  dit wordt mijn eerste baan en wil het traject tussen bergun en preda realiseren kan iemand mij adviseren  omtrent de keuze van het merk rails en rijdend materiaal
Titel: Re: beginner
Bericht door: IJsselsteyn op 14 October 2020, 10:20:34
Welke schaal heb je in gedachten?

Steijn
Titel: Re: beginner
Bericht door: harrie 1954 op 14 October 2020, 10:25:53
denk aan smalspoor h0m
Titel: Re: beginner
Bericht door: Rob Ellerman op 14 October 2020, 10:44:56
Dan ga je wat rollend materieel richting Bemo https://www.bemo-modellbahn.de/produkte/schweizer-bahnen-h0m.html (https://www.bemo-modellbahn.de/produkte/schweizer-bahnen-h0m.html). Die hebben ook een uitgebreid railassortiment, maar ook Tillig heeft het nodige https://www.tillig.com/Nenngroesse_H0m.html (https://www.tillig.com/Nenngroesse_H0m.html)

Als je rol mat zoekt, kom je hier op het forum nog wel eens leuke en nette dingen tegen, maar ook op sites als marktplaats wordt regelmarig het een en ander aangeboden.

Rob
Titel: Re: beginner
Bericht door: harrie 1954 op 14 October 2020, 14:06:00
bedankt Rob
zal deze merken vergelijken
en kijken of er hier mensen zijn die ervaring hebben in het traject  bergun naar preda
ik heb de mogelijkheid om 5.50x125 cm te gebruiken
Titel: Re: Info gezocht Rhätische Bahn, leverancier van HOm materieel en rails?
Bericht door: RetroJack op 14 October 2020, 20:22:37
Welkom, Harrie.
Dat kan met 5.5m een flink stuk meterspoor worden!
Titel: Re: Info gezocht Rhätische Bahn, leverancier van HOm materieel en rails?
Bericht door: Silvolde op 14 October 2020, 21:10:41
Hallo Harrie,

Als mogelijke fabrikant kan ik je ook Peco aanbevelen. Zij hebben een compleet railsysteem met 1,9 mm profielhoogte. Zelf heb ik ervaringen met rails van Bemo (zowel het 2 mm profiel als het Code 70 programma), Peco en Ferro suisse.

Groet, Rob 
Titel: Re: Info gezocht Rhätische Bahn, leverancier van HOm materieel en rails?
Bericht door: mwdb op 15 October 2020, 00:15:30
Hallo Harrie,

Leuk dat je zo belangstelling hebt voor de Rhätische Bahn, een heel specifiek thema: heel overzichtelijk maar toch met de allure van een groot spoorbedrijf met alles wat daarbij komt, alles is heel goed gedocumenteerd, juist ook over het grootbedrijf, velen die eraan begonnen zijn komen er niet meer vanaf.......
Daarbij is er enorm veel leverbaar, zowel scenery als rollend materieel, keuze zat.
Het mooie is dat je realistisch kan bouwen op relatief beperkte ruimte en daarbij zijn er passende voorbeelden zat.

Traject Bergün - Preda is wel een hele uitdaging vanwege de enorme hoogte verschillen en de vele bruggen,
Een heel leuk baanplan waarbij enkele viaducten zijn opgenomen en een deel van de meest bekende "Albulaschleifen"
is opgenomen in Bemopost 24 van 2002: L vorm, maar met extra lengte zeker in een langere smalle vorm te bouwen.

Groeten, Michiel
Titel: Re: Info gezocht Rhätische Bahn, leverancier van HOm materieel en rails?
Bericht door: Jan Bennink op 15 October 2020, 11:50:26
Hoi Harrie,

Ik sluit me bij de vorigen aan: Bijzonder leuk dat weer iemand start met een modelbaan naar voorbeeld van de RhB. (y)
Ik bouw nu sinds 5 jaar aan een nieuwe RhB modelbaan en ben verschillende zaken tegen gekomen.
Via de link onder het wereldbolletje links meer info daarover.

Voor wat betreft de rails adviseer ik je zondermeer Peco te kiezen voor de rechte sporen en de wisselverbindingen. De standaard Bemo wissels hebben steeds vaker mankementen. Ik heb al een aantal Bemo wissels uitgewisseld tegen Peco wissels.
Voor de bogen is het oppassen met Peco. Door de iets nauwere spoorwijdte kan Bemo materieel problemen krijgen in nauwe Peco bogen, zeker bij een boogstraal van minder dan 50 cm. Ik gebruik in nauwe bogen nog altijd de Bemo standaard rail.
Bemo rail en Peco rail gebruik ik dus gewoon door elkaar. Het geeft geen problemen.
De in mijn ogen mooie Bemo code 70 rail wordt niet meer gemaakt.
Een aantal modelbouwers gebruiken rails van kleine fabrikanten, kostbaar, vaak niet eenvoudig aan te leggen maar wel erg fraai.
Er is op dit forum al heel veel over geschreven. Neem daar maar eens de tijd voor.
En als je zo ver bent zijn we natuurlijk benieuwd naar je resultaten!

Met groet, Jan
Titel: Re: Info gezocht Rhätische Bahn, leverancier van HOm materieel en rails?
Bericht door: Rondje_HO op 15 October 2020, 12:10:21
Verder geen verstand van de RhB of modelfabrikanten, maar ik kwam toevallig op onderstaande site en dacht "Even kijken of ze ook foto's van de RhB hebben" ... en dat hebben ze wel  ;)

https://www.flickr.com/search/?user_id=42309484%40N03&view_all=1&text=rhb

Vr. groet, Martijn.
Titel: Re: Info gezocht Rhätische Bahn, leverancier van HOm materieel en rails?
Bericht door: Boertje op 15 October 2020, 21:27:59
Dag Harrie,

Welkom in de RhB community! Zoals Jan Bennink al zei zijn er al vele opties getest, gebruikt en beschreven.  Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen en heb expliciet een paar keuzes gemaakt:
Alle niet zichtbare rails heb ik opgebouwd met PECO H0m met een minimale boogstraal van 40 cm. Dat werkt prima en laat ook vrij lange treinen toe met een stijgingspercentage van ongeveer 3 procent. Redelijk goedkoop ook en prima te verwerken.

In de zichtbare delen heb ik de eerste delen ook met PECO gebouwd maar ben vorig jaar voor mijn grote station overgestapt op zelfbouwwissels die echt 1 op 87 zijn met code 70 rails. Bij dezelfde leverancier zijn ook 40 cm stukken code 70 rails te krijgen die bestaan uit BEMO ballastbed met daarin code 70 rails geschoven. Ziet er echt top uit en is zeer natuurgetrouw en betrouwbaar. Je moet wel even durven... ik moest ook even een drempel over kan ik je zeggen.

Het BEMO materieel is over het algemeen redelijk betrouwbaar. Mijn ervaring is dat de oude 3-pool motoren met vliegwielen wel het meest betrouwbaar is.  Zeker met moderne decoders er in geeft dat een prima werkende tractie. De nieuwste locs worden met een compleet nieuw ontwikkeld drijfwerk geleverd en dat is ook echt top voorzover ik nu met mijn eigen ervaring kan overzien.

De wagens en wagons van BEMO zijn over het algemeen top maar zijn wel licht in gewicht. Met een lange trein op hellingen zijn andere koppelingen mijns inziens toch wel aan te raden. BEMO levert die ook, is echter wel een ombouw traject. Er zijn ook een aantal andere leveranciers die bruikbaar zijn, maar toch wel wat TLC nodig hebben om goed te functioneren..... is mijn ervaring.

De komende jaren zal de ervaring nog meer leren...
Wees je er wel van bewust dat alle leveranciers in een kleinere markt opereren: de prijzen zijn hoger dan in normaal h0 en soms zijn zaken maar in kleine hoeveelheden gemaakt of te verkrijgen.

Eddy