BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Ascona op 13 October 2020, 22:39:10
-
Ik heb mezelf onlangs de bekende rheingoldset van liliput kado gedaan met het idee om deze aan de artitec 3700 te koppelen,echter dit schitterende ding heeft zo'n belazerde trekkracht dat er wat anders voor moet. Ik ben al flink aan het zoeken geweest maar verder als een br03 kwam ik niet. Wat heeft deze rijtuigen nog meer getrokken? In mn eigen collectie denk ik aan een s3/6,een wurttemberger C ,v200,wellicht een blauwe ns 1000 of 1200. Iemand nog meer suggesties? Eventueel met foto's.
-
Als het de vooroorlogse Rheingold is, kunnen een blauwe 1000 of 1200 er sowieso niet voor. Duits weet ik niet. NS kan een 3900 zijn.
Eelco
-
Ik krijg geen foto geüpload via mn telefoon helaas,dan zou het duidelijker wezen
-
Een Br 18.5 of Br 01, in Nederland eerst ook de 3700.
groeten
Hendrik Jan
-
In Nederland voor de oorlog een 2100, 3700 of 3900 stoomloc. Ik heb zelfs ooit een foto gezien met een 6000. Die nam het soms gedeeltelijk over. In Duitsland werd de ene helft van het traject met een BR01 gereden, de andere helft met een S3/6.
Gr, Mathyn
Ps; trok de 3700 het ook niet nadat je het gewichtje had geplaatst?
-
Traject Zevenaar - Mannheim tussen 1928 en 1930 met 18.4-5 (Bay S3/6)
Traject Mannheim - Basel tussen 1928 en 1932 met 18.3 (Bad IVh)
Later (tot 1939) beide trajecten met 01
M.vr.gr. Henk
-
Ik heb een zelfde soort set (art. 821) van Liliput, in een witte doos, of dat uitmaakt weet ik niet. Maar goed ik had ook ingedachten om daar een ATT 3700 voor te zetten. Ook mijn 3700 met extra gewicht in de cabine kan de 5delige set bijna niet trekken. En zeker niet op een beetje helling.
De Liliput set heeft binnenverlichting en de de stroomafnemers drukken ook tegen de wielen aan. De wagons rollen niet echt goed. De gelimiteerde trekkracht vand ATT 3700 helpt dan ook niet.
In mijn optiek moet je toch wel een sterke locomotief hebben om de set te trekken. Bij gebrek aan beter doet een FLM V200 dat bij mij. Niet echt TP correct.
Voor de rest is het wel een mooie set. Het gaat dus om de vooroorlogse versie.
Arjan
-
Anti-slipbandjes vervangen van de 3700 levert ook al een verbetering van de trekkracht op.
-
Had ik ook al eens over geklaagd bij Att.
Was daar bekend en raadden aan om Marklin 7153 antislipbandjes te monteren. Heb die dingen intussen thuis liggen maar nog niet aan montage toe gekomen.
Meen trouwens hier ergens gelezen te hebben dat er nog geschikter bandjes zijn maar ik weet niet meer in welk draadje was en welk type.
Succes, Carel
-
Zoiets kan ook:
https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/71232.jpg - 042 052 bei Helmstedt
Staat toevallig nu op de voorpagina van die site, 100 neuesten Bilder.....
-
Oké,top,bedankt zover. Een s3/6 heb ik,een 41 ,01 en 03 ook dus moet goed komen! Er bestaat nog een stam rijtuigen die af en toe museaal ingezet wordt. Ik kwam een foto tegen met een E94 ervoor.
-
Twee van die museum rijtuigen zijn in 2006 ook gebruikt bij de VSM voor de NVBS:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rijngoud.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rijngoud.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rheingold24.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rheingold24.jpg)
Maar het kan ook met een BR 189 ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14372635294_ddb3697c47_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14372635294_ddb3697c47_c.jpg)
(in Rüdesheim)
-
Een NS 1700 (stoom) kan er ook voor. Een 6300 volgens mij zelfs ook.
-
V60 (https://www.rheingold-zug.com/galerien-der-fahrten.aspx#fancybox-main_content3_ImageGalleryc09f094e460ba4ef287aeb988aeaf12d1-8) kan ook nog.
-
FYI: https://www.rheingold-zug.com/default.aspx (https://www.rheingold-zug.com/default.aspx)
Je ziet weliswaar welke rijtuigen er waren in 1928, maar niets over de tractie. Bij Downloads zie je wel een V200, maar modernere rijtuigen, behalve het laatste.
De site retours.eu zegt ook iets over de tractie. Deze site is leuk om eens wat op te lezen.
-
Datum kan ik niet meer goed nagaan maar ergens midden jaren negentig De RHEINGOLD tussen Kleve en Nijmegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/File0001_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/File0001_2.jpg)
De tuin Nijmegen tussen st Anna en Graafsebrug
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/File0004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/File0004.jpg)
Tussen de st Annabrug en Heyendaal
Carel
-
Als de vraagsteller de rijtuigen uit '28 heeft zie onderstaand via Wikipedia:
Tractie
De trein werd door snelle stoomlocomotieven van de series 3700 en 3900 van Hoek van Holland naar Zevenaar getrokken, vervolgens door het Beierse type 18.4 en 18.5 van Zevenaar naar Mannheim, en door het Badense type 18.3 van Mannheim naar Basel Badischer Bahnhof. Later werden zij door het type 01 getrokken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lossy-page1-1024px-Wilhelm_Walther-_Stolzenfels-_2-039-040-5714.tif.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lossy-page1-1024px-Wilhelm_Walther-_Stolzenfels-_2-039-040-5714.tif.jpg)
Onderschrift bij de foto: De Rheingold bij Stolzenfels getrokken door een Beierse S 3/6 (type 18.4 / 18.5)
Dus alle andere tractie vormen vallen dus af, de meest getoonde foto's betreffen museumsritten in TP IV, V, en VI met de bijbehorende opschriften op de rijtuigen.
-
Dus alle andere tractie vormen vallen dus af
Dit is dus waarom je Wikipedia met een korrel zout moet nemen. Want 6300 of 1700 is ook nog een optie voor halverwege de jaren dertig.
-
Hier (http://www.heinrich-hanke.de/eisenbahn/reisezuege/rheingold_1928-1939.htm) lees ik 3800
-
Eelco,
Mijn reactie betrof de foto's met de moderne tractie, ongetwijfeld hebben deze machines in Nederland hiermee gereden.
-
Er waren meer dan 100 3700en dus die zaten in de 3800 getallen.
Volgens mij werden ze vaker door de BR 03 getrokken dan de BR 01.
Carel.
-
Er staat me bij dat er in het westen van Nederland in eerste instantie niet met 3700'en gereden kon worden vanwege te hoge asdruk. En dat daarom ook andere (oudere) trekkrachten voor deze relatief lichte trein stonden.
Maar dit is een klok-klepel-verhaal. Misschien weet iemand anders of het klopt (en uit welke bron te putten is)
Groeten
Hendrik Jan
-
En mij staat bij dat dat vanwege de moerdijkbrug toen was.
Daar had de Rheingold dan geen last van, wel de Etoile du Nord.
Carel
-
Klopt, dat was de Moerdijkverbinding, daar werd de Etoile du Nord oa met 2100'en gereden.
-
Of misschien een SBB Ae 4/7 uit onderstaande link:
https://bahnbilder-von-max.ch/large-picture-containers/keyword-files/ae-4_7/picture_00712.html
(komt van deze pagina: https://bahnbilder-von-max.ch/keyword-files/ae-4_7.html )
-
Ben wat blijven zoeken
https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/17826.jpg (https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/17826.jpg) :-X
https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie (https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie)
-
Martijn, zou kunnen als het een museumrit betreft. Onderschrift vermeld 1975 als datum.
-
Ja, dat klopt. Sorry, dacht dat het om elke trein met die rijtuigen ging ;D Dan heb je trouwens wel veel meer mogelijkheden trouwens: met een NS1100 bv.
https://flic.kr/p/Rn6r4Q
-
Klopt, dat was de Moerdijkverbinding, daar werd de Etoile du Nord oa met 2100'en gereden.
Ah, weer wat geleerd (y)
groeten
Hendrik Jan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rheingold_boekje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rheingold_boekje.jpg)
In dit alleraardigste boekje uit 1978, overigens gekregen voor Sinterklaas in 1983, staan ook foto's uit de jaren '30.
Zo kom ik Duitse foto's tegen met BR 01, 183, 184, 185, P8, en Nederlandse met 3900'en.
-
Het gaat mij inderdaad puur om wat er als trekkracht voor de rijtuigen heeft gehangen ,wanneer dan ook.
Ik ben niet zo tijdsgetrouw maar ik wil de treincombinaties wel enigzins kloppend hebben. Zo rijdt er bij mij een turkoois 1100 met plan d samen met een 1600 met icr en een 1000 met plan e. Dat zeg maar.
-
Br 18 (IVh of S3/6)
'Kleine wielen' 01 (Vroege type)
NS 3700 en 3900
SBB Ae 4/7
-
Mosterd, Ivan, mosterd ;)
-
Ik heb ergens ook nog een foto gezien van de Rheingold met een Br 17 ( Pruis ) er voor.
Kees.