BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 07 October 2020, 23:15:44
-
Hallo,
Vandaag is het precies 60 jaar geleden dat de NZH de tramlijnen tussen Leiden-Katwijk en - Noordwik ophief evenals de stadsdienst in Leiden naar Oegstgeest.
De rest van het lijnennet zou op ca 11 nov. '61 eindigen. :'(
Dit wilde ik even melden hier.
Peter
-
Hoe dom kan je zijn!
-
Inderdaad, een blunder van de bovenste plank. Daar hoort natuurlijk ook lijn I2 (Den Haag - Leiden) van de HTM bij.
Dr. Lehner, die rond die tijd net was begonnen het Haagse ov net aan een grondige studie te onderwerpen, riep direct al dat het opheffen van die lijn een blunder was. Op dat moment waren ze nog bezig met de opbraak...
Gelukkig is de lijn naar Delft gespaard gebleven en zelfs verlengd naar Tanthof.
-
Tsja, het vooruitgangsdenken van toen. Het wegverkeer was de toekomst. Het heeft geen zin de keuzes die men indertijd maakte te veroordelen. "The past is foreign country, they do things differently there". Maar we mogen het best jammer vinden ;)
-
Het heeft geen zin om de keuzes van toen te veroordelen...
Jammer ook dat het de realisering van een nieuwe lijn door Leiden naar Katwijk op zich laat wachten.
Zo ook met het in dienst stellen van de Delftse lijn 19 naar de TU.
Ronald
-
Als jongetje van 2,5 jaar oud op de laatste dag nog een rit meegemaakt. Met mijn vader met de blauwe tram van station naar Voorschoten, Leidseweg, en dan lopend naar de Haagweg. Enige herinnering er aan is al dat fraaie houtwerk. Overigens reed de eerste tram van Leiden naar Den Haag via de Haagweg. Toen ik daar een aantal jaar geleden achter kwam snapte ik allerlei kleine aanwijzinkjes die in mijn jeugd opvielen, maar ik nog nooit in verband had gebracht met een tramlijn.
-
Gelukkig is daar de 'Stichting De nieuwe Blauwe Tram', die zich tot doel heeft gesteld om een replica te gaan nabouwen van een NZH A600 gelede tram.
Voor alle info: https://denieuweblauwetram.nl/ (https://denieuweblauwetram.nl/)
Rob
-
Dan hoop ik dat ze ook een replica gaan maken van het NZH traject tussen Den Haag en Leiden. Altijd al een keer met de tram naar ‘Het eiland van ome Nick’ willen gaan. :)
-
Nou, Ronald ,die lijn naar katwijk komt er voorlopig zeker niet ,het geld er voor is naar de Rijnland Route gegaan, bij de Provincie Zuid Holland is men nog al pro auto, OV is uit de tijd hier rond Leiden.Leiden .Katwijk en Noordwijk willen geen trammetje met gevaarlijke tramrails.
Peter
-
Hi Peter,
Ach, ook in dit deel van Zuid Holland is het pro-oto.
Waar niet?
De tram naar Ridderkerk komt er niet.
Terug komend op de 'Blauwe': het was toch al zo dat toen de NZHTM NZHVM.nv werd, de betekenis van die letters voor voor de tram-lovers werd: Nooit Zal Het Vervoer Meer Normaal Verlopen.
Ronald
-
Ronald, precies!
Geldt en gold ook voor zvt-amst verbinding.
>:( >:(
Gr,
Dirk
-
Heren, heel sneu dat er geen tram voor jullie deur stopt, maar kijk eens naar het grotere plaatje. Ik heb toch het gevoel dat er wat meer kilometers tram en lightrailverbinding ligt dan in de jaren van het autovolgend beleid waarin alles zo snel mogelijk gerooid werd.
In het buitenland komen er elk jaar steden bij met een nieuw of opnieuw geintroduceerd tramnetwerk. En dat ze in Noordwijk nog liever onverdoofd een wortelkanaalbehandeling ondergaan dan een voet in een tram zetten is een klein detail in een overwegend positief verhaal.
En ze gaan heus wel om, ooit :)
Mvg, Paul
-
Dag Paul,
Zeker ,er worden in de rest van de wereld/Europa nog nieuwe tramlijnen aangelegd ,zelfs in Amerika.
Ik heb wel de indruk dat in Nederland er nog wel nieuwe lijnen /verlengingen zijn aangelegd. Maar alleen rond de grote steden,waar men nog de tram kent. In de vele "auto "forenzen dorpen wil men geen interlokale tram hebben.
In Leiden wilde men ook geen tram b.v. omdat de Fietsersbond bezwaren maakte tegen de tramrails in de Breestraat (Winkelstraat,die auto luw is.).
Groeten ,Peter (Nog NZH fan)
-
Hier pas nog een paar kilometer voor een half miljard. ;D
En tot nu toe bijna geen passagiers wegens corona. Daar kan niemand wat aan doen, maar het is wel een gek gezicht al die lege trams de hele dag.
-
Beste P & P,
Paul: inderdaad heb ik geen tram voor de deur, meer. Zestien jaar geleden is die hier in Blijdorp opgeheven. Intussen rijdt ondergronds Randstadrail. Maar dat heeft niet alleen letterlijk heel wat voeten in de aarde gekost. De ombouw van de Hofpleinlijn duurde niet alleen veel langer dan geplanned, het draaide uiteindelijk ook nog uit op het tijdelijk opheffen van Randstadrail na ontsporingen...
In zekere zin was de ombouw van de Hoekselijn een zelfde verhaal. Duurde veel langer, en nog steeds rijdt de lijn niet naar het strand, zoals beloofd.
Peter: tramlijnen zijn niet alleen aangelegd in grote steden waar de tram nog reed. Mijns inziens ga je voorbij aan de sneltram in Utrecht. Maar wat heeft het lang geduurd eer de Uithoflijn in gebruik genomen kon worden. En wat jammer dat die om de stad heen rijdt, waarbij de vervoerwaarde beperkt blijft voor de vooral doordeweekse passagiers naar/van Uithof.
In feite net zo'n verhaal voor de lijn naar Delft-TU. Hoewel die nog steeds niet rijdt. Nu weer problemen vanwege storingen die de tram geeft bij fysische TU-apparatuur.
Ik zie de tram hier in Rotterdam hier en daar nog wel verdwijnen.
Binnenkort rijdt lijn 7 's avonds nog maar tot tien uur wegens gebrek aan reizigers. Niet zo vreemd, bij herhaling was en is men op hele trajecten soms wel een jaar lang wegens spoorvervanging aangewezen op de benenwagen.
Waar men in het verleden voorbereidende werkzaamheden tijdens de dienstuitvoering en het oude spoor uiteindelijk in een nacht verving en vervolgens de zaak verder voltooide terwijl de trams stapvoets passeerden, wordt zo'n klus nu in een veel langere periode geklaard tijdens buiten dienststelling.
Ach, we hadden begin jaren negentig hier in Rotterdam een aardig plan Tram-Plus.
Diverse verlengingen, nieuwe lijnen.
Een en ander is gerealiseerd.
Helaas met langzaam rijdende lagevloertrams met flinke afstanden tussen de haltes.
Die had de Blauwe tram natuurlijk òòk.
Maar dat was een interlokaalbedrijf.
Het is ook een kwestie van hoe je het bekijkt, opheffingen hier, aanleg in VS.
Vanuit hobby standpunt of vanuit gebruikers oogmerk ;)
Ronald
(liep in 1958 het tramvirus op in Boedapester tussen Leiden en Katwijk aan Zee)