BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 03 October 2020, 19:07:44

Titel: Uds-v en Uds-y - wat is exact het verschil?
Bericht door: VAM65 op 03 October 2020, 19:07:44
N.a.v. bericht 14612 in dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3222155557;topicseen#msg3222155557

Wie weet hier meer over te vertellen? Ze lijken op het eerste gezicht aardig op elkaar. Wat zijn de verschillen, en wat werd er in welk type vervoerd? Wie heeft een van bovenaf genomen foto van een Uds-y? De Uds-v kon ik hier vinden: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/?mode=gallery&q=uds-v&rows=1&page=1&view=horizontal
Titel: Re: Uds-v en Uds-y - wat is exact het verschil?
Bericht door: ArjanB op 03 October 2020, 20:29:13
Ik weet er verder ook niks vanaf maar als je het Roco Model (46131) van een Uds-y bekijkt dan zul je zien dat deze geen zwenkdak heeft maar een vast dak met luiken. De wagon in jou link heeft een zwenkdak. Als je Roco 46131 googled komen er wel wat plaatjes te voorschrijn.

Ik ken die zwenkdak wagens eigenlijk alleen als Tds, wellicht dat ooit het type aanduiding is verandert. Maar goed ik weet er verder niks van.

Edit: op Flickr nog de volgende foto’s  van een Uds-y

https://www.flickr.com/photos/eurowagens/16173332911/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/eurowagens/15987772698/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/eurowagens/16174458032/in/photostream/

https://www.flickr.com/photos/eurowagens/15989414867/in/photostream/




In dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13173.0 uit 2008 geeft forumgenoot “Sneek”  De volgende informatie.

Eventuele aanvullende info is natuurlijk altijd welkom

Volgens “Sneek”

Quote

Voor het transport van vochtgevoelige goederen (stoffen als kunstmest, soda, kalk) had de NS de beschikking over de bekende bollenwagens (aanduiding Ucs) en over zelflossers met een zwenkdak (Tds). Om begin jaren zeventig aan de groeiende behoefte aan zwenkdakwagens te kunnen voldoen werden onderzocht of tweeassige open zelflossers waren te voorzien van een zwenkdak. Deze zelflossers waren niet meer nodig in het sterk dalende kolenvervoer en konden zo in andere vervoersstromen worden hergebruikt. Het inbouwen van een hydraulisch zwenkbaar dak was echter een kostbare gelegenheid die ook nog al een flinke verbouwing van de wagenbak inhield. Zuinig als de NS is, werd gekeken naar goedkopere alternatieven.
Die werden gevonden in het idee zelflossers te voorzien van een vast dak met daarin vier vulopeningen. In 1967 werd een prototype omgebouwd uit een tweeasser uit de laatste bouwserie. Het dak werd met bouten aangebracht waardoor de wagen zonder veel moeite was terug te wijzigingen in een Eds-zelflosser. Nu benutten de zelflossers het profiel van vrije ruimte volledig met hun grote trechtervormige laadbak. Met het boven op de wagen aangebrachte dak werd de wagen te hoog en werd het profiel overschreden. Hiervoor kwam een creatieve oplossing: de wielen werden dusdanig afgedraaid dat de wagen weer binnen profiel kwam.  Daardoor hoefde de bak niet te worden verkleind en bleef het laadvermogen 28 ton met een capaciteit van 40,6 kubieke meter.
De wagenaanduiding werd Uds;

U   =   speciale wagen op twee assen
d   =   zelflosser met doseerbare lossing aan beide zijden, hoogliggende losopening
s   =   geschikt voor maximaal 100 km/h.

Een vast dak met vulluiken heeft als nadeel dat de vulopeningen kleiner zijn. Daarmee kan de Uds nooit een volledige vervanger van de zwenkdakwagens worden. Toch voldeed het prototype, want in 1971/’73 werden 69 wagens omgebouwd uit zelflossers van de Werkspoor-bouwserie met handrem. Er zijn wel enkele aanpassingen ten opzichte van het prototype (zonder handrem uit de Talbot-bouwserie). Zo zijn de wagens inwendig voorzien van een coating, zijn verlenggoten onder de loskleppen aangebracht en is het aantal vulopeningen op het dak teruggebracht tot drie.
Vijftig wagens uit deze serie werden ingezet voor het vervoer van rasoriet (mineraal uit erts) tussen Duitsland en Rotterdam Botlek. Ze krijgen opschriften op de zijwanden in het Nederlands en Duits “alleen voor rasorietvervoer” en  “na lossing retour Rotterdam Botlek”. Omdat de wagens daar in depot waren kregen ze de aanduiding Uds-y, waarbij de y staat voor het depotopschrift. De andere 19 wagens kwamen in 1973 in het rasorietvervoer terecht.

In de jaren tachtig liep het rasorietvervoer terug en werden er 10 wagens uit de serie geschikt gemaakt voor het vervoer van losgestorte soda tussen Akzo Delfzijl en Bascharage in Luxemburg. Deze wagens werden in 1984 in dit pendelvervoer ingezet en de kleppen zijn beter afgedicht dan bij de rasorietwagens. De wagens kregen Delfzijl als depot en werden dus ook Uds-y wagens. Ze werden een bekende verschijning in de buurtgoederentrein van en naar Delfzijl, waarin ze met bollenwagens en ketelwagens reden. De opschriften voor het pendelvervoer en voor het sodatransport werden aangebracht op een rood rechthoekig vlak rechts op de bak. De wagens zijn inmiddels allemaal onder de snijbrander geëindigd, maar gelukkig  heeft Roco Modelleisenbahnen GmbH ze weer in halfnul laten voortleven.

In model

Roco bracht eind jaren tachtig een losse wagen met opschriften voor het sodatransport uit onder catalogusnummer 46425 en een rasorietwagen met catalogusnummer 46431. Helaas is een DB-zelflosser als voorbeeld genomen voor de onderbouw, waardoor u een handrem op het bordes moet missen. Maar dat is met wat geknutsel snel te verhelpen.
Roco heeft ‘m ook nog in het blauw als wagen voor het vervoer van Borax uitgebracht onder nummer 46248.

Märklin heeft enkele jaren geleden een setje van 3 Uds’en uitgebracht in de toenmalige blauwe huisstijl van NS-goederen. Het catalogusnummer was 46340.

Het ‘nieuwe Roco’  kwam onlangs met een heroplage van de sodawagen, voorzien van ragfijne en loepzuivere opschriften. Lekker ouderwets bruin en dus weer een mooie tijdperk 4-wagen . Nu is de sodawagen in een set met catalogusnummer 66016 voor iets minder dan 45 euro uitgekomen. Daarmee krijgt u twee fraaie wagens.
Echte bloktreinen werden er niet mee gereden; het setje kan dus mooi in de bonte goederentrein. Ze doen het leuk op de zijlijn achter een 2400, 2200 of zelfs nog 6400.
De aanschaf waard dus.

Unquote
Titel: Re: Uds-v en Uds-y - wat is exact het verschil?
Bericht door: Arjan6511 op 04 October 2020, 08:51:48
De Uds-v kon ik hier vinden: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/?mode=gallery&q=uds-v&rows=1&page=1&view=horizontal

De wagen die je daar ziet is een Tds, maar heette toen nog niet zo  ;) Voor de invoering van de UIC-computernummering had NS de wagens ingedeeld als "overige wagen" categorie U, later  werd dat "wagen met zwenkdak" categorie T.
Wagen van foto behoort tot een serie van 100 wagens vanaf 1962 in dienst gesteld. (serie 95000 - 95099). Die hebben dus maar kort gereden in die uitvoering, het omnummeren zal al snel zijn begonnen.

De latere Uds-y is omgebouwd uit een ander type wagen (Eds, die later Fcs werden genoemd) en heeft daarom ook een andere vorm. Deze wagen is wel blijvend ingedeeld de categorie U.

toevoeging achter de wagencode:

-v : voorzien van coating aan binnenzijde (toevoeging alleen toegepast bij wagen voor UIC-nummering)
-y : voorzien van depotopschrift.
Titel: Re: Uds-v en Uds-y - wat is exact het verschil?
Bericht door: VAM65 op 04 October 2020, 10:07:35
Dank mannen! Ik dacht dat ze beiden een zwenkdak hadden, en beiden in TP3 hadden gereden,  maar dat is dus niet zo. Ik wil graag een of meer zwenkdakwagens uit TP3 gaan aanschaffen, dus dat wordt dan de Brawa 49516. Alternatief is om een Roco van TP4 om te katten naar TP3.
Titel: Re: Uds-v en Uds-y - wat is exact het verschil?
Bericht door: arnout op 04 October 2020, 11:09:38
Zijn dit type wagens er ook in 0
Titel: Re: Uds-v en Uds-y - wat is exact het verschil?
Bericht door: edwin1974 op 04 October 2020, 11:11:46
@arnout

https://www.lenz-elektronik.de/spur0-gueterwagen-sonderbauarten.php#Otmm

onder aan de pagina