BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Arievdzee op 03 October 2020, 12:20:16
-
Hallo medespoorders,
Ik ben verhuisd en kon daardoor een nieuw begin maken met de hobby. Ik had een baan in N met analoge loc's, maar ben overgestapt naar H0.
Al gemaakte keuzes:
DR5000, ITrain, tweerail, Roco geoline, Nederlands materiaal, periode III
Afmetingen: 270 (links) x 450 x 380 (rechts) cm
Het plan:
Beneden: schaduwstation met 8 sporen,
Boven: Brug, dorp, station en rangeerterrein
Toekomst: ook rijdende auto's
Al gerealiseerd: schaduwstation en ben bezig met de afbouw van de helixen.
Ik kijk uit naar opmerkingen over mijn plan voor het bovendeel.
Groet, Arie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3056_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3056_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3048_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3048_9.jpg)
-
Hoi, welkom op het forum.
Ik vind het lastig om op dit baanplan opmerkingen te maken. Ik zie alleen maar sporen en mis verder de contact qua landschap. Heb je daar al over nagedacht?
-
De sporen liggen wel erg rechtvaardig evenwijdig aan de randen.
In de dubbelsporige S links liggen de sporen op onregelmatige afstand van elkaar. Ik zou de S in de onderetage leggen, dan kom je links langs de wand naar boven en heb je ruimte om het station een beetje scheef te leggen.
Aan de rechterkant loopt het buitenste spoor in een vreemde kreukel over de andere sporen naar binnen. Daar krijg je met goed fatsoen geen trein doorheen.
-
Hoi, welkom op het forum.
Ik vind het lastig om op dit baanplan opmerkingen te maken. Ik zie alleen maar sporen en mis verder de contact qua landschap. Heb je daar al over nagedacht?
Hoi Marc,
Dat kan ik me voorstellen als ik zo naar mijn ontwerp kijk. De bedoeling is dat er links vanuit de helix over een rivier wordt gereden, niveau plus 9 cm. Daarna daalt het spoor naar plus 4,5 cm bij het station. Op niveau nul is het dorp om het het station met in de toekomst rijdende auto's die onder het spoor ook door kunnen rijden. Het rangeerterrein is ook op niveau 0. De buitenste sporen van het station dalen ook naar 0 als ze bij het rangeerterrein aankomen.
Wellicht geeft deze toelichting al wat meer zicht.
Bedankt,
Arie
-
De sporen liggen wel erg rechtvaardig evenwijdig aan de randen.
In de dubbelsporige S links liggen de sporen op onregelmatige afstand van elkaar. Ik zou de S in de onderetage leggen, dan kom je links langs de wand naar boven en heb je ruimte om het station een beetje scheef te leggen.
Aan de rechterkant loopt het buitenste spoor in een vreemde kreukel over de andere sporen naar binnen. Daar krijg je met goed fatsoen geen trein doorheen.
Hallo Klaas,
Mijn ontwerp verdient inderdaad geen hoofdprijs als het om de uitvoering gaat. Misschien dat het helpt dat ik ook meer de bedoeling heb om schematisch aan te geven wat mijn bedoeling is. Ik werk alleeen met flex sporen, dus heb ik straks in het echt meer vloeiende spoorlijnen lopen. Wat betreft de "vreemde kreukel" geeft mijn reactie op Marc al aan dat die onder de sporen doorloopt en straks hopelijk in het echt ook beter dan in het ontwerp. De S links is er omdat ik met een stijgen naar een brug over een rivier en dalen aan de andere kant naar het station wil werken.
Bedankt voor je reactie!
Arie
-
Van het station klopt niet veel.
Als je van de linkse helix Rechtsrijdend zoals gebruikelijk het station inrijd en daarna vertrekt loop je dood op rangeerterrein rechts.
Bovendien moet je ervoor zorgen dat de stationssporen van beiderijrichtingen allemaal bereikbaar zijn.
Idem bij vertrek van een stationsspoor.
Mvg Theo
-
Hallo Theo,
Het ligt echt aan mijn beroerde tekenwerk! De twee onderste sporen rijden inderdaad van links naar rechts. De bovenste ervan rijdt echt rechtstreeks naar de helix. De onderste voegt er eventueel in en gaat anders naar het rangeerterrein! Voor de bovenste geldt ongeveer hetzelfde: de onderste gaat rechtstreeks naar de linkse helix, de bovenste komt vanaf de hoofdbaan of het rangeerterrein.
Sorry, maar bedankt dat je wilt reageren!
Arie
-
Ik werk alleeen met flex sporen, dus heb ik straks in het echt meer vloeiende spoorlijnen lopen.
Dat is een keuze die ik kan waarderen.
-
Iemand nog een idee of tips of aanvullingen?
Mvg Arie
-
Hey Arie,
Geen idee hoe ver je intussen staat met plannen van je nieuwe baan. Maar hier een paar ideeën.
Persoonlijk zou ik de opstelsporen in het schaduwstation langer maken, sowieso links de bocht om. Nu heb je veel waisted space onderin. Ook liggen de sporen nogal recht op recht. 't is mooier om alles een beetje schuin te leggen, zeker als je er de plaats voor hebt. Ik ben zelf momenteel ook aan het plannen, en ben daar ook tegenaan gelopen.
Benieuwd hoe ver je staat met je baan, en ook welk stuff je gaat gebruiken voor de dcc sturing. Zelf ben ik daar ook nog niet helemaal uit.
Grts
Dennis
-
Iemand nog een idee of tips of aanvullingen?
Aangezien je toch met flex werkt...
Misschien dat een gebogen station je bevalt.
Handige harry dat ik was, ik was met peco rails aan het krabbelen in anyrail, en heb de slankste wissels gepakt. Toen was ik klaar en dacht ik, o ja... roco geoline
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme-60a244cb64dd7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deleteme-60a244cb64dd7.png)
Zoals je in de linker bovenhoek kan zien, met roco geoline zou het er totaal anders uitzien. Van wat ik in Anyrail zie, zou ik persoonlijk ver weg blijven van roco geoline, die wissels zijn me veel krap en dan die hart tot hart afstand :-X. Maar goed ieder zijn ding.
Ik heb hier ook overloopwissels voor de stations geplaatst, zodat je van elk spoor naar elk spoor kan rijden. Misschien dat je er iets aan heb, dan hoor ik het wel :P
Mvg,
Bas