BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: henk op 03 October 2020, 09:47:26
-
De grootste rederijen van deze wereld hebben vaak veel eigen faciliteiten, bijvoorbeeld eigen containerterminals in zelfs de grootste havens. Charteren ze ook eigen treinen met daarop dan bijvoorbeeld alleen containers met Maerskopschriften en van overgenomen rederijen: Sealand, Norfolkline, Hamburg Süd, Safmarine, ...?
-
Het id van containers is dat ze universeel uitwisselbaar zijn...
-
FF zoekuh via google:
https://www.flows.be/nl/transport/maersk-line-nu-ook-met-bloktrein-tussen-china-en-europa (https://www.flows.be/nl/transport/maersk-line-nu-ook-met-bloktrein-tussen-china-en-europa)
Ook in de USA, zelfs de loc heeft een Maersk beschildering. Lego heeft hem ook.
https://www.railpictures.net/photo/119849/ (https://www.railpictures.net/photo/119849/)
-
Beste Henk,
In europa zijn wel vaste trajecten, bvb bestemmingen in duitsland ,oostenrijk,tjecho slowakije,bulgarije, italie,enz.
Iedere reederei of agent(dhl)( rhenus) of anderen kunnen hier op boeken.
Op de maasvlakte word ter hoogte van de RWG terminal een nieuw container exchance point gebouwd, waar de containertreinen
met bepaalde bestemmingen worde samengesteld. dit gebeurd dan geheel op interne banen,nor maal worden deze nu nog met de truck,
extern over gereden.tussen de terminals,
Alleen ECT(Hutchinson ports beschikt over de mogelijkheid om deze op interne banen over te rijden.dmv roadtrains (5 40voets of 10 20voets containers )
Je kan een een keer gaan kijken bij Futerland
Met vriendelijke groeten.
Guus
-
Bedankt Jeroen, Guus.
Ik ben al een paar keer in Futureland geweest Guus. Verder heb ik familie wonen op Voorne en onderweg voor een bezoek verlaat ik graag even de A15 om door de havens te rijden. Daarbij viel me zo nu en dan een trein op met wel erg veel Maersk containers en bij nadere inspectie vooral nog containers met opschriften van rederijen die ooit door Maersk zijn overgenomen. Mijn conclusie was dat Maersk kennelijk eigen treinen chartert en ik wilde controleren of dat klopt.
Ik maak uit jullie antwoorden op dat Maersk in ieder geval eigen treinen chartert en dat het niet raar is als daar voornamelijk containers van de rederij zelf op staan. Niet per se exclusief denk ik.
-
Zoals dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3266_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3266_2.jpg)
de rest van de trein was niet kleurrijker dan het deel op de foto. :)
-
Ja, met zo nu en dan een Nedloyd of - leuker - een Hamburg Süd ertussen. :)
-
Nedlloyd moet al helemaal zeldzaam zijn, P&O Nedlloyd zal ook schaarser worden want in 2005 reeds opgegaan in Maersk.
Mvg Arjan
(Die zelfs dit jaar nog een container van Bell Lines op de trein spotte, bedrijf ging in 1997 failliet)
-
Beste Henk ,
Er rijd een trein van Maersk met een rechtstreekse bestemming naar Germersheim BRD dat is onder Ludwigshafen.
Ik wil het anders eens navragen , ik kom nog met enige regelmaat op de APM 1 en 2 .
Ik kan het toch niet laten zo nu en dan een dag containers te trucken ,voornamelijk fruit containers.
groeten Guus.
-
Altijd goed Guus. (y)
Ben wel benieuwd naar de constructie. Maersk zal de wagens niet in eigendom nemen, maar een operator inhuren neem ik aan. Die op zijn beurt al of niet wagens van één van de bekende verhuurbedrijven betrekt.
Ben inmiddels begonnen met Maerskcontainers en aanverwanten te verzamelen. Want daar is het me natuurlijk om te doen. Verder verzin ik dat Maersk DB heeft ingeschakeld en dat die weer eigen en AAE wagens gebruikt. Het kan allemaal en verandert toch om de haverklap.
-
Is deze dan ook bruikbaar als je er een DBAG-logo op zou zetten?
https://modeltreinwinkel.nl/fleischmann-5245-h0-containerwagen-maersk-van-de-db.html
-
Maersk had natuurlijk wel een eigen operator/vervoerder in de vorm van ERS-Rail
(https://live.staticflickr.com/5103/5661310359_aeb6e6e4d0_z.jpg) (https://flic.kr/p/9CgGki)
189099_Brgnd_260411 (https://flic.kr/p/9CgGki) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
-
Goede foto. (y)
Die Fleischmann wagen heb ik al heel lang, maar ik vind de modernere Roco modellen leuker. Roco brengt al jaren om de zoveel tijd AAE wagens met wissellaadbakken op de markt. Ik heb inmiddels zeven verschillende exemplaren. Wissellaadbakken eraf en container erop en dan krijg je zoiets. Het voorste model is Roco, de achterste de veel eenvoudiger versie van B-Models.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/65449371-563B-4949-ABA5-6C75AE7F1D2C.jpeg)
En verder ga ik ook niet te precies kijken. Märklin heeft AAE-versies van de twee keer 40" gelede wagens met Maersk containers. Verhuurd aan de verkeerde vervoerder, maar ik vind ze wel aantrekkelijk.
-
(https://live.staticflickr.com/2928/14256346381_64650067c7_z.jpg) (https://flic.kr/p/nHMv6x)BoxXpress es 64 U2 015 met Maersk containers (https://flic.kr/p/nHMv6x)
(https://live.staticflickr.com/4369/35991437333_91f4971cae_z.jpg) (https://flic.kr/p/WQrwoZ)DBC 152 119 met Maersk containertrein, Rhina (https://flic.kr/p/WQrwoZ)
(https://live.staticflickr.com/65535/49670752712_d3803b33b8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iFeAh9)MKB 185 617 met "Fleischzug", Dörverden (https://flic.kr/p/2iFeAh9)
-
@Henk,
Ik heb een document gevonden van Prorail over de Ontwikkeling spoorgoederen-verkeer in Nederland 2019 vergeleken met 2018.
Het is misschien een leuk document om te lezen (heb ik nog niet gedaan, maar heb hem wel gedownload) want op pagina 35 staat een leuke foto
https://docplayer.nl/185925000-Ontwikkeling-spoorgoederenverkeer.html (https://docplayer.nl/185925000-Ontwikkeling-spoorgoederenverkeer.html)
Toevoeging:
Ook op Flickr: [size=78%]https://www.flickr.com/photos/derquinho/48611882246/ (https://www.flickr.com/photos/derquinho/48611882246/)[/size]
-
vrijdag is hier te wichelen een Maersk trein gepasseerd waar allemaal opleggers op stonden.Heb helaas geen foto kunnen nemen.
-
(Die zelfs dit jaar nog een container van Bell Lines op de trein spotte, bedrijf ging in 1997 failliet)
Dezze versie (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7947.msg121592#msg121592)? Dan kan ik die mooi in mijn containertrein zetten. :)
-
Nou, het was het een 30-voets Bulkcontainer, opschriften Bell Bulk. Dus niet dezelfde, maar och, als dit kan zwerft er misschien ook nog wel een 40-voeter rond ;)
-
Even zoeken naar de bulkversie leverde deze pagina (https://irishrailwaymodeller.com/topic/5387-bell-container/) op dus ik ben tevreden. ;)
Zo'n grijze sleep Maersk is ook maar erg saai om te zien.
-
Volgens mij heb ik ergens nog wel een foto gemaakt door iemand die "toevallig" naast me stond.
Is wel OT, maar tenzij Henk bezwaren heeft plaats ik m hier spoedig even.
-
Nee hoor, plaats vooral.
-
Was natuurlijk al bezig. Begonnen met deze drie Mätrixwagens. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/maersk1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/maersk1.png)
-
Rond 2001 reden er bloktreinen met splinternieuwe Maersk containers tussen de containerfabriek in Tinglev en Aarhus.
Edit: foto gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NK-2001.47.17-TraXionVejle.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NK-2001.47.17-TraXionVejle.jpg)
-
Maersk despatches first train from Rotterdam to China
The port of Rotterdam recently gained its first direct rail connection with China. In the night of Friday leading into Saturday, the Maersk shipping company despatched a 640-m long freight train to the provincial capital of Xi’an in China. Xi'an is the eastern terminus of China’s New Silk Road, the company said in its release.The train was carrying Nestlé powdered baby milk, which had been produced in Ireland and transported to the port of Rotterdam by short sea shipping.Alexander Hau, Product Manager Intercontinental Rail, North West Continent at Maersk: “Maersk approached an existing customer in order to improve their speed to market by reducing their transit times via MAERSK's Intercontinental Rail service from and to China. The origin in Ireland was the first priority for our customer who immediately supported us with volumes to form two dedicated MAERSK block trains to China as the first of many. When designing the solution connecting from Ireland to the European main land via feeder vessel, we have acknowledged that the Port of Rotterdam offers the perfect link to connect feeder arrival and train departure nearly at the same location. This easy way to access the newly developed rail departure to Xi’an will also help to link further customers via existing MAERSK intermodal services from and to Rotterdam in the near future.” Emile Hoogsteden, Vice President Commercial at the Port of Rotterdam Authority: “This new direct rail connection between the port of Rotterdam and China is a fantastic first step. It has definitely whetted our appetite. Rotterdam has an excellent short sea network, and this initiative shows that freight trains form an efficient alternative thanks to our solid rail connections with the hinterland.”
-
En jij mopperde over de Friese taal in het aanwinstendraadje? ;D
-
Kon alleen deze zo snel vinden, en ook alleen omdat ik de platen van goederenwagens heb gerangschikt op type en deelseries:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4357_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4357_1.jpg)
28-06-2016 bij Kaub door Marco1044.
Moet nog een plaat zijn, moet ik wel even duizenden platen bij langs. Wordt vervolgd, kan volgende week worden.
-
Ik heb nog ergens een Bell twintigvoeter. Meer uit nostalgische overwegingen. Toen ik nog op de achterbank meereed waren de Bell-containers opvallend aanwezig in de treinen van en naar ECT Deltaterminal.
Maar voor het heden gaan we verder met Roco-wagens met een hoop grijs en een klein beetje rood.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maersk2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maersk2.jpg)
-
Dat mag ook meer zijn, kijk maar naar mijn bijdrage.
En nou nog het Schip Hamburg Sud.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Red_and_white_Santa_Teresa.jpg)
Containers zijn niet allee rood met wit opschrift maar ook wit met rood opschrift, bovenstaande foto uitvergroten.
-
De wit met rode zijn koelcontainers.
-
Dat mag ook meer zijn, kijk maar naar mijn bijdrage.
Ik heb nog twee veertig voeters, dus het schiet al op. :)
Er was een nieuwe levering van PT-trains en dan moet je erbij zijn. Vooral de fraaie rode exemplaren van Hamburg Süd gaan hard aldus de winkelier.
-
Was natuurlijk al bezig. Begonnen met deze drie Mätrixwagens. :)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/maersk1.png
Dat ziet er aardig uit en wat er op de achtergrond staat is ook interessant. :)
Kon alleen deze zo snel vinden, en ook alleen omdat ik de platen van goederenwagens heb gerangschikt op type en deelseries:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4357_1.jpg
28-06-2016 bij Kaub door Marco1044.
Moet nog een plaat zijn, moet ik wel even duizenden platen bij langs. Wordt vervolgd, kan volgende week worden.
Grappig, zo'n 30ft container moet ik ook nog eens hebben.
-
Nog een vervolgvraag.
Worden er ook 48 en 53 voet containers in Europa vervoerd of is dat toch vooral een Noord-Amerikaans ding?
-
Hoi Henk,
Misschien helpt dit artikel van wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Intermodal_container (https://en.wikipedia.org/wiki/Intermodal_container)
Je vindt daar de diverse formaten beschreven.
-
Nog een vervolgvraag.
Worden er ook 48 en 53 voet containers in Europa vervoerd of is dat toch vooral een Noord-Amerikaans ding?
Op treinen in Europa zie je die containers niet. Wij hebben dan wel weer 45ft containers die dacht ik niet intercontinentaal verscheept worden. Van Maersk en consorten zie je op Europese treinen de 20ft en 40ft containers (in low cube, high cube en reefer variant).
-
Ik dacht wel intercontinentaal verscheept worden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/box.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/box.jpg)
Mvg>Erik.
-
Beste Henk,
Maersk heeft geen eigen treinen maar heeft wel inland terminals die worden bedient met treinen,bv Contargo (rail/spoor)
45 voets containers heef elke reederei,
53 en 48 voets containers en box trailers zijn standaard in de USA en Canada. Google maar op Long beach container terminals
heb wel een foto van een 60 voets container zal hem proberen te uploaden.
groeten Guus.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/60-voets-container_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/60-voets-container_1.jpg)
Hier de link die als het goed is naar het plaatje verwijst.
gr Guus
-
Bedankt, flink ding.
Zag dat Walthers modellen had van 48" en 53" containers, maar dus niet voor mijn trein. :)
-
Je hebt ook nog
ACME 40360, 40362 en 40364
Sggrss 80'
Dave
-
En die zijn voor 80 voets containers? ;D
Of toch 2x 40 voets? ;)
-
Interessant, dezelfde die Märklin levert.
-
En die zijn voor 80 voets containers? ;D
Of toch 2x 40 voets? ;)
Zo heten die wagons: http://tatravagonka.sk/wagons/sggrss-80/?lang=en
In de link van Jeroen staan ook nog twee foto's van 60ft containers: klik (https://1.bp.blogspot.com/-fxGWMb89NwY/XGxyp5J5lsI/AAAAAAAAMSs/0jCRWES5lIIouYROMjJ8VtP9uQoAxA5AwCLcBGAs/s1600/IMG_0023.JPG) en klik (http://2.bp.blogspot.com/-LMXEke58d-k/XGx15M3j8iI/AAAAAAAAMTY/ZQ1ZWnHKGzs3CkpPu1ACWFnkeOKglNauACK4BGAYYCw/s1600/IMG_12814.jpg) en 45ft containers die de oceaan overgaan (https://en.wikipedia.org/wiki/Intermodal_container#/media/File:ZIM_New_York_(ship,_2002)_002.jpg).
-
Interessant, dezelfde die Märklin levert.
Heb dus de ACME 40362 gekocht: 80" AAE met twee 40" Maersk containers. Met enige bezorgdheid, vanwege de wisselende berichten over de ACME containerwagens. De zorg was terecht. Eigenlijk had ik het ding gelijk terug moeten sturen, maar ja, hobby en zo.
Aan de positieve kant is het model beter gedetailleerd dan de versie van Matrix en de wielstellen draaien soepel in de metalen aslagertjes. Maar verder ontbreken wat onderdelen, de draaistellen kunnen alleen te vast of te los worden gemonteerd en het kortkoppelmechaniek blijft telkens haken. Ik heb het model uit elkaar gehaald en alle onderdelen die te maken hebben met het kortkoppelmechaniek ontbraamd, gepolijst en ingevet. Dat scheelt iets, maar betrouwbaar gaat het mechaniek niet werken en het model bleef ontsporen. Die constatering was natuurlijk het moment geweest om het model weer in te pakken en terug te sturen. Maar ja, een kleine Symoba bleek echt perfect tussen die twee pinnen te passen. En met een korte schacht koppelt het precies goed kort en rijdt het model opeens betrouwbaar mee. 8)
Anyway, alle losse onderdelen nog even monteren en dan kan hij bij zijn Matrix vriendjes aansluiten. Maar meer containerwagens van ACME komen er niet in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACME1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACME1_1.jpg)
-
Lekker dan, ik heb een hele berg van die wagens :P Nou ja, hopen dat ik geluk heb dan maar ;D
-
Wil niet vervelend doen, maar 45" wordt eigenlijk alleen binnen Europa gebruikt. Dat heeft er mee te maken dat de maten van deze containers geoptimaliseerd zijn voor het Europees wegvervoer.
De containers zelf worden gebouwd in China, en komen als deklast/ buitenmaat containers mee met reguliere schepen.
De bevestigingspunten van 45" zitten ook niet op de hoeken, wat bij 40" en 20" wel het geval is.
Goede voorbeelden van 45" kun je vinden bij Samskip, unit45 en ECS.
Groet,
Tjalling
-
Nou, is dat even toevallig ;)
https://youtu.be/INNAoCqi55s
-
Bij de bestelling van de ACME wagen zat nog wel een P&O/Nedlloyd container. Dat doorbreekt het lichtgrijs een beetje. ;D
Deze container is van Faller en dus eigenlijk van Walthers. Ze zijn echt precies hetzelfde. Deze is zelfs de meer gedetailleerde variant die Walthers tegenwoordig heeft, maar andere 20" containers van Faller zijn nog de oudere eenvoudiger Walthers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maersk3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Maersk3_1.jpg)
-
Leuk, iets minder eentonig grijs. :)
De verkopers die containers op AliExpress aanbieden zijn nu ook op Ebay te vinden, helaas alleen met verzending naar Duitsland toen ik wou bestellen. Wel hebben ze een ruime keus, ook 30 ft en tankcontainers, zeker als je H0 rijdt.
Wil niet vervelend doen, maar 45" wordt eigenlijk alleen binnen Europa gebruikt. Dat heeft er mee te maken dat de maten van deze containers geoptimaliseerd zijn voor het Europees wegvervoer.
Wat is daar vervelend aan?
-
Gisteren kwamen enkele containers van Ebay binnen die hier ook voor 1/3e on topic zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201031_162437.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201031_162437.jpg)
Gekocht op Ebay bij een account van de genoemde Chinese verkoper dat wel naar Nederland verstuurt, een beetje vreemde bedoening was het wel.
-
Toch wel voor 2/3 on topic zou ik zeggen.
Kost dat helemaal?
-
Deze drie waren 18 euro in totaal, H0 containers staan hier (https://www.ebay.de/itm/3pcs-Different-HO-Scale-40ft-Containers-Shipping-Container-1-87-Freight-Car-Lot/223571778407?_trkparms=aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20200520130048%26meid%3D5d80b992f03a482fac191f98937eae79%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D12%26mehot%3Dsb%26sd%3D392326055524%26itm%3D223571778407%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675%26algv%3DSimplAMLv5PairwiseWebWithDarwoV3BBEV2b&_trksid=p2047675.c100005.m1851). Vreemd genoeg vind je niks als je op andere artikelen aan de rechterkant klikt, andere containers van hem staan iets naar onderen bij de soortgelijke advertenties. Even wat zoeken kan in de prijs en verzendkosten schelen.
-
De vanwege de import/BTW/inklarigskosten eerder bestelde containers kwamen gisteren ook aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201101_195530.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201101_195530.jpg)
Ik ben er tevreden mee, goede prijs en kwaliteit, ruime keus en het is nog snel binnen ook.
-
Moet nog een plaat zijn, moet ik wel even duizenden platen bij langs. Wordt vervolgd, kan volgende week worden.
Bleek dat ik het had gefilmd.... Kwam gisteravond laat toevallig voorbij toen ik een eigen DVD zat te kijken.
3-9-2019 Oberhausen-West achter een Metrans-Traxx, op een 80" draagwagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201107_235803.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201107_235803.jpg)
-
Wil niet vervelend doen, maar 45" wordt eigenlijk alleen binnen Europa gebruikt. Dat heeft er mee te maken dat de maten van deze containers geoptimaliseerd zijn voor het Europees wegvervoer.
Op Amerikaanse doublestacktreinen zie ik toch regelmatig 45-voets containers.
https://youtu.be/8nElG0B-sS0
-
45 voets containers worden over heel de wereld gebruikt.
De 45 voets verschillen in Europa in breedte deze zijn palletwide wat wil zeggen 2,50 binnenwerks,
deze inwendige maat bied plaats aan 33 europallets, of blokpallets van chepp
De 45 voets die wereld wijd gaan zijn 2.43 binnenwerks.
de verschillen worden aangegeven d.m.v. Iso codes Bij deepsea containers is dit meestal LEG5
bij Europese containers is dit LEG1 dit heeft te maken met de constructie sterkte.
groeten Guus.
-
WHAT ARE THE ISO CONTAINER SIZE AND TYPE CODES?
In 1995 there was an ISO agreement concerning container marking codes to depict the length, height and type of container in an easy to read sequence. This sequence is composed of four letters or digits that commonly appear right under the container identification sequence.
The first character is related to the length of the container
The second character is relative to its height.
The remaining two elements of the sequence identify the container type and characteristics
DIFFERENT TYPES AND SIZES OF CONTAINERS
Length Height Type
2 – 20 Feet 2 – 8 Feet 6 Inches G1 – General Purpose Container
4 – 40 Feet 5 – 9 Feet 6 Inches “High Cube” R1 – Refrigerated Container
L – 45 Feet U1 – Open Top Container
M – 48 Feet P1 – Platform Container
T1 – Tank Container
Hierbij nog een schema voor de iso codes
-
Bleek dat ik het had gefilmd.... Kwam gisteravond laat toevallig voorbij toen ik een eigen DVD zat te kijken.
3-9-2019 Oberhausen-West achter een Metrans-Traxx, op een 80" draagwagen.
images.beneluxspoor.net/bnls/20201107_235803.jpg][img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201107_235803.jpg
Ah leuk, bedankt voor het terugkijken. :) De rest van de trein is ook best troosteloos.
-
Aan de positieve kant is het model beter gedetailleerd dan de versie van Matrix en de wielstellen draaien soepel in de metalen aslagertjes. Maar verder ontbreken wat onderdelen, de draaistellen kunnen alleen te vast of te los worden gemonteerd en het kortkoppelmechaniek blijft telkens haken. Ik heb het model uit elkaar gehaald en alle onderdelen die te maken hebben met het kortkoppelmechaniek ontbraamd, gepolijst en ingevet. Dat scheelt iets, maar betrouwbaar gaat het mechaniek niet werken en het model bleef ontsporen. Die constatering was natuurlijk het moment geweest om het model weer in te pakken en terug te sturen. Maar ja, een kleine Symoba bleek echt perfect tussen die twee pinnen te passen. En met een korte schacht koppelt het precies goed kort en rijdt het model opeens betrouwbaar mee.
Nog wat toevoegingen. De detaillering vind je terug bij de fraaie dunne metalen schuifplaten en bij de mogelijkheid om de rangeergreep ook in ingeklapte toestand aan te brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACMErangeergreep.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACMErangeergreep.jpg)
Het model loopt na drie ingrepen prima mee.
1. Ik heb dus de kortkoppelmechanieken vervangen.
2. De wielstellen zijn vervangen. ACME zet op deze wagen een soort finescalewielen die denk ik niet helemaal zijn gelukt.
3. Het centrale asgat van het draaistel heb ik een fractie verruimd. Nu kan het draaistel soepeler bewegen.
En ondertussen weet ik niet meer wat de doorslag heeft gegeven, maar het rijdt nu dus prima. ;D
-
Hier (onderaan de bladzijde) nog wat beeld van de ACME uitvoering:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52601.0
:)
-
Dat zijn de twee keer 45"wagens toch?
Hierboven gaat het over de gloednieuwe twee keer 40" wagens. Zal inderdaad verder wel veel overeenkomsten vertonen. Dat ontbreken van onderdelen (remwerk bij mijn model), het ontsporen en het geklooi met losse onderdelen herken ik in ieder geval wel. :D
Voor het plaatsen van de rangeergreep en het trapje heb ik het betreffende gat in het chassis een beetje geruimd. Dat gaat met kleine vijltjes en wat geduld prima in metaal.
-
Met deze container wordt het grijs van Maersk ook best effectief onderbroken. :)
Is door Herpa uitgebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/A4DC6EBC-B7A2-4919-8180-757CA04941D1-6366841637163.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/A4DC6EBC-B7A2-4919-8180-757CA04941D1-6366841637163.jpg)
-
Kwam deze nog tegen, afgelopen juni bij Pernis gemaakt. Voor variatie-ideeën:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Foto-63669c2fb0bfc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Foto-63669c2fb0bfc.jpg)
De oude P&O-containers kunnen nog steeds in ieder geval.