BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: tijgernootje op 28 September 2020, 17:20:38
-
Een vraag van andere orde,de ringleiding voor stroomvoorziening van de rails transporteerd een ander soort stroom ,als dat straks de ringleiding voor de wisselmotoren zal vervoeren.
Hoeveel afstand moet ik houden tussen die 2 ringleidingen zodat het mekaar niet gaat storen ?
Kan iemand hier iets over vertellen,want het zou zonde zijn als ik straks die 2e ringleiding ga aanleggen en de zaak stoort omdat het te dicht op de ringleiding zit waar de rails mee van stroom voorzien word.
Alvast bedankt voor de info 8)
-
Floris,
Je hebt vermoedelijk een ringleiding voor DCC en een wissel/gelijkstroom ringleiding voor de wissels en andere randapparaten. Hou die een cm of 5 uit elkaar. Is niet critisch, want in principe is er geen overspraak (wederzijdse storing).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Als er geen overspraak is, dan kun je ze in principe gewoon tegen elkaar aan bundelen.
-
Zelf monteer ik alle voedingen zeker 10cm uit elkaar om geen problemen te krijgen.
groet
Harald
-
Als er geen overspraak is...
Maar overspraak kan toch juist ontstaan door draden te bundelen?
-
Dat is waar, maar de vraag is hoeveel kwaad die overspraak doet. In de hoofdbedrading van mijn spoorbanen heb ik tot nu toe altijd alle draden in één bundel bij elkaar gebonden. Nooit problemen ondervonden.
-
Floris,
Je hebt vermoedelijk een ringleiding voor DCC en een wissel/gelijkstroom ringleiding voor de wissels en andere randapparaten. Hou die een cm of 5 uit elkaar. Is niet critisch, want in principe is er geen overspraak (wederzijdse storing).
De ringleiding voor het voeden van de rails is er nu al i.d.d.
De nog aan te leggen ringleiding moet de cobalt wisselmotoren gaan voeden en ooit wellicht misschien iets anders.
(mocht ik ook de zin gaan voelen om b.v. verlichting werkend aan te leggen)
De al bestaande ringleiding voor het voeden van de rails is qua opbouw bekend bij de meeste hier,staat gewoon in m'n bouwdraadje. ;)
Die andere wil ik met iets dunner draad aanleggen en niet helemaal kaal strippen,enkel daar waar er aansluitingen moeten verschijnen.
Ik ben echter benieuwd of e.e.a. elkaar kan gaan storen,want daar zit ik absoluut niet op te wachten,en vanuit vroegah met soortgelijke dingen was het dat er tussen 2 verschillende stroomkringen enige afstand bewaart diende te worden,hoe dat echter tegenwoordig zit is me een ?
Kan me voorstellen dat de voortgang (ook in electronica) in de loop der jaren verbeterd is en het dus minder "kritisch word" ten overstaan van vroeger,of vergis ik me ::)
-
......en vanuit vroegah met soortgelijke dingen was het dat er tussen 2 verschillende stroomkringen enige afstand bewaart diende te worden,hoe dat echter tegenwoordig zit is me een ?
Kun je voorbeelden noemen waar dat nodig was?
-
Bij het aanleggen van voedingen en communicatiekabels werd een vaste afstand aangehouden van enige cm-ers.
In zg Van Geel stalen goten werden dit soort kabels gescheiden door een (dure) metalen scheiding om strooivelden tegen te gaan.
Bij communicatie bedrading deze twisten (bekend uit de telefoonwereld)
230V is geen probleem, maar gelijkstroombedrading kan reageren op pulsen (schakelen van bijv wissels/servo's ed).
Die pulsen zou ik met een pF condensator proberen af te vangen, dus tussen de V- en V+.
Indien mogelijk schaf een DIY scope van Ali aan voor circa € 20 incl. verzendkosten. Apart bestellen van een probeersel lijkt mij zeer nuttig.
Deze gebruiken om het gedrag van de bekabeling te monitoren (Rechte flanken van kasteelspanningen, stoorpulzen e.d.)
Gr,
Dirk
-
Dit word een dubio verhaal.
De ene zegt enige afstand tussen beide soorten ringleiding,dan ander zegt je kan t bijna bij mekaar binden.
De leiding voor de rail voeding is zoals bekend geheel kaal koper.
De ander zal dat niet worden,maar ik ben i.d.d. een beetje huiverig over het feit als je bv cobalt aandrijvingen aanstuurt via die 2e leiding met die druk knopjes,kan dat "bijten" met de voeding voor de rails dmv bv pulsen of weet ik veel ???
(die 1ste leiding is immers geheel kaal,t zou toch lullig zijn als je trein gaat haperen op t moment dat je een wissel omgooit ::) )
-
De leiding voor de rail voeding is zoals bekend geheel kaal koper.
Dat was mij niet bekend want dat heb je er niet bij verteld. ;) Als het kaal koper is kun je ze natuurlijk niet tegen elkaar binden.
Ik ging uit van geïsoleerde draden. Er is bij ringleidingen een gewoonte ontstaan om die aan te leggen als dikke draden die evenwijdig op een paar centimeter van elkaar zijn gespannen. Dat is zo anders dan de professionele praktijk die ik gewend ben dat ik daar maar moeilijk aan kan wennen.
Bij mij bestaat een voedingsleiding uit twee geïsoleerde draden die van kroonsteen naar kroonsteen hoppen. En vanuit die kroonstenen gaat het verder naar de diverse aansluitpunten.
De tweede voedingsleiding ga je kennelijk aanleggen met geïsoleerde draad. Die 2 draden zou ik zo dicht mogelijk bij elkaar houden, dat is de beste garantie tegen wederzijdse beïnvloeding met de railvoeding. Wat de afstand met die andere leiding betreft, ik denk dat een paar centimeter genoeg is.
-
Dat was mij niet bekend want dat heb je er niet bij verteld. ;) Als het kaal koper is kun je ze natuurlijk niet tegen elkaar binden.
De tweede voedingsleiding ga je kennelijk aanleggen met geïsoleerde draad. Die 2 draden zou ik zo dicht mogelijk bij elkaar houden, dat is de beste garantie tegen wederzijdse beïnvloeding met de railvoeding. Wat de afstand met die andere leiding betreft, ik denk dat een paar centimeter genoeg is.
Ik ging er vanuit dat je m'n spoor 0 draadje wel is hebt bekeken,want daar staat het met foto's en al omschreven ;)
De 2e leiding is i.d.d. gepland met geïsoleerde draad,en dat zal denk ik op het principe gemaakt worden met kroonsteentjes,waardoor er amper blootliggende draad te vinden zal zijn.
Afstand is dan bij deze wel duidelijk ik denk dat ik die andere leiding dan aanleg in het midden van de bakken enkele cm's onder de andere ringleiding 8)
-
Ik ging er vanuit dat je m'n spoor 0 draadje wel is hebt bekeken,want daar staat het met foto's en al omschreven ;)
Daar moest ik even naar zoeken, en het kwam me wel vaag bekend voor. Maar ik zie zo veel van die constructies dat ik ze niet allemaal uit elkaar kan houden. Bovendien blader ik dan maar snel door want dat is niet de manier waarop ik het zou doen.
-
Ik heb gestript installatiedraad gewoon in kroonstenen gemonteerd. Vijf draden boven elkaar. Wel heb ik de grote kroonstenen gebruikt. Er ontstaat dan een soort gitarensnaren-iets. DCC en wisselstroom boven elkaar. Ik merk er niks van. Geen centje pijn.
-
Even een plaatje uit mijn eigen bouwdraadje "Uit en Thuis" citeren.
Ik heb de hoofdbedrading op de voorkant van de modules zitten. Makkelijk bereikbaar. De foto toont het drukste punt wat betreft bedrading. Hier krioelt alles door elkaar, centrale voeding, spooraansluitingen, wisselsturingen, seinsturingen, bezetmeldingen. Op de foto is nog niet eens alles aangesloten. De losse bos draden die er links bij hangt is intussen ook aangesloten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2831-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2831-800.jpg)
-
Bedankt allemaal voor de info (y)
Gewoon aanleggen op de voor mij makkelijkste plek,dat word t dus 8)