BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: IJmc op 25 September 2020, 19:48:11
-
https://www.youtube.com/watch?v=R7L3WZrzSh8 (y)
-
Merci voor het delen. Mooie film (y)
-
(y) leuke film (y).
-
Hallo Arnold,
Ik vond het een interessante film waarin het werk van een machinist met het rangeren leuk in beeld gebracht werd. Met name het aan de zijkant staan en dan je trein laten rijden, lijkt me inderdaad een schitterende belevenis wat toch een beetje lijkt of je je trein op schaal staat te bedienen. Wel een grote schaal in dit geval. ;D
PeterC
-
Pracht film,
wat me opvalt is de rust in de cabine, zekere als je de lok aan de buitenzijde hoort.
Goeie Arbo positie zeker?
Karren maar,
ANDREUS
-
"Voor privacyredenen zijn gesprekken van collega's en overigen gedempt"
Laat maar zitten dan, lijkt me namelijk een wezenlijk onderdeel van dat hele proces.
-
Hoi Arnold,
Dank je voor het vastleggen van deze bewegingen. En veel van de bewegingen licht je duidelijk toe. Maar sommige acties zijn voor mij minder bekend. In de 5e minuut koppel je aan een rij wagons. Je plaatst de lok rustig tegen de wagons aan en vervolgens de remslang. En daarna wacht je, zien we een cilinder(?) in beeld en schuif je met een hendel heen en weer. Wat doe je daar precies, wacht je tot de remleiding gevuld is met lucht? en waarom die handeling met die hendel?
En lijkt het nu dat de lok eerst de wagons niet van de plek krijgt, om de remschoen vrij te maken?
Minuut 14: 30 seconden lostijd? Wat bedoel je hiermee?
minuut 21: de afstandaanwijzer. Welke standen heeft deze? dus hoe weet je dat je er bijna tegenaan zit?
Minuut 27: aan de put? Ik dacht dat de remmen werken bij gebrek aan lucht in de leiding. Toch koppel je een luchtslang aan de wagons. Waarom is dat?
Ik heb genoten van de beelden van je werkzaamheden. Fijn dat je ons zo wat inzicht geeft in het rangeren op kijfhoek.
Ook een leuk treintje in het geheel. Lekker gemengd en zeker die tweeasser was voor mij een verrassing!
Groet,
michel
-
Even voor alle duidelijkheid, deze film is niet van mij.
Ik werk niet bij het spoor.
Het is iets wat ik toevallig zag op jijbuis.
-
@ Andreus: volgens mij was de bijnaam dan ook 'fluisterlok' toen ze net bij NS in dienst kwamen. Vergeleken met de toen huidige diesels scheen het een wereld van verschil te zijn.
Minuut 14: 30 seconden lostijd? Wat bedoel je hiermee?
Met mijn beperkte kennis: het wachten tot de remmen van de volledige trein weer gelost zijn voor er weer aangezet kan worden.
Minuut 27: aan de put? Ik dacht dat de remmen werken bij gebrek aan lucht in de leiding. Toch koppel je een luchtslang aan de wagons. Waarom is dat?
Dat klopt, maar ik denk dat het voor wegrijden wel prettig is als de treinleiding zodanig op druk is dat een machinist zo aan kan koppelen en een relatief goede druk op de trein heeft en dus niet eerst de hele treinleiding hoeft te vullen met zijn lok. Ik wil best geloven dat dat ff duurt namelijk.
-
Gaaf (y) (y)
Groet,
Raymond