BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Remko_H0 op 23 September 2020, 21:24:24
-
Goedendag,
na een pauze van 6 jaar ivm verhuizing, verbouwing en andere bezigheden begint het weer te kriebelen.
Ik ben een beginner en wil weer starten met een kleine baan.
Doel is:
- automatisch rijden met koploper
- schaduwstation (had ik bij mijn vorige baantje niet)
- starten met scenery (was ik voor de verhuizing niet aan toe gekomen)
- ik heb Piko A-rails
Interesses:
- Stoomtreinen en alles er omheen (toekomst een draaischijf en BW)
- Een enkele dieseltrein
- Landschap - Zwitserland/ Zuid Duitsland
- Periode III
Het probleem met een kleine baan blijft, dat je nog enige variatie in de treinen wil, maar dat het snel vol is.
Dat het niet realistisch is vind ik niet zo belangrijk.
De doodlopende sporen links zou ik iets van industrie of iets met stoom willen, maar weet niet zo goed wat ik hier mee kan.
Rechts een dorpje met rechts achter een berg/ruine of zo iets.
3D Overzicht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-plaatje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-plaatje.jpg)
Schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_3.jpg)
Niveau 0:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-0_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-0_1.jpg)
Graag jullie mening en tips.
Alvast bedankt,
Remko
-
Een paar standaardvragen.
Je plan is 1,3 meter breed. Kun je er langs beide zijden bij?
Zo niet, dan is de bereikbaarheid een ding waar je bij stil moet staan.
Hoeveel gaat hoogteverschil tussen schaduwdeel en zichtbaar deel zijn?
De helling in de binnenboog lijkt me aan de steile kant. Je kan immers pas na het meegebogen wissel gaan dalen en gaat na een boog en stukje recht al onder je station door.
Heb je nagedacht over de bereikbaarheid van je schaduwstation en dan zeker de wissels, als er eens onderhoud nodig is? Je zou een stuk landschap wegneembaar kunnen maken.
Ben je van plan om in je schaduwstation één- of tweerichtingsverkeer te hanteren?
Bij tweerichtingsverkeer zul je koploper zodanig moeten instellen dat je treinen elkaar op het enkelsporig baanvak niet tegemoet rijden en zo vastlopen (deadlock). Dat kan, maar zul je moeten regelen. Bij éénrichtingsverkeer rijden je treinen in het zichtbare deel altijd dezelfde kant op.
Groet Juroen
-
Hoi Jeroen,
bedankt voor je aandachtspunten.
ik ga de baan op wielen zetten, zodat ik er omheen kan lopen en er dus van alle kanten bij kan.
De onderbouw zal een open constructie worden met vakken van ongeveer 40 cm.
Mijn idee is om 1 kant op te rijden - rechtsom.
Dus na het station gaat de trein naar beneden, door het schaduwstation en dus de lange baan naar boven.
Het stuk van het station naar beneden heeft een helling van 4,3 %.
Ik weet dat het meer dan gewenst is, maar ik hoopte dat dit, ivm naar beneden en lage snelheid, acceptabel zou zijn.
Wat denk jij?
Alvast bedankt,
Remko
-
Ik denk dat je eens zou kunnen testen hoe het functioneert met een dergelijke daling. Zal afhangen van trein lengte en lok
Ook denk ik dat éénrichtingsverkeer, in elk geval bij mij, snel zal gaan vervelen.
Bij mijn baantje, met vergelijkbare afmetingen heb ik het iets anders aangepakt. Dat wil niet zeggen, beter. Maar verkeer in twee richtingen vind ik afwisselender.
Wellicht zijn er anderen die suggesties hebben.
Groet Juroen.
-
Juroen,
ik heb net je draadje doorgenomen.
Je bent heel creatief en helemaal los met de electronica/arduino etc.
Ons schaduwstation lijkt aardig op elkaar.
Leuk om te zien. Ik zal je volgen voor alle leuke ideeen.
Er van uitgaande dat je 1 richting door je schaduwstation rijdt snap ik je keerlus niet, maar dat zal aan mijn beperkte kennis liggen. Knap opgelost trouwens obv de lichtsluis.
Waarom je schaduwstation ook niet in 2 richtingen?
Ik zie dat je aardig wat bochtwissels hebt. Logisch op een kleine baan, want scheelt aardig ruimte, maar ik heb het geprobeerd zoveel mogelijk te voorkomen. Mijn ervaring is dat bochtwissels eerder problemen geven dan de standaard wissels. Hoe zijn jouw ervaringen??
Je hebt me echter wel weer aan het denken gezet wat voor mogelijkheden ik heb mbt 2 richtingen.
Nog ideeen hierover?
Groeten Remko
-
In mijn schaduwstation hanteer ik éénrichtingsverkeer, eigenlijk om drieredenen:
- het stijgingspercentage van de buitenboog is net wat lager;
- bij automatisch rijden is er geen kans op een deadlock;
- je kan meerdere (korte) treinen in één blok opstellen zonder kans op deadlock.
Dat laatste kan ook in koploper, maar dat heb ik (nog) niet toegepast.
Echter, in mijn zichtbaar deel is het voor de afwisseling tweerichtingsverkeer. Ik heb twee stel overloopwissels om dit mogelijk te maken. Dat leidt dan weer tot een keerlus.
Ik gebruik in het schaduwstation wissels van Roco, rechte en meegebogen. Ik heeft hier geen enkel probleem mee. Ik gebruik geen meegebogen wissels van de krapste radius. Dit omdat die een radius hebben van ca 360 mm en daar kan mogelijk niet alle (toekomstig) materieel door. Waarschijnlijk valt dat allemaal reuze mee, maar ja.
In het zichtbare deel gebruik ik wissels van Tillig Elite. Die vind ik mooier maar vragen wat extra aandacht bij het leggen. Bij één van deze wissels was er soms een ontsporing. Toen heb ik de originele kunststof strijkregel vervangen door een stuk rail en sindsdien zijn daar geen problemen meer. Voor het mooie zou ik dit bij alle wissels kunnen doen.
Wat wellicht ook nog een overweging is:
Op mijn kleine baan zijn de blokken kort. Als je dan wilt dat koploper je treinen netjes laat afremmen moet de beginsnelheid niet al te hoog zijn. Ik heb zitten spelen met de instellingen in koploper maar het lukte me niet naar tevredenheid. Nu heb ik de maximumsnelheid verlaagt in koploper maar ook in de decoders in de treinen. Nu lukt het koploper wel om netjes te remmen. Mogelijk dragen de relatief lage snelheden ook bij aan een bedrijf met weinig /geen ontsporingen.
Groet Juroen
-
Juroen,
bedankt voor de uitleg.
Ik ga ook met koploper de baan aansturen, dus ben mogelijk je tip mbt max. snelheden wel nodig.
Mijn schaduwstation ziet er bijna net zo uit en heb per lengte deze ook opgedeeld in 2 blokken, zodat er 6 treinen in passen. Ik denk begrepen te hebben hoe dit moet in koploper, maar eerst maar eens zien of ik het gesnapt heb.
Groeten Remko
-
Nog tips van andere modelspoorders?
Of een idee voor de sporen in de linker kleine cirkel mbt industrie of iets met kolen?
Alvast bedankt,
Remko
-
Ja ik heb nog een klein puntje:
Links boven heb je 2 lussen die weer samenvoegen. Lussen zijn doorgaans niet de meest mooi uitziende dingen op een modelbaan. Ik zou zelf de binnenste lus weglaten en de buitenste lus voor ~75% wegwerken in een tunnel.
Maar lus of geen lus, ik vind het iig een leuk baantje (y)
Bas
-
Die 'opening' aan de achterkant doet mij wat onlogisch aan. Zou ik dan helemaal betunnelen. Maar hoe denk je over de volgende optie?
Het spoor aan de achterkant helemaal open maken, daar een extra spoor neerleggen en dat spoor gebruiken om elke keer van trein te wisselen, fysiek dus een nieuw trein neer te zetten. Ik denk dat je dan wel een spoor in je schaduwstation moet opofferen.
just my 2 cents.
-
Nog tips van andere modelspoorders?
Remko
Ik vind dat verschil in hoogte tussen je binnenboog rechts en schaduwstation erg weinig in relatie tot de lengte van het spoor er naartoe ...... die stijging wordt m.i. veel te steil. Er af is geen probleem, er op wel. Zou het plan nog eens kritisch nalopen in deze.
-
Herem,
bedankt voor jullie inbreng.
@Bas
Goed punt. ik vind deze twee parallel sporen ook niet echt fraai.
Het binnenste spoor is ontstaan, om vanuit de "doodlopende industrie" spoortjes weer op het hoofdspoor te komen en ik de hoofdbaan niet wilde blokkeren.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Later heb ik hem toen verlengd naar onder.
Ik zal vanavond eens een opzetje maken met ingekorte en verborgen sporen.
@Jeronimos
Ik had hem eerst ook als onzichtbaar. Misschien is dat wel beter.
Ik snap je idee van een extra spoor aan de achterkant niet helemaal, daar is op dit moment met de huidige afmetingen geen ruimte voor.
Tevens is mijn doel automatisch rijden met koploper.
@Ronald
Mijn huidige plan is dat dit spoor alleen wordt gebruikt als dalend traject.
De helling is 4,3%, maar ook door de opmerking van Juroen dat 1 richting rijden saai wordt ben ik op dit moment met het schaduwstation aan het stoeien om te kijken of ik meer lengte kan krijgen. Valt echter niet mee.
Op naar versie 2 dus.
-
Dit idee
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-0_1-altern.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-0_1-altern.jpg)
Het idee is dat je de trein op het zijspoor zet, hem verwijdert en een nieuwe trein weer neerzet. Terwijl de andere treinen kunnen doorrijden.
Een klein open schaduwstation a.h.w.
Maar je bent al opnieuw aan het tekenen
Als ik je nog een tip mag meegeven. Als ik kijk naar jouw bergen dan zijn ze niet hoog. Boven de tunnelingangen is het direkt plat. Waarschijnlijk zal men er in het echt hier een ingraving te graven. Als het kan creëer dan wat meer hoogte boven de tunnelingangen.
-
Ah, nu is het mij duidelijk.
Wel een leuk idee. Betekent wel dat ik de achterwand vrij moet houden om er bij te kunnen.
Zal eens kijken hoe lang dat baantje kan worden.
Waarom zou dit invloed hebben op het aantal sporen in het schaduwstation?
Lijkt mij los van elkaar te staan.
Ben nu net thuis, dus zal kijken wat het effect is van jullie tips.
Groeten Remko
-
Misschien kun je het schaduwstation om de verticale as spiegelen en vanaf het station eerst langs de achterzijde laten dalen. Dan wordt je helling een stuk langer.
Gtoet,. Bert
-
Goedenavond,
hierbij versie 2, hoewel ik al heel wat versies langs heb gehad.
3D view:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-view.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-view.jpg)
Schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_8.jpg)
Bovenste niveau:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0.jpg)
@Ronald: Allereerst het schaduwstation.
Opzet niet veranderd, maar wel 1 spoor minder.
Het lastige is dat het station de plaat in tweeën deelt. Beste alternatief had 3,96 % helling, dus nog steeds teveel voor 2 richting verkeer.
@Bert, ik zag je berichtje net. Ga ik nog proberen, maar het gevolg is bijna elke keer dat alles anders wordt en ik dus gewoon een nieuwe baan aan het maken ben.
Voor nu blijft het dus 1 richting en de steile helling dus naar beneden nemen.
@Bas:
Ik heb de 2 ovalen verborgen.
Ik heb de binnenste (nog) niet weggehaald.
Het idee hiervan is dat je vanuit de "industrie" je achteruit kunt steken zonder de hoofdbaan te blokkeren.
Ik weet echter nog steeds niet goed hoe ik dit stukje zal inrichten, mede in combinatie met het spoor dat van onderaf komt, waar nu een lokloods op geplaatst is.
Het weghalen van het binnenste spoor geeft wat meer ruimte.
@Jeronimos:
Het achterste spoortje heb ik nog even open gelaten. Met het bouwen maar kijken wat mooier is.
Ik heb echter je idee wel verder uitgewerkt.
Echter niet aan de achterzijde, maar aan de voorzijde.
Door het weghalen van de aansluiting van de binnenste ovaal kan het andere spoor iets naar binnen.
Bijkomend voordeel is dat het wat kronkelt en niet zo strak parallel aan de voorzijde ligt.
Graag hoor ik:
- is dit een verbetering?
- Binnenste ovaal links helemaal weghalen en dus hoofdbaan blokkeren indien je van de doodlopende sporen komt?
- Indien ik het ovaal weghaal dan alle industrie van onder laten komen?
- Nog een goed idee voor het sporenverloop deze "industrie spoortjes"?
Groeten Remko
PS: De opmerking over de beperkte hoogte van de bergen boven is terecht.
Heb ik links wel wat aangepast in Wintrack, maar komt er niet zo uit als ik wil. Voor nu niet zo belangrijk.
-
Ja, kan ook. Je zou dit spoor dan niet alleen gebruiken voor het "opnieuw betreinen" (als je begrijpt wat ik bedoel) maar ook de functie kunnen verbreden, door het te gebruiken om een sneltrein een stoptrein te laten passeren.
-
Klopt.
Beide opties zijn mogelijk, ook afhankelijk van de inrichting in koploper.
-
Hoi Remco,
Is het geen optie om een helix te maken? Als im zo snel zie zou dat de oplossing kunnen zijn voor de te steile helling (vanaf station richting rechts). Als je an het spoor dat links het station uitgaat langzaam laat dalen (zodat de 2 tunnel ingangen niet direct naast elkaar liggen maar op ander niveau) dan is 2 richting verkeer mogelijk. Geeft veel meer demensie aan het verkeer op je baan.
Ik zou het schaduw station niet direct van minder sporen voorzien. Zo dacht ik eerder ook maar dat was toch een van mijn redenen om alles te slopen en geheel overnieuw te beginnen.
Gr Frank
-
Frank,
de helix is wel eens door mijn gedachten gegaan, maar neemt tov zo'n kleine baan wel veel ruimte in.
Met een buitenstraal van R3 (483 mm) heb je het over 1 meter.
Je bedoelt de helix dan rechts en dan 1 spoor breed?
R2 (421 mm) 1 spoor breed moet misschien wel willen. De kunst is om eerst iets bij het station weg te komen, zodat je daar niet onderdoor hoeft.
Ik snap je opmerking over de sporen links van het station niet.
Beide sporen gaan naar hetzelfde station, dus verschillende hoogtes gaat dan niet, maar misschien snap ik je niet.
Bedankt voor de tip. Ik ga eens in Wintrack puzzelen.
Gr. Remko
-
Hoi Remco,
In feite heb je de aanzet en de plaats voor de helix al in je plan zitten..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FFAD8E2E-0500-4446-A175-CEAD295DD36E.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FFAD8E2E-0500-4446-A175-CEAD295DD36E.jpeg)
Weet niet welke radius je hier gebruikt heb maar je zal al snel R4 moeten toepassen om voldoende vrije ruimte en acceptabele stijging te krijgen.
Ik heb even wat ingetekend op jouw grondvlak in Anyrail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6DACD98F-A5DD-4FB1-968E-29AEF337FD96.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6DACD98F-A5DD-4FB1-968E-29AEF337FD96.jpeg)
Hier is de helix in R4 en ik heb het spoor de andere kant op in helling gelegd (rode pijl met A). De ingang van de tunnels (B) komt dan niet naast elkaar maar meer onder elkaar...
Op deze wijze krijg je dus een zichtbaar stijgend (of dalend, vanaf het station komend) spoor naar het station en na het station zakt het via de helix naar je schaduwstation.
Kijk maar of het een optie is.
Succes Frank
-
Frank,
bedankt voor de uitleg.
Helemaal duidelijk.
Al even in Wintrack aan het kijken.
Hoeveel vrije ruimte ga jij vanuit tussen de sporen?
Ik heb nu 90 mm genomen, maar ik rij alleen diesel en stoomtreinen.
Je moet R4 gebruiken of R3 met een recht stuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/helix_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/helix_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/helix2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/helix2.jpg)
Probleem is ook dat het andere spoor om de helix heen moet.
Ik heb nog een ander opzetje, maar ik zie het nog niet passen binnen de huidige afmetingen.
-
Veel kleiner dan dit wordt het niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/helix3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/helix3.jpg)
De baan, die nu nog kruist met de spiraal moet er ook nog buitenom.
-
Welke radius (en welk type/merk rails) heb je nu voor de helix gebruikt?
-
Ik heb Piko A rails en heb volgens mij R4 gebruikt voor de helix.
Vanavond even checken.
De straal van R4 is 546 mm.
Dit betekent dat een volledige ronde 3,42 meter is.
Om 9 cm hoogteverschil te halen is de helling 2,62%.
Hoeveel ruimte houd jij aan tussen 2 kruizende sporen?
-
Remko,
Hierbij een sugestie.
Kanttekeningen vooraf:
- stijgingspercentgage op 3,0 %
- bij rechts verkeer ga je stijgen via de binnenste boog;
plan kan je natuurlijk in spiegelbeeld maken
- hoogte zichtbaar deel op 122 mm tov schaduwstation
- minimale hoogte van kruisende sporen rechtsboven is 80 mm; kritisch qua doorrijhoogte
- rangeer en stationsgebied niet uitgewerkt
- wissel direct na boog, beter is om een stukje recht ertussen te leggen
- in schaduwstation éénrichtingsverkeer, in zichtbaar deel tweerichtingsverkeer;
vandaar de overloopwissels in het verborgen deel.
- drie parallelle sporen aan de voorzijde wellicht niet erg speels.
- links in het zichtbare deel een erg krappe boog.
- om het passend te krijgen hier en daar wat flexrails gebruikt.
Mogelijk lijkt het op het baanplan dat ik heb. Daarmee wil ik beslist niet zeggen dat dat beter is. Waarschijnlijk is dat mijn tunnelvisie!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3000-bij-1300-A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3000-bij-1300-A.jpg)
Mogelijk brengt het je op gedachten?
Groet Jureon
-
Ik denk niet dat 4% zo'n drama is. De lengte van je treinen speelt ook erg mee . Als ik naar jouw baanplan kijkt dan zal je langste wagonsleep bestaan uit ~2 rijtuigen? Dan kom je misschien met 5% ook nog wel weg.
Zou wel voor de zekerheid kijken hoe je lichtste lok het doet (y)
Bas
-
@ Juroen,
bedankt voor je opzetje.
Eens kijken of ik tot nieuwe inzichten kom.
@Bas
Ik denk dat ik het schaduwstation maar eens leg en aan elkaar aansluit.
Dan maar eens proberen wat de 4% betekent, voor de korte treinen.
Groeten Remko
-
Ik zit nog een beetje met de invulling van het sporenplan binnen de linker lus.
Uitgangspunt is/was:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0_1.jpg)
Idee is dat er iets van industrie - houtzagerij, etc of iets met behandelen van stoomlocs komt (mini bw).
Door de 2 lussen is de ruimte klein.
De reden voor de binnenste lus is het hebben van een spoor, zodat je het hoofdspoor niet blokkeert om de baan weer op te komen vanuit het industrie gebied.
Als ik deze "eis' loslaat wordt de ruimte iets groter en is het misschien beter om dit gebied van onder te naderen.
Dit geeft iets meer lengte.
bijvoorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0b.jpg)
Is dit beter of minder dan optie 1, zoals het was?
Hebben jullie ideeën over het sporenverloop?
Alvast bedankt,
Remko
-
Iemand een mening / tip / idee?
-
Iemand een mening / tip / idee?
Ja, optie #1 is m.i het beste. Je kan daar praktische laadperrons aanleggen, eventueel een loc loods onder en je sporen hebben relatief de langste lengtes. Wel zou ik de wissel van de onderste kopsporen iets naar links verhuizen en het kopspoortje achter de drieweg wissel iets verlengen.
Opties #2 en #3 hebben relatief kortere spoortjes en minder praktische ruimte om laadperrons aan te leggen, en met name #3 heeft hier veel last van. De spoortjes aan de kruiswissel zijn te kort. Je kan omlopen om slechts 1 of misschien 2 wagons. Maar dan moet je (ont)koppelen in een boog.
De kopspoortjes achter de omloopsectie van spoor 2 zijn ook kort. Je kan weliswaar een loc omlopen, maar kan je ook een wagon meenemen?
En wat was de gedachte achter dat rare kromme spoortje van #2 ???
Ik zou dus bij #1 blijven, het spoortje achter de drieweg iets verlengen en dan denk ik dat je goed zit.
Wat vind je er zelf van?
Mvg,
Bas
-
O wat grappig ik keek nog ff naar de eerste post en daar staat al precies wat ik bedoelde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Niveau-0_1.jpg)
Ja -> (y) <-
alleen minus de binnenste lus natuurlijk ;)
-
Hoi Bas,
bedankt voor je reactie.
Allereerst, het idee achter het rare kromme spoortje is dat je de hoofdbaan niet blokkeert als je vanaf de kopspoortje de hoofdbaan weer op wilt.
Maar blijkbaar is het niet logisch, want er zijn al meer opmerkingen over geplaatst.
In de laatste versies heb ik deze verwijderd.
Eens dat met de eerste optie de sporen het langst blijven.
Ik had nog een alternatief bedacht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0c.jpg)
maar ook hier worden de stukjes spoor kort.
Voordeel is dat je vanaf de wissel van het hoofdspoor meerdere dingen hebt om te rangeren.
Bovenin iets met kolen bijvullen etc,
Helemaal links onder loc loods
Andere spoortje voor een houtzagerij of zo.
Ik kan nog van de onderste 2 wissels een driewegwissel maken, scheelt nog een spoorlengte voor de onderste 2 sporen
Keuze blijft lastig
-
De onderste 2 wissel vervangen door een 3weg,op de plek van de rode pijl.
Die 2 andere wissels dienen nergens voor,t is te kort qua rest spoor en het bied niks extra's,die kan je laten vervallen.
Als je de voorgestelde 3weg plaatst ongeveer waar die rode pijl staat kan je vanaf daar wagondelen alsnog rangeren zonder op t hoofdspoor uit te komen ;)
(dat worden als t goed is,geen meters aan trein,toch ??? )
(https://myalbum.com/photo/d9ommf8JfLaE/1k0.jpg)
-
Hoi Floris,
bedankt voor de tips.
Mbt de wissels. Helemaal gelijk.
Idee is leuk, maar 1 lengte piko A-rail is 239 mm.
Gaat dus meestal niet passen.
Ik heb vanuit je idee twee opzetjes gemaakt.
Optie 1 ligt wat beter verdeeld over de ruimte en lijkt rustiger.
Optie 2 zijn de sporen in lengte beter verdeeld (even lang voor en na de 3 weg wissel)
Is de korte bocht naar de linker kopspoortjes in optie 2 een probleem?
Zal natuurlijk altijd langzaam gaan.
Eerste stuk onderaan heb ik nu flex in liggen, omdat de positie anders niet lekker uitkomt.
Welke zou jij doen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0e.jpg)
Klopt dat ik met korte treinen rijd ivm de kleine baan.
Welke zou jij doen?
-
Toch ook nog een optie 3.
Onderste dubbelspoor voor lokloods en doodlopend spoor voor houtzagerij omgedraaid.
Voordeel: iets meer ruimte aan de onderkant voor scenery (houtzagerij).
Nadeel : spoor van houtzagerij iets ingekort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0f.jpg)
De keuze is reuze.
-
Optie 1, 2 of 3 ?
Welke zouden jullie kiezen ?
Groeten Remko
-
Hoi Remco,
Wat mij opvalt is dat de loc niet kan omlopen op het rangeer gedeelte.
Is dit bewust zo gedaan ?
-
Optie 3
-
Remko,
Ik zou nog even verder denken.
Je situeert (ergens in één van je eerste plannen) in je station een perron tussen de twee doorgaande sporen. Dat wordt smal, kan een acceptabel compromis zijn. Gezien je een enkelsporige lijn uitbeeldt lijkt het me niet voor de hand liggend dat twee reizigerstreinen op hetzelfde moment in je station moeten stoppen; kan op een modelbaan wel leuk zijn.
Het doodlopend spoor van je station kan je in de rijrichting bereiken. Om weer weg te komen moet je met een trein achteruit de tunnel in steken en pas daarna kan je weg. Dat kan, maar zou ik zelf niet tof vinden.
Dat laatste geldt eigenlijk ook voor je rangeerterrein/industrie aan de onderzijde van je baanplan.
Ik kwam zojuist tot onderstaande plan (suggestie :) ):
A en B zijn je station. Je kan langs A een perron maken, en bij B maar dat hoeft niet.
Om spoor D te bereiken steek je van B achteruit naar D en je kan altijd in de rijtichting weer weg.
Een variant op het eerdere rare kromme spoortje.
E en F zijn je industrie/rangeerterrein. Of dit echt vier sporen moeten zijn kan je je afvragen. Het driewegwissel kan ook een gewoon wissel zijn.
Om weg te komen ga ja van E of F achteruit naar H, vandaar kan je in de rijrichting je industrie verlaten.
Het DKW zou eigenlijk een EKW moeten zijn, maar die zit niet in het railprogramma van Piko.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3000-bij-13000-C.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3000-bij-13000-C.jpg)
Nou ja, een idee.
Groet Juroen
-
Hoi Remco,
Wat mij opvalt is dat de loc niet kan omlopen op het rangeer gedeelte.
Is dit bewust zo gedaan ?
Ik had eerst een "zo genaamd" omloopspoor, maar door de beperkte ruimte past het eigenlijk niet.
Resultaat is dat er maar 1 rail lengte over is om om te lopen, dat is max. ruim 20 cm.
Optie 3
Tot het voorstel van Juroen : eens, maar begin nu weer te twijfelen.
@Juroen:
ik dacht dat ik er bijna was, maar jouw voorstel ziet er ook goed uit.
Ik ben het met je eens dat het dood lopende spoor niet (meer) zo interessant is.
Eigenlijk is het een overblijfsel van een eerder idee, waarbij er een spoor terug de berg in liep.
Nadeel van je voorstel is dat het onderste spoor recht en dus minder speels wordt en dat ik het zichtbare spoor op het niveau van het schaduwstation anders moet worden.
Ik ga je voorstel eens uitwerken en dan opnieuw vergelijken.
Allen, hartelijk bedankt voor jullie inbreng.
-
Laatste 2 voorstellen naast elkaar gezet.
Tevens van beide een 3D plaatje, omdat het ook invloed over de sporen aan de voorzijde.
Optie 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-view-3a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-view-3a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0-3a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0-3a.jpg)
Optie 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-view-3b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-view-3b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0-3b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0-3b.jpg)
Lastige keuze.
Voordeel optie 1:
- voorste baan speelser
- Stationspoor iets langer
Voordeel optie :
- Na rangeren beter terugkomen op hoofdspoor
- Indeling logischer?
Welke zouden jullie kiezen?
-
de 1ste
-
Hoi Remco,
Optie 2 denk ik.
Als je het linker wissel onderaan meer naar links doet, dan kun je toch nog een langer omloopspoor maken.
-
@ Frank,
de onderste wissels zijn puur om van en terug op het hoofdspoor te komen.
Niet om om te lopen.
Stand: 1-1.
ben benieuws of er nog meer meningen binnen komen.
Groeten Remko
-
Er zijn nog meer mogelijkheden.
Heb je geen bezwaar tegen een keerlus (daar zijn oplossingen voor) dan zou dit ook kunnen.
Wel moet je een en ander verder uitwerken ivm de helling naar beneden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3000-bij-13000-C1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3000-bij-13000-C1.jpg)
Als je de optimale verdeling van lengtes kan vinden is het mogelijk spoor H te gebruiken om te rangeren en je rengeerterrein te verlaten. Ook kun je in de onderste sporen een speelser traject leggen.
Groet Juroen
-
Hoi Juroen,
je bent wel van de creatieve ideeen (y)
Zolang H gebruikt wordt om het rangeergebied te verlaten zie ik geen probleem met de helling, of mis ik iets.
Of bedoel dat er een extra bochtwissel in komt.
Deze zou dan in een dalend spoor komen, maar dat is vragen om problemen???
Eens dat er een keerlus ontstaat, maar tussen welke sporen zou je hem dan om moeten gooien?
Als je van het rangeerterrein via H verder gaat krijg je of een duwende loc of moet er op het rangeerterrein er een andere loc voorkomen. Deze rijdt dan echter achteruit.
Dat geeft geen rij problemen? Geen ervaring mee.
Gevolg is wel dat het wat speelser wordt.
-
Ik heb op mijn baan wissels in een helling, maar geen meegebogen wissels. Volgens mij kan het best. Dat zou je moeten proberen. Ik streef ernaar om ter plaatse van wissels het hellingspercentage laag te houden. Gezien het extra wissel wat van de dalende helling afsnoept heeft dat gevolgen. Ik denk niet dat dat ernstig is, maar iets om rekening mee te houden.
Ik ging er vanuit dat je van het meegebogen wissel achteruit je rangeerterrein op rijdt en daar je goederentrein ophaalt, een andere loc dan die de trein er heen trok. Je kan dat doen en nog steeds via het onderste spoor je rangeerterrein verlaten.
Ik zou de keerlus in de tunnel maken.
Groet Juroen
-
Keerlus in de tunnel?
Je hebt het probleem toch al tussen het rangeerterrein en de bochtwissel?
-
En de wissel links van H vervangen door een kruiswissel? De drieweg kan dan een tweeweg worden die naar E gaat en vanaf de kruiswissel kan je naar de wissel van F.
Je bereikt er niet heel veel mee verder, maar het leek me wat natuurlijker. En het spoor naar F wordt een paar cm langer.
Bas
-
Over de keerlus,
Je hebt gelijk. Ik moet het nog 'ns nader bekijken maar ik denk dat er twee keerlussen zijn.
Nou ja, is ook oplosbaar.
Groet Juroen
-
@Bas,
goede tip.
Waarschijnlijk iets rustiger + rail lengte meer naar F
@Juroen
Ik zit niet zo in de keerlussen, maar het lijkt mij er 1
Vanavond maar weer eens terug naar de teken tafel.
-
Zo, daar ben ik weer met 3 opties obv jullie input:
Optie 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-view-3a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-view-3a_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0-3a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nivo-0-3a_1.jpg)
Optie 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-view-3b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-view-3b_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0-3b_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0-3b_1.jpg)
Optie 3:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-view-3c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-view-3c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0-3c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nivo-0-3c.jpg)
Voordeel optie 1:
Door bochten in onderste spoor speelser dan 2 rechte parallelle banen.
Alle rangeersporen vanuit 1 spoor
Voordeel optie 2:
Rechter doodlopend spoor om terug te komen op het hoofdspoor zonder hoofdspoor te blokkeren.
Geen keerlus
Voordeel optie 3:
Extra mogelijkheid om rechts naast het station gelijk naar beneden te gaan.
Hierdoor meer variatie.
Wel geeft deze laatste optie door de extra bochtwissel een extra steile daling.
Optie is het hele station licht af te laten lopen.
Of is dat heel erg raar?
Welke van de drie?
Alvast bedankt,
Remko
-
#3
-
Optie drie lijkt me het meest rijplezier geven.
Mogelijk kun je links het aantal opstelsporen terugbrengen naar drie om zo ruimte voor aankleding te creëren. Als je nog wat wegen, huizen, bedrijfsgebouwen in je baanplan tekent krijg je inzicht hoe je de ruimte zou kunnen benutten. Uiteindelijk kan je altijd een wissel extra leggen.
Nou, bouwen maar!
Groet Juroen
-
Heren,
ik neig ook steeds meer naar optie 3.
Meeste variatie.
Tevens ook een extra leermoment, want ik zal iets met die keerlus moeten.
Ik ben nog maar een beginneling.
Ik ben begonnen met de Aelderbaan om koploper te leren kennen.
Daarna was ik begonnen met een baan op 1 niveau, maar ging verhuizen en heb hem dus af moeten breken.
Deze baan heeft dus een (mini) schaduwstation, wat rangeermogelijkheden etc. en kan gaan oefenen met scenery, weatheren etc.
De werkelijke invulling van het stukje industrie zal ik nog eens verder over nadenken, maar misschien ook pas als het zo ver is en dan gewoon eens de verschillende mogelijkheden neerleggen.
Ik ben vanavond begonnen met het zagen van de sporen van het schaduwstation.
Begin (en het eerste foutje) is er.
bedankt voor jullie input
-
Remko,
Gewoon even benieuwd: is er een vervolg te melden?
Groet, Juroen
-
Hallo Remco,
Ben onder de indruk van het ontwerp en ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is.
Groeten
Jan