BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: bmwpiet op 14 September 2020, 16:47:33

Titel: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: bmwpiet op 14 September 2020, 16:47:33
Ahg wordt aanzienlijk uitgebreid. Het stuk , van het postperron en waar de slijptrein staat blijft nagenoeg zo. 1 spoor is omgebouwd tot straatspoor. Het andere deel, dat van NS is worden 12 sporen incl. bovenleiding aangelegd, een onderstation en een gebouwtje neergezet.
Sporen worden max. 680 meter.
Titel: Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: bmwpiet op 14 September 2020, 17:17:46
Als het terrein klaar is, en de ICNG gaat rijden op de HSL zuid, dan worden daar de stammen ICD met Traxxen voor uitval op reserve gehouden.
Titel: Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: Dpc Fo op 14 September 2020, 17:19:15
Verrassend, ik dacht dat dit emplacement op sterven na dood was. Wat gaan ze er doen? Ah, je gaf het antwoord ondertussen al. Interessant :-)
Titel: Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: bmwpiet op 14 September 2020, 17:43:38
Als het terrein klaar is, en de ICNG gaat rijden op de HSL zuid, dan worden daar de stammen ICD met Traxxen voor uitval op reserve gehouden.
Titel: Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: Floris op 14 September 2020, 17:49:56
Verrassend, ik dacht dat dit emplacement op sterven na dood was. Wat gaan ze er doen? Ah, je gaf het antwoord ondertussen al. Interessant :-)

Helemaal niet op sterven na dood! Ok, er is geen commercieel goederenvervoer meer, maar het is een van de belangrijke infra-pool basissen voor samenstellen laden en lossen van werktreinen.

Door deze aanpassing voor het opstellen van raampjestreinen zal de locatie ongetwijfeld een stuk lastiger worden in gebruik voor de infra-pool.....
Titel: Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: Arjan6511 op 14 September 2020, 17:51:06
Even voor mijn duidelijkheid: Het emplacement zal niet worden uitgebreid maar omgebouwd denk ik? 12 extra sporen kunnen ze daar niet kwijt.
En NS zal geen eigenaar zijn van de sporen, of geldt voor Ahg een andere constructie?

Is er ergens een artikel over verschenen?

"Mooie" locatie trouwens, de plan E rijtuigen die er destijds werden gestald voor de sloop zaten binnen mum van tijd onder de extra verf.
Titel: Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: Floris op 14 September 2020, 17:57:19
De extra opstelcappaciteit gaat ten koste van de infra-sporen en de voormalige sporen welke werden gebruikt voor onder andere de Kleefse Waard.
Overigens is de locatie tegenwoordig behoorlijk goed "omhekt".....
Titel: Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: Arjen-V op 14 September 2020, 18:12:22
Onderstaande komt uit een Q&A PDF van NS:

Q&A nieuw opstelterrein Arnhem Juni 2020

1.Waarom gaat NS het emplacement bij station Arnhem uitbreiden?
 NS wil Nederland duurzaam bereikbaar houden, voor iedereen. De trein is populair. Het aantal reizigers blijft de komende vijf jaar groeien. Dit houdt ook in dat de kans op een zitplaats daarmee onder druk komt te staan. NS investeert daarom in nieuwe treinen en moderniseert bestaande treinen om reizigers een comfortabele reis te kunnen blijven bieden. Het Nederlandse spoor is het drukst bereden spoor ter wereld. Om die nieuwe treinen ook een plek te kunnen geven is er extra opstelterrein nodig om de alle treinen neer te kunnen zetten. Op verschillende locaties in Nederland vernieuwen NS en ProRail opstelterreinen, zo ook in Arnhem.

2.Waar in Arnhem gaat NS straks bouwen?
De nieuwe sporen komen aan de zuidzijde van het bestaande emplacement Arnhem Goederen, aan de Leeghwaterstraat en van Oldenbarneveldtstraat NS heeft gekozen voor deze locatie omdat het goed is aan te sluiten op het hoofdrailnet, het terrein eigendom is van NS, juiste omvang heeft en op dit moment niet wordt gebruikt.

3.Waarom heeft NS nu al de begroeiing aan de zuidkant van het terrein laten weghalen?
NS gaat het terrein aan de zuidzijde van het emplacement tussen de Emplacementstraat en de Leeghwaterstraat opnieuw inrichten. Begin 2020 is hier de begroeiing verwijderd. NS heeft dit gedaan voordat het broedseizoen start en daardoor geen vogels in hun broed hoeven te verstoren.

4.Wat houden bouwplannen in?
Op het terrein komen twaalf nieuwe sporen met inspectiepaden ernaast. Voor de medewerkers komt er een dienstgebouw met parkeervoorzieningen. In het gebouw is een IT-ruimte en opslag van onderdelen. Om de nieuwe sporen komen hekwerken en het terrein wordt door middel van een camerasysteem 24/7 bewaakt.

5.Welke treinen komen er op het opstelterrein van Arnhem te staan?
Het nieuwe opstelterrein biedt de ruimte en faciliteiten voor het opstellen van bestaande en nieuwe treinen. Daarnaast kan het terrein worden gebruikt voor het parkeren van treinen die niet in de vaste dienstregeling worden gebruikt, maar kunnen worden ingezet als dat nodig is. Op korte termijn komen op het terrein rond de 22 treinen te staan. Deze treinen zijn reservematerieel en kunnen mogelijk worden ingezet. Daarom krijgen deze treinen één keer per week een inspectiebeurt, om te garanderen dat ze paraat zijn. NS haalt iedere week één of twee treinen van het opstelterrein. Deze trein gaat dan voor onderhoud naar ons onderhoudsbedrijf in Amsterdam Watergraafsmeer. Na een aantal jaar gaat NS het terrein ook gebruiken voor het parkeren van treinen die helemaal niet meer in de dienstregeling rijden.

6.Kan NS de illegale bewoning op het terrein stopzetten?
 NS is de eigenaar van de grond, en in die zin verantwoordelijk voor haar terrein. Op dit moment is er sprake van illegale bewoning op ons terrein die NS graag willen stoppen. Gemeente Arnhem is echter verantwoordelijk voor haar inwoners en heeft in die zin een handhavingsrol in onder andere illegale bewoning van gronden. Op dit deel van het terrein gaan we niet bouwen, dit valt buiten het bouwproject. Wel zijn we in gesprek met de gemeente over de handhaving.

7.Gaan alle treinen die er staan gelijktijdig een rijbeweging maken? Of allemaal op verschillende momenten in de week?
Nee, een trein moet eenmaal per drie maanden naar ons onderhoudsbedrijf in Watergraafsmeer voor onderhoud. Per 22 treinen betekent dit dat er 1 a 2 maal per week een trein van het terrein vertrekt en weer terugkomt. Verder staan deze treinen stil.

8.Zijn de rijbewegingen overdag of ’s nachts?
 De geplande rijbewegingen zijn zoveel mogelijk overdag. Toch kan het voorkomen dat er sporadisch ook ’s nachts een trein verplaatst wordt.

9.Meer rijbewegingen geeft meer geluid. Wat gaat NS doen aan geluidsoverlast?
We willen zo weinig mogelijk overlast veroorzaken voor omwonenden. Doordat er treinen komen te staan en er gewerkt wordt, ontkomen we er niet aan dat dit hoorbaar is. Dit geluid willen wij zoveel mogelijk beperken en ervoor zorgen dat het binnen de toegestane normen valt. Zo hebben we een geluidonderzoek gehouden. De resultaten hebben we besproken met de gemeente. De gemeente heeft beoordeeld dat de aangevraagde activiteiten passen binnen de gestelde normen.

10.Wanneer is het ontwerp van het terrein klaar?
Op dit moment zijn wij druk bezig met het ontwerp voor de sporen, de inrichting van het terrein en het gebruik van het emplacement. We verwachten dat het technisch ontwerp in juni 2020 klaar is.

11.Komen er ook gebouwen op het terrein te staan?
Ja, er komt een dienstgebouw op het terrein te staan waar de medewerkers kunnen werken en hun pauze houden. Het gebouw komt ter hoogte van de Leegwaterstraat te staan.

12.Wanneer is de bouw van het terrein klaar?
Als alles volgens planning gaat NS het opstelterrein in Arnhem vanaf zomer 2021 in gebruik nemen. Maar in de huidige omstandigheden van de coronacrisis kunnen we niet met zekerheid zeggen of we deze planning gaan halen.

13.Wat gaan de omwonenden merken van de bouw?
NS wil in de zomer van 2020 starten met de sanering van de grond en de sanering van de bestaande sporen, daarna start de bouw van de sporen. Maar in de huidige omstandigheden van de coronacrisis kunnen we dat niet met zekerheid zeggen of we deze planning gaan halen. Wat de omwonenden merken is dat er tijdens de bouwperiode meer transport zal zijn van en naar het emplacement. NS wil de geluidsoverlast voor de omwonenden zo veel mogelijk beperken. Er wordt zo veel mogelijk overdag gewerkt.

14. Welke verbeteringen zijn te noemen voor de omwonenden na de bouw?
Om het terrein komen hekken te staan. Rondom het terrein hangen camera’s wat de sociale veiligheid in de omgeving bevordert. De toegang tot het terrein is beperkt tot het personeel van NS, dit bevordert de sociale veiligheid.

15.Hoe groot wordt het terrein?
Het terrein blijft qua omvang zoals het nu is. Er worden meer sporen op het terrein gebouwd, het zijn 12 sporen met een gemiddelde lengte van ruim 600 meter.

16.Hoe groot wordt het dienstgebouw?
Er komen twee gebouwen; één gebouw voor de hoogspanning (15 bij 8 meter) en een verblijf voor het personeel (10 bij 8 meter). Deze maten zijn nog niet definitief

Titel: Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: Modellbahnwagen op 14 September 2020, 20:05:41
Citaat
6.Kan NS de illegale bewoning op het terrein stopzetten?
 NS is de eigenaar van de grond, en in die zin verantwoordelijk voor haar terrein. Op dit moment is er sprake van illegale bewoning op ons terrein die NS graag willen stoppen. Gemeente Arnhem is echter verantwoordelijk voor haar inwoners en heeft in die zin een handhavingsrol in onder andere illegale bewoning van gronden.

Knokploegje sturen?  ;D
Titel: Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: Rick op 14 September 2020, 21:05:06
Even voor mijn duidelijkheid: Het emplacement zal niet worden uitgebreid maar omgebouwd denk ik? 12 extra sporen kunnen ze daar niet kwijt.
En NS zal geen eigenaar zijn van de sporen, of geldt voor Ahg een andere constructie?
Op Somda in het topic 'Infrawijzigingen' staat daarover nog:

Citaat van: Marciekemp
Ik heb het hier nog niet voorbij zien komen, maar in opdracht van NS wordt Ahg de komende ongeveer 12 maanden verbouwd, er wordt een opstelterrein gerealiseerd van 12 opstelsporen met een lengte van ongeveer 600 meter, het opstelterrein zal ook volledige in eigen beheer van NS zijn. Oplevering staat gepland zo rond juni/juli 2021

Citaat van: Thom
Als ik het goed meegekregen heb is dat emplacement op een zelfde wijze bedoeld als het emplacement in Amersfoort voor de oude werkplaats; voor de opslag van nieuw nog niet ingestroomd materieel, materieel op warme reserve en mogelijk ook voor uitgefaseerd materieel.

Citaat van: Broek53
Klopt, maar voordat een verkeerd beeld ontstaat: het gaat om de oostelijke helft van het terrein. De westelijke helft blijft liggen t/m spoor 28, waarlangs op dit moment een nieuwe loswrg gebouwd wordt.

Citaat van: Tjabbe73
Is met name voor infratreinen bedoeld, die in volle lengte voorheen op spoor 30 werden beladen of gelost, dat wordt nu 27 of 28. Spoor 28 wordt ook geasfalteerd.
Titel: Re: Arnhem goederen uitbreiding gestart
Bericht door: bmwpiet op 14 September 2020, 22:37:57
Knokploegje sturen?  ;D

Ik ben lid van een motorclub, ha, ha.