BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: spoorzeven op 10 September 2020, 10:28:44
-
Dit weekeinde wordt in Gouda spoor 4 opgebroken. Ooit werd dit spoor gebruikt voor de stoptrein naar Alphen aan den Rijn, maar ik heb er ook wel eens de goederentrein naar Alphen aan den Rijn gefotografeerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gouda-2514-270983.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gouda-2514-270983.jpg)
Loc 2514 op spoor 4 te Gouda op 270983 (sorry voor het wat wazige beeld).
Gisteren (uiteraard geheel per trein) met eega en een heel goede vriendin naar Tosti's, truffels en treinen in het NSM geweest (aanrader! Vonden de dames ook) en zag behoorlijk wat activiteit rond de kruising bij Blauwkapel. Omdat vanaf morgen ook het treinverkeer Utrecht - Hilversum drie dagen stilligt en de pendeltrein naar het NSM op 12 en 13 september niet rijdt, zou het best eens zover kunnen zijn dat de kruising wordt opgebroken en de wissels in de lijn naar Hilversum worden verwijderd. Het treinverkeer naar Amersfoort kan natuurlijk 'bovenlangs' doorgang vinden. Dat staat in ieder geval in de planning voor 2020. Misschien is er een forumgebruiker die in de buurt woont en dit weekeinde kan verhalen over wat daar gebeurt.
-
Is er al iemand gaan kijken wat ze bij Blauwkapel aan het doen zijn?
-
Misschien de kruising naar het spoorweg museum aan het weghalen? Gisteravond zag ik werkzaamheden op de Utrechtse zijde van Utrecht-Overvecht.
-
Dat stond wel in de planning voor 2020 ja. Maar volgens Op de Rails halen ze nu alleen maar het wissel van het rechter spoor Maliebaan - Bilthoven weg. Ik zou juist zeggen: doe alles tegelijk. En, omdat er geen treinen rijden tussen Utrecht en Hilversum vraag ik mij af of ze de aansluiting daar ook al aan het weghalen zijn. Maar ik woon nu eenmaal niet in de buurt, dus kan niet even gaan kijken.
-
Levensduurverlening van de wissels aldaar.
Ook aan wissels die later dit jaar worden opgebroken...
Saneren kruis is als ik het goed onthouden heb medio 2022.
Thijs
-
Elders op een ander treinenforum,staat dit over werkzaamheden rondom blauwkapel:
Wissel 1013 wordt eind oktober vervangen door rechtdoorgaand spoor, spoor LP gaat buiten expoitatie.
Tja, precies weet ik het ook niet maar een er worden aantal levensduur verlengende werkzaamheden uitgevoerd, waarschijnlijk nog zonder saneringen want de eerste zijn in week 43.
Inderdaad levensduurverlenging aan wissels 1013, 1014, 1079A/B, 1081 en 1091B en aan de kruisen 902K en 903K. Daarbij gaat het om houten vervangen of verlijmen. De beperkingen bij Uto komen doordat er dus aan de wisseloverloop ten westen van het station gewerkt wordt.
Sanering van de kruising zelf staat i.d.d. gepland voor 2022
Dat is dus waar men nu mee bezig is ;)
-
Wordt langzaamaan tijd een reddingsoperatie op touw te zetten.... ;D
Het kruis met bijbehorende bovenleidings constructie is te uniek om zomaar als oud ijzer af te voeren.
Als mijn tuin groot genoeg was.....
Mvg
Sander.
-
@Sander: heb je toevallig een foto paraat?
-
Voldoet dit ook?
http://energievoorziening.funnymedia.nl/bijzonderen%20constructies/bijzondere%20constructies.htm (http://energievoorziening.funnymedia.nl/bijzonderen%20constructies/bijzondere%20constructies.htm) iets naar beneden scrollen.
-
Zo'n bovenleidingkruis doet wel leuk boven de schouw in de hal.... ;)
-
@jeronimos (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200913-WA0003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20200913-WA0003.jpg)
Mvg
Sander.
-
En bewegende beelden ...
https://twitter.com/ovdrail_jan/status/1017490938472615936?lang=nl (https://twitter.com/ovdrail_jan/status/1017490938472615936?lang=nl)
-
Dat stond wel in de planning voor 2020 ja. Maar volgens Op de Rails halen ze nu alleen maar het wissel van het rechter spoor Maliebaan - Bilthoven weg. Ik zou juist zeggen: doe alles tegelijk. En, omdat er geen treinen rijden tussen Utrecht en Hilversum vraag ik mij af of ze de aansluiting daar ook al aan het weghalen zijn. Maar ik woon nu eenmaal niet in de buurt, dus kan niet even gaan kijken.
Heel simpel, de infra die er nu ligt maar buiten exploitatie is ligt ansich niet in de weg.
Dat er nu maar een deel opgebroken word kan prima als men meelift met buitendienststelling die er nu toch al is voor andere uit te voeren werkzaamheden (er word nu ook aan wissels gewerkt op Utrecht Overvecht. Op die manier kost het geen extra tijd dat het spoor buiten dienst moet, maar de tijd die er nu is, is misschien wel niet lang genoeg om alle overtollige infra op te breken.
-
In aanvulling op mijn eerste bericht: in Gouda is niet alleen spoor 4, maar ook spoor 6 opgebroken.
-
Zat toevallig laatst in het Hua te neuzelen op Blauwkapel.
Staat weinig over in of ik zoek verkeerd.
Gr Koen.
Gr