BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eric B op 07 September 2020, 11:59:27
-
Op een met waarschuwingslichten beveiligde overweg in het buitengebied van Hillegom heeft vanmorgen een ernstige aanrijding tussen een trein en een personenauto plaatsgevonden:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4106786/Zwaargewonde-bij-aanrijding-met-trein-bij-Hillegom-treinverkeer-ligt-tot-in-middag-stil (https://www.omroepwest.nl/nieuws/4106786/Zwaargewonde-bij-aanrijding-met-trein-bij-Hillegom-treinverkeer-ligt-tot-in-middag-stil)
-
"Vorig jaar zag een man de alarmbellen ook over het hoofd" rare zinnen af en toe :-\
Waarom hebben ze eigenlijk overgangen zonder bellen in gebruik genomen? Ik dacht om een of andere reden dat AKI's ook bellen hadden, maar ik zou het eigenlijk niet weten....
-
Dit is geen AKI overweg, maar een ... ??? Ik heb geen idee wat dit nu weer voor variant is, maar kijk zelf maar:
Streetview (https://www.google.com/maps/@52.28547,4.5475743,3a,75y,289.5h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sIYR6V2JXSiXSrjLsuFwuwA!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DIYR6V2JXSiXSrjLsuFwuwA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D300.07028%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192)
Ik krijg de indruk dat het hek aan 1 kant staat. Wat natuurlijk weer allerlei speculatie over de toedracht mogelijk maakt.
-
Het lijkt een dienstoverweg of een particuliere overweg. Zoiets hebben we in Zeeland ook: streetview (https://www.google.com/maps/@51.4258161,4.1977448,3a,75y,158.36h,90.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1soEvTwn6GAsFcLZJ_ZHAULg!2e0!7i13312!8i6656)
Vroeger ging het wegje er achter nog ergens naar toe, maar nu is het alleen maar de toegang naar het onderstation.
Om zo'n overweg te gebruiken moet je bevoegd zijn en over de sleutel van het hek beschikken. Je steekt daar dus niet zomaar het spoor over.
-
Lijkt me inderdaad een WILO (http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=515)
@Edgar Het staat inderdaad alleen aan de oostzijde.
Streetview (https://goo.gl/maps/UVm92RnWA5wmzSHfA)
Op de foto's in het nieuwsbericht staat het hek duidelijk open, gerede kans dat het slachtoffer het hek eerder deze morgen zelf open heeft gemaakt en open heeft laten staan onder het mom van ik ga straks toch weer terug.
-
Het is zo'n zelfde kl..e overweg als waar een NSR collega het leven liet eerder dit jaar... En waar al zoveel slachtoffers zijn gevallen in het verleden..
Opheffen die dingen en/of zorg voor alternatieven. Maak er een echte overweg van, saneer het ding of graaf een tunnel.
-
Dit is particulier terrein, hier zou de overheid gewoon in moeten grijpen en de grondeigenaar compenseren voor het verdwijnen van de overgang. Geen keuze laten.
-
Zo te zien de enige toegangsweg naar het land van betrokkene dan wel waar hij moest zijn. Alternatief lijkt mij een bruggetje over de Leidsevaart naar die percelen. Zie nu ook dat voor de eerstvolgende, normale AHOB ik pas heb stilgestaan met de trein omdat een overwegboom net was verbouwd..... Eerst wachten bij een stop tonend(?) sein en toen langzaam rijden onder luid gebrul van de tyfoon.
Overigens heb ik nog geleerd bij alle overwegen, ook die met toeters en bellen, toch altijd even naar links en rechts te kijken onder het motto: je weet maar nooit.
-
Ja en bij dikke mist, moet je omrijden naar een wel bewaakte overgang :police:
-
"Vorig jaar zag een man de alarmbellen ook over het hoofd" rare zinnen af en toe :-\
Waarom hebben ze eigenlijk overgangen zonder bellen in gebruik genomen? Ik dacht om een of andere reden dat AKI's ook bellen hadden, maar ik zou het eigenlijk niet weten....
AKI's waren voorzien van bellen, maar AKI's zul je tegenwoordig niet meer vinden. Ze bestaan namelijk alleen nog op een paar emplacementen.
Dit is zoals gezegd een WILO, een landbouw overweg, en die zijn niet voorzien van bellen omdat ze doorgaans maar weinig gebruikt worden en dan alleen maar overlast zouden veroorzaken bij omwonende.
-
Waarbij de omwonende ook vaak nog eens de eigenaar is van de weg over de overweg.
Van deze locatie weet ik dat een brug over de Leidsevaart niet wordt geaccepteerd. Kom je namelijk uit in een andere gemeente.....
Dit geeft meteen de complexiteit aan van alternatieven voor dit soort typen overwegen.
-
Dat klopt toch niet helemaal met wat ik zie op GoogleMaps (https://www.google.com/maps/place/Hillegom/@52.2843283,4.555386,3550m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c5e9e9ec7d5f4d:0x737d5acbbdd21cfa!8m2!3d52.2956262!4d4.5791763) Landsee, daar is te zien dat het hele perceel waar de overweg op uitkomt nog binnen Hillegom valt, inclusief dat deel van de Trekvaart Haarlem-Leiden en de Leidsevaart.
De Incident Managementkaart (http://www.stichtingimn.nl/imkaart/) (basis open streetmaps) geeft hetzelfde beeld weer.
-
Recht tegenover de bestaande weg zal het inderdaad kantje boord wezen kwa gemeentegrens. Maar als je deze overweg sluit zijn al die percelen tussen spoor en vaart niet meer bereikbaar dan door een dure brug en nieuwe ontsluiting op alle percelen te maken. Zal inderdaad een kwartjes zaak zijn tussen wel of niet.
-
Men gaat weer praten ...
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4106973/Hillegom-gaat-in-overleg-met-ProRail-over-spoorwegovergang (https://www.omroepwest.nl/nieuws/4106973/Hillegom-gaat-in-overleg-met-ProRail-over-spoorwegovergang)
-
Ik heb mijn twijfels bij de zin: "de kruising ligt op particulier terrein".
Daar geloof ik niks van. De gronden aan weerszijden van de spoorlijn zullen wel particulier terrein zijn, maar de spoorweg zelf ligt helemaal op terrein van Prorail, dus ook de overweg.
-
Uiteraard is de spoorlijn geen particulier terrein, maar omdat de spoorlijn wel tussen twee particuliere gronden ligt kun je als Prorail weinig veranderen aan de overweg.
-
dat over particulier terrein , kan ik mij het volgende herinneren .In mijn NS tijd was ik lid van de Amsterdamse ongevallenploeg . Mijn laatste ontsporing was die van een lok 1600 met ertswagens , die in Uitgeest zijn waterloo vond in een weiland . NS moest zware kranen laten komen en een noodweg aanleggen . Toen de eerste zandwagen bij de landeigenaar het erf op wilde draaien , werd hij door de bewoner tegengehouden . Door tussen komst der plaatsenlijk agent , werd er een contract opgesteld , waarin stond dat NS alle ontstane schade zou vergoeden en alles in oude staat herstellen . Deze bewoner was familie van een inwoner/eigenaat grond te Halfweg . Daar is toen een loc 2200 ook in het weiland terecht gekomen , en deze schade is niet goed afgehanded . Als deze overweg ook al eens de plaats is geweest van een aanrijding trekker met oplegger en een gereviseerde IC 3 , die voor de derde keer uit de WPH Haarlem aan het proefritten was , dan kan ik mij de afwachtende houding van de landeigenaren wel voorstellen
-
400 Meter zuidelijker van de Frederikslaan ligt een helemaal onbewaakt particulier overpad naar een boerderij.
Daar is een jaar of 2 geleden ook een aanrijding geweest. Mss kan dan langs de spoorsloot aan de overkant een weg aangelegd worden door het bollenland ,en de zuidelijke overweg tot AKI gepromoveerd worden.
De andere kant op is het veeel verder als je vanaf de BeeklaanAHOB een weg zou maken.
-
En nog wat zuidelijker ligt nog een agrarisch overpad wat enkel toegang geeft tot een perceel grasland aan de westzijde van het spoor.
Daarvan zeg ik persoonlijk: opkopen, overpad weg, bestemmingsplan aanpassen, brug naar de Leidsevaart en vervolgens verkopen als bouwkavel :)
-
ter info.
Niet de weg heeft het "recht van overpad" maar de trein. De weg lag er in 1842 al en het spoor is daar later aangelegd.
Dit maakt het juist zo moeilijk om dit soort overwegen op te heffen.
Natuurlijk wordt alles wat hier wordt voorgesteld al uitgebreid bekeken. Waar je echter ook rekening mee moet houden zijn de gemeenten, sommige sluiten qua grens op elkaar aan maar zijn niet altijd elkaars goede buren.
-
Ik neem aan dat de grond eigendom is geworden van het spoor en niet andersom dus heeft de weg het recht van overpad... En ook al zou het andersom zijn, dan is het de eigenaar helemaal kwalijk te nemen dat iemand zomaar het spoor kan oprijden en dat hekken niet gesloten waren.
Hoeveel doden of zwaar gewonden moeten er nog vallen? Weg met die overweg of beter beveiligen. Dit is niet meer te verkopen!
-
400 Meter zuidelijker van de Frederikslaan ligt een helemaal onbewaakt particulier overpad naar een boerderij.
Daar is een jaar of 2 geleden ook een aanrijding geweest. Mss kan dan langs de spoorsloot aan de overkant een weg aangelegd worden door het bollenland ,en de zuidelijke overweg tot AKI gepromoveerd worden.
De andere kant op is het veeel verder als je vanaf de BeeklaanAHOB een weg zou maken.
AKI's worden al jaren niet meer nieuw geplaatst, sterker nog, ze bestaan praktisch al niet meer op een klein aantal na op niet-openbare terreinen.
-
Sorry . Ik bedoel natuurlijk een AHOB.
Peter
-
"Ik heb mijn twijfels bij de zin: "de kruising ligt op particulier terrein".
Daar geloof ik niks van. De gronden aan weerszijden van de spoorlijn zullen wel particulier terrein zijn, maar de spoorweg zelf ligt helemaal op terrein van Prorail, dus ook de overweg".
Helaas is dit wel zo, nogmaals de spoorbaan is in 1842 aangelegd en passeerde daarbij de bestaande wegen, overigens is dit geen unieke situatie maar kom je dit in geheel Nederland tegen. Dat maakt het juist zo lastig voor ProRail om deze overwegen zelfstandig af te sluiten. Tevens geeft dit een ander licht op de actie van Pier Eringa om dan maar betonblokken te plaatsen.
Het daadwerkelijk afsluiten is dus niet het probleem, het gaat om het juridische getouwtrek. Even verderop tussen Lisse en Hillegom is een jaar of 8 geleden een NABO gesloten na exact 20 jaar onderhandelen.
-
Beste Landsee,
In je reacties heb je het dan wel over kruisende wegen van het spoor maar niet over het juridisch eigendom van de grond. Als er een weg of spoorweg moet worden aangelegd dan wordt grond gekocht of onteigend. Blijft zeker geen eigendom van in dit geval een bollenteler. Dus dat particulier terrein gaat er bij mij echt niet in.
Dat overwegen niet snel opgeheven kunnen worden heeft er alles mee te maken dat de grond aan weerszijden van het spoor wel van de bollenteler is en dat ie jarenlang de mogelijkheid heeft gehad om gemakkelijk van de ene naar de andere kant van het spoor heeft kunnen komen. En misschien zijn er in het verleden ook wel overeenkomsten gesloten dat de overweg er bleef.
Maar tijden veranderen en ook inzichten. Helaas is het niet gemakkelijk om van dit soort onzinnige en gevaarlijke punten af te komen. Er moet overlegd worden tussen landeigenaar, overheid en Prorail en die ambtelijke molens draaien niet snel. Gek genoeg moeten er kennelijk eerst een aantal doden vallen voordat er echt actie wordt ondernomen. Zo wordt die overweg in Hooghalen nu ineens wel opgeheven en zijn er kennelijk oplossingen voor de boer daar. Ook op andere trajecten in Groningen en Friesland zijn deze NABO's opgeheven nadat er doden gevallen zijn.
Dus of je heft deze overweg op of je verzint een andere manier van kruisen van het ding. Pier Eringa zit tegenwoordig bij een busbedrijf en de betonblokken waar je over schreef zijn neergelegd bij overwegen van openbare (fiets)paden en niet van deze boeren overwegen.
-
Net even op de kadastrale kaart gekeken. Die wekt niet de indruk dat de overweg particulier terrein is. De eigendomsstrook van het spoor loopt daar gewoon door.
-
Ik heb mijn twijfels bij de zin: "de kruising ligt op particulier terrein".
Daar geloof ik niks van. De gronden aan weerszijden van de spoorlijn zullen wel particulier terrein zijn, maar de spoorweg zelf ligt helemaal op terrein van Prorail, dus ook de overweg.
Daarmee wordt toch alleen bedoeld dat het geen openbare weg is? Volgens mij zoek je nu teveel achter deze woorden.
Zo wordt die overweg in Hooghalen nu ineens wel opgeheven en zijn er kennelijk oplossingen voor de boer daar.
Is dat de overweg waar nu een snelheidsbeperking voor de trein is ingesteld?
-
Klopt!
-
Volgens mij zoek je nu teveel achter deze woorden.
Ik zoek er precies achter wat er staat: "de kruising ligt op particulier terrein". En daar geloof ik niks van. Een overweg ligt altijd op spoorterrein, voorheen NS, nu Prorail.
-
De overweg ligt uiteraard op NS/Prorail terrein, hij ligt immers op de rails en er is daar geen apart perceeltje voor de overweg in het Kadaster. Dus tenzij die particulier daar eigenaar is van een paar kilometer spoorbaan, is het geen particuliere grond. De krant bedoelt denk ik (net als bv. Rick ook al aangeeft) dat de overweg aansluit op een particuliere weg, dus niet op een openbare straat.
-
Ik ga niet raden naar wat ze bedoelen, ik lees wat er geschreven staat.
-
En Prorail zegt het zelf ook (https://www.prorail.nl/nieuws/vertrouw-op-je-boerenverstand-bij-overwegen), het is een normale manier (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/07/12/aanpak-spooroverwegen-voor-een-veilig-spoor) om aan te geven dat het geen overweg in een openbare weg is.
-
Toevallig kwam ik dit filmpje net tegen en dacht, he, dat ken ik:
https://youtu.be/VcDAcGjeOLk