BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eric B op 05 September 2020, 19:01:06
-
Na lange voorbereiding is vandaag tijdens een weekend buitendienstelling het doek gevallen voor station Alkmaar noord in zijn oorspronkelijke vorm uit 1983.
https://www.prorail.nl/projecten/alkmaar-noord-vernieuwing-station (https://www.prorail.nl/projecten/alkmaar-noord-vernieuwing-station)
Gistermiddag stapte ik er nog uit trein 4846, vannacht is de sloop begonnen.
https://alkmaarcentraal.nl/nieuws/60068817-afscheid-van-uit-1983-stammende-station-alkmaar-noord-video (https://alkmaarcentraal.nl/nieuws/60068817-afscheid-van-uit-1983-stammende-station-alkmaar-noord-video)
Recentelijk heb ik nog wat foto's gemaakt van het station:
Hoofdgebouw met ingang westzijde (spoor 1)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alkmaar-Noord-hoofdgebouw-straatzijde-west_40_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alkmaar-Noord-hoofdgebouw-straatzijde-west_40_99.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alkmaar-Noord-hoofdgebouw-straatzijde-ingangsportaal_40_100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alkmaar-Noord-hoofdgebouw-straatzijde-ingangsportaal_40_100.jpg)
Bijgebouw met ingang oostzijde (spoor 2)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alkmaar-Noord-bijgebouw-straatzijde_40_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alkmaar-Noord-bijgebouw-straatzijde_40_99.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alkmaar-Noord-bijgebouw-straatzijde-ingangsportaal_40_99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Alkmaar-Noord-bijgebouw-straatzijde-ingangsportaal_40_99.jpg)
-
Het station is verouderd zegt het pro-rail artikel.
Toen ik in 1998 voor het laatst gebruik maakte van dit station had ik dezelfde mening...
Vooral die tunnel was toen al om te huilen.
En destijds had het station ook nauwelijks functie voor mij. Vanaf Alkmaar zelf had je dezelfde bus naar Daalmeer die ook langs Noord kwam. Kon je dus beter al op het grote station overstappen.
Ontwerp nieuw ziet er goed uit!
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
En die veroudering heeft zich sindsdien alleen maar voortgezet Jelmer, dus het werd hoog tijd voor deze vernieuwing.
-
Alkmaar Noord. Daar stapte ik eigenlijk alleen uit als ik nog wel eens naar de modelspoorbeurs in Alkmaar ging of als er vervangend vervoer was door werkzaamheden.
-
Als het goed is zijn ze dit weekeind ook de spoorbrug bij heerhugowaard over de N242 aan het repareren. Daar rijden geregeld te hoge vrachtwagens tegen de spoorbrug.
Mvg erik
-
Gaan ze dat wegdek eindelijk verlagen of is het weer uitdeuken en wachten op de volgende... zag geen freesmachines gisteren
-
Inderdaad, zeker gezien het feit dat die brug nog 'even' (2059) mee moet:
https://alkmaarcentraal.nl/nieuws/60068832-spoorbrug-n242-moet-nog-even-mee-weekend-vol-reparaties (https://alkmaarcentraal.nl/nieuws/60068832-spoorbrug-n242-moet-nog-even-mee-weekend-vol-reparaties)
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200904_76366337/de-spoorbrug-bij-heerhugowaard-kan-nog-mee-tot-2059-zegt-prorail-intussen-blijven-de-vrachtwagens-er-tegenaan-karren?utm_source=google&utm_medium=organic
Helaas premium artikel
Graaf het tracé van de weg 20cm dieper uit en het probleem is weg, als jaren is het daar dweilen met de kraan wijd open.
-
Ben bang dat als je graaft je heel fanatiek moet pompen . Voor het goede zal het gehele spoortrace wat moeten stijgen om net zoveel hoogte als het viaduct te komen.
-
Dan is dat maar zo ...
Dat is bij de onderdoorgang van de N508, Nollenweg, ten noorden van het station Alkmaar Noord ook het geval.
Het baanlichaam omhoog brengen wordt een stuk lastiger vrees ik, aangezien de bekende BOL brug uit 1939 net ten zuiden van het viaduct ligt ...
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/23/Bolbrug_1.jpg/1024px-Bolbrug_1.jpg)
-
Ik vond het altijd wel een mooi stationnetje. Mooi simpel en standaard en typisch NS.
Vanuit mijn ouderlijk huis was het slechts een paar minuutjes korter fietsten dan naar alkmaar. Nadat ik 2x had meegemaakt dat de laatste trein vanuit Amsterdam maar tot Alkmaar ging, ging ik voorts toch maar met de fiets naar Alkmaar. Hoefde ik 's nachts om 2u niet naar huis te lopen om de ochtend daarop naar Noord te lopen om mijn fiets op te halen ;D.
Mvg,
Bas
-
Ze hebben de onderdoorgang al uitgediept toen de N242 aangepakt werd een paar jaar geleden. Alleen niet goed genoeg. Zou wel goed kunnen genoeg ruimte er voor en er na.
Mvg erik
-
Dat is ook mijn idee Erik, ik heb er al een bericht naar de provincie aan gewaagd :)
Aan de noordkant van Heerhugowaard, (N242 onder de lijn naar Schagen door) hebben ze dat namelijk wel gedaan en daar gaat het nu al een mooi tijdje probleemloos zover ik weet.
-
Op het zelfde tracé maar een stuk noordelijker is het ook gedaan bij de spoorbrug over het Schagerkoggekanaal en de N248 ten noorde van Schagen.
De doorgang met de weg was 3,9m , maar het wegdek is flink ingegraven en voorzien van een waterdichte bodem
en daar is het nu een stuk rustiger met aanrijdingen.
Spoorbrug bij Heerhugowaard is een bottelneck met weg verkeer, daar zouden eigenlijk 2 rijbanen per richting moeten liggen.
Maar dat is het hele tracé N242 bij Heerhugowaard. wat enorm gegroeid is, maar de wegen nog uit ver daarvoor komen.
maar dit is wat of topic ;D
-
Ik vond het altijd wel een mooi stationnetje. Mooi simpel en standaard en typisch NS.
Vanuit mijn ouderlijk huis was het slechts een paar minuutjes korter fietsten dan naar alkmaar. Nadat ik 2x had meegemaakt dat de laatste trein vanuit Amsterdam maar tot Alkmaar ging, ging ik voorts toch maar met de fiets naar Alkmaar. Hoefde ik 's nachts om 2u niet naar huis te lopen om de ochtend daarop naar Noord te lopen om mijn fiets op te halen ;D.
Time flies...
Ik heb zo ongeveer de opening van dat station nog meegemaakt. Destijds hingen er geen gewone CTA's, maar lichtbakken met 3 of 4 bestemmingen waarbij de alleen de juiste plaatsnaam werd uitgelicht.
Een gemiste kans voor Alkmaar Noord was idd dat behoorlijk wat treinen richting Amsterdam en verder begonnen/eindigden op Alkmaar 'centraal'.
Ik heb zelf een aantal jaar (2004-2010) op loopafstand van Noord gewoond, en had behoorlijk de pest in dat op een gegeven moment de spitstreinen van de 3100-serie deels werden teruggetrokken naar Alkmaar 'centraal' ipv Schagen/Den Helder.
Het ontwerp van de nieuwbouw ziet er overigens uit als een geweldig tochtgat, met nauwelijks beschutting of comfort. Regen, wind en het feit dat die twee vaak gezamenlijk voorkomen lijken onbekend bij OV-architecten...
Roald
-
Jep. Beetje hetzelfde laken een pak als Bijlmer Arena. Wat een achterlijk tochtige, natte bedoening is dat toch geworden sinds de ombouw.