BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Syb030 op 01 September 2020, 21:31:33
-
Ik las een artikel over de BR41 stoomloc, die ik uiterlijk wel vond lijken op de oudere BR39 (P10). Blijken toch wel veel verschillen te zijn. BR 41 is lichter en wat minder snel dan de BR39. Wat ik ook las, is dat de twee qua asindeling verschillen. De BR41 heeft 1'D1'h2, de BR39 heeft 1'D1'h3.
Nou vroeg ik me af waar die h2 en h3 over gaan. Is dat de aanduiding voor de doorsnee van de drijfwielen? (waarbij h3>h2). Iemand een idee?
-
H2 is Heissdampf, 2 zylinder. 3 is natuurlijk 3 cylinders. De 39 heeft een Derde cylinder tussen de frameplaten zitten.
-
Helder! Ik zag op deze site http://www.reichsbahn.nl/treinen/schemastoomlocs.html (http://www.reichsbahn.nl/treinen/schemastoomlocs.html) nog meer aanduidingen. Is er een site waar die allemaal staan uitgelegd?
-
De n is nassdampf en de v is van verbund.
Groet Meino
-
Het universele systeem hiervoor is de Whyte notation: https://en.wikipedia.org/wiki/Whyte_notation (https://en.wikipedia.org/wiki/Whyte_notation)
Maar de Duitsers gebruiken natuurlijk iets anders: https://en.wikipedia.org/wiki/UIC_classification_of_locomotive_axle_arrangements (https://en.wikipedia.org/wiki/UIC_classification_of_locomotive_axle_arrangements) en https://de.wikipedia.org/wiki/Bauartbezeichnung_von_Triebfahrzeugen (https://de.wikipedia.org/wiki/Bauartbezeichnung_von_Triebfahrzeugen)
Groet
Fred
-
Dat de Yanks het gebruiken, betekent natuurlijk niet dat het dan per definitie universeel is ;) (al denken ze dat wel aan de andere kant van de plas).
Oa de Zwitsers en Fransen hadden ook hun eigen systeem (zie de 3e link in je bericht).
En in Nederland deden we hetzelfde als de Duitsers (eigenlijk de Pruisen want in Beieren deden/doen ze alles natuurlijk ook anders) ;D
Groetjes, Wim
-
Ik ken maar weinig zaken waarbij de VS een universeel systeem gebruiken, of eigenlijk geen ....
Een Engelsman zou zeggen: We're not wrong, the rest of the world is....
Daarom noemen ze daar heuvels vaak ook 'Down' met als argument: You can't go down the ups, but you can go up the downs.