BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harry op 15 August 2006, 10:36:24
-
Goededag,
ik heb een vraag:
Wat houden jullie aan als afstand van de rand van het perron tot aan hart rails? Dit bij een rechte rails.
Ik wil niet hebben dat mijn preisertjes ver moeten springen om in de wagons te komen, maar er mag ook geen materieel tegen de perrons aankomen.
Ik ben zelf al wat aan het meten geweest. De wagons en loks verschillen zelf al wat in breedte. Ik heb breedte gemeten van 33.5mm tot 37mm. Dit komt neer op een minimale maat van 20mm.
Groeten Harry
-
Lang leve de normen!
http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf (http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf)
-
Aan Klaas,
Welk van de tekens geeft de afstand tot het perron aan? is dat B1?
Met vriendelijke groet,
Mark
-
De combinatie van B3 met H1 geeft het perron aan. Dat moet daar buiten blijven.
Voor goederenperrons geldt de combinatie van B3 met H2.
-
Klaas, bedankt. Betekend dat ik nog een dikke mm om moet. Beter er nu achter te komen dan als ik aan het rijden ben.
Groeten Harry
-
Beste Klaas en anderen,
Zoals juliie misschien wel weten is er enkele jaren geleden onder de vlag van de NMF en Febelrail een groepje mensen bezig geweest om de NEM uit het Duits en Frans te vertalen naar goed Nederlands. Zij hebben o.a. ook de Norm 818 NL ontwikkeld. Dit allemaal pro-deo en in hun vrije tijd.
Daarom is het ook zo frusterend als je steeds maar weer naar de Duitse bladen verwezen wordt. Net of dat het Nederlands/Vlaams niet goed genoeg is.
Mijn vraag is, als je verwijs naar de NEM-bladen, doe het dan naar de vertalingen a.u.b. zodat de vertalers ook een beetje eer van hun werk hebben.
Dank u wel.
SK
-
Aan SK,
Zou jij dat willen doen? Want ik ben zeer wel geintreseerd in de Nederlandse versie.
m.v.g.
Mark
-
SK,
Denk dat het probleem is dat de Duitse bladen vrij beschikbaar zijn op het web. De Nederlandse vertaling is niet zomaar beschikbaar en moet apart bij de NMF besteld worden (http://www.nmf.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=14). Er kan dus niet zomaar naar verwezen worden en een link naar toe worden gelegd.
Wel is norm 818 NL (http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/Nem818T.pdf)te vinden, dit behandelt echter alleen de Spoorwegtijdperken in Nederland.
Groet,
Jeroen
-
Even voor de goede orde;
De NEM-bladen zijn vrij en kosteloos te publiseren. Om de onkosten van het vertalen, zoals huur vergaderruimte in Roosendaal, papier, het kopieren, omslagen laten maken, de porto enz. te bekostigen rekende de NMF een kleine onkosten vergoeding. Het Railhobby normenbureau doet dat ook, maar draagt het geld weer af aan de NMF. Verder heeft de NMF aan alle verenigingen die bij haar aangesloten zijn ,een gratis kopie verstrekt.
Ik wil best wel een kopietje draaien, maar ik ben momenteel op zoek om het via een andere weg veel toegangkelijker te maken
-
Daarom is het ook zo frusterend als je steeds maar weer naar de Duitse bladen verwezen wordt.
De reden waarom ik naar de Duitse versie verwijs is heel simpel: ik verwijs naar de Morop site, dat is de bron. En op die site is alleen de Duitse versie van de normen compleet.
Maar als je een makkelijke link weet naar een Nederlandse versie op het internet dan zou ik zeggen: laat maar zien.
-
Er word aan gewerkt. Ik wacht nog op een reaktie
SK
-
L.s.
Een andere vraag die ook met perron's te maken heeft.
Is er een eis mbt de minimale perron breedte?
M.vr.gr.
Ernie
-
Voor zover ik weet is er geen norm voor de breedte van modelspoorperrons.
Maar in het grootbedrijf streeft elke spoorwegmaatschappij wel naar een bepaalde minimale breedte. Ik heb de rare gewoonte om op stations wel eens de tegels te tellen om te zien hoe breed zo'n perron is. Mijn conclusie voor de Nederlandse situatie: enkelzijdige perrons zijn minstens 3 meter breed en eilandperrons minstens 6 meter. Maar in Belgie en Duitland heb ik ook wel smallere, en vooral ook lagere perrons gezien.
-
Wat je in het buitenland ook vaak ziet (vooral met lage perrons) is dat eilandperrons langzaam in een hele lange, hele smalle punt uitlopen, tot een metertje breed op het einde. En nee, het is niet verstandig je daar op te houden wanneer een trein met 200 in het uur langs komt waaien... :-X
-
Ondertussen zijn er stappen ondernomen om de vertaalde normbladen vrij toegangklijk te maken.
Hier onder enkele voorbeelden van de vertaalde normen. In Railhobby, en in beperkte mate ook in Railmagazine, zijn diverse artikelen verschenen over deze vertaalde normbladen.
(http://img157.imageshack.us/img157/5623/112cx3.jpg)
VR, GR,
SK
-
Omdat de afbeelding automatisch verkleind wordt voor dit forum formaat, klik je met de rechter muisknop op de afbeelding en klik op afbeelding weergeven. Uiteraard werkt dit NIET met IE, maar gelukkig wel met FF.
Of misschien wil onze grote vriend van de afbeelding een link maken naar de locatie van de afbeelding?
-
Gaat moeilijk naar mijn boekenkast
-
Hier bij een directe link naar het plaatje (http://img157.imageshack.us/img157/5623/112cx3.jpg)
Als het goed is moet je hem nu wel duidelijk kunnen zien.
Gr,
Bart
-
Rail-geometrie en het vrije ruimte profiel
Op basis van het Fleischmann Profi-rail systeem werk ik hieronder uit hoe je e.e.a. kunt toepassen:
Rail-geometrie
zie: http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/geometrie.jpg
Het Fleischmann profi-rail programma kent een duidelijke geometrie. Er is gebruik gemaakt van een vast rasterformaat. De rails die met een kunststof bedding bedding is voorzien heeft een standaard lengte van 20 cm. Dit is dan ook de lengte van een normale rechte rail (nr. 6101). De totale breedte van de Fleischmann rails is met de kunststof bedding ongeveer 3,2 cm.
Ook de wissels bevinden zich in het raster, waardoor de standaard afstand tussen twee sporen 6,35 cm. bedraagt. Schuine verbindingen worden gemaakt met een hulprail van 10,5 cm. (nr. 6102). Met een tegenboog (nr. 6138), gelijk aan het gebogen stuk van het standaard wissel (nr. 6172/6173) wordt binnen het raster een dubbele railafstand bereikt van 12,7 cm.
De nuttige ruimte voor het aanleggen van een perron tussen de beide rails bedraagt ongeveer 9,5 cm.
Vrije ruimteprofiel
zie: http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/HO-VRPR.gif
Om te voorkomen dat uw treinen in aanraking komen met bovenleidingportalen, perronranden of perronoverkapping moet er rekening gehouden worden met het zogenaamde vrije ruimte profiel.
Zie hiervoor de Normen Europäischer Modellbahnen (NEM)/ MOROP), ofwel NEM 103, danwel de in het Nederlands vertaalde versie van Sobat Kras.
Een van de belangrijkste normen is het vrije ruimte profiel.
Volgens de normen van de NEM)/ MOROP zou de spoorafstand gemeten in cm. hart op hart van de sporen bij een schaal van 1:87 volgens NEM-112 5,2 cm. mogen bedragen. Bij Fleischmann profirails is dat dus 6,35 cm.
Als standaardhoogte van de perrons gaan we uit van 1,0 cm, gemeten vanaf de bovenkant van de bielzen. (Dit komt overeen met een hoogte van 0,75 cm + BS)
Breedte van het perron in HO (NS)
zie: http://photobucket.com/albums/v654/jburgt/perronbreedte.gif
De breedte van de perrons wordt per situatie bepaald. In de regel zijn zij-perrons 6 meter breed en eiland-perrons tussen 8 en 12 meter breed. Bevinden zich op de perrons gebouwen of trappen, dan moet daarnaast ten minste 3 meter perron-breedte aanwezig zijn.
Hierboven zagen we dat binnen de rastermaat van de Fleischmann rail-geometrie bij tweemaal de standaard spoorafstand (2 x 6,35 = 12,7 cm.) een ruimte voor het perron overblijft van ongeveer 9,5 cm.
Gaan we uit van een perron-breedte van 8 meter, dan vraagt dat een schaalbreedte van 8/ 0,87 = 9,2 cm. Het gevolg hiervan is dat de perron-randen iets binnen het vrije ruimte profiel worden geschoven, maar dat de breedte van de wagons dit (nog) net toelaat.
groetjes,
Hans van de Burgt
-
Naar aanleiding van de genoemde informatie.. ben ik wel benieuw naar het volgende:
Er wordt gezegd dat als er op een perron gebouwen etc. staan dat er minstens 3 meter perron naast moet zijn.
Maar op A'dam CS is dat zeker niet het geval op een aantal perrons waar een, ik noem het maar kioskje, op staan.
En de zij-perrons bijvoorbeeld op Alkmaar is ook geen 6 meter breedt..
Hoe zit dat dan?
En wat is gemiddeld genomen de breedte van een eilandperron?
8 meter ?
Ik hoor het graag
Groetjes Jumboy