BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: evexel op 30 August 2020, 14:12:05
-
Heb de eerste ronde aangelegd en wil nu de Roco HO flexrails gaan leggen.
Op mijn helix ondergrond staat een hartlijn voor H0-spoor. Mijn idee is om de flexrails op deze hartlijn leggen en dan met houtlijm of dubbelzijdig plakband (kleine stukjes) vastzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200827_212018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200827_212018.jpg)
Hoe zetten jullie deze rails vast?
Bedankt Edwin
-
Kleine schroefjes met een ringetje er onder. Gaat prima:
(https://live.staticflickr.com/65535/50285796896_e2f052efdd_b.jpg) (https://flic.kr/p/2jBzRud)20160902_142427 (https://flic.kr/p/2jBzRud) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/50285120733_30f9f74832_b.jpg) (https://flic.kr/p/2jBwoue)20160902_140928 (https://flic.kr/p/2jBwoue) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
-
Bedankt Ronald,
Dan moet ik op zoek naar hele kleine schroefjes ;D
-
Bouwmarkt. Ik haal ze altijd bij Karwei, net als de plaatjes. Zal vanmiddag later een foto van die schroefjes en plaatjes plaatsen voor je. Nu eerst F1 kijken ;)
-
De stap met schroefjes en ringetjes sla ik altijd over.
Railstuk op zijn plaats leggen, eventueel met een paar kleine spijkertjes in bedwang houden, kijken of alles past, dan spijkertjes weg, railstuk weg, houtlijm op de ondergrond smeren, railstuk op zijn plaats leggen. Dan heb je nog ongeveer een kwartier om de zaak netjes uit te richten voordat de lijm zo ver opstijft dat je er geen beweging meer in krijgt. Paar zware dingen er op om het op zijn plek te houden tot de lijm helemaal droog is.
-
Ik lijm eerst de blauwe Gamma isolatie plaat met houtlijm D2 op de plaat. Daarna de blauwe isolatie insmeren met D2 en de rail erop leggen. Dan wat zware voorwerpen op de rail. Na een uurtje zit alles vast.
-
Hallo Klaas,
Bedankt voor je reactie. Met rails op de plaatst leggen bedoel je dan 1 railstuk of 1 ronde van de helix en dan vastlijmen?
-
Ik doe steeds maar 1 lengte flexrail tegelijk.
-
Als je de rails toch al op maat hebt en met schroeven of spijkertjes vast zit, waarom dan alsnog alles weer los en dan lijmen...? Het is een helix toch?
-
Ik zet de rails niet met spijkertjes vast. Ik zet de spijkertjes er naast om de zaak op zijn plek te houden tijdens het passen. Lijmen is de definitieve bevestiging, daar komen dan geen spijkers of schroeven aan te pas.
-
Goede tips, en de lijmsoort? Boekbinderslijm of houtlijm-op-waterbasis?
-
Heb ik allebei wel gebruikt. Boekbindlijm is wat "taaier", daarbij liggen de rails meteen al stevig op hun plaats, maar er is nog wel genoeg tijd om te corrigeren.
-
Ik heb eens twee zijdig plakkend brede tape gebruikt voor een project.
Opdrachtgever was zeer tevreden met het resultaat,
Nooit meer wat van gehoord.....
Ronald Visser
(....ik weet uiteraard niet wat dat precies betekent.) :angel:
-
Ik lijm de rails (n-spoor) vast met een silicone (warmte) lijmpistool......werkt snel! en je hoeft geen lijmklemmen te gebruiken......daarna doe ik her en der nog wat houtlijm....
Groet,
Raymond
-
Tape lijkt me niet echt een langdurige goede basis,dat spul stopt op een bepaald punt met plakkuh,dan ligt alles alsnog/weer los ::)
In de tijd van m'n HO baan,heb ik(volgens mij) de zaak met schroefjes en ringetjes vast gezet.
Voordeel is dat je kan testen en corrigeren tot je een ons weegt ;D
-
Iedereen bedankt voor de reacties.
@ Raymond Heb je toevallig een foto van dichtbij hoe dit eruit ziet?
Groeten,
Edwin
-
Hallo Edwin,
Ik zal er vanavond even een foto (van dichtbij) van maken......
Hier alvast een foto van de hele klimspiraal, hierop kun je het nietzo goed zien dus zoals gezegd vanavond maak ik even een foto van dichtbij..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200831_065652_copy_480x640_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200831_065652_copy_480x640_1.jpg)
Groet,
Raymond
-
Ik heb nagevraagd:
maar zo na 6 jaar zit het nog muurvast (y)
Ronald Visser
(dan wel goede plakband gebruiken hè) :angel:
-
Edwin,
Bij deze de beloofde foto!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200901_203119_copy_640x480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200901_203119_copy_640x480.jpg)
Groet,
Raymond
-
Bedankt Raymond.
Flexrail gebruiken is nieuw voor mij. Wanneer je buigt hou ik bij de binnenrail veel rail over. Hoort dit of buig ik dan te sterk?
Overtollige rail wegslijpen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200901_212225-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200901_212225-1.jpg)
-
Ja dit klopt, de binnendiameter (of straal) is korter dan de buitendiameter.
Je kunt dit stukje eraf halen, dan komen de raillasjes op gelijke hoogte.
Maar als de rail stug is, wilt die daar weer terug naar buiten buigen,
dus goed vast zetten bij die verbindingen
Je kunt er ook voor kiezen om de raillassen te laten verspringen.
Mvg, Erich
-
Hallo Erich,
Wat bedoel jij met "Je kunt er ook voor kiezen om de raillassen te laten verspringen" ?
Bedankt.
-
Als je de stukjes niet afknipt, loopt de ene railstaaf verder op de railmat (dwarsliggers) van de volgende flexrail.
De binnenste railstaaf van die volgende flexrail steekt dan weer verder uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/raillassen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/raillassen.jpg)
even snel een tekeningetje gemaakt
Mvg, Erich
-
Heeft dat zin? Even snel berekenend: de omtrek van een cirkel is 2πr. De r van een binnenbocht is evenveel korter als de afstand tussen de rails, is 16,5mm.
Per hele rondgang is de binnenbocht dan 2π*16,5mm korter dan de buitenbocht. Is een verschil van 103,67mm voor een 360 graden boog (=rondje). Dus als je de helix 9 etages hoog maakt, en de rails laat verspringen zoals hierboven voorgesteld, heb je een hele flexrail-lengte (ruim 90 cm) bespaard in vergelijking met uitstekende stukjes afzagen.
Ik denk dat het laten verspringen van de rails het risico oplevert van afbrekende railvoetjes op de dwarsliggers. Volgens mij weegt dat niet op tegen het voordeel van de ene rail besparing. Dus ik zou netjes afzagen/-slijpen.
-
Raillassen laten verspringen doe je niet om rails te besparen, maar om de kans te verkleinen dat de rails gaat knikken op de overgang van het ene naar het andere stuk.
-
Weer wat geleerd :-)
-
Het laten verspringen van de raillassen voorkomt inderdaad dat je een knik gaat krijgen in de overgang ( en dus grote kans op ontsporingen ) . Je schuift gewoon het verspringende gedeelte deels in de aansluitende rail. Waar nodig inderdaad gewoon beetje afslijpen met een dremel als de uitsteek te lang wordt. Afbreken van de railschoenen komt niet snel voor en de rails ligt dan veel vloeiender zonder enige knik.
Ik heb zelf een dubbele spiraal liggen ( zie foto's in mijn bouwdraadje ) . Hier liggen alle raillassen versprongen en rijdt al jaren heel soepel en zonder enige ontsporing .
Vastleggen heb ik trouwens gewoon met schroefjes gedaan ;D
-
Het laten verspringen van de raillassen voorkomt inderdaad dat je een knik gaat krijgen in de overgang ( en dus grote kans op ontsporingen ) . Je schuift gewoon het verspringende gedeelte deels in de aansluitende rail. Waar nodig inderdaad gewoon beetje afslijpen met een dremel als de uitsteek te lang wordt. Afbreken van de railschoenen komt niet snel voor en de rails ligt dan veel vloeiender zonder enige knik.
Ik heb zelf een dubbele spiraal liggen ( zie foto's in mijn bouwdraadje ) . Hier liggen alle raillassen versprongen en rijdt al jaren heel soepel en zonder enige ontsporing .
Vastleggen heb ik trouwens gewoon met schroefjes gedaan ;D
Waar kan ik dit bouwdraadje vinden?
-
Hallo,
Hierbij een afbeelding van mijn onderbouw toekomstige baan. Het zijn modules van 1mx1m, de helix neemt dus al 1m2 in beslag.
Bij de modules in het midden en links komt nog een modulebak op zodra het schaduwstation klaar is.
Heeft er iemand een leuk plan voor het schaduwstation (Nivo-1) en de baan zelf? Wil in het schaduwstation enkele opstelsporen hebben in hoeverre dit mogelijk is met 2x1m.
Op Nivo-0 wil ik een klein station hebben en mogelijk wat industrie.
De helix wordt met flexrail van Roco gelegd voor de rest gebruik ik Roco-line met zachte bedding. Het geheel wordt aangestuurd met een Z21 centrale. Rijdend materiaal heb ik nog zeer weinig dus problemen met te lange treinen heb ik nog niet.
Heeft iemand een leuk idee?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Edwin
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200908_132847.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200908_132847.jpg)
-
Dat versprongen leggen van de raillassen, daar begrijp ik niks van. Ik neem aan dat je rails met een railverbinder aan elkaar zet. De plastic railbevestigingen op de dwarsliggers moet je dan wegsnijden om ruimte te maken voor de railverbinder. Er is dan geen steun meer om daar het knikken te voorkomen. Dus die knik ontstaat toch wel.
Je krijgt dan in de ene railstaaf een knik en in de andere niet. Gevolg: plaatselijk verandert de spoorwijdte.
Zelf leg ik ze nooit versprongen, maar altijd naast elkaar. Als er dan een knik in komt zit die in beide staven en blijft de spoorwijdte intact.
Om die knik te voorkomen buig ik de uiteinden van de railstaven met een tangetje in de goede richting. Bovendien leg ik op de plaats van de lassen twee dwarsliggers uit printplaat waar ik de railverbinders op vast soldeer om ze in bedwang te houden.