BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Boerammetje op 20 August 2020, 10:09:38
-
Ik heb een Märklin TEE gekocht via marktplaats, maar het ding functioneert maar half. Hij rijdt vooruit zonder licht, en als ik 'm omschakel (relais wordt dus bekrachtigd en wals draait door) staat hij stil met werkend sluitlicht.
Naar het relais gaan een draad vanaf de sleper en een draad vanaf het chassis. De ene lijkt om en om verbonden te worden met de ene motorspoel (voor vooruit rijden) en het rode sluitlicht. De andere om en om met de andere motorspoel (voor achteruit rijden) en het gele frontsein. In die laatste configuratie lijkt er iets mis te zijn, maar het is me onduidelijk wat.
Ik heb op het relais de draden vanaf de sleper en vanaf het chassis omgedraaid, in de verwachting dan achteruit te kunnen rijden of frontsein te hebben, maar alleen dat laatste gebeurt, en het relais schakelt niet meer. Maar weer teruggedraaid dus.
Mijn vraag is uiteraard of iemand bij deze symptomen meteen een bijbehorend probleem weet, maar zo niet dan ben ik ook geholpen met een algemene uitleg over de noodzaak van die rare schakelwals. Die schijnt nodig te zijn om te voorkomen dat de front- en sluitseinen daadwerkelijk wisselen, maar waarom het niet mogelijk is ze elk parallel te zetten aan één van de veldspoelen is me nog niet duidelijk.
Ook lijkt het zo dat de draad die van het relais naar het chassis gaat, op een van het chassis geisoleerd punt uitkomt. Dat maakt de werking nog onbegrijpelijker.
-
Hi
Het hangt er een beetje vanaf welke TEE je hebt. Veel van de treinstellen die marklin maakt hebben namelijk ook een omschakeling naar de voorste sleper voor wat betreft aansturing van de motor.
En als die niet goed doorgeeft ergens, dan gebeurt er niets.
Dus de eerste vraag is: welke TEE?
Tweede vraag: Kan je een foto plaatsen van de verschillende aansluitingen?
-
Hallo
De TEE heeft verlichting en kan achteruit rijden als de stuurwagen gekoppeld is én als alle stekkers op de goede manier aangesloten zijn.
D.w.z. Ronde gedeelte van de stekker aan de bovenzijde.
Uit mijn herinnering betekent dit rode draad boven.
Staat allemaal in de gebruiksaanwijzing die zelfs ook online te raadplegen is trouwens.
Bart
-
Ja dat dus. Aals ik het verhaal zo lees kan het idd zo zijn dat hij alleen de motorwagen op de rails had staan....
-
Klopt, in eerste instantie, en vervolgens ook met stuurstand. Probleem zat 'm in de stekkerverbinding, en lijkt opgelost, merci!
Het is overigens de oer-TEE, 3070 dus.
-
Mooi
-
Ja, zeker mooi, maar: het is me nog steeds niet duidelijk waarom je voor iedere rijrichting een aparte sleper nodig hebt. Kan iemand me dat uitleggen?
-
Ja hoor met alle plezier.
Het omschakelen van de sleper had te maken met de 'standaard' manier van de treinbeïnvloeding door seinen in het analoge tijdperk.
Een stuk rail voor het sein werd stroomloos gezet.
Bij het treinstel zit niet altijd dezelfde zijde aan de voorkant. Het motordeel (locomotief) zou ongeacht of het trekkend of duwend werkte, in hetzelfde gedeelte blijven staan. Bij een duwende trein, staat dan de stuurwagen voorbij het sein.
Bij het langer maken van de stop sectie, had je weer het omgekeerde effect; bij trekkend motordeel zou het treinstel te vroeg stoppen (te ver van het sein).
Een bijkomend positief effect was dat de achterste sleper/kontakt nog in het onder spanning staand spoor staat en dus de verlichting kon laten branden, terwijl de lok stil staat.
De digitale wereld maakt dit, met behulp van computer(achtig) systeem, niet meer zo'n heel groot probleem.
Jan-Peter
-
Merci! Het heeft dus feitelijk niets van doen met dat omschakelen. Dat had in theorie ook met een regulier relais gekund. Nu heb je dus feitelijk een vooroplopende sleper per rijrichting.
-
Iets dergelijks komt ook bij 2-rail voor. Het TEE treinstel van Roco heeft een omschakelrelais dat er voor zorgt dat de stroom voor de motor altijd van het vooroplopende rijtuig wordt afgenomen. Die omschakeling is te overbruggen met een paar jumpers, dan wordt de stroom over de hele treinlengte opgenomen.
-
welke Klaas, de VT of de RAM? Ik heb de VT (zelf 'gedecoderd') en die gedraagd zich als loc met een sleep wagens (geduwd of getrokken) en de RAM digitaal.
-
Ik bedoel de Nederlands-Zwitserse Ram.
Even verder gezocht: het verschil is dat de VT 11.5 alleen mechanisch gekoppeld is.
Bij de Ram zitten er elektrische koppelingen tussen alle rijtuigen.