BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: eezacque op 18 August 2020, 13:45:49
-
Ik heb hier een wagon waarvan de verlichting knippert wegens slecht contact. Ik had bijgevoegde schakeling over de verlichting gedacht, mel elco's van 470uC, een voor elke rijrichting, beveiligd met diodes. Gaat dit werken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bipolaire-elco.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bipolaire-elco.jpg)
-
Digitaal niet. De condensatoren zijn zo direct op de digitale spanning aangesloten en dat verstoort het digitale signaal.
-
Analoog ook niet, als je elcos gebruikt.... En digitaal dus ook niet...
-
elco's van 470uC
Iets nieuws?
Je bedoeld 470uF :angel:
-
Ik zou zeggen. kijk eens in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Maatregelen_tegen_knipperende_verlichting)
-
Er gaat echt van alles mis met deze schakeling... volgens mij gaan eerst je LEDs heel snel stuk en slaan daarna je elcos door...
Volgens mij ga je ver over de sperspanning van de LEDs heen en elcos gaan stuk als je een spanning er verkeerd om op zet.
-
Wat ik begrijp uit je vorige vragen, is dat je een knippervrije schakeling voor analoog gebruik wilt, waarbij de ene LED brandt als de trein de ene kant op rijdt en de andere als de trein de andere kant op rijdt?
-
@HansQ: ik had hier duidelijker moeten zijn, het gaan inderdaad om een schakeling met LEDs, met voorschakelweerstand en alles. Laten we ervanuit gaan dat dit werkt.
@Remunj: volgens mij geeft de encyclopedie geen antwoord op deze specifieke vraag, maar als ik ergens overheen lees dan hoor iik het graag. En, inderdaad, de capaciteit van een condensator gaat tegenwoordig in F ;D
@Henk: zoals het onderwerp aangeeft, gaat het hier om analoog, en gelijkspanning.
-
@Remunj: volgens mij geeft de encyclopedie geen antwoord op deze specifieke vraag, maar als ik ergens overheen lees dan hoor iik het graag. En, inderdaad, de capaciteit van een condensator gaat tegenwoordig in F ;D
Hoezo niet? Ongeacht de rijrichting wordt de spanning gelijkgericht en gebufferd zodat je verlichting niet knippert.
De twee wisselspanningsaansluitingen lees je in het ene geval als + - en als je de andere kant uit rijdt als - +
-
Hoezo niet?
In de encyclopedie gaat de tekst uit van de meestvoorkomende situatie: digitaal gebruik.
Als analoogrijder sta je dan soms even met je ogen te knipperen. Werkt het analoog dan ook zo?
Ik kan me de twijfel van de vragensteller bij die tekst goed voorstellen. :angel:
De kans is dan groot dat de beveiliging van de centrale en/of boosters aanspreekt.
-
Maar het gaat hier over analoog gebruik dus denk niet dat de centrale in de stress schiet ;D
En ja analoog werkt het ook zoals ik aangaf. Voor de gelijkrichter maakt het niet zoveel uit. Of er nu heel vaak een plus min wisseling is of een tijdje eerst plus en bij omkeren van de rijrichting de plus op de andere pool. Uit de gelijkrichter komt altijd een gelijkspanning met dezelfde polariteit.
Dus de TS is geholpen ;D
-
In mijn situatie is het niet de bedoeling dat de rijstroom gelijkgericht wordt, want deze bepaalt de kleur van de verlichting. Ik zie nu dat ik hier geen woorden aan vuil gemaakt had, waarvoor mijn welgemeende excuses.
-
@Henk: zoals het onderwerp aangeeft, gaat het hier om analoog, en gelijkspanning.
Ah ja, neem me niet kwalijk.
Je moet toch maar het schema uittekenen. Ik begrijp dat de rijspanning bovenaan en onderaan is aangesloten? Dan snap ik niet hoe er stroom kan lopen. Een elco blokkeert gelijkspanning en van de leds staat er altijd eentje in sperrichting.
Volgens mij moet je een elco parallel zetten aan een led plus weerstand. En met dat geheel een diode in serie, zodat de omgekeerde spanning de elco niet kan beschadigen.
En dat dan twee keer.
-
De verlichting, hier buiten beeld, is aangesloten op de rijspanning, en daar loopt stroom.
Deze antiknipperschakeling staat over de verlichting, en is bedoeld als buffer voor als de rijspanning wegvalt.
(ik zal nog een duidelijker schakeling geven, als ik in de stemming ben)
-
Okay, dan echt een compleet schema laten zien. Het is nu meer een raadplaatje.
-
Als ik de discussie goed lees, dan wil je de schakeling gebruiken om te voorkomen dat de frontverlichting (geel of wit) en sluitverlichting (rood) flikkert? En niet de interieurverlichting?
-
Ik begrijp inmiddels dat het toch wel om de interieurverlichting gaat en dat dit een polariteitsonafhankelijke buffer moet zijn.
Hoewel, dan kan je net zo goed een brugcel gebruiken.
Raadselen, raadselen.
-
Hallo eezacque,
Ik heb de bijgaande schema's gebruikt.
De ene voor een 5volt LED strip en de andere voor een 12 LED strip.
5 Volt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting-Rijtuig-5-volt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting-Rijtuig-5-volt.jpg)
12 Volt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting-Rijtuig-12-volt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Verlichting-Rijtuig-12-volt.jpg)
Het is allemaal op een klein stukje gaatjes print te bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0989_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0989_7.jpg)
Ik hoop dat dit helpt.
-
En de frontverlichting?
-
Ik heb het idee dat het niet helemaal duidelijk is om welke verlichting het gaat.
Zelf had ik begrepen om de interieur- en sluitverlichting.
Als de front en/of sluitverlichting in de loc zou knipperen, zal de loc zelf ook niet best lopen.
-
Het betreft hier een Trix Express treinstel TE2280, bestaande uit een locomotief en een wagon. De combinatie heeft, afhankelijk van de rijrichting, aan de voorkant wit licht en aan de achterkant rood licht. Zowel locomotief als wagon hebben sleepcontacten en een schakeling die de verlichting rood/wit laat branden. De wagon is maar een iel dingetje, en verliest nogal eens contact met de rails, vandaar dat ik hier het knipperen zoveel mogelijk wil onderdrukken. Omdat de verlichting afhangt van de polariteit van de rijspanning, voldoet de eenvoudige oplossing uit de encyclopedie niet. Het gaat hier dus niet om de interieurverlichting.
-
En je hebt de verlichting inmiddels met leds uitgevoerd?
Dan toch wat ik eerder schreef. Voor iedere rijrichting een eigen elco parallel aan de betreffende leds en beschermd met een diode.
Volgens mij moet je een elco parallel zetten aan een led plus weerstand. En met dat geheel een diode in serie, zodat de omgekeerde spanning de elco niet kan beschadigen.
En dat dan twee keer.
-
Je hebt dus eigenlijk twee systemen in je trein;
1 - rijrichtingafhankelijke front- en sluitverlichting; zie encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Locomotief_en_treinstelverlichting), eerste plaatje, of Klaas´ pagina (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/frontsein.html).
2 - rijtuigverlichting (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Rijtuigverlichting)
-
@72sonett: klopt, alleen maak ik gebruik van tweekleuren leds, en daarover vind ik in encyclopie of Klaas' pagina niets, dus heb ik zelf een schakeling ontworpen, en de rijtuigverlichting is afwezig.
-
En dat is een tweekleurenled met twee of drie pootjes en bij drie pootjes met een gezamenlijke kathode (min) of anode (plus)?
We krijgen telkens een stukje nieuwe informatie eezacque en dat maakt meedenken wat lastig. :)
-
Ik dacht dat jelui wel van een puzzeltje hield? Als we nou 'ns doen dat jullie vragen stellen die ik alleen met 'ja' of 'nee' mag beantwoorden? Of heb je toch liever het volledige schema? ;)
-
We hebben graag alle info ineens. Een schema zou zeker helpen. Hoeven we niet alle info uit je te trekken ::)
Maakt het beantwoorden van een vraag stukken gemakkelijker zonder in de verkeerde richting te zoeken :angel:
Glazen bol heeft wat last van de warmte en werkt niet goed.
-
Komtie!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/led-lights-all.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/led-lights-all.jpg)
Toelichting: ik gebruik hier elco's, tegengesteld in serie.
-
als je bipolaire condensatoren gebruikt zal dat werken.Met gewone denk ik dat je lekker ontploffingen zal krijgen want als je rijrichting veranderd dan ???
-
In het schema staan geen elco's getekend. 'Gewone' ontploffen niet.
De 2 diodes doen niets, er spert altijd 1 van de 2.
Je kunt net zo goed de condensatoren op de voeding aansluiten, eventueel 2 elco's bipolair in serie.
Waarom is de rechter weerstand overbrugd met een diode en de linker niet?
-
De gedachte is dat de diodes de elco's beveiligen tegen verkeerde polariteit.
-
In je schema zitten geen elco's... >:(
-
@72sonett: de rode led brandt zwakker, krijgt dus een grotere voorschakelweerstand.
-
De gedachte is dat de diodes de elco's beveiligen tegen verkeerde polariteit.
Volgens mij moet de diode daarvoor in serie met de elco staan.
-
Zo dan;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FronSluitlichten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FronSluitlichten.jpg)
Met tweedraads duoleds kan het eenvoudiger.
-
Komt dit niet op hetzelfde neer, even afgezien van de wit/geel leds, die overbodig zijn, als ze al zouden bestaan? Ook staan de leds parallel, waar ik wat rillerig over ben...
-
Rood/gele duoleds, voor front en sluitverlichting, parallel maar ieder heeft eigen voorschakelweerstand.
-
Deze wagon heeft verlichting aan een kant, en die is rood/wit. Deze oorspronkelijke opzet ga ik niet veranderen.
-
Dan laat je de in het schema getekende DL1, DL2, R2 en R3 weg, dan blijft dit over;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FronSluitlichten-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FronSluitlichten-2.jpg)
De kleurcombinatie van de duoleds is voor het schema niet van belang, dat mag van alles zijn.
-
Welke capaciteit zouden jullie de elco's geven?
-
Zo groot mogelijk als nog in de wagon past, eventueel meerdere parallel.
-
De leds staan zo parallel zonder een eigen voorschakelweerstand. Dat kan goed gaan, maar je ook een verschillende helderheid krijgen.
Ik zou elke led zijn eigen weerstand geven. Dan weet je het zeker.
Bas
-
In theorie wel, in de praktijk valt het wel mee, zeker als je leds van hetzelfde type en uit dezelfde batch gebruikt...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FronSluitlichten-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FronSluitlichten-3.jpg)
-
Is het niet mogelijk dat de stroom die bij opladen door de condensator loopt, verkeerdom door de led loopt, met fatale volgen?
-
Door een condensator loopt nooit stroom.
Een led is een diode, laat geen stroom door in sperrichting.
-
Weet je zeker dat er niet zoiets als laadstroom loopt? En leds zijn weliswaar diodes, maar ze sperren slecht en gaan dan gauw stuk.
-
Door een condensator loopt nooit stroom.
O nee? Wat gebeurt er dan als een condensator geladen of ontladen wordt?
-
Dan ontstaat er een potentiaalverschil over de condensator, als er dan een verbruiker wordt aangesloten op de condensator, in de vorm van een weerstand, of led, dan loopt er een stroom door die verbruiker, dus niet door de condensator heen.
(De elektronenstroom loopt van de - kant van de condensator door de verbruiker heen naar de + kant. )
-
Dat lijkt me een academische kwestie, voor toepassingen kun je uitgaan van een stroom die door de condensator loopt, en mijn vraag blijft dus staan of de led hier tegen kan. Je zou kunnen overwegen een bron als de Wikipedia aan te passen, daar houden ze vast aan de formulering "Voor gelijkstroom is hij een blokkade: er vloeit slechts een stroom totdat de condensator opgeladen is."
-
De stroom door de led heen wordt veroorzaakt door het potentiaalverschil over de opgeladen condensator, de grootte van die stroom wordt beperkt door de serieweerstand van de led.
-
En de stroom die andersom loopt als de condensator geladen wordt?
-
(De elektronenstroom loopt van de - kant van de condensator door de verbruiker heen naar de + kant. )
De stroom loopt aan de ene kant bij de condensator vandaan en aan de andere kant er naar toe. Die twee stromen zijn op elk moment precies even groot. Dus als je de condensator als een black box beschouwt loopt er wel degelijk stroom door de condensator.
-
als je een brugcel plaatst en dan een elco paralel over + en - vd brugcel dan werkt het prima in beide richtingen de wisselspanning kant vd brugcel sluit je direct aan op de 2 afnemers en klaar is kees
-
Kees kan wel klaar zijn maar ik geloof dat René hier niets van snapt.
René
-
hans1958 heeft deze thread niet echt gelezen en denkt dat het gaat om interieurverlichting in een trein op wisselspanning.
-
gewoon een brugcel aansluiten wisselspanning kant op de slepers gelijkspannings kant elco overheen zetten - aan - en + aan + simpeler kan niet en om het nog veel mooier te maken doe ik er een step up converter achter die ik afregel op 12 v en plak ik 12 v ledstrips in de wagons gevolg de leds branden al als er 2 v op de baan staat en blijven constant de zelfde licht sterkte houden .
werkt perfect en is heel goed koop (alie express je moet er effe op wachten maar dan heb je ook wat)
en nee ik denk niet dat het een wisselstroom baan is als je de wisselstroom kant vd brugcel op gelijkspanning aansluit kun je + en min omdraaien wat je wil aan de glijkstroom kant blijven plus en min het zelfde