BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: DBCargo op 16 August 2020, 17:10:20
-
Ik heb een draaischijf van Fleischmann, waar twee smoor- of wikkelspoeltjes op zitten. Van dit spoeltje is het staafje waar het draad omheen gewikkeld is op een of andere manier gebroken. Heeft iemand enig idee waarmee ik dat kan vervangen? Het liefst het hele spoeltje vervangen door iets anders. Ik ben bekend met het feit dat je deze eventueel kan doorverbinden, maar dan verlies ik mijn kortsluitingsbeveiliging.
Bij voorbaat dank voor uw hulp!
-
Gewoon er tussenuit halen. Het zijn ontstoorspoelen, geen kortsluitbeveiliging.
Grtzz,
Karst
-
Dus als ik deze eruit haal en doorverbind met een draadje, en ik krijg een keer kortsluiting, heeft dit dus volgens u geen gevolgen voor de motor? Bij kortsluiting sneuvelt nu namelijk eerst de spoel, en niet direct de motor.
Hartelijk dank voor uw feedback!
-
Bij kortsluiting sneuvelt nu namelijk eerst de spoel en niet direct de motor.
Hoe zou dat kunnen? Wat denk jij dat er gebeurt bij kortsluiting?
-
Bij kortsluiting smelt het wikkeldraad om de smoorspoel door.
-
De smoorspoel is niet voor kortsluitbeveiling maar voor radioontstoring. Die kan je er inderdaad gewoon tussen uit halen zoals Karst al schreef.
-
Kortsluiting ontstaat niet zo snel. Het motortje kan door vuil van versleten koolborstels, die in de commutator-lamellen gaat zitten, kortsluiting veroorzaken. Remedie: Koolborstels verwijderen, motor in een badje met wasbezine schoonmaken, en dan nieuwe koolborstels in de motor nadat deze is opgedroogd van de wasbenzine. Anders zou ik niet weten waar de kortsluiting zou kunnen ontstaan.
-
Als het nog werkt zou ik het gewoon laten zitten. Het staafje in de spoel is ferriet, dat dient om de zelfinductie te verhogen. Dat het gebroken is hoeft geen probleem te zijn. En als het je stoort dan kun je de twee helften met secondelijm weer aan elkaar plakken.
In de onderdelenlijst kan ik dit spoeltje niet vinden. In locs zitten ook zulke spoeltjes, maar ook daar zie ik ze niet als afzonderlijk onderdeel genoemd. Kennelijk gaan ze zelden stuk of misschien vindt niemand het de moeite om ze te vervangen.
-
Het idee erachter is dat de contacten (+/-) erg dicht bij elkaar liggen bij het repareren. Maak je dus een klein foutje, of er onstaat om een andere reden kortsluiting, brand de spoel als eerste door, en niet de motor. Ik snap dat het geen kortsluitbeveiliging is als in ontwerp, maar wel in praktijk. Als er wat fout gaat door welke reden dan ook, gaat de spoel er als eerste aan, niet de motor.
-
Ik snap dat het geen kortsluitbeveiliging is als in ontwerp, maar wel in praktijk.
Al eens meegemaakt dan?
-
Ja, daarom is de draaischijf stuk. Doorgebrande spoelen veroorzaakt door kortsluiting.
-
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Tussen welke punten ontstond de kortsluiting dan?
-
(https://i.imgur.com/mMUNPUZ.jpg)
Achter dit contactje zit nog een contactje, zeer dichtbij. Kans op kortsluiting is daar zeer groot.
-
Bij de lage spanning/stroom die er overheen gaat moeten de draden wel heel dicht bij elkaar komen wil er kortsluiting ontstaan. En anders kun je altijd de uitstekende lipjes nog wat verder uit elkaar buigen, als je daarbij maar zorgt dat de contacten rechts op de foto maar goed contact maken (als de motor ontgrendelt), en het lipje naar de andere motorpool goed verbinding maakt. Die zou je eventueel zelfs rechtstreeks kunnen bedraden.
-
Hi ? (DBCargo),
Spoeltjes kan je gewoon weglaten maar wil je ze toch hebben dan
heb ik ze wel voor je (alleen moderner model).
groet
Harald