BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: jan k op 23 February 2008, 23:27:58
-
ik ben wel eens benieuwd hoe veel er 2rail en 3rail rijders zijn op dit forum
mvg jan
-
Ik! :D
-
ik rij 3 rail digitaal.
hoofdzakelijk marklin en roco
NS tijdperk 5
-
14 stemmen, nog maar net begonnen zie ik. Als zoveel mogelijk mensen stemmen dan is het resultaat inderdaad interessant.
-
Houdt er rekening mee dat deze poll waarschijnlijk niet helemaal representatief is. Veel drierail-rijders hangen rond op het drierail-forum.
We hebben nooit de moeite genomen om de overlap tussen de twee fora te vergelijken en sowieso zou dat mogelijk een inbreuk op de wet omtrent persoonsgegevens zijn.
- Peter
-
Ja ik heb nog geen keuze gemaakt want er ligt hier nog wel een startsetje van Antex naar me te loeren in de vitrinekast.
Kees-Jan
-
peter.
ik denk dat er toch meer 3 rail kijkers zijn dat je denkt.
ik mag graag ook nog even kijken bij de buren, en ik denk ook even andersom
-
Ja kijken is altijd leuk. Een tijdje geleden heb ik me bij het 3railforum aangemeld maar nog geen toegang gekregen. Raar als je toch een Antex setje hebt.
Kees-Jan
-
ik ben een 3 railer
ns
alle tijden
-
Ik ben in de jaren 80 begonnen met Marklin, maar nu ga ik toch verder met gelijkstroom (vooral Roco, Mehano, Piko, Liliput). Ik vind Marklin gewoon te duur geworden ten opzichte van de kwaliteit. In DC is ook meer in NL rijdend (cargo) materieel leverbaar. Daarnaast ben ik recentelijk met een (semi-) permanente baan in HOe begonnen. De marklin baan heb ik al zo'n 15 jaar niet meer opgezet.
-
er is denk ik net zoveel NS in 3-rail als in 2-rail.
maar ik rijd 2-rail NS alle tp's
ik vind het erg leuk en ik zal zeker veel zelf gaan bouwen.
-
Hallo,
Ik ben een paar jaar geleden herbegonnen met het materiaal dat ik nog van 'vroegah' had: Marklin. Maar na een jaar heb ik alle M-rails vervangen door C-rails.
Omdat ik maar een kleine modelbaan heb, heb ik ook niet veel locs:
2 Marklin MFX-locs, 2 Roco Playtime locs en een Piko Hondekop.
(De Roco locs rijden het fijnst en zien er na een nieuw laagje verf goed genoeg uit: Klik hier (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DCP_0004.jpg)).
Op m'n verlanglijstje staan de volgende treinen:
- Marklin Koploper.
- Artitec DE-1.
- Piko Hondekop in het geel.
Met vriendelijke groet,
Tom
-
Begonnen met een Fleischman begin set in de jaren 60 of wel tapijt rijden.
Nu is het groten deel Roco en andere merken die NS materieel uitbrengen maar wel exact 1:87 tijdperk4-5 en buitenlands materieel wat in Nederland wordt toe gelaten.
Cor
-
Mijn vader rijd met 2 rail en heeft in de jaren al veel materieel gespaard en dat is voor mij ook de reden om met 2 rail te gaan rijden.
groetjes edwin
-
Rij 2 rail digitaal ooit 1962 begonnen met een jouef cirkel met opwindloc was heel snel Bram
-
He Bram,
Dat klinkt mij zeer bekend in de oren, alleen was mijn Jouef setje met een eenvoudige transformator en een elektrische lok. Veel goedkope Jouef en Hema rails erbij gekocht en daarna wat overgestapt op Fleischmann. Een goede trafo gekregen en dat was het.....
Zo'n jaar of 5 geleden de spullen weer voor de dag gehaald (tenminste...wat er nog van over was) envervolgens met Roco aan de slag op Fleischmann Profirail, nog steeds tapijt rijden.
Groeten uit Tilburg
Gert van den Berg
-
Gert, Ikheb toen de santa fe met dummy gekregen van Fleischmann en een trafo rij nu digitaal fleischmann en roco maar niet op tapijt heb er een aparte kamer. Bram
-
Ik word binnenkort 2 en 3 rail rijder. Ben nu alleen nog 3-rail rijder.
Maar aangezien ik NS-stoomlocs wil gaan bouwen moet dat wel in 2-rail dus dat was één reden dat ik nu ook 2 rail rijder word.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik ben begonnen met 2 rail en wil nooit meer anders.
Van die rare puntjes in het midden :-| Ik kan er maar niet aan wennen.
Manuel
-
had toen ik 6 werd mijn eerste marklinset, kreeg er later lima (nog zo'n
HEMA-trein ;D) bij en nu, 31 laar later heb ik eigenlijk van alles wat.
Voor een vaste halfnulbaan heb ik nu even geen plaats.
-
Hallo,
Ik heb op mijn baan gecombineerd normaal en smalspoor liggen (van Tillig, h0 en h0e). Veder rijden al mijn treinen over 2 rails. Daarom heb ik gekozen voor "Beide" ;D
Groet,
Tjalling
-
IK heb zowel M rails als Peco liggen, beide dus ;)
-
Ik vindt nog steeds de naam 3 rail niet realistisch, bedenk er eens iets anders voor.
Volgens mij hobbelen je treinen toch aardig op die puntjes, het is dus geen rail. ;D ;D ;D
Ik ben dan ook een 2 railer.
-
Ik ben een 3 railer die rijdt met ook 2 rail merken!
-
Ik ben 2 rail rijder met puntjes in het midden... ;D
Maar met alle gekkigheid op een stokje:
ik ben juist overgestapt van 2rail naar 3rail
vanwege de veel hogere bedrijfszekerheid !
En daarbij komt dat nu alle grote modelspoorfabrikanten
m.n. Roco, Mehano bijna alles ook voor 3 rail maken.
Modelspoorgroeten
van
Wim
-
Ik doe ut met 2 railstaafjes. ::)
Peco en Tillig elite.
Probleem wat ik verder had was toen ik met die russische dingen begon, het meeste in TT verkrijgbaar was. Hier ben ik gelukkig nooit aan begonnen. :P
Marcel
-
Ik ben 3-railer, en actief op dit én het 3-rail forum...
Koen
-
Ik vindt nog steeds de naam 3 rail niet realistisch, bedenk er eens iets anders voor.
Zoals?
- Peter
-
Hallo,
Ik rij N, dus 2 rail. Verder rij ik op de vereniging met Trix Express. Dus ook eigenlijk 3 rail. Verder heb ik modules met M* rail waar ik alleen de railstaven gebruik. Dus eigenlijk 2 rail
Zal ik dan maar alles invullen? ;D
Rob
-
Zoals?
"Braillespoor", hoorde ik onlangs... 8)
-
Saai verhaal zal dat worden dan ;D
Ik ben 3 railrijder.
Ik weet niet wie dat zei, dat het puntjes zijn, maarre, wel eens een oude M rail gezien. Daar ligt echt een 3e rail in het midden hr ;D
-
woeps, ik ben 3railer maar stemde 2railer. 1 eraf...
Groetjes,
Robbert
-
Ik ben 3 railrijder.
Ik weet niet wie dat zei, dat het puntjes zijn, maarre, wel eens een oude M rail gezien. Daar ligt echt een 3e rail in het midden hr
Ooit als kind een Marklin trein gehad en dan praat ik over ca. 50 jaar geleden en toen waren het al puntjes.
Was de middenrail soms versleten dat de puntjes weg waren? ;D
-
Ik ben ook zo'n "braillerijder" ;D.
En er rijden wel een paar treinen en loc's op mijn baan die van oorsprong uit een 2-rail fabriek kwamen of door die 2-rail fabriek voor braillespoor 8) omgebouwd zijn.
-
Was de middenrail soms versleten dat de puntjes weg waren? ;D
zie deze foto:
(http://img165.imageshack.us/img165/4301/dsc01685je3.jpg)
Overtuigd ;) ;D
-
Precies wat we willen zien.
BeneluxSpoor is geen forum voor 2 railers of 3 railers, maar voor modelspoorders.
Goed om te zien dat de verhoudingen hier iets anders zijn.
-
Ooit als kind een Marklin trein gehad en dan praat ik over ca. 50 jaar geleden en toen waren het al puntjes.
Kan kloppen, in 1954 zijn ze overgegaan van een doorgaande rail naar puntjes.
-
Ben nu welliswaar tweerailer, maar ooit begonnen met de trixbaan van m'n vader, drierailgelijkstroom ;D. Daarna nog een tijdje märklin. Dit omdat m'n vader dacht dat trix en märklin hetzelfde waren. Nadat de eerste trixloc op de märklin (wisselstroombaan) in rook opging alles verkocht.
Nu tweerailer. Wederom met enkele trix modellen maar nu voor tweerailgelijkstroom.
-
@jwtreinen
[Ik word binnenkort 2 en 3 rail rijder. Ben nu alleen nog 3-rail rijder.
welke 2 railsystemen ga je gebruiken? Marklin & ?
-
Ben in hoofdzaak 3 rail rijder, maar dan Trix Express, dus 3 rail gelijkstroom. :D. Heb daarnaast ook een 2 rail baan gelegd. Dus van alles wat ;-)
-
Toch opvallend dat er nog een handjevol Trix-drierailers is, aangezien je het eigenlijk alleen nog tweedehands kunt kopen (tenzij Trix nog steeds een paar locs in drierail-uitvoering maakt).
- Peter
-
@ hanzelijn
@jwtreinen
welke 2 railsystemen ga je gebruiken? Marklin & ?
marklin is 3-rail toch??
-
Marklin = 3-rail
-
Jongens, lees even het hele bericht. Het is een wijze van uitdrukken die misschien verkeerd begrepen kan worden. Een andere manier van formuleren is: "Welk tweerail-systeem ga je gebruiken naast het drierail-systeem van Märklin?"
- Peter
-
Ik ben zelf 2-rail gelijkstroom rijder (al vanaf dat ik kan kruipen... ;D) maar heb voor mijn zoontje een ouderwets onverwoestbaar Märklin M-rail baantje gemaakt. Dus beide systemen zijn vertegenwoordigd.
-
@ Laurent. Ik ben overtuigd, wees zuinig op die rails, worden niet meer gemaakt
@ Klaas. Is net voor mijn begin periode geweest.
Maar nu nog een betere naam.
3 rail is geen juiste benaming die is voor rails zoals Tillig deze levert.
Een gezamelijke rails voor HO en HOm of HOe dan heb je 3 rails, waar je ook gezamelijk op kan rijden. ::) ::)
Wie rijdt hiermee en hoe noem je dat? ;D
Noem het maar gewoon wisselstroom en gelijkstroom, dat is tenslotte de basis ondanks digitaal.
Overigens als ik nu zou moeten kiezen zou ik misschien voor wisselstroom gaan, want mijn baanontwerp waar ik mee bezig ben zit ik met ompolen (keerlus) echt te prutsen waar die moet komen of het ontwerp aanpassen en daar heb je bij wisselstroom geen last van.
-
Toch opvallend dat er nog een handjevol Trix-drierailers is, aangezien je het eigenlijk alleen nog tweedehands kunt kopen (tenzij Trix nog steeds een paar locs in drierail-uitvoering maakt).
- Peter
Trix maakt helaas geen locs in 3 rail uitvoering meer. Voornamelijk ombouw van andere merken naar Trix 3 rail biedt mogelijkheden. Via de zeer actieve Trix Express club (een beetje reclame mag vast wel) is veel moois nog te bemachtigen.
-
3 rail is geen juiste benaming die is voor rails zoals Tillig deze levert.
Een gezamelijke rails voor HO en HOm of HOe dan heb je 3 rails, waar je ook gezamelijk op kan rijden. ::) ::)
Wie rijdt hiermee en hoe noem je dat? ;D
Ik rij er zelf niet op, maar de benaming die het beste uitdrukt waar het om gaat is twee spoorwijdten spoor. In het Engels heet dat dual gauge.
Noem het maar gewoon wisselstroom en gelijkstroom, dat is tenslotte de basis ondanks digitaal.......
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik ben al lang bezig om mensen af te helpen van de gewoonte om over wisselstroom en gelijkstroom te praten, want dat is niet het wezenlijke verschil tussen de systemen. Het kenmerkende verschil is de manier waarop de trein stroom afneemt, dus het verschil tussen 2-rail en 3-rail.
...want mijn baanontwerp waar ik mee bezig ben zit ik met ompolen (keerlus) echt te prutsen waar die moet komen of het ontwerp aanpassen en daar heb je bij wisselstroom geen last van.
Hier bewijs je zelf mijn bovengenoemde stelling. Als je letterlijk neemt wat je hier zegt, dan zou je bij 2-rail het keerlusprobleem kunnen vermijden door er wisselspanning op te zetten. Maar je weet zelf ook wel dat dat niet zo is.
Keerlussen kun je probleemloos maken bij het 3-rail systeem, en of daar dan wisselspanning of gelijkspanning op staat, dat maakt niks uit.
-
Behalve bij het drierail-systeem van Trix Express. ;)
- Peter
-
Dan moeten we dus nog een onderscheid invoeren: symmetrisch 3-rail en asymmetrisch 3-rail. 8)
-
Klaas,
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik ben al lang bezig om mensen af te helpen van de gewoonte om over wisselstroom en gelijkstroom te praten, want dat is niet het wezenlijke verschil tussen de systemen. Het kenmerkende verschil is de manier waarop de trein stroom afneemt, dus het verschil tussen 2-rail en 3-rail.
Noem het dan "middenrailsstroomgeleiding of (toevoer/afname).
Maar dat is zo'n mond vol dat je dat niet wil.
-
'Driegeleiderrail' is niet alleen een gezellig Germanisme, maar slaat ook de spijker op de kop.
Ik denk overigens dat het begrip drierail nogal onuitroeibaar zal zijn, niet in het minst onder de 3railers zelf.
-
als ik het goed begrepen heb, gaat ROCO zich richt op wisselstroom, misschien ook wel met rails en multimaus. Zou mooi zijn zou je roco geoline gelijk en wisselstroom combineren.
-
Bron?!
Gr,
Bart
-
Wat dacht je van de Roco nieuwtjesfolder Bart? :)
Drierail heeft daarin een aparte afdeling gekregen en daar staat zelfs een soort drierail startset in.
-
Die set heeft geen rails en geen multimuis.
Is alleen de loc + rijtuigen!
(staat er ook bij)
-
Dat weet ik wel Hans, daarom schreef ik ook 'een soort startset'. In de Nederlandstalige folder wordt de term startset gebruikt, maar eigenlijk is die een beetje misleidend inderdaad.
Desalnietemin maakt de folder duidelijk dat Roco de drierailmarkt nog systematischer dan voorheen wil gaan bedienen.
-
Wat dacht je van de Roco nieuwtjesfolder Bart? :)
Drierail heeft daarin een aparte afdeling gekregen en daar staat zelfs een soort drierail startset in.
Hmmz, helemaal overheen gekeken dan. :) Kijk ook niet in het 3-rail deel van de folder.
Persoonlijk vindt ik dat een goede ontwikkeling, mensen die dan toch graag 3-rail willen rijden zitten dan qua railkeuze niet meer vast aan Maerklin.
Gr,
Bart
-
Ja, maar er zit dus geen rails bij. De naam startset is een tikkie misleidend.
-
@jwtreinen
welke 2 railsystemen ga je gebruiken? Marklin & ?
Hallo Hanzelijn,
Ik ga denk ik Roco rails gebruiken. Code 83, dat vind ik mooier dan code 100. Uiteraard rails zonder bedding. Die maak ik dan liever zelf.
Ik ga ruime boogstralen nemen met het oog op dat ik zelfbouwstoomlocs wil gaan bouwen. Die hebben een ruime boogstraal nodig dus vandaar.
Trouwens als je nog wat tips hebt laat maar even weten ;) Ik ga tenslotte een nieuwe weg in dus misschien heb ik er nog wat aan.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Zou mooi zijn als een andere fabrikant ook met 3-rail rails komt.
Meer concurrentie + misschien ook een breder aanbod qua boogstralen enzo.
Koen
PS: wisten jullie dat Märklin ooit lang geleden ook een slank programma had in de metalen rails?! Is onlangs op het 3-rail forum aan bod gekomen. Helaas is Märklin daar weer snel mee gestopt...
-
Dat wist ik ja, ik heb nog van die oude boeken uit 96 liggen (mijn plaatjeskijktijd ;D) en daarin staan ze nog ja 8)
-
Zou mooi zijn als een andere fabrikant ook met 3-rail rails komt.
Reken daar maar niet al te vast op. Ik denk dat er aan rails weinig te verdienen valt, zeker als er ook nog van die puntjes in moeten.
Märklin gaat natuurlijk wel door met rails maken, die kunnen het tegenover hun klanten niet maken om er mee op te houden.
-
Ik zou ook graag zien dat Marklin meer soorten rails uit brengt.
Zoals andere graden bogen en kruiswissels en het liefs ik k-rails.
Ik zou ook graag zien dat Roco en en de andere bedrijven Ns en Cargo materiaal blijft uit brengen in wisselstroom versie's.
Gr.Pascal
-
Klaas,
In zekere zin is er al een 3 rail alternatief. Peco verkoopt losse puko-strips. Twee verschillende soorten (voor normale rails en voor wissels). Het correct bevestigen ervan vergt een zekere mate van masochisme maar het kán wel.
Groet,
Hans
-
het zou mooi zijn als er een fabriekant standaard betonnen rails uitbrengt, dus rechte stukken maar ook bogen in verschillende graden.
-
Ook ik ben een 2railer en ik heb nog steeds geen spijt dat ik deze keuze gemaakt hebt.
Erik-Jan
-
Allebei, als oude Márklinist ooit begonnen met het verzamelen van NS mo-
dellen, koop ik dat wat ik mooi vind. Jammer is wel, dat niet alles makkelijk is om te bouwen. Als er ooit een baantje komt, komen er ook een paar railsoorten! Erg boeiend. Zo houd ik ook van blonde en rode vrouwen.
Mmmmmm! Wim
-
het zou mooi zijn als er een fabriekant standaard betonnen rails uitbrengt, dus rechte stukken maar ook bogen in verschillende graden.
Zullen de Preisertjes comfortabel vinden ;D
PS Begonnen met een Fleischmann startset eind jaren 60. Dus bij 2-rail blijven hangen
-
Nja, hij rot of roest dan i.i.g. niet meer weg :P :P
Nee, dat is iets wat ik mis bij Marklin, de betonnen dwarsliggers, en nieuwer kleurig ballast. (in geval van C rail)
-
Peco verkoopt losse puko-strips. Twee verschillende soorten (voor normale rails en voor wissels). Het correct bevestigen ervan vergt een zekere mate van masochisme maar het kán wel.
Volgens mij zijn er onder de 3-railers verrassend weinig masochisten. ;D
-
Al sedert 1963 tweerail-junk!
-
3 rail is geen juiste benaming die is voor rails zoals Tillig deze levert.
Een gezamelijke rails voor HO en HOm of HOe dan heb je 3 rails, waar je ook gezamelijk op kan rijden. ::) ::)
Wie rijdt hiermee en hoe noem je dat? ;D
Strengelspoor.
Als ik mijn plannen doorzet om station Domat/Ems (Rhätische Bahn) als thema te nemen, dan zal er ook dit soort 'drierail' komen te liggen. Dus in feite ben ik dan ook 2- en 3-rail gebruiker ;)
Maargoed, eerst moet ik er überhaupt eens aan beginnen, en dat is moeilijk ... :-[
-
Ben drie railer simpelweg omdat ik dat ooit als kind gekregen had. Ik rijdt M-rail, niet omdat het zo mooi is, maar omdat ik inmiddels zo veel materiaal heb, zowel rails als rollend materieel, dat omschakelen niet echt meer loont.
Ben erg tevreden met aandacht van alle fabriekanten tov NS (drie-rail) modellen, dat is wat ik vroeger wel miste.
-
Hallo,
Ik ben ooit eens begonnen met een Mehano startsetje waar inmiddels niks meer van over is... onderdelen/sloop/oefen objectjes geworden
Daarna heb ik een Roco digitale strartset gekocht met een L2 er in, waar van ik de rails en materieel weer heb verkocht. Heb hier tijdje mee rond gereden, waarna ik een losse MultiMaus heb aangeschaft en die gebruik ik nu nog steeds, mooi ding trouwens.
Ik ben dus 2 rail rijder, heb het niet zo op pukkeltjessppoor. Ziet er zo raar uit met die puntjes op de biels, wel eens in het echt puntjes op de biels zien zitten en een sleper onder de lok ipv er op ;D ;D
Mvg,
Romar
-
hallo allemaal
er is dus al aardig gestemt in een week tijd, maar ik had toch meer reactie verwacht.
mvg jan
-
zeker aardig gestemd, 20 personen met zowel 2 als 3 rail. Ben dus niet de enige
-
Twee rail fleischmann profi gleis .
-
Ook gestemd.
3-rail :)
Groeten,
Herman
-
Ik rij dus tweerail, hiervoor gestemd.
Merk Fleischmann Profi.
Groet,
Roelof
-
volgens mij hadden we al zo'n topic: 'wat rij jij' als ik me niet vergis. De uitslag weet iedereen al want het is duidelijk dat hier meer 2-railers zitten.
groet Daan
-
Ja alleen kwam het daar niet met aantallen naar voren en om nou alle berichten te gaan turven :s . Ik had persoonlijk niet verwacht dat er zoveel 3-railers op ons forum zaten.