BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Ronald Halma op 09 August 2020, 14:24:21
-
Hoi luitjes,
Ik heb lang getwijfeld of ik hier op BNLS al een verslag zou moeten starten maar ben tot de conclusie gekomen dat ik dat wel moet doen. Het zal een langlopend bouwverslag worden met regelmatige updates maar voorlopig zal dat niet heel veel of heel snel zijn :)
Zoals de meesten misschien wel weten ben ik zo vanaf 1999 actief in het Amerikaans modelbouwen en heb ik vanaf dat punt diverse modelbanen in diverse schalen gebouwd. Al die banen waren en zijn alleen voor shows en tentoonstellingen, en tussendoor liggen die meestal in opslag.
In al die jaren vanaf '99 heb ik veel US materieel verzameld in H0. Locs, wagens, toebehoren, you name it. Veel van dat materieel is gebaseerd op de Southern Pacific, een Amerikaanse niet meer bestaande maatschappij. Zij zijn in 1996 overgenomen door de Union Pacific en ook daar heb ik een en ander van gekocht in de jaren.
De afgelopen weken heb ik alles eens tevoorschijn getoverd en mijn excellijsten geactualiseerd (die lang niet bijgewerkt waren). Enerzijds voor de verzekering, anderzijds voor mijzelf om precies te weten wat ik allemaal heb. Ook speelt mee dat ik inmiddels 55 ben en uiteraard het besef heb dat mijn leven ooit een keer eindigt. En er een beperkte tijd is (+/- 25 jaar hoop ik :) ) waarin ik nog kan genieten van de bouw en het bedrijven van een vaste modelbaan.
Tja, en dan begint het toch wel te kriebelen want al dat mooie materieel kan ik niet inzetten op die paar kleine rangeerbaantjes die ik heb. En laten liggen is natuurlijk doodzonde. Wel alles netjes georganiseerd (wat voor mij een grote opgave is :) ) en per categorie in dozen verpakt:
(https://live.staticflickr.com/65535/50205936057_63a5b76dee_c.jpg) (https://flic.kr/p/2juwxDc)20200805_191538 (https://flic.kr/p/2juwxDc) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Toch zo'n 100 locs en 275 wagens...... ;D
Al jaren wil ik iets van een baan thuis om ook daar te kunnen rijden. Niet een van de kleine baantjes want dat zou opzetten en afbreken betekenen. Het zou ook niets toevoegen want dat rangeren is leuk maar op een gegeven moment wil ik eigenlijk ook wel iets hebben waar ik gewoon lekker de spreekwoordelijke rondjes kan rijden.
Met de bouw van "Cushman, Oregon" in 2016 (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67494.0) en de daaropvolgende shows begon dat gevoel van lekker rijden toe te nemen. Het is dan wel een eenvoudige enkelsporig traject met 5 opstelsporen maar ik beleef er wel veel lol aan. Dus groeide het idee van een vaste baan in huis. En dan komt de vraag waar in huis.....
- Zolder; die is jaren geleden (2008) verbouwd en verhoogd voor een extra slaapkamer voor een destijds nog inwonende tiener. Toen die uit huis ging heb ik die ruimte terugveroverd en daar huist nu mijn hobbyhok. Het idee was om als deze ruimte weer vrij zou komen de toen geplaatste tussenwand te verwijderen en er 1 grote ruimte van te maken die dan geschikt zou zijn voor een grote modelbaan plus werkruimte (5,2 bij bijna 4 meter). Dat is nu behoorlijk ingrijpend en zou goed overwogen moeten worden.
- Garage; er staat aan onze woning een garage met stenen onderbouw (=/- 70cm) en houten opbouw. Destijds een makkelijke oplossing vanwege het feit dat mijn vader in de bouwwereld zat en goed aan materiaal kon komen. Achteraf had ik een gemetselde moeten maken maar dat is nu geen optie meer. Nu is het idee om in deze garage van 8,5 bij 3,3 meter een ruimte te maken van ruim 7 bij 1,8 meter. Die ruimte zou wel zo gemaakt moeten worden dat ik iig het luchtvochtigheids gehalte beheersbaar kan houden.
Dus sloeg ik aan het denken en tekenen... ook een draadje gestart over een modelbaan icm vocht in de garage (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94111.0) en alle feiten eens op een rijtje gezet. Dat zijn er best veel en ook tijdens dit schrijven zijn er nog veel twijfels over de plek, beide hebben zo hun voor- en nadelen:
Zolder -> voordelen; ruim, airco, inpandig dus temperatuurstabiel. Nadeel; combineren van werkruimte en modelbaan. Inpandige inloop.
Garage -> voordelen; erg ruim, grote modelbaan, makkeijk om met meerdere mensen te verblijven (=aparte inloop). Werkruimte bevindt zich dan in-house dus geen last van. Nadeel; vocht/temperatuur onstabiel dus vereist regulatie.
Ik ga er nog eens goed over nadenken :)
-
SP is fijn. Oregon is fijn. Go for it! ;D
I'll stay tuned :)
-
Dank je :) Ik had niet anders verwacht ;D
-
Coos Bay, leuk. Ik ben daar een jaar of 10 terug geweest tijdens mijn vakantie. Ik kwam toen omdat ik de Conde B. McCullough memorial bridge (https://bridgehunter.com/or/coos/mccullough/) in het echt wilde zien; en een roadtrip over US101 van Astoria tot Coos Bay uiteraard meer dan de moeite waard is.
ALs je toch de ruimte hebt; dan kun je de lokale spoorbrug ook wel kwijt toch?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Coos_RWB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Coos_RWB.jpg)
;D
-
Dank je! Ja, wij zijn er langs gekomen in 2016 maar die brug wel gezien maar niet bezocht. Deze brug is net buiten Coos Bay, wij zijn vandaar richting Astoria gereden. Vond ik persoonlijk een van de mooiste stukken van de USA die ik gezien heb. Astoria helemaal, daar zou ik zeker nog eens naartoe willen.
EDIT die door jou genoemde brug zijn wij idd gepasseerd:
(https://live.staticflickr.com/65535/50206089913_59d361fda4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2juxknT)IMG_6260 (https://flic.kr/p/2juxknT) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Genomen door mijn vrouw op de passagiersstoel van de camper, was een beetje lastig ;)
-
Is het nu Coos bay of North Bend? Volgens mijn gps info is het North Bend.
Daar waren we ook in augustus 2017, op weg naar Vancouver, tijdens een kleine roadtrip van Berkeley naar Boston. De McCullough Memorial bridge is bijzonder. helaas wat ander weer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170813_103019_DSC_0364.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170813_103019_DSC_0364.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170813_103027_DSC_0365.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170813_103027_DSC_0365.jpg)
het is wel een prachtig gebied om je spoorbaan in te situeren.
Zoiets als dit is toch schitterend,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1991_11_03_95A_0039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1991_11_03_95A_0039.jpg)
North Fork Feather canyon, Belden CA, locatie 39.937681, -121.315654
groet Meino
-
Hup, bouwen!
see ya
Hendrik Jan
-
Is het nu Coos bay of North Bend? Volgens mijn gps info is het North Bend.
Je hebt gelijk, als je Coos Bay uitrijdt richting Astoria kom je door North Bend :) De omgeving is hartstikke mooi, dat is zeker.
Hup, bouwen!
Haha! Komt goed, eerst nog plannen en een ruimte kiezen :) Meer volgt komende dagen!
-
Is het nu Coos bay of North Bend? Volgens mijn gps info is het North Bend.
...De McCullough Memorial bridge is bijzonder. helaas wat ander weer.
Kijk Meino, nog 2 foto's. Je rijdt North bend uit:
(https://live.staticflickr.com/65535/50207376928_491e957c9a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2juDVXN)IMG_6251 (https://flic.kr/p/2juDVXN) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
En je ziet de weg omhoog gaan naar:
(https://live.staticflickr.com/65535/50208178792_23a2d4743d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2juJ3k3)IMG_6252 (https://flic.kr/p/2juJ3k3) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
De McCullough Memorial bridge :)
-
Jaren geleden ooit eens een keer van Seattle via de Olympic Peninsula naar San Fransisco gereden langs de kust.
Een mooIe meerdaagse rit met een afwisselend landschap. Van regenwoudachtiig via drogere kust gebieden, Redwoods, Napa Valley en tenslotte de Golden Gate Bridge. Een aanrader als het ooit weer eens kan.
Arjan
-
Ik zou de zolder gebruiken voor de vaste baan, het is heel fijn om alleen een trap op te hoeven lopen om te kunnen rijden of knutselen. Je houdt ook ruimte in de garage om tijdelijk tentoonstellingsbanen neer te kunnen zetten.
-
Een mooIe meerdaagse rit met een afwisselend landschap. Van regenwoudachtiig via drogere kust gebieden, Redwoods, Napa Valley en tenslotte de Golden Gate Bridge. Een aanrader als het ooit weer eens kan.
Dank je, Arjen! Wij zijn in 2016 met een nieuwe camper van Chicago naar Seattle gereden via Texas en de Route 66 (gedeeltelijk). Het laatste stuk was van SF naar Seattle via de 101 deels door de Redwoods en deels langs de kust. Een ongeloofelijk mooi stuk ondanks dat er dagen tussen zaten die wat druilerig waren. En idd, we zouden het zo weer doen :)
@Frank; die banen staan al in de garage :) Daar is een apart stuk voor gereserveerd. Ja, de zolder is eigenlijk de beste plek maar niet de grootste. Wel heeft die een airco en da's met deze dagen dan wel weer fijn.
Nog even in de denk-modus voordat ik een beslissing ga nemen 8)
-
niet de grootste maar wel de beste plek klinkt wel goed. Hoef je minder te bouwen, meer tijd over voor kinten, oto's en batkamers! (y)
-
Nog even in de denk-modus voordat ik een beslissing ga nemen 8)
Heb je al een idee van wat je zou willen uitbeelden. De garage geeft je de gelegenheid om een lang stuk spoor (5m misschien 6m) te maken. Een soort van paradebaan, maar misschien lijkt dat weer te veel op je module bakken. Eventueel nog met een helix voor een schaduwstation. De zolder geeft je daarentegen de mogelijkheid om meerdere scenes te verwerken, met aan iedere kant van de ruimte iets anders.
Dank je, Arjen! Wij zijn in 2016 met een nieuwe camper van Chicago naar Seattle gereden via Texas en de Route 66 (gedeeltelijk). Het laatste stuk was van SF naar Seattle via de 101 deels door de Redwoods en deels langs de kust. Een ongeloofelijk mooi stuk ondanks dat er dagen tussen zaten die wat druilerig waren. En idd, we zouden het zo weer doen :)
Ja, dat roept nostalgische gevoelens op. Wij zijn in 2017 de andere kant opgegaan, eerst een klein weekje in de Bay area (Berkeley), waar we in 1991-1992 gewoond hebben, daarna in ruim 10 weken door Canada en de Fly-over states naar Boston gereden. Dat was een trip om nooit te vergeten. We waren al vaak in de US geweest, ook Noord-Californie en Oregon (tot aan Florence en Eugene) waren al goed bekend, maar na mijn pensionering wilden we toch nog eens terug, en dan nog wat meer van de US en Canada zien. Dus dat toen gedaan, vrienden bezocht en oude plekjes terug gezien in de Bay-area.
Maar de hele noordelijke westkust (Vanaf Big Sur) is schitterend, leeg, onbebouwd, helaas niet zoveel kustwouden meer over, de restanten, geven nog een vage indruk hoe het vroeger geweest moet zijn. Maar er zijn helaas nog zoveel andere schitterende gebieden waar ik terug naar zou willen (van de winter naar Zuid Chili en Patagonie geweest, ook een absolute aanrader).
Ok, helaas zit de wereld op slot, en moeten we maar geduld hebben voor we weer kunnen reizen, is misschien ook wel beter voor de portemonee en het budget voor de treintjes.
Groet Meino
-
Toen ik voer vaak in de Oostkust geweest van de States (vandaar mijn voorliefde voor Penn Central en Erie omdat die de havens bedienden waar wij kwamen). In 2006 en 2008 aan het roadtrippen geweest in de States. Gewoon een auto huren en van motel naar motel en al die speciale diners en dives gedaan onderweg. 1 x Denver -> San Fransisco en 1 x San Fransisco -> Denver kris kras en niet dezelfde route. Ook treinen gedaan o.a. de Silverton en de Cumbres & Toltec. Als ik het geld had en wij weer onbezorgd konden reizen zou ik het zo weer doen.
Dus ga met groot interesse de ontwikkelingen volgen van je nieuwe thuisbaan. Ik weet meer West Coast maar; Amerikaans....
-
Nu gooi ik waarschijnlijk de knuppel in t hoenderhok,maar heb je een idee over wat je wil gaan uitbeelden,vrije baan/t 1ste met emplacement/enz enz
Moet dat digitaal worden en wil je er delen van je bestaande banen in mixen ?
Ben in elk geval benieuwd (y)
-
Dank mannen :)
@Meino; ja, die Noordwest kant is vreselijk mooi.... mij heeft het 4 jaar geleden wel goed gepakt. Ik zat op een gegeven moment tijdens de lunch aan de oceaan en dacht; laat mij maar lekker hier zitten :) Heerlijk, wat een vreselijk mooi land.
Heb je al een idee van wat je zou willen uitbeelden.
Ja natuurlijk :) D Ga ik komende dagen uitleggen!
-
Ik heb mijn baan in de garage staan. Dit is in San Jose aam de westkust van de VS. Als ik de keuze had zou ik het niet meer doen. Op hete dagen (en die hebben we veel), is er niet te wezen.
Als ik de keuze had dan zou het binnenshuis gebeuren.
Leuk om de noord-west verhalen te lezen. Wij zijn nu twee weken in Oregon langs de kust en heb de rit van de bay are via Napa en dan door de bossen naar de kust gereden. Prachtig hier.
Groeten,
Lolke
-
Ik zou toch voor de zolder gaan.
Aan het bezoekersargument til je wellicht wat te zwaar want hoeveel vreemden zal je de baan gaan tonen?
Dat zal vooral met vrienden en goed bekende modelspoorkennissen zijn en die door je huis leiden is meestal geen probleem.
Een kwestie van tijdig zorgen dat wat cruciale deuren dicht zijn ;) ;D
-
Ik heb mijn baan in de garage staan. Dit is in San Jose aam de westkust van de VS. Als ik de keuze had zou ik het niet meer doen. Op hete dagen (en die hebben we veel), is er niet te wezen.
Als ik de keuze had dan zou het binnenshuis gebeuren.
Een kwestie van goed isoleren. Dan gaat het twee kanten op. De kou en warmte komt er niet zo snel in. De warmte en kou gaan niet zo snel eruit. En de boel dichthouden bij dit weer. In het atelier / garage zal het nu ook lekker zijn. Dat is een gewone garage met een standaard spouwmuur en plat dak. Zelfde geldt voor het huis: Zit de warmte beneden erin, dan krijg je die niet zo snel meer eruit.
Groet Ronald.
-
Garage lijkt mij beter dan de zolder. Mijn ba(a)n(en) staan in de oorspronkelijke garage. 22 jaar geleden met een vooruitziende blik al bij de bouw met spouw en isolatie uit laten voeren. Zit ook geen garagedeur meer in. Dicht gemetseld met raam. In de winter nooit kouder dan 19 graden en in de zomer (nu dus) niet warmer dan 28 graden. Is goed uit te houden!
In ons vorige huis de losstaande garage zelf geïsoleerd was iets kouder in de winter maar kon goed snik hete dagen doorstaan.
-
Leuk om de noord-west verhalen te lezen. Wij zijn nu twee weken in Oregon langs de kust en heb de rit van de bay are via Napa en dan door de bossen naar de kust gereden. Prachtig hier.
Lolke,
Oregon is schitterend, maar jij hebt in San Jose ook het een en ander om de hoek. Pescadero, Half Moon bay. en over de Golden Gate, Point Reyes met Drake beach. Verder de Redwoods rond La Honda en Russian Ridge. Diner in Alice's Restaurant, ik zou zo weer terug willen als ik er aan denk.
Groet Meino
-
Hou op man..... het begint te kriebelen :) Oke, 1 foto nog. Er staan best nog wat Redwoods en die leveren mooie beelden op. Humboldt Redwoods State park ("Avenue of the Giants"):
(https://live.staticflickr.com/65535/50214002297_fb1e2b7006_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jveTsi)IMG_5659 (https://flic.kr/p/2jveTsi) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
En met mijn toen 5-jarige kleindochter:
(https://live.staticflickr.com/65535/50214002142_608503dbf3_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jveTpC)IMG_5760 (https://flic.kr/p/2jveTpC) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Ik dacht altijd dat Sequoia's veel groter waren dan Redwoods, maar dat is niet zo. Redwoods kunnen ook erg groot worden. Van beide heb ik overigens erg genoten waarbij de Sequoia's op mij toch een diepe indruk hebben achtergelaten... dit was 4 dagen eerder in Sequoia NP:
(https://live.staticflickr.com/65535/50214019077_d35504fd52_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jveYrB)IMG_3737 (https://flic.kr/p/2jveYrB) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Zo, nu maar over tot de orde van de dag voordat ik een reis ga boeken :) Wat zijn mijn plannen? Wel, het idee is om een zgn "Multideck layout" te willen gaan bouwen. Dat is een modelbaan waarbij er meerdere niveau's zijn met landschap en trein. Waarom zou je zeggen? Het antwoord is simpel; op hetzelfde oppervlak kun je meer modelbaan kwijt.
Dus; Multideck gaat het worden. Om die meerdere niveau's goed te kunnen bereiken kun je kiezen voor 2 opties:
- Een helix
- Geen helix , door de Ammi's genoemd een "Nolix"
Ik kies dan ook voor de helix. Die hebben buiten het genoemde voordeel ook best nadelen zoals mindere bereikbaarheid, complexere bouw enz. Maar dat weegt voor mij minder zwaar als het voordeel van de goede bereikbaarheid van de verschillende levels. De Nolix zou een optie zijn als de ruimte groter zou zijn. Voorbeeld; om 10 cm te stijgen heb je bij een stijgingspercentage van 2,5% 4 meter nodig (400 cm) om die 10 cm te overwinnen. Bij een level verschil van 40 cm zou dat 16 meter rijlengte zijn.Dat is een best eind en bij een hoklengte van 7 meter moet ik ruim 1 keer rond om dat verschil te halen. Dat moet dan ook nog eens zichtbaar en dat lukt mij niet.....kom ik op terug. Met een Helix heb ik bij een radius van 70 cm een winding met een rijlengte van 440 cm.... om diezelfde 16 meter te halen kost mij dat in de helix slechts 3,6 windingen. Bent u er nog? ;D
Helix it is. Ik haalde aan dat ik bij een Nolix alles zichtbaar zou moeten doen en dat dat niet ging. Wel, dat is omdat ik in mijn vaste baan de laatste tentoonstellingsbaan "Cushman, Oregon" wil integreren. Voor hen die niet weten welke baan dat is, dat is deze:
(https://live.staticflickr.com/65535/50213259633_85dc55f599_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jvb5FK)20200806_134259 (https://flic.kr/p/2jvb5FK) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Deze baan is te mooi om na zijn werkzame leven te slopen, daarvoor was het simpelweg teveel werk :) En ik beleef er gewoon nog steeds veel plezier aan. Dus wordt dit een vast deel van de modelbaan, en daarmee ligt het thema vast; Oregon. Wij zijn er geweest en hebben geproeft aan deze prachtige staat van de USA. Veel gezien en beleeft en dat heeft voordelen bij het ontwerpen, immers zag je het eens in het echt.
Ontwerp: Buiten het reizen ben ik erg beinvloed door Joe Fugate en zijn Siskiyou Line: http://siskiyou-railfan.net/e107_plugins/content/content.php?content.26 :
(https://i.ytimg.com/vi/ye25GVLb4lc/maxresdefault.jpg)
Hij was het die het Multideck concept uitbreidde naar een "Mushroom". Daarbij benader je de verschillende decks van verschillende kanten en dat levert veel ruimtewinst op:
(http://siskiyou-railfan.net/e107_plugins/coppermine_menu/albums/userpics/cutaway.jpg)
Een prachtige baan die helaas afgebroken is..... Blijkbaar is deze baan gebouwd in de kelder van zijn ouderlijk huis, en aangezien zijn moeder de 90 gepasseerd is wil hij het moment van overlijden, huis verkopen en baan afbreken niet afwachten. Uiteindelijk wel verstandig denk ik en maakt dat ik dit soort zaken meeneem in mijn planning. Overigens is de Mushroom voor mij geen optie vanwege de 1,7 meter breedte van de garageruimte.
Ik wil mijn modelbaan dus situeren in Oregon en wel in de regio van de baan van Joe. Die heeft wat vrijheden gebruikt en aanpassingen gedaan aan de originele situatie. Dat verhaal staat op zijn site en kun je daar lezen. Wat ik ga doen is een beetje dichterlijke vrijheid (= modelers license) en Proto-Freelance. Daarbij ga ik uit van het grote voorbeeld maar pas de situatie aan aan mijn eigen wensen en hou daarbij de werkelijkheid scherp in de gaten zodat het geheel geloofwaardig blijft.
Nu dan de uitleg; de SP verkocht de Coos Bay branch in december 1994 aan CORP. Dat is de Central oregon and Pacific. Dat ziet er zo uit:
(https://live.staticflickr.com/65535/50214119847_24cfdbdf41_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jvfup2)map2 (https://flic.kr/p/2jvfup2) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Om dat duidelijker te maken het volgende plaatje. Daar zie de zogenaamde "Natron cut-off" die men nog steeds gebruikt bij de huidige Union Pacific (waar de SP in 1996 in opgegaan is):
(https://live.staticflickr.com/65535/50213351648_28c8f831b6_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jvby3d)cutoff (https://flic.kr/p/2jvby3d) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
De linkerlijn is dus de Siskiyou Line die tegenwoordig ex-CORP is en nu CBRL heet (= Coos Bay Rail Line)e en die deel wordt van mijn plan.
Nu het plaatje zoals ik het ga doen:
(https://live.staticflickr.com/65535/50213887346_f1aca34f5a_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jveiho)map2a (https://flic.kr/p/2jveiho) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Ik start vanuit een staging (level 0), klim dan naar level 1 waar zich o.a. North bend en Cushman bevinden. Dan klim ik naar level 2 waar een deel van de lijn vanaf Eugen naar Dillard uitgebeeld zal worden. Eugene is dan feitelijk het deel van de helix dat van level 1 naar level 2 klimt.
Aan het eind zal er in ieder geval een keerlus zijn zodat de rit naar beneden weer plaats kan vinden. Als het mogelijk is komt hier een vorm van staging.
Om jullie een idee te geven hoe dit soort ideen zich in mijn hofd ontwikkelen zal ik laten zien hoe ik dat doe. Geen fancy pc programma's maar een simpele A4 en een pen (voorkeur BIC want die hebben we op het werk... en daar teken ik het meest ;) ). Het hele plan begon met het idee van een apart hok en een helix. Hoe loopt dat dan met zo'n helix? Nou, gewoon zo:
(https://live.staticflickr.com/65535/50213376963_4586457e1c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jvbFyF)Planning1 (https://flic.kr/p/2jvbFyF) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Dan volgt een 2e tekening, hierbij staat ST voor delen van mijn huidige schaduwstation dat bij CO hoort. Ex-LLRR zijn de bakjes van Lake Louisa, de 0N30 baan die dus op de lijst staat van sloop... :
(https://live.staticflickr.com/65535/50213899671_f44866117f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jvemWT)Planning2 (https://flic.kr/p/2jvemWT) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Bij deze optie zou CO aan de wand hangen op level 2. Dat was uiteindelijk geen optie vanwege het onhandige formaat van 4 meter lengte, 62 cm diepte en 60 cm hoogte. Dus een nieuw plan getekend waarbij CO verhuisde naar level 1:
(https://live.staticflickr.com/65535/50213899626_211171a324_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jvemW7)Planning3 (https://flic.kr/p/2jvemW7) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Die optie beviel mij al beter echter kwam ik er al snel achter dat CO beter af zou zijn aan de andere kant. Aan de kant waar deze nu zit ontstaat dan ruimte voor een stukje Coos Bay/North Bend. De invulling van level 2 staat hier nog open. Ook het wel of niet dubbelspoor in delen van de helix is nog niet duidelijk voor mij.
Ik ben er dus nog niet helemaal uit. Dus ga ik weer aan de slag met een tekening die dit keer wat definitiever zal zijn. Ook is eigenlijk wel beslist dat de baan in de garage moet komen. En als het niet zo smerig heet was geweest was ik er zeker al begonnen :)
Wordt vervolgd!
-
Mooi idee, benieuwd hoe het zich gaat vormen.
-
Ik vroeg me al af wat je met je oude modules (Cushman Oregon) ging doen. Inderdaad op nemen in de nieuwe baan, lijkt mij een goed idee, ook dat werken met meerdere verdiepingen. Ik ben benieuwd.
Overigens, de Sequoias zijn de grootste bomen in volume (General Sherman is de grootste) maar de Kust Redwoods worden het langst, Hyperion is iets langer dan 115m. In the Avenue of the Giants ligt er een die ruim 110m lang is. Dus de lengte van de Domtoren in Utrecht.
Groet Meino
-
Ja, die dingen zijn enorm.... als ik de foto's weer zie geniet ik opnieuw van die mooie momenten toen :)
@Frank; dank je :)
-
Zo, nog eentje op de valreep vandaag :) Ronald is vlijtig geweest en heeft voor en na het avondeten ijverig getekend en een net plan gemaakt in de schaal 1 op 40 (toevallig ;) ) waarin hopelijk duidelijk wordt hoe ik een en ander voor ogen heb.
Het plan van alle 4 niveau's:
(https://live.staticflickr.com/65535/50215821562_3c6c092e33_b.jpg) (https://flic.kr/p/2jvpdfW)NettePlan 1A (https://flic.kr/p/2jvpdfW) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Onderop natuurlijk de staging. Aantekening; aan de onderkant gaat ST4 een stuk naar rechts omdat ik anders de hoogte niet kan halen om over de onderste keerlus te komen. Verder hoop ik dat het duidelijk is wat ik wil gaan doen. De lus op level 1 rechts kan wss gewoon, kijk ik nog naar.
Nog een zijtekening van de beoogde levels:
(https://live.staticflickr.com/65535/50215579096_59f9ed34fd_b.jpg) (https://flic.kr/p/2jvnYbu)NettePlan 1B (https://flic.kr/p/2jvnYbu) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
210 cm wordt de totale beschikbare hoogte en op deze tekening zien jullie waar de levels zich bevinden.
Schiet u maar :)
-
Mushroom concept is erg gaaf! Hier laat men het mooi zien. Is echt zo'n natte droom modelbaan.
Ken Patterson van whats neat this week was er zelfs verdwaald tijdens de rondleiding.

https://youtu.be/u8VrNGbFbl4
Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk
-
Dank je! Dit wordt dan geen Mushroom maar een "simpele" multideck layout. Of in het beschaafd Nederlands; een meerlaags modelbaan ;)
-
Hoi,
Ik ben nog nooit in USA geweest maar sommige delen van de States voelen als een tweede thuis, ik mag graag naar alles rondom New Orleans en de Mississippi kijken en zo nog wel meer als je kans krijgt op tv.(beetje saai best wel)
Dit soort banen volg ik al een tijd op Facebook met grote interesse en ook het materieel.
Dus, ik vind het heel tof om de bouw een keer wat dichterbij te kunnen volgen van zo'n baan.
Veel plezier en ik volg.
Gr Koen.
-
Dank je, Koen. Fijn dat je erbij bent :) Oostkant staat nog op mijn bucketlist dus wie weet ;)
-
Zo, even een kleine update op deze bijzondere hete dag. Ik zit hier lekker naast de ventilator zodat het enigzins is uit te houden :)
Gisteren zat ik mijn plannetje te tekenen, en dat gaat zo:
(https://live.staticflickr.com/65535/50218008287_efceb7ae92_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jvAqi6)20200811_185727 (https://flic.kr/p/2jvAqi6) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Maar.... er zaten nog wat fouten in. De eerste was het schaduwstation aan de onderkant wat verschoven moest worden. De 2e "fout" werd ik vanmorgen op geattendeerd via mijn Messenger :) Er zijn mensen die het ook via FB volgen en deze persoon (een kniesoor die daar op let ;) ) attendeerde mij op de verbinding die bij de onderste keerlus zit. Dat lijken 2 wissels, was bedoeld door mij als een Engels wissel. Zijn terechte kritiek was dat die verbinding er helemaal niet hoefde te zijn en als een flessenhals zou fungeren.
Dusch; naar de boekhandel, flesje tipp-ex en staafje Pritt gehaald en de tekening met wat knip- en plakwerk ouderwets aangepast:
(https://live.staticflickr.com/65535/50217133353_73866a9322_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jvvWd2)20200812_113504 (https://flic.kr/p/2jvvWd2) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
En dat levert een mooie aangepaste tekening op:
(https://live.staticflickr.com/65535/50217196603_3440481778_b.jpg) (https://flic.kr/p/2jvwg1x)NettePlan 1C (https://flic.kr/p/2jvwg1x) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
De fouten zijn er in zoverre uit en dit zou het moeten worden. De extra wisselverbinding is nog optioneel, deze zou gebruikt kunnen worden om treinen direct onderin te keren en terug te kunnen sturen naar boven. De open stukken in de tekening worden op een later tijdstip apart uitgewerkt, op dit moment heb ik nog niet duidelijk wat ik daar precies wil :)
-
Uitdagend plan (y) Ik volg ;-)
-
Ja, dat is het zeker :) Voor mij de grootste uitdaging zal de helix zijn. Dat is een best ding al heb ik wel het idee dat, als je vanaf het begin zorgvuldig gepland hebt en zorgvuldig bouwt, je een bevredigend resultaat kunt behalen en dat het ding gewoon doet waarvoor hij gemaakt is.
Maar goed, eerst de ruimte. Dat zal nog wel wat tijd en noeste arbeid kosten.
-
Jouw baanplaan is een hondebot met een helix in het midden, daar komt het eigenlijk op neer. Niets mis mee. Maar zou het niet mooi/handig/nuttig/.. zijn om op 1 van de niveaus een mogelijkheid te hebben om in een ovaaltje rond te rijden?
Just mij 2 cents.
-
Ik heb zelf nu een rondje, maar achteraf had ik misschien beter een hondebot kunnen hebben. In een rondje rijden de treinen altijd de zelfde kant op, dat kan gaan vervelen.
Groet Meino
-
Wow, leuk plan. Gewoon echt even een spoorlijn helemaal afrijden. En dan met je tentoonstellingsbaan erin geïntegreerd: dat wordt wel mooi.
De linkjes hier her en der naar USA banen: ik kijk daar niet vaak naar. 't Is gaaf hoe ze op operation gericht zijn en hoeveel moeite erin zit.
Reinout
-
Dank mannen :) @Jeroen; als je naar het voorbeeld kijkt wat ik wil gaan doen rijden die jongens toch echt point-to-point. Dus om te voorkomen dat elke trein telkens in dezelfde richting voorbij komt is een loop (lus) aan elke kant wel noodzaak. Ze gaan dus feitelijk vol heen en leeg terug (als het ware ;) ) of vice-versa. Met deze baan probeer ik toch een beetje richting de werkelijkheid te gaan.
De helix representeert onderin eigenlijk Coos Bay en middenin Eugene. Zo onstaat eigenlijk ook een beetje de afstand tussen de locaties.
@Meino; er is feitelijk niks mis met rondrijden :) Uiteindelijk is dat de gemakkelijkste oplossing om zonder veel poespas fijn te kunnen rijden. Ik heb gekozen voor een enkelsporige lijn die in beide richtingen wordt bereden en dat maakt de uitdaging groter als je echt "operation" wilt rijden, dus met een vorm van dienstregeling. Komt nog :)
@Reinout; dank je :) Ja, die kant wil ik wel een beetje op. Ook zijn er inmiddels vrienden ontstaan die dezelfde interesses hebben en samen rijden heeft ook wel wat.
-
Het is ook meer bedoeld als een soort escape. Je baan is niet in een keer gebouwd. Door een ovaaltje te maken kun je vast wat (rond)rijden. Maar ook later bij onderhoud van de baan, dat je dan ook wat kunt rijden, terwijl je aan andere delen van de baan poetst/verbouwt.
-
Mocht je nog "stukken" draadeind zoeken voor je helix,heb er hier nog wel wat liggen ;D
Zijn over van m'n HO gebeuren,eind volgende week is t met die dingen klaar incl boutjes en ringen,dan gaat t naar de stort.
Ben benieuwd naar de uitvoering van je plan (y)
-
Leuk idee Ronald (y) en inderdaad een stukje groter dan je “normale” projecten.
Ga je op het nog in te vullen deel ook wat mogelijkheden creëren om te rangeren of wil je puur rijden door een landschap ?
Btw ik neem aan dat je de typische seinen niet vergeet ;D
-
Ha die Marc, lang niet gesproken! Ja, er komen rangeergedeeltes alleen de precieze invulling moet nog bepaald worden.
-
Het is maar dat je bezig bent ;D
Ik wens je in ieder geval veel succes en plezier natuurlijk.
-
Dank je, Jan :) Het is te warm om echt fysiek wat te doen. Hoop dat het wat minder wordt.
-
Morgen nog, Ronald. Daarna normaler weer.
-
Gelukkig wel want heel veel produciever word ik er niet van ;)
-
EDIT Bericht ook hier geplaatst.
Even afstoffen hier! :) Lang geleden maar nog zeker niet stil. Het idee met de helix leeft nog steeds en ik heb er veel over nagedacht wat ik dan misschien wel en niet wil. Afgelopen dagen bood zich een 2-tal kansen aan op dat gebied en kreeg ik er 2 aangeboden. De eerste was van Jan Bosman (mede TM lid en ook hier actief) met een 3-laags die nog uitgebouwd moet worden uit de baan van zijn onlangs overleden vader:
(https://live.staticflickr.com/65535/51175854761_a06d36d556_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kYeCFt)Helix JAn (https://flic.kr/p/2kYeCFt) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Een mooi ding waar ik nog wel wat lagen tekort zou komen en bij zou moeten bouwen. Totdat ik gisteren een nieuwe heel even gebruikte 7-laags helix aangeboden kreeg van een goede vriend van mij:
(https://live.staticflickr.com/65535/51175176807_c0be70ff16_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kYba9B)e7b52f8c-ec6b-4900-86e9-f595b221412a (https://flic.kr/p/2kYba9B) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/51176948910_57a9c0e999_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kYkeW7)fd0291b4-9375-4599-8d65-6dd30e81ff7f (https://flic.kr/p/2kYkeW7) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Er had R4 en 5 Marklin rail op gelegen en dat zijn behoorlijk grote radiussen:
(https://live.staticflickr.com/65535/51176647209_139393e9a2_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kYiGfn)0fb554d3-c6c5-48a6-af69-dd46e4222787 (https://flic.kr/p/2kYiGfn) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Precies de gangbare radiussen die voor een US rijder interessant zijn namelijk +/- 58 en 64 cm. Bijkomend voordeel is dat deze erg stevig geconstrueerd is. Er zit geen verdere hardware bij maar draadeinden en moeren kosten bij elkaar zo'n € 25,-. Niet de grootste kosten :) Die zullen meer liggen in de flexrail die nodig is voor deze 7 windingen en wat rekenwerk leert dat dit ongeveer 55 flexen zal kosten. Met de huidige prijzen zo rond de 200 a 225 euro :)
Dus ga ik op die basis de plannen aanpassen en kijken wat hier mogelijk is. Denk dat het toplevel vervalt en ik een ontwerp maak met een schaduwlaag, van daaruit een winding of 2 naar het basislevel en van daaruit 5 windingen omhoog naar level 2. Op die manier hoef ik weinig aan de helix aan te passen.
Beurzen; er zitten er 2 in de planning voor dit jaar. De 1e in het Autotron deze zomer als vervanger van de Modelbouwshow Goes. Daar heb ik nog geen bevestiging van. De 2e is dat CO nog naar Belgie gaat bij de show van MTD. Die aanmelding is vergevorderd maar nog niet definitief.
Mijn plan is om daarna waarschijnlijk toch de bakken van CO kaal te maken en die voor een nieuw project te gaan gebruiken (waar je moet denken aan het 0-project). De inhoud van CO wordt bewaard en zal deel uit gaan maken van de te bouwen thuisbaan. Zo zal dan de show bij MTD de allerlaatse voor Cushman zijn en heeft zij 5 jaar meegedraaid. Een mooie prestatie waar ik trots op ben :) Ze is toch in Nederland, Engeland, Duitsland, Zwitserland en Luxemburg geweest.
.. Dortmund 2020 .......echter heeft de organisatie dat anders beslist en ons naar 2022 gezet. Niet blij mee en het is dan ook maar de vraag of we dat gaan doen.
Nee dus ;) Helaas. Buiten het feit om dat ik geen zin meer heb in 5-daags shows (4 + opbouw).
Stay tuned! ;)
-
Dat zijn echt wel flinke jongens (y)
En ook nog erg stevig. Ik blijf dit volgen 8)
-
Dank je, Wim! Het zal niet snel gaan vanwege de werkzaamheden thuis deze zomer maar dit najaar wil ik wel een begin hebben. Dus de wand van de garage betimmert (spul heb ik) en de helix op een onderstel.
-
Blijf het volgen Ronald.
Zier er strak uit die helix.
-
Er had R4 en 5 Marklin rail op gelegen en dat zijn behoorlijk grote radiussen
Ben ik het toch echt sterk mee oneens ::). Ik heb 1 flexrail gelegd met een straal van 80cm en die vind ik eigenlijk nog te krap. Ik wilde gaan voor een meter, maar ik moest hier toch echt een concessie doen.
(https://i.imgur.com/yOswrJp.jpg)
Maar je moet wat he ;) Bovendien als de helix uiteindelijk buiten zicht komt, zie je het toch niet meer :police:.
Mvg,
Bas
-
Bas, ik kom op 57,5 en 62,5 uit.... 60 wordt aangeraden als minimum bij US materieel. Uit test door mijzelf weet ik dat rond de 55 nog haalbaar is dus het moet kunnen. Ja, groter is altijd beter maar de constructie die ik krijg laat niet groter toe :)
@Frank; dank je. Ja, dat zit wel snor ;)
-
Goeiemorgen allemaal,
Inmiddels weer wat verder in het jaar. Qua modelbouw is het erg rustig en komt er vrij weinig uit mijn handen. Enerzijds door de warmte van de afgelopen weken, anderzijds door een project waar ik mijn medewerking aan heb verleend. Wat ik wel voor elkaar heb is dat de helix inmiddels in Aalten gearriveerd is afgelopen zaterdag. De overhandiging vond plaats op een welbekende plek in Nederland alwaar de Helix ingepakt op mijn Mazda mee naar huis is gegaan:
(https://live.staticflickr.com/65535/51266441630_87a6f228e0_c.jpg) (https://flic.kr/p/2m7eV13)20210619_194152 (https://flic.kr/p/2m7eV13) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Daar uitgepakt en onder de carport geparkeerd:
(https://live.staticflickr.com/65535/51265564493_268766bc02_c.jpg) (https://flic.kr/p/2m7aqfZ)20210619_212411 (https://flic.kr/p/2m7aqfZ) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
En vanwege drukte een dag later even bij elkaar gebonden:
(https://live.staticflickr.com/65535/51266413695_4dd2f32cbf_c.jpg) (https://flic.kr/p/2m7eLGp)20210622_115102 (https://flic.kr/p/2m7eLGp) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Zo gaat hij komende dagen de garage in. De platen die er ingepakt achter staan en de latten zijn voor de ruimte die gemaakt moet worden in de garage en gaan dienen als wandmateriaal/bekleding.
Heb nog wel even de maten gecheckt, vastgelegd en natuurlijk opgeschreven:
(https://live.staticflickr.com/65535/51265606608_4fc9712aea_c.jpg) (https://flic.kr/p/2m7aCM7)20210623_092200 (https://flic.kr/p/2m7aCM7) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Het komt er op neer dat ik iets van 57 a 58 cm binnen en rond de 65 buitenradius kan leggen. Dat is voor mij acceptabel maar gaandeweg als het ding gebouwd gaat worden zal duidelijk worden wat er mooi op kan. De buitenradius is met 65 maximaal, binnen zal denk ik nog wel naar 59cm kunnen.
Voor de basis heb ik 142 x 142 cm opgeschreven. Dat zal wat meer worden omdat er een keerlus onder de helix zal komen, daardoor is er meer "vlees" nodig onder de helix voor de bevestiging van het geheel. Denk zelf dat het ongeveer 150 x 150 wordt.
Verder heb ik gisteren eens uitgerekend wat er op deze helix aan rails komt te liggen. Ik heb dat uitgerekend met Peco code 100, 83 (US) en 75 en daarbij de huidige prijzen genomen van ehattons in Engeland. Handgeschreven want ik zat op mijn werk ;) :
(https://live.staticflickr.com/65535/51264694862_8bde34948c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2m75XKm)20210623_093222 (https://flic.kr/p/2m75XKm) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Qua prijs maakt de te gebruiken code flexrail niet uit, zoals het er nu voor staat zal het 100 worden. Waarom? Omdat ik ooit een mooie hoeveelheid code 100 Peco wissels heb gekocht en die voor het schaduwstation ga gebruiken. Dat kan prima, ik heb ze op Cornfield Yard liggen en daar werken ze voor US materieel prima. Uiteindelijk zal in het zicht waarschijnlijk code 83 gebruikt gaan worden.
De huidige 7 windingen zullen ongeveer 59 flexen opvreten en die kosten dan zo'n 220 euro..... Dat is best veel maar dat weet je als je aan zoiets begint. Het budget is er dus dat is verder geen probleem :) Hoeveel precies zal duidelijk worden als het plan helemaal klaar is in Anyrail.
Zover weer de update! ;)
-
Gaaf!
Ga je in de toekomst ook "Opp sessions" organiseren?
Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk
-
Nou, dat is wel iets waar ik aan denk.... ik heb dat met een groep Duitse treinvriendjes bij hen al 2x gedaan en dat is best heel erg gezellig. We rijden dan op hun baan met eigen materieel. Heel leuk, heel gezellig en dat is ook een mooie beleving van de hobby. Dus ja, het staat wel op de lijst van wensen :)
-
En zo zijn we 4 jaar verder! ;D ;) Plannen, plannen..... ze blijven in je hoofd hangen. Gisteren bezoek gehad van mede-Amerikaanse rijder Ron en die wilde wat locs digitaal gefinetuned hebben. Zo gezegd zo gedaan en ergens kwam daar natuurlijk de vraag; kun je hier ook rijden met die grote collectie materieel van jou? (hij had mijn lijst namelijk gezien met wat ik inmiddels verzameld heb). Eh... nee Ron, dat kan ik niet :angel: . En dat is een verhaal wat al langer door mijn kop spookt de laatste maanden, immers word ook ik er niet jonger op en ben net zo sterfelijk als all the rest ;) Ergens met een jaar of 6 wil ik van het dagelijkse werk af zijn en genieten van het verdiende (pre)pensioen. En een thuisbaan zou daar meer dan welkom in zijn om die dan wss nog grotere collectie te kunnen laten rijden.
De plannen zoals ze er al lagen in dit draadje zullen het niet worden.... de garage is te ongeschikt en daar enorme bedragen in pompen zie ik niet zitten. Dus; zolder. Daar zit nu een tussenwand in 2008 geplaatst toen de dakopbouw gemaakt werd en er 2 ruimtes ontstonden; een slaapkamer en een berghok plus vaste trap er naartoe. In alle plannen was die wand altijd de bottleneck maar weghalen was eigenlijk geen optie. In ons gesprek gisteren liet Ron mij realiseren dat het eigenlijk wel de beste oplossing zou zijn, immers levert het een open ruimte op van 5.2 meter bij ruim 3.6 meter.... en daar kun je dan wel wat mee als je een vaste baan wilt gaan maken.
Dus; komende tijd maar eens bekijken welke logistieke nachtmerrie ik aan ga, immers zit tegen die wand mijn werkruimte en dat zal allemaal weg moeten cq verhuizen:
(https://live.staticflickr.com/65535/54506406927_463162ca69_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r3xzNF)20250509_111041 (https://flic.kr/p/2r3xzNF) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
En elke modelbouwer weet met mij wat we allemaal hebben, veel te veel ;D ;) Een hoarder, dat ben ik!
Progressie zal het draadje niet snel krijgen maar af en toe een update.
-
Dat valt toch wel mee.
-
Alles weggooien is wel de snelste oplossing :police:
Groet,
Tjalling
-
Dat valt toch wel mee.
Ja, jij hebt het net achter de rug ;) Dat wat de foto laat zien is alleen mijn werkplek ;D Het is een hele her-ver-herdeling ala Biereco (https://gerritdejager.nl/opdrachten/biereco-bouwmaat/) van alle andere zooi en zal veel tijd en werk vragen. Dus logischerwijs zie ik er wel tegenop.
Alles weggooien is wel de snelste oplossing :police:
Ja, dat gaat zeker het snelste ;D
-
Nou, achter de rug...heb nog een lading zooi op het andere adres staan en veel in dozen hier. Effe doorpakken, het is maar een zolder.
-
Effe is het echt niet ;) maar komt goed.
-
Tja als je dan toch "het ultieme" wilt bereiken,dan zal je ervoor moeten zweten.
Voordeel is je hebt de tijd om het in stappen te doen.
Voordeel 2, eenmaal gedaan,kan je wel beginnen met bouwen van wat je het liefste wil,en eenmaal daaraan begonnen,dan vergeet je het voorwerk al snel :)
Kortom,hup hup,niet uitstellen,maar geleidelijk aan ermee starten,des te sneller kan je grootste wens in vervulling gaan :angel:
-
Dat is het ook :) Na het beginnen is er geen weg terug. En inderdaad kun je dan wel dat doen (lees bouwen) wat je echt wilt.
Dank voor de bemoedigende woorden! :)
-
Als vervolg op dit verhaal. Het blijft door mijn kop spoken en ik zie zelf dat de noodzaak voor een ruimte nu echt aanwezig is. Er is best heel veel spul verzameld, van kitjes, toebehoren, railmateriaal tot uiteraard een nog steeds groeiende voorraad materieel. En al dat spul verdiend een mooie plek waar alles samenkomt en beter; dat er mee gereden kan worden! ;)
Om ideeën en inspiratie op te doen heb ik buiten eigen boeken en tijdschriften natuurlijk ook internet. Hier wat zoekwerk gedaan en mooie ontwerpen gevonden. Deze moeten helpen om tot een ontwerp te komen dat in de ruimte gaat passen:
(https://live.staticflickr.com/65535/54565503620_07c4ce7070_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r8Ltcb)20250603_145225 (https://flic.kr/p/2r8Ltcb) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Plus wat erg leuke lectuur:
(https://live.staticflickr.com/65535/54565396154_56f2900a83_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r8KVfj)20250603_145656 (https://flic.kr/p/2r8KVfj) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Het zal toch iets worden in de Cascade Mountains en/of iets met de Siskiyou Line. Beide zijn dankbare onderwerpen om iets mee te doen. Eerst een Given & Druthers lijst maken (John Armstrong) met wat je hebt en wat je wilt. Dan de ruimte die er straks gaat komen opmeten en daar het ontwerp op gaan maken. Ik wil natuurlijk met lange treinen rijden, beetje rangeren en industrie hebben en buiten de ruige Noord Amerika look ook wat stadsbeeld met de typische US huizen. Uitdaging dus :)
Langzaam doorgaan heet dat ;) It a long way to go! (y)
Wordt vervolgd!
-
Maar natuurlijk niet al te langzaam :D
-
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
-
Dank mannen, ik ook :) Zoals ik eerder al aangaf is het een in mijn ogen hels karwei om de ruimte te krijgen zoals hij is. Dat ligt meer aan mijn persoon die slecht organiseren kan en als in spullen opruimen. Dus dat kost mij dan veel meer inspanning en moeite dan iemand die daar heel goed in is.
Komt goed, wel zin in :) Eerst een goed ontwerp, er is zeer wat mogelijk. Er komt een helix is, die heb ik en die kan er staan. Zo krijg ik effectief aardige rijlengte hoop ik.
-
Zo afgelopen nacht gewerkt. En tussen de bedrijven door nog wat kunnen brainstormen over het onderwerp. In reactie #22 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94477.msg3222142146#msg3222142146) heb ik uitgelegd wat een modelbaan met als thema Siskiyou line zou kunnen worden. Een van de informatiebronnen was daar de site van Joe Fugate die een complete modelbaan had gebouwd met dat thema. Nu wil helaas het feit dat al die content verdwenen is samen met zijn baan (gelukkig had ik in reactie # 22 wel wat plaatjes getoond van die site dus die hebben we nog :) ) dus heel veel kun je daar niet meer over vinden. Ja, dvd's maar ik wil eerst toch even zonder proberen.
Al denkende zou inderdaad Cushman in zijn geheel daar moeten staan.... in de garage geen enkel probleem met 2 grote losslaande deuren. maar de zolder is hier even een ander verhaal... destijds in 2008 heeft mijn pa een vaste trap gemaakt naar de zolder maar door de beperking van de draagbalken van de vloer is de opening daar niet heel breed.... ja, ik weet dat we dat anders op hadden kunnen vangen constructief maar dat hebben we niet gedaan en gaat ook niet meer gebeuren. Maar vanmorgen uit de nachtdienst in het donker net voor het slapen gaan toch even gewapend met een rolmaat opgemeten...... en ja, het is maar 58 cm breed. En laat Cushman zijn bakmaat op de kop nou 60 x 60 zijn. Dat gaat dus niet passen!
Wat een optie kan zijn is de achtergrond lager af te zagen zodat je een soort T krijgt (bak plus achterwand) en het "dak" met verlichting verwijderd:
(https://live.staticflickr.com/65535/50213259633_85dc55f599_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jvb5FK)20200806_134259 (https://flic.kr/p/2jvb5FK) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Dat geeft tevens mogelijkheid het geheel iets meer naar achter te plaatsen tegen de schuine kant die daar nog zit. De hoge rechte kant gaat niet vanwege trapgat en ramen. Zo hou ik dan een 90 cm breed pad over en dat heb ik zeker nodig om een en ander fijn te kunnen bedienen. En ik heb zelfs in gedachten daar al gezeten en zie dan die mooie SP treinen over die brug rijden ..... mmmm ;D ;) Dit dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMGP4669-v-6840430ac9818.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMGP4669-v-6840430ac9818.jpg)
Zit ik lekker in de stoel met mijn regelaar....:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMGP4639-v-6840430ac9a63.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMGP4639-v-6840430ac9a63.jpg)
Wakker worden, Ronald! Zover is het nog lang niet. Feit is wel dat ik eigenlijk dit stuk wel wil redden van de sloop en dus in de nabije toekomst opgenomen wil zien in de thuisbaan. Door de constructie van Cushman is dat nog wel een uitdaging, immers zit de aansturing van alle verlichting op de achterkant en dat moet dan ook wat aanpassingen hebben.
Nog 2 picturen ter inspiratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMGP4664-v-684044be6b4c7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMGP4664-v-684044be6b4c7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMGP4666-v-684044be83bc0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMGP4666-v-684044be83bc0.jpg)
Ik ga nu weer verder met ontwerpen tussen de dagelijkse beslommeringen door. See you!
-
Heel fraai!
Volgend jaar op de 3rd Dutch US Convention?
-
Door de constructie van Cushman is dat nog wel een uitdaging, immers zit de aansturing van alle verlichting op de achterkant en dat moet dan ook wat aanpassingen hebben.
Dat gaat wel goed komen. Aan de achterzijde is dat een goed iets nu. :) De draadjes zijn lang genoeg om aan de onderzijde te monteren. Dat scheelt een stuk. En we weten hoe het een en ander zit. De verlichting hoeft ook geen probleem te zijn. Dat kunnen we ook wel op zolder regelen. Het hoeft daarna toch niet meer weg. ;)
-
Dat is zo. Maar wel ingrijpend omdat de zaag in achterwand en bovenbakken moet ;)
-
Zou zonde zijn om hier niets mee te doen. Zou desnoods hele achterwand incl lichtbak er af zagen. Bouw je de vaste er baan er daarna omheen.
-
Hoi Ronald,
De naam Joe Fugate kwam me bekend voor. Hij is redacteur volgens mij van Model Railroad Hobbyist.
Ik herinnerde me dat hij een keer zijn baan heeft laten zien in dat online tijdschrift. Dus heb ik wat gezocht.
https://online.fliphtml5.com/buups/hvno/index.html#p=1 (https://online.fliphtml5.com/buups/hvno/index.html#p=1)
Tenzij je dit al hebt. Ik heb ook een pdf hiervan als je dat liever hebt.
-
Dank mannen! @Jeroen; ja, wil ik wel als pdf. @Frank; juist die achterwand wil ik niet kwijt, die is bepalend voor de sfeer.
-
Kom ik op terug.
-
Is goed 😉 edit: heb ik gisternacht zitten lezen op het werk 8)
-
Las eerder dat je het over een dakopbouw had, heb je geen raam dat of eventueel vastglas dat er even uitgehaald kan worden om de bakken boven te krijgen?
Is even werk maar modules doorzagen en daarna weer herstellen is ook nier in uurtje gedaan.
Als die baan van mij af is kan die er ook alleen nog maar uit door kozijn uit de achtergevel te halen (waar al rekening mee is gehouden toen kozijn geplaatst is).
-
Dat zou ook nog kunnen... maar dat is nog een hele klus. Zit ik eerlijk gezegd ook nog niet op te wachten :) maar wel een goed idee van je. Nemen we mee in een mogelijke verhuisplanning. En scheelt een zaagsessie ;D
Ding heeft 2 vaste ramen en 2 klapramen trouwens.
-
Afgelopen nacht was het rustig op het werk, dus tussendoor wat tijd voor bezinning. En tot de conclusie komen dat ik niet zal gaan voor de optie "ramen verwijderen". Mocht er ooit een moment komen dat het eindigt wil ik niet dat anderen met dit soort problemen opgezadeld worden om die zooi uit huis te krijgen ;)
Verder had ik de loclijst bij mij en daar al eerder een verdeling in gemaakt tussen 4-asser rangeerlocs, 4-asser road units en 6-asser road units. In pen en voor mij leesbaar ;D :
(https://live.staticflickr.com/65535/54569286620_93852e54be_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r96RKj)20250605_025750 (https://flic.kr/p/2r96RKj) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Rood heeft al een decoder en de blauwe cirkel met kruis moeten er zeker eentje.
Eens uitgevogeld wat wel en wat niet een decoder heeft. Met 45 bruikbare SP en UP road units en een 5-tal rangeerlocs kom ik op een 20 tot 25 locs van die 50 die dan nog digitaal moeten. Idee is om in de meeste locs een Esu 5 basic te zetten, die zijn goed en niet duur. Alleen is mij nog steeds niet duidelijk wat deze aan lichteffecten aan boord heeft, die staan niet vermeld in de beknopte handleiding. Alternatief is de Lenz Standaard +V2, die heeft wel de US verlichtingsmogelijkheden aan boord. En qua prijs ongeveer hetzelfde.
Nog maar eens uitzoeken ;)
-
Dus pakweg 70 stuks om op de baan te zetten, kun je wel een gevarieerd bedrijf mee maken.
-
Nope, totaal 50 waarvan de helft nog analoog is ;) Edit; tekst aangepast (y)
-
Dat zou ook nog kunnen... maar dat is nog een hele klus. Zit ik eerlijk gezegd ook nog niet op te wachten :) maar wel een goed idee van je. Nemen we mee in een mogelijke verhuisplanning. En scheelt een zaagsessie ;D
Ding heeft 2 vaste ramen en 2 klapramen trouwens.
Valt erg mee. We hebben dat hier ook gedaan deze zomer, was in een uurtje gepiept. We hebben een glaszetter gehuurd om het raam er uit te halen, en een verhuislift om het spul boven te krijgen.
Grootste uitdaging voor jou lijkt mij of het mogelijk is om met de lift aan de kant van het raam te komen.
Nope, totaal 50 waarvan de helft nog analoog is ;) Edit; tekst aangepast (y)
Dus een stuk of 70 tegen de tijd dat je kunt rijden 8)
Groet,
Tjalling
-
Grootste uitdaging voor jou lijkt mij of het mogelijk is om met de lift aan de kant van het raam te komen.
Nope, plat dak ;) Dus dat zou dan met een ladder moeten.
Dus een stuk of 70 tegen de tijd dat je kunt rijden 8)
;D ;)
-
Dus een stuk of 70 tegen de tijd dat je kunt rijden 8)
Groet,
Tjalling
Tjalling, je kan al gaan rijden zodra de eerste klaar is. ;)
-
Wat nieuwe aanwinsten voor deze baan:
(https://live.staticflickr.com/65535/54573238234_72c720832c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r9s7qA)20250607_145552 (https://flic.kr/p/2r9s7qA) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
En als researchmateriaal voor dit project dit fraaie boek gescoord. Niet meer verkrijgbaar en nieuw! 60 euro en dat heb ik er wel voor over, er staan echt fraaie foto's in die niet op het internet te vinden zijn. prima studievoer!
tevens deze, niet specifiek voor dit maar altijd leerzaam. Een mens kan nooit genoeg weten ;) :
(https://live.staticflickr.com/65535/54573057666_7d1e2b17a6_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r9rbKm)20250607_145707 (https://flic.kr/p/2r9rbKm) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
En nog een mooie gesealde seinbrug, die kon ik niet laten liggen voor 17 piek!:
(https://live.staticflickr.com/65535/54572191582_ffdb458bfc_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r9mKhS)20250607_145640 (https://flic.kr/p/2r9mKhS) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Als de 0N30 baan weer in de opslag gaat moet ik maar snel dit project een doorstart geven, heb er zin in! At Your Service! ;D ;)
-
Verkeerde draadje ;D
-
Nu weer in het goede draadje :) Het was echt kloteweer vandaag....de geplande trip met de Chevy maar over laten gaan, te nat en te koud. Vanmiddag eens even wat lectuur erbij gepakt die ik heb namelijk oude Model Railroaders. Ik heb ze ooit los gekocht, een abo gehad en oudere uitgaves gekregen, zo heb ik vanaf begin jaren 80 vorige eeuw tot aan ongeveer 2016 alle jaargangen in huis.
De januari en februari 1997 bevatten een mooi artikel van Joe Fugate over zijn toen nog prille Siskiyou Line. Hij had zich toen vastgebeten in het "Mushroom" concept voor een meerdeks modelspoorbaan:
(https://live.staticflickr.com/65535/54574411662_6029af38e8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r9y8f7)20250608_161627 (https://flic.kr/p/2r9y8f7) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Daarin een heldere uitleg over het concept en dat heb ik eens rustig opnieuw gelezen:
(https://live.staticflickr.com/65535/54575512363_883c21d1c0_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r9DLrH)20250608_162024 (https://flic.kr/p/2r9DLrH) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/54575278546_6d50656dc4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r9CyWo)20250608_161727 (https://flic.kr/p/2r9CyWo) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
En een mooi helder trackplan van beide niveau's:
(https://live.staticflickr.com/65535/54574411677_14a5627bb2_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r9y8fn)20250608_161614 (https://flic.kr/p/2r9y8fn) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
En al lezende ben ik er voorzichtig ook wel uit wat ik wil... Siskiyou Line :) Maar; wel iets anders dan Joe. De uitleg:
- Joe volgt deels de normale Siskiyou Line maar heeft een fictieve route naar Coos Bay als Branchline (=nevenlijn). De hoofroute van Eugene naar Black Butte heeft hij wel gepland tot aan Medford. De originele Coos Bay branche gebruikt hij niet dus alles in geel is wat hij heeft gemaakt:
(https://live.staticflickr.com/65535/54575631970_8ee7fc3ab0_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r9EnZU)20250608_161727a (https://flic.kr/p/2r9EnZU) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Door die alternatieve route naar Coos Bay kon hij daar andere plaatsen opnemen om dat interessanter voor hem te maken, en dat vindt je dan terug in zijn sporenplan.
- Wat gaat Ronald doen? Wel, die heeft Cushman Oregon als modulebaan en die wil ik eigenlijk niet slopen maar gebruiken. Cushman echter ligt WEL in die originele Coos Bay branche en dus kan ik wel via die weg naar Coos Bay. En kom ik tot de conclusie dat het dan interessant is om als hoofdlijn in ieder geval het stuk van Roseburg naar Eugene te kunnen uitbeelden. Hier zit Rice Hill in en dat geeft de noodzaak tot... treinen met meerdere locomotieven! En; helper service!! Dus echte mainline actie!
Dat gaat er dan zo uitzien:
(https://live.staticflickr.com/65535/54575484269_392b04c7f7_c.jpg) (https://flic.kr/p/2r9DC6k)20250608_161727b (https://flic.kr/p/2r9DC6k) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
De rode lijn geeft aan wat ik dan ga gebruiken en de groene cirkel is waar Cushman (lees de bruggen) liggen. Snapt u? 8)
Siskiyou en Cascade; de laatste is ook erg uitdagend om te doen. De route is minstens zo spectaculair om te maken. Maar door Cushman zou combineren geen logica in zich hebben terwijl mijn idee nu wel kan en ook klopt. De vrijheid die ik wel ga nemen is wat meer variatie in materieelgebruik. Lees; iets breder in tijd waardoor ik 4 en 6-assers kan combineren en ook wat meer de oudere generatie EMD's en GE's.
U ziet, ik denk er veel over... wat aangeeft dat ik zeker in 2025 een goede start wil hebben om te beginnen met de bouw van deze vaste baan. Zoals het idee er nu ligt laat Rice Hill zich bovenop de geplande helix plaatsen en zal het mainline verkeer grotendeels tussen stagingyards lopen met wat stukken scenery. In mijn hoofd zit dat Coos Bay als modules boven Cushman moet komen dus dat ga ik verder uitwerken. De stagingyards zijn dan feitelijk Roseburg en Eugene.
Oh ja, het wordt geen mushroom, daar heb ik te weinig ruimte voor. Het wordt wel een dubbeldekker om alles fatsoenlijk in het ontwerp te krijgen.
Zo, feierabend! Zo een bakkie pleur en dan voor de tv. En op tijd het mandje in, morgen begin van de 6-faagse werkcyclus + een extra nacht overwerk. Door het gebrek aan gekwalificeerd personeel kom je er simpelweg niet omheen om af en toe extra te werken en de gaten in de planning op te vullen. Die nu tegen de zomervakantie alleen maar meer worden ::)
Later meer! :)
-
Zojuist je draadje gelezen. Nog niet eerder opgemerkt.
Wat een worsteling Ronald. (Zo komt het althans bij mij over. Maar ik begrijp je heus wel ;)).
Ik zou zeggen:
Zet al je ideeën om in een baanplan en maak daar een realistische tekening van (lees: op schaal)
En dan gewoon aan de slag. Een plan is niet in beton gegoten, maar je hebt het wel nodig om te kunnen bouwen (ik tenminste wel ;D)
(En wacht niet te lang want voor je het weet zijn de jaren voorbij)
Groet, Bas
-
Dank je. Ja, dat is het wel... de worsteling is meer de ruimte en alles daarmee samenhangend. Bouwen zie ik niet tegenop, ervaring genoeg inmiddels. Het plan echter moet wel kloppen als geheel qua werkelijkheid. Niet 100% maar wel 50 tot 75%. En een beetje proto-freelance komt er zeker in.
Het draadje begon al in 2020 en dan krijg je dat idee van een worsteling ook wel een beetje ;) Tis meer dat ik nu de druk voel om er een keer echt aan te beginnen.
-
Vandaag tussen de nachtdiensten keek ik een beetje op YT en vond daar 2 erg mooie producties van de Cascade line. Beide een goeie 75 minuten met erg fraaie beelden geschoten tussen 2008 en 2015. Als je dat ziet krijg je alleen maar meer respect voor destijds de Southern Pacific en nu Union Pacific hoe zij het voor elkaar krijgen daar per dag vele treinen over de pas te brengen met soms 100 wagons, 2 locs voor, 4 locs op afstand bestuurd middenin en nog 2 pushers.... 8 x gemiddeld 4400 pk! In een echt spectaculaire omgeving.
De 2 clips zijn van 7idea Productions.
Clip 1:
- https://youtu.be/zF962nigskQ?si=aObB-x78mfWYoqil
Clip 2:
- https://youtu.be/HTPapc1gF7Q?si=VClnb174YZX9dCs4
Ook hier grote upgrades aan de lijn in de jaren qua beveiliging (zie clip 2 bij Oakridge) en als ik dat dan zie verbaasd het mij dat we hier in NL met wat blaadjes en sneeuw nog niet in staat zijn een locale trein kunnen laten rijden ;D
Mooie inspiratie is het! Dit is wel noodzakelijk om in de juiste bouw / sloop mood te komen ;)
EDIT Hoe de SP het deed in 1987 ;) : https://youtu.be/ceG2G7ar2oQ?si=gj2TBqUcwz8wjeAv
-
Kedeng kedeng,maar dan vals gespeelt,als ik dat laatste filmpje bekijk ;D
Cushman Oregon,ja als je dat wilt gebruiken en het gat naar zolder is maar 58cm op z'n breedst,dan ontkom je niet aan DE zaag als ik het zo lees ::)
Ik weet niet (meer) hoe de achter en bovenzijde van de bakken is opgebouwd,maar misschien is dat minimale schade wel aan te pakken zodat je 2cm "wint" .
Dat zal dan je concessie moeten worden wil je het echt behouden,de voorkant aanvallen met een zaag dat lijkt helemaal geen optie als ik de plaatjes bekijk.
1 voordeel heb je wel,als het je lukt om het boven te krijgen,dan heb je wel gelijk iets waar je wat op kan laten rijden 8)
(goed voor de motivatie :angel: )
B.t.w. dat van die druk is goed,dan weten wij ook dat het er "binnenkort" een keer van komt dat je er een bouw draadje van gaat maken hier.
*bovenstaande niet getypt om de druk nog een beetje te verhogen ;D :angel: *