BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: MS Modelbouw op 22 July 2020, 22:19:09
-
Hallo mensen van dit forum
Ik heb sinds een paar dagen een glazen vitrine voor mijn wagons en locomotieven
alles staat nu gewoon op het glas
dus mijn vraag is
kunnen de wagons en locomotieven beter op rails staan (is het slecht voor de wielen?) of kan ik alles beter op het glas zetten
mvg Mika
-
Ik zelf denk niet dat het uitmaakt.
Weet wel, dat bij het staan op het glas de flenzen het gewicht overbrengen.
Zet je ze op rails dan zal het loopvlak van de wielen dat doen.
Volgens mij gaat het meer om de uitstraling van het opgestelde, dat je er zelf aan wil geven. (y)
Een trein hoort op rails. :angel:
Rails mag alles zijn. Ook hout of plexiglas etc...
(auto)Banden van rubber vlakken af aan de onderkant als ze lang staan. Bij staal op den duur ook wel, maar zeker niet zichtbaar.
Ronald Visser
(o, o, die vierkante wielen weer)
-
Ieder zijn smaak daarin.
Voor mij staat een trein op rails in een vitrinekast en zo staan ze ook in mijn vitrinekast.
Er zijn lui die stellen dat zoiets slecht is voor de antislipbandjes van de loc's. Ik weet het niet of dat het geval is.
Gelukkig is dat voor wagons en rijtuigen geen probleem.
Banden van rubber vlakken af aan de onderkant als ze lang staan. Bij staal op den duur ook wel, maar zeker niet zichtbaar.
Niet overdrijven Ronald.
Eer de wielen van onze loc's een plat vlak gaan hebben door op een rail te staan, dan zal er toch iets maar gewicht aan te pas komen. Je moet een plastische vervorming krijgen dus een wieldruk van meer dan 240N/mm². gesteld dat een wielband 2mm breed is en 1mm op de rail staat, heb je een druk per wiel van meer dan 12 kg nodig. Een 3-assige loc weegt dan zo'n slordige 72kg.
Mijn vitrinekast zou al lang op de grond liggen.
-
;D ;D ;D
Die van mij staan gewoon op glas, en vierkante wielen ben ik nog niet tegengekomen :) ;)
-
Het mooiste is natuurlijk als ze op rails staan. Die rubber bandjes zullen inderdaad een vlakke plaats krijgen als een wiel langdurig op dezelfde positie staat. Dat komt niet door de druk, maar door veroudering. Maar als dat gebeurt en je wilt er mee gaan rijden dan is het sowieso raadzaam om er nieuwe bandjes op te leggen.
Of je haalt ze regelmatig uit de vitrine en laat ze dan een poosje rijden.
-
Maar in dat opzicht is het dus juist beter om ze direct op het glas te zetten. De wielflenzen zullen er niet van beschadigen en die houden het gewicht ook mooi van de rubber anti-slipbandjes, die raken dan de ondergrond niet (y)
-
Een beetje cynisch over het afvlakken en er ontstaat direct weer een ..... :angel:
Saudi Arabië 1976 (lekke achterband met CAT Backhoe tractor): oplossing: poot uitzetten, wiel komt omhoog en dan wiel draaien. Zit de platte kant boven en niet meer onder. En verder met de werkzaamheden..... Ze hebben het 3 x maal geprobeerd en kwamen toen melden dat het niet hielp. De onderkant werd steeds weer plat toen ze de poot omhoog haalden.
Ronald Visser
(nee het waren geen belgen... (y) )
-
In de berekening van Frans is een lelijke fout geslopen.
Bij een vloeispanning van 240 MPa en een contactoppervlak van 2 mm2 heb je 480N nodig om de vloeispanning te bereiken.
Met 3 assen, is 6 wielen, heb je 6x 480= 2880N nodig. Dat is ongeveer 288kg.
Verder gaat deze analogie niet op.
Wat de juiste spanning is kun je met de formules van Heinrich Herz vinden.
Overigens een interessant onderwerp, misschien iets voor een ander draadje, daar kom ik misschien wel mee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/48857067-9CEC-4607-A52C-04BF70CE6279.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/48857067-9CEC-4607-A52C-04BF70CE6279.jpeg)
Wat de keuze voor de vitrine betreft: zulke vragen kun je beter niet stellen op dit forum, er zijn ongetwijfeld net zo veel voorstanders als tegenstanders tav het gebruik van rails, dus je wordt er geen biet wijzer van.
Ik heb het zonder rails gedaan, mbt de slipbandjes en.. het weer terugzetten na een rijsessie gaat nu eenmaal een stuk makkelijker zonder die rails.
-
Met dat gewicht op een klein oppervlak zullen er na lange tijd kuilen in het glas ontstaan ;D
-
Een extra voordeel van zonder rails op glas is dat je de onderkant ook kan bekijken (als het glas doorzichtig is ;)).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040368_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040368_1.jpg)
Groet
Fred
-
Waren alle loc's maar zo mooi uitgevoerd als deze!
(En geen tenderaandrijving (y) (y))
Groet, Bas
-
Rails van plexiglas had ik al aangegeven.
Kijk je ook doorheen.... (y)
Ronald Visser
-
Hallo
Mijn loks staan ook gewoon op een glasplaat...met als gevolg dat ik iedere 2 weken alles weer recht dien te zetten. Ik woon in een woning op een zandplaat, en trillingen van het verkeer (vooral het legen van de vuilcontainers) zorgen ervoor dat mijn loks verschuiven. Bij stoomloks vooral de lichtere delen, zoals voorloopwielen of tenders.
Bart
-
In de berekening van Frans is een lelijke fout geslopen.
Bij een vloeispanning van 240 MPa en een contactoppervlak van 2 mm2 heb je 480N nodig om de vloeispanning te bereiken.
Met 3 assen, is 6 wielen, heb je 6x 480= 2880N nodig. Dat is ongeveer 288kg.
En daar heb je gelijk in, dus mijn vitrinekast en de muur komen naar beneden ;D ;D
Verder gaat deze analogie niet op.
Wat de juiste spanning is kun je met de formules van Heinrich Herz vinden.
Overigens een interessant onderwerp, misschien iets voor een ander draadje, daar kom ik misschien wel mee.
Ik zou het niet te moeilijk maken want er komen inderdaad veel meer randparameters bij kijken dan alleen maar een oppervlakte en een vloeispanning
Een beetje cynisch over het afvlakken en er ontstaat direct weer een ..... :angel:
Saudi Arabië 1976 (lekke achterband met CAT Backhoe tractor): oplossing: poot uitzetten, wiel komt omhoog en dan wiel draaien. Zit de platte kant boven en niet meer onder. En verder met de werkzaamheden..... Ze hebben het 3 x maal geprobeerd en kwamen toen melden dat het niet hielp. De onderkant werd steeds weer plat toen ze de poot omhoog haalden.
Ronald Visser
(nee het waren geen belgen... (y) )
Die soort grappen kennen we in talloze vormen en varianten Ronald 8) 8) 8)
-
Maar altijd met een lekke band?