BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Falcon10 op 22 July 2020, 21:38:12
-
Nu heel de treinbaan vorm begint te krijgen, begin ik ook aan het digitale gebeuren te denken/sleutelen.
Zef ben ik heel tevreden van ESU lokpilots, dus mijn directe voorkeur gaat dan ook naar het ESU gamma voor de rest van digitale toestanden ( waarschijnlijk niet de goedkoopste optie, maar wel vrij stabiel naar betrouwbaarheid en zekerheid in de toekomst ivm voorzetting gamma ). Maar wil wel niet zeggen dat ik me er vastpin en/of open sta voor andere opties.
Loks is simpel : Je steekt er een digitale decoder in, al dan niet met/zonder sound en je lok is digitaal. Hier gebruik ik momenteel dus vooral Lokpilots en een paar Loksounds.
Wissels : Om deze te bedienen kom je bij ESU op de Switchpilot. Op zich lijkt dat vrij simpel. Echter heeft de Switchpilot blijkbaar meerdere "vormen" :
- De "gewone" switchpilot : van wat ik zie gewoon om wissels om te zetten via een digitaal adres
- De Servo switchpilot : van wat ik begrijp om wissels via een servo motortje aan te sturen ipv een gewoon elektrische wisselaansluiting van het railmerk zelf ?
- De Switchpilot Extension : geen idee, maar van wat ik begrijp is dat ding nodig om wissels te kunnen polariseren, dus altijd nodig bij een gewone switchpilot ?
Signalen : Bij ESU noemt dit de *tromgeroffel* SignalPilot. Buiten 16 outputs snap ik hem niet helemaal. Vermoed een soort gemaanschappelijke plus, en elk van de 16 outputs is een soort schakelaar om 1 licht of arm om te zetten bij een signaal ? Bij een signaal met enkel maar een stop en rij teken is dat makkelijk ( 2 outputs ? ), maar wat bij eentje van die moderne lichtsignalen van de DB ? Die hebben wel eens een stuk of 8 lichtjes en toestanden, dus dan ben je al direct de helft van al je outputs kwijt ?
Bezetmelding : Beetje verstopt, maar ESU heeft hiervoor de EcosDetector. Ook hier weer zijn er blijkbaar verschillende modellen :
- De gewone EcosDetector : blijkbaar 16 input secties. Wat ik enerzijds raar vind : ik had begrepen dat je per raildetectie eigenlijk 3 zones zou moeten hebben ( optrekken/rijden/afremmen ), wat dus eigenlijk 3 secties zouden zijn. Maar dat wil zeggen dat de ESU er eigenlijk 2 te weinig heeft ( 5x3 secties = 15 secties, en dus 1 "reserve" of 2 "te weinig" ? ).
- De Standard : zoals de gewone EcosDetectro hierboven maar voor 3 rail en met S88 bus koppeling ?
- De Railcom EcosDetector : voor maar 4 secties, maar ook met uitlezen van welke lok het juist is als deze decoder Railcom ondersteund ( heeft DCC signaal van de lokpilot DCC railcom ondersteuning ? )
- EcosDetector Extension : 32 outputs. Alleen maar goed voor weergave via ledjes ofzo dat een sectie bezet is of niet ?
Heel veel onduidelijkheid dus bij ESU vind ik. Eveneens op de site geen handleidingen te vinden blijkbaar die wat meer duidelijkheid geven over de mogelijkheden van de verschillende modules. :-\
Bestaat er iets van degelijke manual ofzo van ESU ( Somerfeldt heeft bv een prachtig boekje/cataloog over hoe hun bovenleidingen etc aan te sluiten ), of zijn er andere merken waar het duidelijker is en die net als ESU toekomst zeker zijn ? ( No offence naar bv een Railkees ofzo, maar van wat ik begrijp zijn die merken vooral verbonden aan een 1 persoonszaak, en zolang die beste man leeft is het allemaal geen probleem, maar wat als die komt te overlijden ? )
Wat ik eigenlijk dus zoek is : een controller om wissels te bedienen, een controller om seinen te bedienen en een controller die bezetmeldingen op railsecties doet.
-
Heel veel onduidelijkheid dus bij ESU vind ik. Eveneens op de site geen handleidingen te vinden blijkbaar die wat meer duidelijkheid geven over de mogelijkheden van de verschillende modules. :-\
Toch even beter kijken :angel:
Onder "Download" vindt je van alle producten uitgebreide handleidingen. Ook van alle producten die al lang uit het assortiment zijn.
Wat ik eigenlijk dus zoek is : een controller om wissels te bedienen, een controller om seinen te bedienen en een controller die bezetmeldingen op railsecties doet.
Kijk ook eens bij Digikeijs. Alles wat je wilt en tegen leukere prijzen dan die van ESU.
-
Eveneens op de site geen handleidingen te vinden blijkbaar die wat meer duidelijkheid geven over de mogelijkheden van de verschillende modules. :-\
Kijk eens: http://www.esu.eu/download/ Support: http://www.esu.eu/support/
Alles wat je altijd al wilde weten over Esu ;)
-
We mochten wensen dat alle fabrikanten zo'n uitgebreide site bijhouden met alle info die je nodig hebt.
-
Je zou eens kunnen kijken op : https://www.fichtelbahn.de/
Met deze BiDib centrale (en losse modules) kun je alles aansturen wat je wilt. heel flexibel en betaalbaar.
Als je zelf handig kun je een bouwpakket bestellen, maar je kunt ook kiezen voor kant en klare modules.
-
De Belgische vertegenwoordiger van ESU heeft veel handleidingen zelfs vertaald.
http://www.loksound.be/manual/ (http://www.loksound.be/manual/)
Overigens gaan de vragen van Falcon vooral over basiskennis, los van merk en type. Hij is al een heel eind, want zijn vermoedens kloppen meestal. Ja, een Duits sein kan veel uitgangen vragen.
Bij terugmelding haalt hij terugmeldpunt en blok door elkaar. Die terugmeldmodules gaan over 16 terugmeldpunten. Het is aan jou - en de besturingssoftware - hoeveel punten je per blok wilt gebruiken. Die terugmeldmodule heeft daar geen mening over.
Wat betreft de keuze voor ESU. Bij locdecoders is sprake van kwaliteitsverschillen. Goedkoop is meestal duurkoop. Daarnaast hebben de betere decoders ook nog wat verschillen in allerlei karakteristieken die mensen meer of minder bevallen. Mij bevallen de Lokpilots al 20 jaar uitstekend. Als ze jou ook bevallen, prima keuze.
Maar bij schakeldecoders en terugmelders zijn er veel minder kwaliteitsverschillen. Daar is duurkoop meestal nodeloos geld uitgeven. En je praat qua prijsverschil gerust over een factor twee tot drie. De S88 terugmeldschakelingen zijn allemaal hetzelfde. Je hebt ze met en zonder stroomdetectie en voor tweerail heb je stroomdetectie nodig.
-
Ik neem aan dat je het op Arduino gebaseerde ArCoMoRa concept op dit forum al vaker voorbij hebt zien komen. Anders even op Google'n. Zeer betaalbaar, goed gedocumenteerd en vanuit de hobby ontwikkeld. Het verschil in kosten met b.v. Esu voor een baan in de omvang die jij voor ogen hebt is enorm.
Tom
-
Hmmm, had inderdaad al eens beter onder de downloads en support gekeken op de ESU site ::)
De links bij de products zelf werken niet, had te snel verkeerde conclusie getrokken. Dank voor het wijzen hierop.
Henk, ook bedankt voor de link van de Belgische importeur, leest inderdaad ook iets vlotter. Men uits gaat wel, maar de technische termen zijn soms wel wat te technisch.
Ik denk dat jij trouwens mijn vraag goed begrijpt. Als ik jou antwoord betreffende de terugmelding goed begrijp, is bij bezetmelding een blok een virtueel iets dat je instelt in de decoder, dat bv bestaat uit 3 fysieke terugmeldpunten. Correct ?
Mag ik vragen welke controllers jij gebruikt voor schakel en terugmelddecoders ? Aangezien je Lopi's gebruikt in de loks en geen problemen, ga ik er van uit dat je controllers goed samenwerken hiermee. In de manuals van de ESU controllers merk ik toruwens op dat veel van hun aansluitingen 3-rail gericht zijn ( staat ook wel 2-rail in ). Ikzelf rij 2-rail, dus ik zal in elk geval met stroomdetectie moeten werken.
Overet, ik zal die ArCoMoRa eens nazoeken. Op zich die Arduino ben ik wel gerust in, wat me daar wel wat angst inboezemd is dat het systeem valt/staat op een community van mensen. En dat op een gegeven moment je misschien een soort wildgroei gaat krijgen van op elkaar lijkende systemen. Mardec heb ik bv al hier en daar gelezen op het forum in een topictitel, maar meer niet, net als bv Bidib. En al die dingen zijn meestal wel gebaseerd op een bepaald digitaal protocol, enkel de bouw van de controller is meestal anders. En dat boezemt me wel wat angst in naar intercompatibiliteit.
Heeft trouwens iemand weet van 1 of andere goede lectuur mbt inlezen van Digitaal rijden/opbouw van een baan ?
Ik weet dat de Nspoorproject website een duidelijke pagina heeft over dat digitaal rijden iets meer dan 2 draadjes solderen is, waar oa heel wat verduidelijkt word tivm aansluiting van wisseldecoders en bezetmelding, maar is er bv iets van boek ofzo waar men ook over de verschillende protocols gaat, eventueel bespreking tussen verschillende (merken) controllers ?
-
Miba heeft veel speciale digitale specials, wel in het Duits. Maar ze bevatten veel nuttige info.
Maar dat alles kan je ook hier vinden, hoor. Je hoeft het maar te vragen ;)
-
De links bij de products zelf werken niet, had te snel verkeerde conclusie getrokken. Dank voor het wijzen hierop.
Ook dat klopt niet. Als er bij een product een lonk naar de handleiding staat kom je netjes op de downloadpagina terecht ;D
Mag ik vragen welke controllers jij gebruikt voor schakel en terugmelddecoders ? Aangezien je Lopi's gebruikt in de loks en geen problemen, ga ik er van uit dat je controllers goed samenwerken hiermee. In de manuals van de ESU controllers merk ik toruwens op dat veel van hun aansluitingen 3-rail gericht zijn ( staat ook wel 2-rail in ). Ikzelf rij 2-rail, dus ik zal in elk geval met stroomdetectie moeten werken.
Misschien dat je ook beter de juiste termen kunt gebruiken om verwarring te voorkomen.
I.p.v. controllers kan je beter spreken van centrale.
En kan je een voorbeeld geven waar ze meer spreken over 3 rail dan 2 rail? Een van de weinige plaatsen waar ze dat doen is bij de centrale EcoS. Maar ook daar staan beide varianten netjes aangegeven.
En bij lokdecoders spreken we niet over 2 of 3 rail maar over het aantal protocollen waar een decoder naar luistert. Over het algemeen DCC bij 2-rail en MM bij 3-rail. En soms nog wat minder gebruikte varainten zoals Selectrix of Mfx/M4. Dat is wel belangrijk voor de keuze van je centrale.
Een centrale die alleen DCC "spreekt" kan geen decoders aansturen die alleen MM kennen. Beide moeten minimaal hetzelfde protocol kennen.
Heeft trouwens iemand weet van 1 of andere goede lectuur mbt inlezen van Digitaal rijden/opbouw van een baan ?
Ik weet dat de Nspoorproject website een duidelijke pagina heeft over dat digitaal rijden iets meer dan 2 draadjes solderen is, waar oa heel wat verduidelijkt word tivm aansluiting van wisseldecoders en bezetmelding, maar is er bv iets van boek ofzo waar men ook over de verschillende protocols gaat, eventueel bespreking tussen verschillende (merken) controllers ?
Wat dacht je van de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing) :angel:
-
Je hebt ze met en zonder stroomdetectie en voor tweerail heb je stroomdetectie nodig.
Is het meest gangbaar maar kan ook op andere manieren.
Een vriend van me (ook hier actief) werkt met mechanische contactjes die door de wielen bediend worden. Zeg maar massadetectie.
-
Ik denk dat jij trouwens mijn vraag goed begrijpt. Als ik jou antwoord betreffende de terugmelding goed begrijp, is bij bezetmelding een blok een virtueel iets dat je instelt in de decoder, dat bv bestaat uit 3 fysieke terugmeldpunten. Correct ?
Mag ik vragen welke controllers jij gebruikt voor schakel en terugmelddecoders ? Aangezien je Lopi's gebruikt in de loks en geen problemen, ga ik er van uit dat je controllers goed samenwerken hiermee. In de manuals van de ESU controllers merk ik toruwens op dat veel van hun aansluitingen 3-rail gericht zijn ( staat ook wel 2-rail in ). Ikzelf rij 2-rail, dus ik zal in elk geval met stroomdetectie moeten werken.
Een blok is een baanvak/spoor waarin normaal één trein tegelijk mag komen. Bij geautomatiseerd bedrijf rijden treinen van blok naar blok, in het echt trouwens ook. Tegenwoordig hebben sommige besturingsprogramma's genoeg aan één bezetmeldpunt per blok. Dan is in feite het hele blok bezetmeldpunt. Zelf heb ik aan het begin en het eind van ieder blok een bezetmeldpunt. Afhankelijk van de rijrichting zijn die inrijpunt, danwel stoppunt. Meer bezetmeldpunten per blok komt ook wel voor.
Hier een Lenz LZV100 centrale met een externe interface voor de computeraansluiting en de S88 terugmelders. Lenz is zuiver DCC en kan dus met iedere DCC-decoder overweg. In de locs dus meestal ESU, maar voor wissels en seinen heb ik decoders van Viesmann, LDT en nog eentje van Digikeijs. S88 is de meest gebruikte terugmeldvariant en printjes met 16 meldpunten met stroomdetectie heb je al voor een kleine vier tientjes of zoiets. Ik heb ze van Rosoft.
https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-87395519/s88SD16-n-(smd-version-1.1).html (https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-87395519/s88SD16-n-(smd-version-1.1).html)
Ik merk dat je je nog aan het verdiepen bent?
Wil je eigenlijk automatisch rijden?
-
een controller die bezetmeldingen op railsecties doet.
Wat wil je met die bezetmeldingen doen ? Ga je met een programma op een computer werken ? Of, ik herhaal de vraag van Henk: wil je automatisch gaan rijden ?
Een centrale alleen, die bezetmeldingen ontvangt, zal daar niets mee doen. Dus je hebt bezetmelders alleen nodig als je daar iets mee wil bereiken. Aflezen vanaf je handregelaar valt daar bij mij niet onder, want dat is zeer omslachtig en er gebeurt nog steeds niets zinvols.
Overigens is er ook een systeem, waarbij bezetmeldingen aan het voorliggende blok doorgegeven worden (bloksysteem), waarbij geen computer noch programma nodig is: het ABC systeem van Lenz. Daar gaan diverse draadjes over.
Veroniek.
-
Duidelijk Henk.
Bedankt al voor de info.
Allemaal merken waar ik al wel eens iets over gelezen heb. Ik begrijp dat je ze eigenlijk allemaal wel onderling kan uitwisselen/combineren, zolang het protocol op je digitale bus hetzelfde is.
Ja, nog volop aan het verdiepen.
Ik ben van het idee om als centrale de Roco Z21 te nemen, maar dus al de rest van controllers weet ik nog niet.
Bedoeling is deels automatisch te rijden, dit in combinatie met het Koploper programma waar ik al goede dingen over gelezen heb.
Normaal zaterdag ook even naar Aken, en hoop om daar in de lokale treinshop wat lectuur op te vissen mbt digitaal en wat uitleg over al die dingen.
-
Een centrale alleen, die bezetmeldingen ontvangt, zal daar niets mee doen.
Ik denk dat dat afhankelijk is van de centrale, met mijn Ecos schakel ik wissels op basis van bezetmeldingen.
-
Hi All,
Ik ben het met Teun eens. Hier niet meteen van toepassing, maar ook met een CS3 en daarop aangesloten bezetmelders kun je een hele baan aansturen.
-
Dirk, Teun, ben ik met jullie eens.
Zelf zou ik dat schakelen van wissels en seinen etc via een computer en bijhorend programma ( Koploper ofzo ) willen laten doen.
Of zelf via de computer, zodat het rijden van de treinen ook voor een groot deel automatisch kan, maar je zelf met een handcontroller zoals bv de Multimaus ofzo je eigen lok kan bedienen en nog zelf via de computer wissels etc kan omzetten.
-
Overet, ik zal die ArCoMoRa eens nazoeken
Dat kun je hier doen: www.arcomora.com (http://www.arcomora.com)
Mvg
Nico
-
Met Koploper kun je volledig automatisch rijden, daar is het voor bedoeld, maar je kunt ook uitgebreid handmatig rijden, bijvoorbeeld op rangeerterreinen en dergelijke.
Hoe dat precies bij andere treinbesturingsprogramma's zit weet ik niet zo 1-2-3, maar volgens mij kan het daarbij ook.
-
Ik ben van het idee om als centrale de Roco Z21 te nemen,
Als je beetje kunt solderen MDRRC-II (danwel Lite versie).
https://robertdotevers.wordpress.com/
En wissel / seindecoders e.d. sluit me aan bij Nico.
Kosten zijn gering tov commerciële producten en de instelmogelijkheden zijn behoorlijk groot.
Mvg
robert
-
De zoektocht in Aken naar goede lectuur viel wat tegen.
Wel voldoende Miba Digital boeken, maar die richting zich vooral blijkbaar op de decoders die dat jaar beschikbaar zijn/waren en verder meer op nieuwe digitale producten die op dat moment op de markt kwamen of op een verdieping in een bepaald programma of digitaal-iets.
Geen echte "digitaal-voor-beginners" handleiding zoals ze wel voor bv baanbouw, elektronica, verlichting etc hebben.
We zullen dus maar verder online handleidingen gaan doorspitten en producentensites uitpluizen :)