BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 21 July 2020, 17:07:40
-
Na een paar maanden schilderen en klussen is de trein de Blauwe Engel 180 opgeknapt. De historische dieseltrein uit de jaren 50 werd in maart door vrijwilligers van de sloop gered. Nu is de trein klaar om weer gebruikt te worden, dit keer om in te schuilen of uit te rusten.
Jurriaan Knol is blij dat hij de Blauwe Engel 180 naar Hengelo heeft kunnen halen. "Het was een kans die we niet konden laten lopen", zegt hij tegen RTV Oost. "Het is een hele toer geweest om het ding hierheen te krijgen en op te knappen."
In 1954 werd het toestel in gebruik genomen en de trein reed tot 2001 in Twente. Na een motorbrand werd de trein uit roulatie gehaald en naar Haarlem verhuisd. Daar zou hij worden opgeknapt, maar vandalen vernielden de trein dusdanig dat men nooit meer aan de opknapbeurt is begonnen.
Originele kleuren
Het treinstel zat bij aankomst in Hengelo onder de graffiti en de ramen waren stuk. Nu is de trein volledig overgeschilderd in de originele kleuren. Knol is blij met het resultaat. "De vrijwilligers hebben echt hard gewerkt om de trein ...........................
Het hele artikel vind je hier: https://nos.nl/artikel/2340924-historische-dieseltrein-opgeknapt-het-is-een-pronkstuk-geworden.html
-
https://www.tubantia.nl/video/trein-de-blauwe-engel-verhuisd-van-veldwijk-naar-twekkelo~p157281
-
En als ze deze nu ook nog eens gebruiken als decor voor Soldaat van Oranje dan is het helemaal een historische ratjetoe. :)
Maar het stel ziet er wel een stuk frisser uit en het is goed dat hij er nog is.
-
Knap stuk werk van die vrijwilligers! (y)
Die fotograaf in het filmpje van Tubantia op 1:20... ::)
-
Originele kleuren
Het treinstel zat bij aankomst in Hengelo onder de graffiti en de ramen waren stuk. Nu is de trein volledig overgeschilderd in de originele kleuren.
Hallo
Waarom is geel grijs geen “originele kleur”?
Ik ben er zelf nooit een voorstander van geweest dat alles krampachtig in een soort van afleveringstoestand omgekat moet worden.
Deze treinstellen hebben waarschijnlijk langer in het rood of geel/grijs rondgereden dan in het blauw.
Bart
-
Geel/grijs is geen originele kleur omdat de stellen bij aflevering blauw waren.
-
Anders had het wel de geelgrijze engel geheten.. ;D
-
Met origineel kan ook worden bedoeld een originele NS-kleur.
Zou ook wel wat meer museumspul in geel-grijs willen zien. Nogal wat naoorlogs materieel heeft het langst in die kleurstelling rondgereden.
Los daarvan, mooi opgeknapt. (y)
-
En als ze deze nu ook nog eens gebruiken als decor voor Soldaat van Oranje dan is het helemaal een historische ratjetoe. :)
Maar het stel ziet er wel een stuk frisser uit en het is goed dat hij er nog is.
Soldaat van Oranje? Wist niet dat de oorlog met Duitsland t/m 1953 duurde ;D
-
Ben het wel mee eens dat niet alles wat wordt gerestaureerd in de originele afleveringskleuren moet worden hersteld. Ik heb jarenlang tussen Apeldoorn en Zutphen gereist in de plan-x DE.1 en DE.2 treinstellen. Nog heel vaak in het rood en later de gemoderniseerde versies in het geel. Jammer dat er geen enkel treinstel nu in het rood is overgebleven. Volgende keer als ik in Nederland ben is hopelijk transit museum oost weer open, die hebben een DE.2 treinstel, nummer 186.
-
@BartVD,
Juist omdat het stel van na de oorlog is zou het een ratjetoe worden als het in een film over de tweede oorlog te zien zou zijn.....en dan ook met te weinig deuren en grote cabineruiten.....
Ik vind het wel leuk dat er nu weer een blauwe engel is. Hopen dat ze de frontseinen en de zijruiten ook weer voor elkaar krijgen en dan ergens een tweede Allan vleugel laten maken, zodat beide cabines weer een vleugel hebben in de toekomst.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Orgineel, een woord dat meerdere betekenisssen heeft, heet taalkundig een homoniem.
Blauwe Engel, Rode Duivel of het geel van Spoorslag 70.
Voor elk is wat te zeggen.
Het orginele geel zou nu aardig zijn omdat 50 jaar geleden de eerste treinen van hun min of meer "orginele" blauwe, rode of groene kleur werd vergeeld.
Openbaar vervoersgeel ging dat later heten.
In Amsterdam werden de trams van grijs ook geel, de blauwe bleven blauw, en in Den Haag vergeelden de PCC's eveneens, net zoals de streekbus.
Rotterdam hield vooralsnog vast aan haar orginele eigen jaren dertig geel. Dit veranderde pas in een andere kleurstelling in 1980.
In dat jaar was het OV-geel alweer op zijn retour. De nieuwe gelede trams in de Hofstad werden niet geel...
Of museale opjecten in orginele kleur teruggebracht moeten worden. Daarover kan je van mening verschillen. Maar als de kleur de oorspronkelijke is, moet de rest ook een oorspronkelijke uitstraling hebben. Derhalve geen remlichten bij trams uit de jaren vijftig of een pantograaf die toen nog ontworpen moest worden...
In het Nederlands Openlucht Museum rijden RET trams met cijfertypes, koppeldozen en pantografen die echt niet kunnen.
Ronald
-
Knap stuk werk van die vrijwilligers! (y)
Die fotograaf in het filmpje van Tubantia op 1:20... ::)
Ja, behoorlijk lomp.... had die bij mij niet moeten doen.
Maar zie ik nou net voor dat moment onze BNLS Leen staan in die donkerrode outfit?
-
Leen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leen.png)
-
Pure nostalgie en inderdaad hoop dat ze de middelen hebben om hem weer helemaal in originele conditie te brengen inclusief snorrende diesel. In mid 70 jaren was ik elke maandag en vrijdag afhankelijk van dit stukje vervoer
-
Van die motor zit er nog maar 1 van in die met veel werk aan e praat te krijgen is. Plus er ontbreeekt t een en ander in t stel zelf qwa techniek.
Theoretisch zou die op 1 motor kunnen rijden, in haarlem wel eens gebeurt. Maar das ook al wel weer even geleden en voor de vandalisme
Marc
-
dat is erg jammer.
-
Soldaat van Oranje? Wist niet dat de oorlog met Duitsland t/m 1953 duurde ;D
Twee jaar geleden trof ik motorrijtuig DE1 '41 aan in Almelo. Bij navraag bleek dat ding in Twente te staan als decor voor een uitvoering van de musical 'Soldaat van Oranje'. Ik had toen dezelfde reactie als jij nu. De '41 zou nog net als decor kunnen dienen bij een toneelstuk over de watersnoodramp, maar dat is het dan ook wel. :)
-
Reden er dan ten tijde van de watersnood Blauwe Engelen in het getroffen gebied Paul?
Volgens mij dieselden er alleen wat RTM-trams in de delta.
Ronald
Sorry Paul, kwartje valt nu pas, tien voor zes.
-
Je snapt mijn punt toch wel?
-
Ik vind het echt heel jammer dat ze hem niet rood hebben gelaten. Een blauwe hebben we al in Utrecht. :o
-
En een halve blauwe op een camping o.i.d.
Oh ja, van mij mag de 731 fris in het oorsponkelijke appeltjesgroen worden ;D
-
Ik vind het echt heel jammer dat ze hem niet rood hebben gelaten. Een blauwe hebben we al in Utrecht. :o
Een blauwe de2 hebben ze helemaal niet in Utrecht..
En wie weet word die van de zlsm ooit rood, dus meld je aan als vrijwilliger dan kunnen ze er ooit misschien aan beginnen :D
Marc
-
De1 dan... Zelfde kop ::)
-
Ik vind het echt heel jammer dat ze hem niet rood hebben gelaten. Een blauwe hebben we al in Utrecht. :o
Dit is een gerenoveerd stel dus met grote voorruit en zonder bagageruimte en dus is geel-grijs de meest kloppende kleur.
-
Ik snap niet waarom iedereen zich druk maakt over de kleur. Als deze " club " niets had gedaan was het treinstel gesloopt. Als die mensen daar er nou plezier aan beleven in deze kleur, ook al is het geen 100% kloppende uitvoering, dan is dat toch prima. Het is nooit de bedoeling geweest om de trein historisch verantwoord te restaureren, daar zijn andere stichtingen voor.
Er zijn mensen die het stel rood of geel hadden willen zien. Dan hadden die mensen zelf een stichting op moeten richten en dan een plek vinden waar je het stel veilig kwijt kunt en op kunt knappen. Maar dat is niet gebeurd, dus dan heeft het weinig nut om te roepen hoe je het had gewild......
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Ruud, je hebt helemaal gelijk. Waarom zoveel berichten over de kleur. Originele (af Fabriek) is de keuze van diegene die het stel proberen te redden. En daar moeten we niet over zeuren.
Ander verhaal is om de DE II weer rijvaardigheid te krijgen. Als daar geen animo voor is dat ook prima maar als daar wel animo voor is, is ondersteuning meer dan de moeite waard!
-
Heren, heren.
Rustig gaan.
Of waren er ook dames aan het zeuren...
Eh... Een forum als dit biedt demogelijkheid je mening te geven over een en ander.
Het is kortzichtig om een discussie of mening die je niey deelt af te doen als zeuren.
We leven gelukkig in een vrij land waar we mogen genieten van vrije meningsuitingen van allerlei kleur.
Slechts Piet heeft wat problemen met identiteit cq uiterlijk.
Gaat wel over, zoals deze warme zomer.
Ronald
-
Zou ook wel wat meer museumspul in geel-grijs willen zien. Nogal wat naoorlogs materieel heeft het langst in die kleurstelling rondgereden.
Nou, kom een dagje naar het Spoorwegmuseum, geel begint daar een aardig aanwezig kleur te zijn hoor ;p
345, 362, 876, 1312, 1768, Bs 28.101, ABv 37 618 en Bvk 37 108 en dan vergeet ik misschien nogwel wat maar dat zijn al 8 geel grijze treinen die je er kunt vinden ;p
-
Het is kortzichtig om een discussie of mening die je niey deelt af te doen als zeuren.
We leven gelukkig in een vrij land waar we mogen genieten van vrije meningsuitingen van allerlei kleur.
Om met dat laatste te beginnen: Die vrije meningsuiting geldt niet helemaal op een internetforum.
Om op dat eerste te reageren: Ik vind de opmerking zeuren wel degelijk terecht omdat je in deze discussie vaak ziet dat de mensen die niet actief betrokken zijn in de museumwereld, het meeste zeuren over gewenste uitvoeringen van museummaterieel.
Eelco
-
.... zoals we hier te lande ook 17 miljoen virologen, bondscoaches en minister-presidenten hebben.
Ronald
-
@Eelco,
Dat is precies waar ik op doelde. Mensen die vanaf de zijlijn roepen hoe ze een oud treinstel het liefst zien, zonder te helpen als er iets op te knappen valt.
@de andere forumgebruikers,
Ik ga in ieder geval helpen om de 766 opnieuw te schilderen en bij het opknappen van de Benelux Hondekop. Erg leuk om te doen. Modelspoor is leuk, maar knutselen aan treinen in schaal 1:1 om veel mensen de kans te geven om van mooie oude treinen te genieten is dankbaar werk.
Dus wees blij met de vele vrijwillgers die echte treinen redden van sloop, in welke kleur dan ook. Dus lief doen allemaal, anders staat er straks opeens een turquoise DDM met blauwe biezen in Utrecht ;D ;D
Vriendelijke groet Ruud B.
-
.... zoals we hier te lande ook 17 miljoen virologen, bondscoaches en minister-presidenten hebben.
Inmiddels volgens CBS al 17,4 miljoen....
Ik ga in ieder geval helpen om de 766 opnieuw te schilderen
Top! (y)
-
Leuk dat het treinstel zo veel reacties oproept.
Natuurlijk is ons bekend dat het om een verbouwde DE2 gaat en dat er nog veel meer moet gebeuren om deze in afleveringstoestand terug te brengen. Op langere termijn is die ambitie er ook, de haalbaarheid moeten we nog onderzoeken. Op korte termijn was het belangrijkst dat het stel gered werd en er weer netjes uit kwam te zien. Dat is voor een klein groepje vrijwilligers al een flinke klus geweest. We hebben bewust gekozen voor de blauwe kleur, die past om allerlei redenen verreweg het best bij het concept van het spoorfietsproject. Maar ik begrijp goed dat er heel wat liefhebbers zijn die juist de rode uitvoering terug willen zien. De gele uitvoering is voor ons nooit een echte optie geweest, mede omdat er bij Transit Oost al een mooi exemplaar bewaard is gebleven.
Door de redding van de DE2 heeft het spoorfietsen in Hengelo in elk geval heel wat meer bekendheid gekregen, dat merken we aan de reacties. Onze bezoekers vinden het ook erg leuk om het stel aan het eindpunt van de lijn te zien. En wie weet wat de toekomst brengt.
Jurriaan Knol